Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 1874 ggr
Jennix
0

Vad är LCHF?

På senaste tiden har jag sett många diskussioner där vissa verkar påstå att LCHF är som just dom äter… Och jag vill bara skriva några tankar för att alla ska tänka efter lite, innan man börjar en het debatt om något som man kanske har missförstått. Glad

Vissa äter strikt och står stilla i vikt och mår illa.

Vissa äter mjölkprodukter och står stilla i vikt pga dessa.

Vissa äter frukt och bröd och går inte ner i vikt pga dessa.

Några följer Skaldeman, andra följer Litsfeldt eller Annika Dahlqvist. En tredje kanske provar på Atkins, och tycker det är som LCHF trots att många påstår att det inte är det.

Någon provar ett tag och säger sen att LCHF inte funkade.

Men har alla dessa personer verkligen ätit samma kost?

Faktum är att vi har ett forum där alla använder sig av en term, som ingen riktigt har EN ENDA defintion av.

Inte undra på att det då blir konstigt ibland och det bäddar för missförstånd! Glad

Du kanske åt för mycket fett, för mycket kolhydrater, för lite kolhydrater? Eller helt enkelt FEL kolhydrater? Du kanske behövde ändra kosten på något sätt? Det betyder inte att den kost du behöver äta för att må bra är nåt annat än LCHF.

Det finns många härinne som äter olika varianter på LCHF, och dom kanske skulle må illa om dom åt nån annans variant på LCHF…

Men det är fortfarande LCHF, vilket är fortfarande en rätt bred "stämpel" på något som inte är definierat. För vi har faktiskt inte bestämt vad LCHF är, vilka kvoter som gäller av vare sig fett, protein eller kolhydrater. Eller vilka sorts kolhydrater som är tillåtna eller inte.

VAD är Low Carb High Fat? Högt och lågt jämfört med vad? Livsmedelsverket? ViktVäktarna?

Trots alla diskussioner vi haft under årens lopp så har vi inte, såvitt jag sett, kommit fram till en LÖSNING som funkar för alla i både välmående och viktnedgång.

Därför kan ingen säga att "LCHF är det jag äter" eller att "LCHF funkar inte för alla" eftersom det är OLIKA beroende på vem man lyssnar till… Det är ett brett begrepp och det är SVÅRT att komma fram till vad som funkar för en själv.

Dessutom har jag för mig att detta forum aldrig påstått att enbart LCHF ska finnas här, utan att det helt enkelt handlar om olika sorters LÅGKOLHYDRATSKOST. Kolhydraterna är I FOKUS, dom ska tas bort eller minskas i mängd.  LCHF som "stämpel" fanns inte när forumet skapades.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

kickelina66
0

Mycket bra skrivet. Som du skriver så äter vi ganska olika men det viktigaste är att vi har plockat bort större delen av kolhydratertna. Det jag tycker är bra med det här forumet är just det att vi alla är olika och man kan på så sätt lära oss av varandra.

För mig är lchf att jag äte lite kolhydrater och lite mer animaliskt fett i jämförelse med många andra i min omgivning.

Tilda-T
0

Mycket bra formulerat Jennix!

Dessutom tänkvärt att vi alla har olika sätt att se på det vi stoppar i oss!

Lchf är för mig att inte vara fettskrämd och att minska på kolhydrater så mycket att man fortfarande mår bra!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

folke
0

Du har gröna fingrar med tangenterna på datorn…. Skrattande

Suveränt skrivet !!!

"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"

andreas0
0

Jag tycker att det ingår i LCHF att man ska testa sig fram. Många här testar ju allt från fakir till relativt högt med kolhydrater. Även olika fettmängder, samt inkluderande eller exkluderande av vissa produkter, t.ex. mjölkprodukter, etc.

Jag tycker att man kan säga att man ätit LCHF om man har testat allt detta. Alternativt om man har testat sig fram och lyckats hitta något som fungerar för en själv, även om man inte har testat allt.

Om man ska vara mer teknisk så definerar jag LCHF så här:

LCHF är ca 0-5 E% kolhdyrater, 20-3 E% protein, 60-80 E% fett. Större delen av maten ska vara från animaliska källor. Gärna i form av kött, men äter man inte det så går det bra om man håller sig till ägg, mjölkprodukter, osv. Lite bär eller någon enstaka frukt kan ingå, men då mer som "godis" man inte äter ofta (2 ggr i månader max kanske?) eller under en kort period på hösten när det finns i naturen. Bröd eller något annat baserat på spanmål ingår inte, inte ens ett litet finn crisp. Nötter endast i små mängder, och även dom bara när dom är i säsong i naturen på våra bredgrader. Inga halvfabrikat, ju mindre processat och mindre tillsatser desto bättre, även om det är svårt att undvika dom helt. Helst inga ersättningar för socker, som t.ex. sötningsmedel.

Jag är medveten om att många inte håller med mig, och jag hoppas att de personerna inte tar illa upp, ni får gärna äta vad ni vill för mig, detta är bara vad jag tycker är LCHF. Den här sidan är ju som sagt inte bara för LCHF, utan för andra varianter av lågkolhydrat också, så ni är lika välkomna ni för min del.

Frualbertsson
0

Mycket bra förklarat och utrett Jennix. Det var mycket förvirrande i början av resan här att förstå hur man fick lov att äta. Innan jag förstod att alla i stort sett äter på olika sätt.

Sen detta med att utesluta E-nr och andra tillsatser ser ju en del som en väldigt viktig bit, medans andra inte bryr sig så mycket pga att de inte far illa av dem tex.

Jag vet bara att jag, efter att ha kollat min egen kropp, mår bäst om jag ligger ganska lågt på kolhydraterna, att just mjöl är den värsta boven men att om jag stoppar i mig frukt inte alls får ont i magen eller blir uppblåst.

Margareta
0

Kanonbra skrivet Jennix - så skriver en god Medarbetare som jag är mycket stolt över!

Du har helt uppfattat min intention med forumet.

#4 Jag har ätit någon form av "LCHF" utan avbrott sen början av 2005 (3½år) och inte ens jag har ännu testat alla varianter. Det finns alldeles för många för att jag ens skulle vilja försöka.

Jag testar inte de varianter - som jag redan innan vet inte passar mig. Man lär sig mer och mer om sig själv allt eftersom.

Numer pensionär i Nynäshamn

andreas0
0

#6, Jag menade inte att man skulle testa alla, utan dom vanligaste, eller tills man hittar något som passar en. Kanske formulerade mig fel.

Margareta
0

#6 Tills man hittar en som passar en utan att ge upp - är väl ett bra svar. Problemet är väl de som ger upp efter att ha testat EN ENDA…
Flört

Numer pensionär i Nynäshamn

kajsa71
0

#8 Instämmer i att det gäller att inte ge upp! Så länge inte alla varianter är prövade finns det fortfarande hopp!

Vad jag undrar är: Hur många gram kolhydrater har vi egentligen stoppas i oss per dag i våra tidigare liv med bröd, potatis och allt annat som vi nu låter bli? Måste vara tresiffriga tal väl?

Jennix
0

#7 #8  Ja, jag upplever det ibland som att en viss kombination inte fungerar för vissa, och att dom då tyvärr ger upp att fortsätta testa. Tråkigt, eftersom det i många fall kanske bara handlar om att ta bort en eller två saker… Glad

Det är delvis därför jag skriver detta, så att de som är nya lättare ska förstå att man måste testa själv vad som funkar och inte ge upp efter en månad!

Jag skulle också vilja rekommendera att man gör som när man testar allergier, att man tar bort mest saker i början och sen lägger till en efter en.

Det är flera gånger som nykomlingar har ätit frukt eller mjölkprodukter och inte gått ner - och då har dom gett upp totalt. Det är tråkigt tycker jag, eftersom det antagligen hade varit bättre att prova utan.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

reamdn
0

LCHF - att i (någon utsträckning) ersätta energin i sin kost som kommer från kolhydrater med (animaliskt, mättat) fett.

Eller mer riktigt, att inte ersätta energin i sin kost som bör komma från fett med kolhydrater.

Den första talar nog tydligare i ett otränat öra.

reamdn
0

#9, slv nämner väl ca 70% kolhydrater. Vid en diet på 2500 kcal/dag blir det 2500*0,7 = 1750 kcal kolhydrater eller cirka 437 gram socker per dag som ska passera våra kroppar och utsöndra insulin.

Buppan
0

Jag drog ner på kolhydraterna långsamt och ökade fettintaget, varit fettskrämd tidigare. Jag har gått ner bra, vill gå ner 2 kg till, men ingen brådska. Klarar av mjölkprodukter, Finn crisps, lite bär och något päron, så jag gör de justeringar min, numer typ 0 diabetes, behöver!

Mervi
0

Kanonbra skrivet Jennix. Precis så är det.

Karin20
0

Jennix, fantastiskt bra formuleringsförmåga du har. Du får ju med allt på ett mycket klokt sätt.

//Karin

Wenn
0

Bra skrivet Jennix !

folke
0

#4 Det är precis det som de flesta "rutinerade" här försöker få fram…   att man måste testa sig fram..

Att det inte finns nån färdig lösning som passar alla…….   Förvånad

"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"

Babz
0

Väldigt bra inlägg, Jennix!

Jag skulle vilja föreslå - om det går - att din text hamnar som en artikel på startsidan, så att många kan få tillfälle att läsa den. Det vore synd om det "drunknar" i alla andra inlägg!

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Jennix
0

Förresten, jag har glömt att tacka för alla snälla komplimanger jag fått i denna tråd! Glad Tack snälla alla för att ni gillade det jag skrev, jag försöker få fram något som jag tycker är viktigt…

[Karro]
0

Jättebra tråd Jennix

magma
0

Verkligen, jag instämmer med alla lovord! Kyss

Jennix
0

#4  Du har väldigt bra poänger, andreas. Det man ofta glömmer bort är att vissa livsmedel kan stoppa viktnedgång och vara problematiska för hälsan FÖR VISSA, inte för alla.

Mjölkprodukter, nötter, bär osv. Vissa tål inte lika stor mängd med grönt som andra gör.