Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 8935 ggr
AnnaC79
0

Frukostar

Hej,

jag skulle uppskatta lite olika tips på frukostar. Gärna något som är knaprigt och gott. Så, vad äter ni till frukost?

Rita-S
0

Jag äter gjärna yoghurt med lite kli och hallon, eller jag äter kokade ägg, stekade ägg eller grönsaker från gårsdagens middag med massor av riven ost och creme fraiche, kanske middagsräster eller en macka av mitt hembakade "bröd" med massor av smör och annat mumma på :) hälgerna lyxar jag ofta till med ägg och bacon.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Aniara4
0

Jag började bli less på bacon, äggröra och haricots verts varenda dag (trodde aldrig det skulle hända!), så nu håller jag på att lära mig att äta naturell yoghurt. Jag gillar egentligen inte yoghurt men har ändå ätit det till frukost tidigare, men då jättesöt fruktyoghurt med mer müsli än yoghurt, just för att det inte skulle smaka så mycket yoghurt.

Så jag tar lite blåbär och hallon och häller över 1dl mild naturell ekologisk yoghurt och 1dl vispgrädde (vispad). Tanken är att jag gradvis ska minska ner på grädden eftersom jag äter alldeles för mycket grädde på senare tid!

subcalva
0

När jag la om kosten gick jag från att ha ätit rågflingegröt och mjölk till att äta turkisk yoghurt. Den blir lite jolmig i längden så nu har jag justerat lite och tillsätter Onaka för att få lite mer syrlighet. Vill dessutom ha lite mer att tugga på så jag tillsätter pumpa och solrosfrön. Jag tillhör inte de striktaste LCHFarna så för mig funkar det med kolhydrater i den mängden.

Jag äter frukost vid 6:45 och förutom en kopp te på förmiddagen så hållar jag mig mätt fram till 11:30 då vi käkar lunch på jobbet.

150 g Turkisk Yoghurt 
100 g Onaka
1.5 tsk pumpakärnor 
1.5 tsk solroskärnor

Protein 12%
Fett 71%
Kolhydrater 17%

Frualbertsson
0

Krispstekt bacon! =)

Adur
0

Eftersom jag tillåter mig relativt mycket kolhydrater (ca 50-60g per dag) brukar jag starta dagen med en hembakt croissant med mycket smör. (De är väldigt feta i sig och innehåller förhållandevis få kolhydrater jämfört med annat bröd.) Till det kaffe med en rejäl skvätt grädde. Kokt ägg med majonnäs eller omelett med ost och skinka.

Finns det något kallt kött kvar från middagen kan det slinka ner också. Sen är jag synnerligen mätt och belåten länge.

Rita-S
0

ooooh croissant, hur mycket kolisar är det i det?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Frualbertsson
0

#6 det undrar jag med… det är ju supergott! =)

Wenn
0

För mig blir det bacon och ägg

Adur
0

Enligt minmat.net är det knappt 40g kolhydrater per 100g croissant. Och ungefär 12g fett. 

De som jag bakar väger ungefär 55-60g styck, så då får jag ca 25g kolhydrat på ett bröd. Är man strikt eller känslig för spannmål funkar det ju inte, men för mig går det bra.

I och med att de är fullproppade med smör som är inkavlat i degen, blir de väldigt mättande. Sen brer man på lite extra också…

Jag knölar i mig ungefär hälften av min kolhydratranson till frukost! Glad

suneb
0

För tillfället en knaperstekt Flört fläskfärs-biff på 200 g med en smörklick som tillbehör.

Uttelille
1

Jag ska också äta en biff på 200 gram snart. Fast den är av nötkött. Kanske virar jag in den i något bacon.

Annars rekkomenderar jag äggcremeröran som mat-Tina gjorde. Ett par-tre ägg+ mycket smör lägges i kall kastrull och på medelstark värme. Rör hela tiden och vispa mot slutet då det börjar tjockna. Den ska bara bli som en slät mjuk kräm. Jättegott! Vill man kan man ju ha något till. Nån grönsak eller lax kanske.

Bacon äter jag ganska ofta. Klippen den i bitar och när den är färdig häller jag i en äggula och rör runt så alla baccon blir litte äggförklädda.

Blomkålsmos med smör tycker jag egentligen man kan äta vilken måltid som helst, med något kött.

Koka ägg + tonfisk + majonäs+ små blomkålsbuketter är otroligt gott också. Gärna lite dill på.

Många äter kokt ägg med smält smör.

Man kan ju göra eget bröd med köttbullar och coleslawsallad till exempel.

Ladiesoul
0

Åh vilken bra tråd! Exakt vad jag behöver :D

Jag har så svårt att äta frukost. Jag är hungrig på morgonen men jag mår illa när jag tänker på att äta fisk, kött, ägg mm. Jag har därför alternativ som funkar för mig…

2st äggvitor + 1/2dl fiberhavregryn + vatten + lite salt + 3tsk kanel

Vispa upp och koka gröt :D

Till det kan man ha möjlk.

Vad sägs? Är det för mycket kollisar?

gejsa
0

Den sista veckan har jag ätit 2 kokta ägg med smör. 5-6 skivor ost med smör på. Kokosfett och grädde i en stor mugg kaffe. Jag tar sedan ett glas vatten efteråt. Det håller mig mätt i 5-6 timmar. Mår mycket bättre mot när jag åt stekt bacon och ägg till frukost. Det blev för salt så jag mådde illa av det till sist.

Mervi
0

Min standard frukost är 2 kokta ägg med smör, kaffe med grädde/mjölk

Men ibland så vill jag variera mig och då bakar jag mandelbröd i micron, 1 dl mald mandel + ett ägg blandas och bres på en tallrik  och körs i micron på hösta effekt  ca 2 minuter. Jag brer på smör och ta på ost + salamikorv som jag hittat på Lidl. En kopp kaffe till så är man mätt och belåten.

Har även ätit turkisk yoghurt blandat med vispgrädde ibland men yoghurten triggar mig att överäta så det har jag fått lägga av med.

Ladiesoul
0

åh, det brödet verkar ju väldigt lätt att göra?! Kör du ingridienserna i en mixer då? Å sen "tjoffs" in i micron? :D

Vad tycker ni om min gröt jag skrev om ovan? Förvånad

greensis
0

#15 Låter gott, men jag klarar inte spannmålen längre, ens havre. (Vilket är trist för jag gillade rågflingegröt förr om åren, för att inte tala om amaranth-gröt. Mmmm) Sedan hur mycket kolhydrater det är beror väl på hur många man "budgeterat" in på en dag.

Fabricati diem, pvnc!

Per_W
0

En enkel frukost är en avocadohalva med creme fraiche och stenbitsrom och ev lite örtsalt på. Vill man ha lite "knaprigt" till så föreslår jag att man tar några valnötter, brer lite bredgott på och rullar till bollar.

En fräsch dryck till är virgin Mary som jag skrivit tidigare om i en annan tråd. Ca 1 dl passerade tomater (4-5 g KH). 1-2 matskedar pressat citron, några stänk tabasco (+ ev några stänk Worschestersås), örtsalt. Full på med 2 dl kallt vatten. Vill man ha det snyggt serverar man med en selleristjälk.

Per Wikholm

jenny-olsson
0

För min del blir det 1,5 - 2 dl A-fil blandat med ca 1.5 msk linfrön. Till det äter jag 2-3 skivor kalv-sylta.

Uttelille
0

#18 Oj, att du klarar dig på det, jag skulle svultit ihjälRäcka ut tungan Tänk vad olika vi är!

AnnaC79
0

Hej, tack för alla förslag, fortsätt gärna ösa in med mer frukostidéer.

greensis
0

Har jag tid på morgnarna gillar jag markill (burk) med bladspenat, stuvad med mjukost (typ creme bonjour eller philadelphia).

Fabricati diem, pvnc!

Mervi
0

#15 Jag brukar mala mandeln i hushållsmaskinen och förvara det sedan i en glasburk. Ägget blandar jag bar i med en sked. jätteenkelt.

Uttelille
0

#22 har ni lite salt i eller något annat?

Mervi
0

Nej, jag saltar inte men man kan ju använda någon krydda man gillar. Jag har inte provat med något.

Cowboy
0

Bacon, ägg och tomat i halvor stekt i lite smör försiktigt så det inte blir knaperstekt. Balsamvinäger på tomaten är gott.

Variation behövs inte men ibland kan det bli lax och äggröra.

Ladiesoul
0

nån som har hittat åt "mandlar" på "minmat"? … skumt att det inte finns..?

molana
0

Du ska söka på sötmandel.Det är många olika namn man får söka på,på en del matvaror.Om det inte finns så lägg in det som finns på varan i mina favoriter.Som den turkiska youghurten finns ju inte utan man får lägga in uppgifterna själv och spara.Skrattande

Ladiesoul
0

tack!

jenny-olsson
0

#19 Jag är ganska liten i maten, så på det klarar jag mig på i 3-4 timmar tills det blir mellanmål (eller tills lunch om det är helg).

Hamka
0

Brukar antingen ta Lammbiff , nötbiff eller en skål med yoghurt och kokosflingor.

Thistle
0

Jag har ätit äggröra och kokt ägg med tillbehör, t.ex. bacon sardiner i olja och grönsaker som tomat och gurka, de senaste två dagarna eftersom jag precis har börjat. Idag åt jag lite rester från gårdagens frukost och nu knaprar jag på ett kålblad med lax, majonäs och ost. Jag får se hur länge jag kan hålla mig på det. Jag var ute och åt igår och beställde min första kolhydratsnåla måltid och gissa om jag inte fick en kommentar att ris till woken ska man äta för det är ju nyttigt. : ) Nää, jag tror jag låter bli…

marabe
0

Håller med om att man kan bli lite trött på bacon och äggröra om det blir för ofta.

Nu gör jag olika omeletter varje dag. Basen är dock 3 ägg, färsk smörstekt champinjon. Sen är det bara att variera med fyllningen. Salami, skinka-rökt el.kokt, kalkon, färsk bladspenat…ja det finns mycket och man tar det man gillar. Sen brukar lite god ost få åka med. Mjukost-färskost-smältost med olika smaker eller vad man har hemma. När den stelnat lite viker jag den på mitten och låter den gotta till sig i pannan en stund.

Fördelen med olika fyllningar är ju att det inte smakar samma varje gång och det blir inte lika lätt att tröttna.

Saltar och pepprar gör jag inte längre… Smaken har ändrat sig på 3 månader och jag vill känna ingrediensernas smaker i stället.

En sån här gör jag också på kvällen och lägger i matlåda till morgondagens frukost som jag intar på jobbet. (Har lite svårt att äta de första timmarna på morgonen.)

MissGaladriel
0

För min del blir det allt som oftast 2 ägg stekta i massor med smör (hälla fettet över sedan) och 6 skivor bacon (hälla fettet över sedan). Till det C-vitaminbrus och te med kokosfett. Men så fort lönen har kommit tänker jag köra fakirbiffar alla måltider och se vad som händer, åtminstone en vecka.

Jag brukar inte vara den som tröttnar på samma mat hela tiden.
Skulle jag bli superdödssugen kan jag dock tänka mig ägg+bacon någon dag. Det är ju inte direkt som att unna sig muffins, haha :D

Babz
0

Min standardfrukost är två löskokta ägg hoprörda med en rejäl klick smör och lite Abbas böcklingpastej eller kaviar. På helgerna blir det äggröra med ugnsstekt fläsk.

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Plupp45
0

min standardfrukost är :

1 avokado, 2kokta ägg, tonfisk och citronmajonäs.

är mätt minst 5-6 timmar på det.

Pyttan
0

Min helg frukost är omelett fylld med kall rökt lax o pepparrot röra gjord på färsk riven pepparrot o philadelphia ost + ev. lite grädde för att gör röran rinnigare. Till det tar jag ibland en finn crisp med mycket smör o ost på.
Denna omelett är även god kall så om man får nåt över så kan man spara den o äta som smörgås Glad

Eller en härlig ägg röra stekt i mycket smör o sen på slutet har man i lite färskost med den smak man vill eller naturell som man rörn tills det har smält ihop. Super gott, ibland gör jag den på med några extra ägg gulor då blir den extra god. Till detta kan man servera stekt bacon om orkar.

Took
0

Standard för mig är äggröra på tre ägg och lite vispgrädde, tillagad i smör. Ofta fräser jag bitar av rökt laxspill (är fetare än vanliga bitar) i smöret innan jag häller i äggsmeten. Ofta äter jag detta ihop med ett par skedar keso, eller kanske smörkokt spenat. Någon gång en liten tomat.

Miyu
0

Yoghurt (soja eller vanlig) med solrosfrön, kanel och lite sojaflingor (38% fullvärdigt protein!). Har även i psylliumfrön och några bitar färsk frukt.

1 ägg + grönt te.

Wildrat
0

#38 Soja är vegetabiliskt protein, inte fullvärdigt. Dessutom är soja starkt allergiframkallande. Sojan är också ofta genmanipulerad (ingen märkning behövs i Sverige). Solrosfrön innehåller ganska mycket kolhydrater och dessutom mycket omega6 fett som ger inflammationer. Frukt innehåller mest socker, smakar gott men är helt onödigt.

Vanlig fet (10%) yoghurt, kanel, ägg och grönt the är däremot hur bra mat som helst.

Miyu
0

**Enligt innehållsförteckningen står det 38% fullvärdigt protein, men de ljuger då kanske? Har inte märkt något sojaberoende, snarare rätt trött på det. Angående solrosfrön snackar vi 4-5 st små. Inget jag brukar äta men nu låg det blandat med mandlarna i nötskålenFlört  Frukt är bra alternativ mot sötsug, har tyvärr ett rätt starkt sådant. Inget man ska äta flera stycken av per dag.
**

Wildrat
0

Tyvärr, frukt underhåller sötsuget, du blir inte av med det genom att äta socker som frukt till största delen är.

Fullvärdigt protein är väl en vit lögn. Soja innehåller mycket protein, mycket mer än andra vegetabilier men endast animalier innehåller alla de aminosyror som kroppen behöver. Baserar du kosten på soja kommer vissa aminosyror alltid fattas.

Citat:"Med "fullvärdigt protein" syftar man på protein som innehåller essentiella aminosyror i de mängder som kroppen behöver. Fullvärdigt protein förekommer främst i djurvärlden. Sammansättningen av aminosyror i vegetabiliska livsmedel är inte riktigt lika bra. Det innebär att vegetarianer och veganer bör äta varierat, så att de får i sig alla nödvändiga aminosyror." (härifrån)

Sen sa jag allergiframkallande, inte beroendeframkallande. Har man benägenhet att få allergier är det väldigt lätt att få det mot soja.

Jennix
0

#40  Frukt är verkligen ingen bra lösning om man har sockersug. Det vill jag direkt råda ifrån.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Miyu
0

Haha, my mistake. Har många veganvänner (jag är det inte själv) som i stort sett lever på sojaprodukter och ingen av de har sagt något om någon allergi.

Frukt äter jag mer sällan numera, blir mer sugen på ost och morötter faktiskt. Men imorse blev det lite frukt.