Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsovinster
Läst 2777 ggr
Jennix
0

Magproblem och LCHF

Jag måste erkänna, jag sitter med tårar i ögonen för jag blev så rörd över att höra DaMum i radio. Hur allt kan vara så jobbigt kan bli så bra med rätt kost…

Jag förstår att vissa inte kan tro att det är sant, att det är inbillning osv. men jag själv är ett levande exempel på hur dålig hälsa man kan ha och hur det kan förvandlas till något så BRA!

Jag har ju inte varit så överviktig eller haft dåliga värden som DaMum, men jag har lidit otroligt mycket av min dåliga hälsa: magproblem, huvudvärk, hudproblem med finnar och utslag, depression osv. och detta har försvunnit med denna kost. Jag mår så fruktansvärt bra idag, jämfört med för tre år sen innan jag började med denna kost så det går inte att förklara.

Visst, jag har fortfarande vissa problem med Depression men dom beror på psykologiska mönster och stress och hade varit SÅ mycket sämre om jag hade ätit tallriksmodellen eller nåt annat än LCHF.

Och framför allt min mage. Min mage har varit dålig sen 1992 och det blev bara värre, varför är det fortfarande ingen läkare som vet. Visst finns det misstankar om glutenintolerans men inga tester har visat på det. Blodprov, gastroskopi osv.

Jag kunde ibland inte gå ut på flera dar, eftersom jag inte visste om det fanns en toalett i närheten - det funkade inte. Jag har haft så ont, kramper, gaser i magen och otroliga diarrer - ja, ni vill inte veta. Mitt liv har varit ett helvete pga mina magproblem. Att inte kunna resa eller gå ut eller vara rädd för att äta, för man vet ju itne vad man får ont av… Ett rent helvete!

Det enda som funkat och gett mig en normal mage är LCHF. Visst, äter jag för mycket fett så blir också jag lite lös i magen men det gör jag sällan. Jag äter normalt med fett och min mage är perfekt!

En bekant som är läkare med egen glutenintolerans sa till mig att det absolut kan vara glutenintolerans även om testerna inte visar någonting. Men jag har ju reagerat på annat också, utan gluten. Mat med socker i blir jag dålig i magen av. Glutenfria produkter = dåligt.  Så det är svårt att säga vad problemet är, och idag bryr jag mig inte heller. Så länge jag äter LCHF och ren mat så mår jag BRA och det är sån otrolig skillnad så det går inte att förklara! Skrattande

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Mervi
0

Så härligt Jennix. Det är bra att alla som har blivit bättre berättar om det.

Både jag och mannen har blivit av med diverse magproblem, hans värre än mina. Men så fort vi äter fel så kommer de tillbaka som brev på posten.

Det som gör mig så arg att läkarna inte bryr sig om att ta till sig denna kunskap om maten (LCHF) som hjälper så många. Man kan nästan säga att alla får en bättring på detta. Och så alla andra vinster.

ullebull
0

Måste var ljuvligt Jennix, det blir ju som att få ett helt nytt liv.

Jätteglad för din skull och bra att du delar med dig, finns säkert många som kan få hjälp genom de erfarenheter vi kan förmedla vad det gäller våra hälsovinster.

Perla
0

Härligt att du mår bra nu. Glad

odezza
0

Tack för din berättelse, Jennix! Känner igen mig beträffande depressionsproblematiken…

Just nu känner jag att jag är inne i en liten dip, men det är ju inte på långa vägar lika djupt som det kunde vara förr, före lchf… funderar på om det kan vara D-vitaminbrist… utöver gamla psykologiska mönster…

"still lost in space and time"

Skadlig
0

Kul att höra att du mår bättre Jennix :D

DrAnna
0

Tänk att allt jobbigt kan bli så bra med rätt kost…

Tack Jennix för att du berättade!

Denna kommentar har tagits bort.
MaMaMade
0

Underbart att du mår bra nu Jennix! Glad

ebet
0

Vad skojigt! Tänk att så många olika krämpor kan bli bätte av samma sak. Rättare sagt så orsakas de tydligen avv samma sak också. Dumma kolhydrater!

Bookjones
0

Bra skrivet Jennix. Också mitt humör har blivit mycket jämnare med kosten. Faktiskt en av de första saker jag känner av om jag gör avsteg är påhälsning av deppighet. Tog Zoloft ett bra tag men har lagt av helt. Magen är också lugn och glad numera.

Margareta
0

Härlig läsning Jennix - det är bara att tacka och ta emot.

Numer pensionär i Nynäshamn

Jennix
0

Tack snälla för alla kommentarer! Ja, jag kände att dels så ville jag berätta om en del av min resa och dels tänker jag att folk kan lära sig och tipsa till andra som kanske har samma problem som jag har haft. :)

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Margareta
0

Det är så härligt med alla som vågar dela med sig…

Numer pensionär i Nynäshamn

Took
0

Hur lång tid tog det för dig innan din mage ordnade upp sig?

Wenn
0

Härligt att läsa.