Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-att-laga-hemma
Läst 6709 ggr
Lottamaja
0

Langos a´la LCHF

Supergott- gör ett polarbröd klicka på creme fraiche, rom och rödlök. super gott

qualitas
0

Polarbröd?

Många skriver här om polarbröd. Äre det speciellt kolh.fattigt eller?

Lottamaja
0

sök på polarbröd i sökfunktionen- det är ett lättlagat kolhydratfattigt alternativ till "vanligt" bröd

ingrid-in-sweden
0

tyvärr för mig så kikar jag bara på bröd så går det åt pipan, förresten är det itne vetemjöl i polarbrödet?!?

SvartKaffe
0

#3 Det är inte det köpta polarbrödet utan ett som ligger under receptrubriken för bröd. Det är keso, ägg och ost i det om jag inte minns helt fel.

Lottamaja
0

alltså inte det köpta polarbrödet… detta innehåller bara ägg, ost och keso.

RexPect
0

Det är lite klurigt att det heter just polarbröd, tog mej en månad här innan jag förstod att det inte var något magiskt med Polarkakan som gjorde att den inte innehöll några kolhydrater..så,,kanske lite dumt namn…..

PS. Han iallafall inte gå loss på ett paket polarkakor innan jag upptäckte fadäsen……

Empe
0

Varför inte kalla det för Kesobröd istället? Höll också på att trilla dit men läste innehållsförteckningen på Polarbröd (skyddat namn dessutom kanske??) och insåg att det inte kunde vara rätt bröd.

Babz
0

Kunde inte skapa en länk till Monkans ursprungliga inlägg, men här kommer receptet igen:

OE "Polarbröd"  / OE Pitabröd   - 1 karb/styck

- 1/2 burk Keso (låt den rinna av)
- 1,5- 2,0 dl riven ost
- 3 stk ägg
- Salt, pepper, pizzakrydder, oregano, basilikum mv.

Hårdvispa äggvitorna - ha gärna i lite salt för att få det ordengligt styvt.

Mosa keson och äggulorna tillsammans med en stavmixer eller med en sked. Rör in den rivna osten med en slickepott. Krydda därefter med salt, vit pepper, pizzakrydder mv. etter smak. Vänd så forsiktigt in de vispade äggvitan. Du kan också ha i tex finskuren skinka eller finskuren, stekt bacon i röran om du vill.

Ta fram en plåt med bakplåtspapper. Klicka ut röran med en sked. Jag brukar ha på lite mer pizzakrydda när jag lagt ut smeten på plåten - mest för utseendets skull. Det blir ca 8-10 stycken OE Polarbröd beroende på hur stora du vill ha dem. Kom ihåg att de flyter ut under gräddning. Grädda på ca 175°C i ca 20 minuter, eller tills de har fått en gyllenbrun färg.

Smakar gott med korv, ost, skinka og majonäs mv.

Dessa OE Polarbröd passar också utmärkt att använda som minipizza. Ha då bara på lite pizzasås med lite kolhydrater i, kött, skinka, svamp etc toppat med ost och pizzakryddor. Mycket gott!!

Har du på ost og skinka eller har gjort minipizza smakar det extra bra om du värmer upp de i mikron. Och en sak till - dessa kan också användas som korvbröd. Det är bara att ha på det du önskar. Räksallad med majonäs innehåller inte många kolhydrater…

Jo - och de går att frysa….

OE står för "Optimal Ernæring"  som är ett kosthold basert på Jan Kwasniewski og Wolfgang Lutz anbefallningar. Boken "Bedre uten brød" er skrevet av Wolfgang Lutz. (Finns tyvärr inte på svenska men är på rea på norska bokrean just nu..)

Tack, Monkan!

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

magma
0

Länk till Polarbrödstråden här

Jag antar att det är upphovsmakaren till receptet som gett "brödet" dess namn.

Melindrea
0

Hmm. Skulle det gå att fritera polarbröd? (för ärligt talat… Visst låter det gått med beskrivningen ovan, men det är :inte: langos =)

[Karro]
0

Håller med Melindrea….. Det ska ju friteras för att överhuvudtaget vara i närheten av langos Flört

Took
0

Håller också med, annars kan man lika gärna säga att det är blinier. :)

Lottamaja
0

jaja men gott var det och det är väl mycket härinne som inte är som orginalet när det blir utan kolisar!!

ToFat
0

Schysst recept! Har själv alltid älskat langos, men då fyllningen, så detta passar ju mig perfekt! Dessutom känns ju nästan de dära polarbröden friterade..

HanneU
1

Apropå namnförvirring och sammanblandning: Jag hörde ett litet barn säga att hon ville äta tuppbröd på kvällen. Efter en hel del förvirring framkom det att hon avsåg Hönö-kaka…….

Melindrea
0

#13 Men det är det jag litet vänder mig emot. Man :ska: inte kalla det för samma saker om det inte är det… Tillexempel säger inte jag att jag äter stuvade makaroner och köttbullar när det är stuvad vitkål smaksatt med kryddor, eftersom det inte :är: det =)

Om man använder ett uttryck för maten så bör det åtminstone vara ganska lika (jo, polarbröd är väl heller kanske inte världens bästa namn =), som exemplevis jordgubbstårta a la LCHF eller diverse såser a la LCHF, där den största skillnaden är att man har bytt ut en ingrediens (ex. mjöl) mot en annan.

Empe
0

#16 Instämmer med dina tankegångar!

Melindrea
0

(åt förresten Langos igår. Var inte alls så gott som jag hade för mig, så det blir nog inte mer av det. Däremot så åt jag litet senare på kvällen älgwok, vilket var… förvånansvärt bra =)

dahlith
0

Jag åt också en tredjedels langos idag. Men stoppade mig ganska snabbt. Det var inte alls den goa smaken som jag mindes att den smakade. Antar att det beror på att jag numera är så van vid smaken av fett och ost så det var ingen hit längre. Tack och lov för det!

Langos var kanongott innan lchf, nu med lchf så kan jag lika gärna vara utan den. Kände mest för att bara slicka i mig pålägget.

Dora
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej,

Här kommer en bild på min LCHF "lángos" enligt recept åvan.

OBS i Ungern använder man inte kaviar på.

Man brukar ha på: vitlökssmör, salt, gräggfil och ev. riven ost