Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-billiga-ingredienser
Läst 5380 ggr
Melindrea
0

Kött, kött och mera kött

Som det nog har framkommit kommer jag att flytta från mina föräldrar till egen lägenhet till hösten. Jag är student, så ni kan tänka er hur min budget ser ut…

Vad är bra kött att köpa, som är billigt? Jag vet liksom nästan bara om entrecote, lövbiff, fransyska och oxfilé, men jag tror inte det är särskilt billigt kött (med möjligt undantag för fransyskan).

Någon nämnde hemmagjort bacon… hur gör jag det? Känns ju som en annan bra idé att göra något åt, eftersom det går åt en del bacon till mina frukostar.

Något annat tips om saker som är billigt, gott och näringsriktigt? Ägg kommer nog bli en stor basföda för mig… =)

Wildrat
0

Köttfärs är relativt billigt och går att variera en hel del. Köttbitar är ofta dyrt men det kan löna sig bra att spara pengar tills det är extrapriser. Fast då måste du ha en frys… Frys är en väldigt bra investering nog den bästa "matprylen". Jag kan klara mig utan micro och matberedare och allt annat men frys måste jag ha.

Pyttan
0

Fläsk i olika varianter är ofta billigt. Rökt, rimmat etc. Även revbenspjäll brukar vara billigt o dom har ofta extra pris, köp mycket o frys in, så jag instämmer med föregående talare frys är bra att ha och sen behöver man planera lite. Glad

Melindrea
0

Jag tror det finns en frys (hoppas det i alla fall… =)

maxiq
0

Vem behöver en frys i Norrland? Det är bara att hänga ut utanför fönstret, även på sommaren, så fryser det!

Flört

WiktZac
0

Bered långkok så får du dessutom ur alla nyttigheter ur kött/ben/leder etc. Att det blir gott är bara en fördel. Det som anses vara dåligt/billigt kött blir mycket smakligt vid lång och varsam kokning. Det som du behöver investera i är bara tålamod och tid och en riktigt bra gryta.

//Zac

greensis
0

Högrev och andra framdelsbitar är billigt (Kolla ett styckschema i en kokbok). Benbitar/märgpipa blir bra gryt- och soppbas.