Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-billiga-ingredienser
Läst 5380 ggr
Melindrea
0

Kött, kött och mera kött

Som det nog har framkommit kommer jag att flytta från mina föräldrar till egen lägenhet till hösten. Jag är student, så ni kan tänka er hur min budget ser ut…

Vad är bra kött att köpa, som är billigt? Jag vet liksom nästan bara om entrecote, lövbiff, fransyska och oxfilé, men jag tror inte det är särskilt billigt kött (med möjligt undantag för fransyskan).

Någon nämnde hemmagjort bacon… hur gör jag det? Känns ju som en annan bra idé att göra något åt, eftersom det går åt en del bacon till mina frukostar.

Något annat tips om saker som är billigt, gott och näringsriktigt? Ägg kommer nog bli en stor basföda för mig… =)

Wildrat
0

Köttfärs är relativt billigt och går att variera en hel del. Köttbitar är ofta dyrt men det kan löna sig bra att spara pengar tills det är extrapriser. Fast då måste du ha en frys… Frys är en väldigt bra investering nog den bästa "matprylen". Jag kan klara mig utan micro och matberedare och allt annat men frys måste jag ha.

Pyttan
0

Fläsk i olika varianter är ofta billigt. Rökt, rimmat etc. Även revbenspjäll brukar vara billigt o dom har ofta extra pris, köp mycket o frys in, så jag instämmer med föregående talare frys är bra att ha och sen behöver man planera lite. Glad

Melindrea
0

Jag tror det finns en frys (hoppas det i alla fall… =)

maxiq
0

Vem behöver en frys i Norrland? Det är bara att hänga ut utanför fönstret, även på sommaren, så fryser det!

Flört

WiktZac
0

Bered långkok så får du dessutom ur alla nyttigheter ur kött/ben/leder etc. Att det blir gott är bara en fördel. Det som anses vara dåligt/billigt kött blir mycket smakligt vid lång och varsam kokning. Det som du behöver investera i är bara tålamod och tid och en riktigt bra gryta.

//Zac

greensis
0

Högrev och andra framdelsbitar är billigt (Kolla ett styckschema i en kokbok). Benbitar/märgpipa blir bra gryt- och soppbas.

Halalslaktat brukar också vara billigt, kolla invandrarbutikerna eller stormarknadernas frysdiskar.

Kan man tänka sig att äta inävlsmat kan lever, hjärta och tunga vara prisvärda alternativ. Oxtunga är jättegott (pepparrot, någon?!) och borde räcka typ en vecka i ett en-personshushåll.

Köttfärs, som sagt. Betala inte över 40-45kr/kg.

Fabricati diem, pvnc!

Melindrea
0

*ryser* Nej, inälvsmat är inte för mig. Det må vara hur gott/nyttigt/billigt som helst. =)

Men storköp låter bra (fick idag tag i 2.2kg kotletter för 60kr/kg). Får väl vänta litet tills jag ser hur min frys ser ut.

Har köpt stekpåsar idag, så då kanske man tar och gör en stor stek… hur länge håller sådant? =)

greensis
0

Om du har någon vänlig kontakt med kort på en matvarugrossist kan man komma över storpack till billiga priser. Senast hittade jag biff, fin, fetstimmig nyazeeländsk biff för 59kr/kg…

Fabricati diem, pvnc!

Melindrea
0

ooh… Mums… Nej, tror inte jag har det tyvärr. >.<

Dock, i morgon ska testas att göra fransyska i stekpåse! Låter det bra att späcka med vitlök och gnussa kryddor runtomkring, och sedan in i ugn? Behövs det något mer?

DrAnna
0

Du har väl inte glömt fisk?!  bra, näringstätt och ofta billigt. Lax i stora bitar, strömming, makrill: bra fetter.

[Karro]
0

Det låter helt okej Melindrea se bara till att det blir rätt gradantal och rätt tid i ugnen :-)

och som DrAnna säger FISK!

passa på när dom säljer hel lax, finns ju ingenting som säger emot lax i ugn :-)

Melindrea
0

Sant. Jag hade nästan glömt fisk. =) mm, lax… Speciellt med ost och grädde, i ugn. Kyss Blir väl lätt att jag glömmer det eftersom det känns "svårt" att göra. Men kanske allt jag behöver är litet inspiration, som det ju brukar finnas här. (Tänker förresten skriva till Hemmets Journal och be om LCHF recept =)

Vad är det för gradantal till fransyska? 175?

[Karro]
0

Ja du… jag investerade i en sån där tjock kokbok när jag flyttade hemifrån bara för att ha just till såna saker hur många grader hur länge ska en rostbiff vara inne i ugnen bara för att jag är helt borttappad bakom en vagn när det gäller matlagning men internet?! googla på fransyska finns säkert massa recept :-) och klokt det där med hemmets journal!

Melindrea
0

Jag hade en sådan, men efter fem år i korridor var den inte så fräsch längre =) Hur tror ni smörstekt fungerar som en sådan bok, eller är det Bonniers Stora eller liknande som jag bör skaffa en ny version av? =)

greensis
0

Makrill och tonfisk är billig och fet fisk - på burk som inte behöver ta plats i kyl och frys. Makrill har jag som nödmat på jobbet - min favvo är ihop med oststuvad bladspenat…

Fabricati diem, pvnc!

magma
0

Frysta kycklinglår brukar vara billigt, samt strömming och även hel kyckling- både färsk och frusen. Jag har upptäckt att sej faktiskt är gott, det tyckte jag inte tidigare- kanske för att det då var en fettsnål variant modell Viktväktarna?! Men idag blev det sejgratäng med grädde, creme fraiche, ost samt tacokrydda… *mmm*

Melindrea
0

Tycker mycket illa om tonfisk, så det är inget val. Kyckling är jag mest van vid som filé, eftersom jag åtminstone brukade ha vissa problem med att äta ben. Och ogillar fortfarande skinnet. =)

[Karro]
0

Men hallå!! Skinnet som är det godaste fråga mamma jag åt upp allas skinn när jag var yngre hihi Cool

maxiq
0

Men numera håller du dig i skinnet?

denno
0

Högrev brukar vara väldigt billigt. Dock har man bara alternativen att äta det sönderkokt och helt urnärat eller knappt tillagat alls. Jag föredrar det senare så tycket det är perfekt kött.. ganska fett också.

marabe
0

Fläskkarré brukar vara billigt. Fläskfärs också….. 2 delar fläskfärs och en del nötfärs så kan man göra många SSS-bantarbiffar att frysa in.

kaisakavat
0

# 4 HAHA!

# 0 Kycklingklubbor är ofta billiga. Koka/stek innehållet i en 1 kg påse (3-4 klubbor, ca 18-20 kr). Fett och bra, rensa upp och förvara i kylen. Räcker till kanske 3-4 måltider beroende på grad av hunger…

greensis
0

#20 Högrev funkar bra att woka/snabbsteka. Vi har det till bas i många olika stekpanne-grytor. Strimlas och smörstekas snabbt på hög värme. Ta ur strimlorna ur grytan, sänk värmen, släng i vad övrigt (svamp? lök? bacon? wokgrönsaker? hericot verts?osv) fräs detta, lägg tillbaka strimlorna.

Kör man dem för länge blir de torra och sega - alternativet är att koka dem tills de inte gör motstånd längre…

Fabricati diem, pvnc!

tinaoskarsson
0

#6 Har inte ätit tunga på evigheter - eller hjärta för den delen. Rackarns vad sugen jag blev! Men jag vet ju inte hur jag ska tillaga det eller var jag ska få tag på det. Däremot vet jag att jag har en make som ogillar det…. (Typiskt karlar att vara motvalls…)

greensis
0

Tunga gillar min familj bäst kokad länge länge (med lök, morötter, lagerblad och pepparkorn i spadet, som man fiskar upp efteråt). Tunnt skivad varm, med fyllig svampsås, eller kall med pepparrot. Bladspenat är en oanat hit till tunga. (Jag köper tunga på stormarknaden, 2-3 åt gången och fryser in. Man brukar kunna beställa)

Hjärta: i pölsa eller finstrimlad och knaperstekt med grovmald svartpeppar. Då blir den nästan som ölkorv…

Fabricati diem, pvnc!

Melindrea
0

Vet inte varför jag känner sådant obehag över skinn och inälvsmat.

Hum. Dillkött eller köttsoppa kanske är gott! =)

greensis
0

#26 Inget att skämmas för - själv fixar jag inte grisfötter, hur gärna jag än äter innanmätet på nökreatur.

Fabricati diem, pvnc!

Uttelille
0

Nu vet jag inte vad alla andra tycker, men jag har börjar köpa sådant kött som de har satt ned priset på pga att datumet går ut samma dag. Köttet har alltid smakat gott, och man kan ju t ex få många karrékotletter för bara 30-40 kronor!

greensis
0

#28 Det gör vi också - antingen fryser vi det direkt eller använder samma dag. Söndagmorgnar brukar man kunna hitta nedsatta priser, för de får ny leverans på måndagar.

Fabricati diem, pvnc!

Jennix
0

#28  Det gör jag också…

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Wildrat
0

De få gånger jag köpt kött med kort datum har det alltid varit äckligt… Kanske köper på fel ställen eller så har de fel temperatur i diskarna så köttet inte håller tiden ut…

Halvdansken
0

Om du gillar att gnaga ben så är ofta den typen av kött billigt. Fläskben, lamm, revben osv, som bara är att stoppa i ugnen. Jag älskar den typen av mat och det är en hel del fett på benen.

Men det är klart…man blir lite grisig när man sitter där och slafsar.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Melindrea
0

Bengnagingen kommer litet smått. Men det (som innälvsmat och kycklingskinn) är fortfarande litet jobbigt =)

Men! *stolt* Jag har inte längre problem med att äta smör >.> (Har länge tyckt att konsistensen på kallt/rumstempererat smör är så otroligt vidrigt, men idag var det faktiskt gott. Inte så att jag ska börja mumsa smör som mellanmål, men… =)

DrAnna
0

Rekommenderar absolut Bonniers Kokbok som grund.Då lär man sig allt, eller kan slå upp det…

MimLan
0

Jag rekommenderar även en stektermometer till kokboksinköpet. Eller be dina föräldrar ge dig det i inflyttningspresent?

kaisakavat
0

Kanske är jag gäelen, men jag köpte nyss ett halvt kg sk skivrester för 70 kr/kg. 

I paketet var det nästan bara såndär svindyr specialskinka som jag aldrig har råd med annars och jag känner hon på affären som packat det hela. Hon gick i god för att det vara fräscha grejjer..

Tänker köra med detta i omeletter, mina kött o grönsakspytter samt i min "keso skink paprika lök olivolje-röra".

Melindrea
0

Hmm. Jo, stektermometer känns som en höjdare. Var inget förra gången jag flyttade, men då kollapsade jag av ångest. *nickar* Självklart hade det med min kost att göra, inget annat >.>

lime44
0

Jag gillar kycklinglever starkt. Köpte drygt 200 gr idag, det kostade

11 kr i saluhallen! Lagom till en måltid för mig. Stek i smör och ta någon läcker sås till. Själv hade jag hemlagad Nobissås se´n midsommar, fet och bra. Inga kollisar där inte! Blir mätt och nöjd.