Hej här inne!
Hallå:) Alldeles ny medlem, vågade mig tillslut in hit:)
Har hört en hel del om LCHF nu och blir mer och mer intresserad. Men har inte riktigt förstått allt och det kändes svårt. Träffade några vänner förra helgen och två av dem åt LCHF och berätta om hur mycket bättre dem mår framför allt. Och de är DET jag vill åstakomma.
Jag har läst på startsidan i en artikel om vad man ska äta och inte ska äta. Är det en bra start att börja och plocka bort de på "inte" listan?
Jag är absolut inte överviktig, så det är inte det jag är ute efter. Jag är enbart ute efter att må bättre. Just nu äter jag det som är enkelt, jag har inte minsta fantasi inom mat området just nu. Jag äter mycket pasta, potatis, kyckling och bröd. Och jag mår väl därefter också. Jag har en dålig mage, jag har huvudvärk och ovanligt så kräks jag faktist i perioder. De kommer i omgångar. Precis som att min mage får bullemianfall ibland utan min tillåtelse. Tro nu inte att jag gör det frivilligt, jag har fobi för att kräkas- sitter och darrar/kallsvettas och gråter och får ångest och de är inte jag som styr det utan magen.
I alla fall skulle jag hemskt gärna må bättre. Min mor lider av fibro och jag har en del problem med leder också. Hon har även IBS som jag har för mig är ärftligt och jag vet inte om det är de jag har också.
Hoppas jag inte pratat för rörigt nu.. Vet inte vilken ende jag ska börja i bara. Vill börja på en gång, men har köpt mat för månaden och min ekonomi tillåter inte direkt att slänga ut allt och köpa nytt:P
De jag kommer ha svårast för är mackor och läsk och godis! Tänkte att macka kan ju inte vara så farligt, när jag äter mörkt bröd. Och så gick jag och läste på förpackningen och ser att de står 44g kolhydrater:P hehe..
Och Popcorn, herre min je! Äter popcorn kanske tre ggr i veckan.
Ja, här ska de bli att må bra! Fast får börja nästa månad då. Så länge smyger jag runt här inne och läser. Hoppas bara ni kan hjälpa mig på traven så jag kommer in i det:)
Hur är det med mjöl och salt?
Ha en bra dag/kväll
Mvh Lisette
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Hej Lisette!
Krånglig mage och emetofobi (fobi för att kräkas) låter verkligen inte som någon bra kombination! Hoppas att din mage kan bli bättre med LCHF.
Du kommer säkert att få olika råd från olika personer här, men här är mina 2 cent: Börja med att utesluta allt socker och spannmål, majs, och rotfrukter. Undvik också alla light-produkter och margarin - då har du kommit en bra bit på väg! Läs broschyren på förstasidan och Annika Dahlqvists kostprogram som finns på hennes blogg.
Om du har ätit mycket kolhydrater innan, vilket det låter som att du gör, så kan det bli lite jobbigt med omställningen, men jag lovar, det är värt det!
Lycka till!

Kolhydrater är allt som innehåller socker eller ombildas till socker i tarmen, dvs socker, honung, mjöl, flingor, gryn, ris, pasta, potatis, matvete, bröd…
Det är inte så bra att äta.
Fett i form av smör (inte margarin eller smörgåsmargarin) och det som finns naturligt i fisk, vispgrädde, kött, ost… är bra att äta.
Proteiner finns i fisk, kött, ägg m.m. är oxå bra att äta.
På startsidan finns en artikel "LCHF för nybörjare". Läs den.
Om du scrollar ner lite i vänstermarginalen hittar du "LC-kost för nybörjare" "Måltidstips" och en mängd olika recept.
Funderar du på något särskilt, så använd "SÖK"-funktionen upptill i vänstermarginalen. Det är faktiskt så att de flesta frågor är redan ställda nån gång och har fått svar.
Välkommen hit och lycka till!
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Välkommen hit! 
#1 Hej Aniara. Neeh de är ingen bra kombo heller tyvärr. Och de hoppas jag med:)
Ja de är broschyren jag har läst. Så jag har redan skrivit upp sakerna som inte innehåller kolhydrater och som man ska äta och även de man bör hålla sig undan:)
Jo jag förstår att de blir hårt i början eftersom kroppen är van. Men som sagt, anledningen är att jag ska må bättre och gör jag det så är det bara att kämpa på:)
#2 Ja jag har även läst nybörjar artikeln:) Tack för tipsen..
#3 Tack så mycket:)
Den svåraste tanke är nog trotts allt att inte äta potatis till saker. De brukar ju liksom vara en sak man alltid har till. Men vad har ni ist till en kycklingbit eller köttbit tex? Har ni broccoli som potatis ?:)
Hej Lisette! Välkommen hit. :)
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Broccoli eller blomkål är bra att "ha till" innan man vant sig med att man kan äta köttbiten som den är, med bara en god sås eller en klick kryddsmör…
Blomkål funkar oxå bra att göra mos på.
Tyskt ordspråk

Välkommen
#5 Tack Jennix:)
#6 Ah okej:) Vilken tur att jag älskar broccoli och blomkål då:) hehe
#7 Tack så mycket kickenlina:)
Kom på just att jag inte riktigt vet vad man ska äta till frukost då dock. Men får läsa vidare här inne om det:) Jag dricker nämligen smoothie varje morgon och de är youghurt(vilket man fick äta?), fast så är de även jordgubbar,hallon och banan oftast. Och frukt innehöll väl en hel del kolhydrater/socker.

Ägg till frukost - eller biffstek

Hej och välkommen hit till oss!
Den yoghurten som du tänker på är den sötade varianten den är inte så ok! Den yoghurt som avses är den osötade naturliga varianten grekisk ell turkisk.Det lättaste är att börja med att utesluta allt som har mer än 5gr kolhydrater/100g .
Du får bli som alla vi andra här som lusläser innehållsförteckningar, det blir en vana till slut och man lär sig vad man kan och inte kan äta.
Lycka till!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Välkommen från mig med!!! Du har fått många råd.Du säger också att du har mycket mat hemma och är van vid smörgåsar och godis.Man kan bryta tvärt eller gå över långsamt. Ex en macka med tjockt med smör och tjockt med ost. Ellen en liten potatis. Man vänjer sig av med mackor och tycker inte en att det är gott längre efter en tid. Lycka till.

Hej o välkommen! En god frukost som är ok! Turkisk/grekisk yogurt med hallon eller andra bär är jättegott .Eller med kanel om du inte vill äta bär
Ägg och bacon är det många här som äter till frukost. Om du vill ha yoghurt ska du välja nån med hög fetthalt. Det finns grekisk och turkisk yoghurt med 10% fetthalt och Arla har en som heter meze, den är också 10%. Till det kan du ha lite hallon om du vill, de innehåller inte så mycket kolhydrater.
Annars kan man äta middagsrester till frukost.
Inspiration till mat och information kan du få i bla Skaldemans GI-noll, en ganska bra bok. Det finns också en kokbok som heter Smörstekt som tydligen innehåller mycket bra, har inte sett den själv.
Hej Lisette! Kul att du hittade hit! 
Läs på lite om vad läsk innehåller så kommer du att bli så rädd att du slutar dricka den pga skräck! O när du likasom redan är i farten kan du läsa lite om sötningsmedel, glutamat od…läskigt värre!
Det kan bli jobbigt att sluta tvärt m de flesta kolisarna el inte, det beror lite på din person. Men på det sättet "rensar" du kroppen snabbt o kan därefter börja testa av vilka kolisar du *kan* äta.
Är du fettskrämd? Äter du smör o bregott el har du levt på margariner? Försök komma in i "fett-tänket" så snabbt du kan, inte bara för att det är nyttigt utan för att det hjälper magen såhär i början. Man kan lätt bli förstoppad när tarmarna inte är vana vid fiberfri kost.
Är det ngt du funderar över så hojta till här så svara ngn. Här är det i stort sett alltid ruljangs…ett härligt gäng som verkligen ställer upp för varandra!
Välkommen hit!
#10 Ja ägg gillar jag ju iaf^^
#11 Tack så mycket.
Neeh jag har faktist turkisk youghurt också imellan åt:) Hehe jaa jag har redan börjat läsa på förpackningar:)
#12 Tack. Okej tack, fast jag bör nog bryta tvärt isf. Annars kommer jag nog aldrig sluta allt:)
#13 Tack, ja de låter ju bra och gott:)
#14 Tack så mycket för förslagen:) Ägg och bacon är gott iaf.
Middagsrester låter dock inget lockande. Har jätte svårt för att äta "mat" på morgonen. De måste liksom vara något lättare som youghurt:)
#15 Hehe tack, ja tillslut så:)
Jo jag vet tyvärr vad de innehåller. Men har vart beroende av coca cola. Dricker inte det längre men dricker ibland någon annan läsk bara för att unna mig:) Men får sluta med det med då hehe.
Okej, ja vi får se hur kroppen reagerar. Jo jag har ätit lätt och lagom hela mitt liv. Så de blir nog en stor förändring. Vad menar du med fett tänket då?:)
Jo jag har märkt att folket här inne är snabba i diskussioner och snabba att hjälpa:)
#16 Tack så mycket:)
Välkommen!
Numer pensionär i Nynäshamn
#18 Tack så mycket Margareta:)
Men vad jag förstått så är min favvo på morgonen - Te okej?:) fast utan socker dårå:P
#17 Vassego och hoppas du kommer att trivas:)
#19 The funkar hur bra som helst. Kanske med en liten skvätt grädde och tillsätta lite kokosfett och osaltat smör. Blir jättegott.
Ett förslag är att redan nu börja använda smör i matlagningen och kanske bregott istf margarin på tex smörgåsar. Tar du bregott med grön text så går den också att steka i…
Välkommen !
Hej och välkommen!
Om du precis har varit och storhandlat förstår jag att du inte vill börja med en gång utan kanske äta ur kyl och skafferi först.
Se det som en chans att ställa om dig mentalt och hinna med att förbereda dig så är du peppad när du sätter igång. Du kan ju redan nu börja tänka på vad du äter och hitta "bovarna" så vet du vad du skall unvika köpai forsättningen.
Gör omställningen lite lättare för dig genom att minska kolhydraterna den här månaden. Om du idag kanske äter sötad yogurt så kanske du kan minska från 3 dl till 1 1/2 och istället lägga till ett kokt ägg? Istället för 4 mackor minska ner till 2? Komplettera med extra pålägg istället för det extra brödet. Ta halva mägden pasta mot vad du brukar och mer sås. Ja, du fattar…

Några av oss här på forumet (däribland jag) mosar kokta ägg med smör till en "gegga" / "röra" till frukost: två kokta ägg, löst eller hårt vilket man föredrar, en eller ett par matskedar smör och lite salt, (eller lite abba böcklingpastej, eller lite kaviar) åsså mosa ihop. En kopp te efter det.
På helgerna ugnssteker vi stekfläsk och gör en äggröra på några hela ägg, några äggulor och en skvätt grädde.
Te och kaffe anser jag vara fritt fram, eftersom jag behöver koffeinet för att hjärncellerna ska komma iordning.
Kolla gärna igenom receptförslagen här i vänstermarginalen, det finns massor med oerhört smarriga rätter!
Av dina kommentarer att döma, tycker jag det verkar som att du har fattat galoppen rätt bra, så lycka till!
Tyskt ordspråk
Mitt råd är att du tar en ganska långsam omställning så din mage hinner med omställningen. Börja med de värsta bovarna- godis, mjöl (bullar, bröd), pasta, ris, chips/popcorn, läsk.
Du kan t.ex äta fet, naturell yoghurt (10%) till frukost med hallon till, om du vill kan du ju även göra smoothie med yoghurt, grädde, hallon och varför inte en äggula eller två i också…
Satsa på "ren" mat utan en lång innehållsförteckning, tex kött/fisk/skaldjur/kyckling/ägg samt grönsaker med ett ganska lågt fiberinnehåll- som är snälla mot din mage.
Glöm inte att öka på fettinnehållet i maten när du drar ned på kolhydraterna, öka det långsamt i samma takt som du drar ned på sockret/stärkelsen.
Stek i smör, ha olivolja om du vill på salladen och om du äter en mager proteinkälla så tillsätter du fett i form av smör, cocosfett, olivolja. I den storleksordningen:)
Som frukost så behöver du inte äta speciell "frukostmat", du kan lika gärna äta gårdagens rester eller ägg i någon form, kanske också avocado med räkor och majonnäs/gräddfil/creme fraiche och lite citron och kokt ägg till det.
Var beredd på en del omställningsbesvär- även om de kan lindras av en långsam anpassning så medför det samtidigt att de kan ta längre tid att komma igenom än vid en snabb anpassning. Men i ditt fall med en mage i uppror så tror jag ändå att det är att föredra, men det måste du själv känna vad som är bäst.
Lycka till och välkommen hit!
#20 De kommer jag säkert:)
#21 Ah vilken tur:) Annars skulle jag nog krevera haha!:)
Ja de var smart.. mitt margarin är iaf slut så nu när jag ska handla nytt kan jag lika gärna köpa bregott ias:) Så börjar jag sakta men säkert som du säger:)
#22 Tack tack Wenn:)
#23 Tack
Ja jag glr ju alltid de i början av månaden:) Så blev lite sen in hit hehe.. Fast skafferiet kan jag nog inte tömma innan jag ska börja med lchf. Har massvis med pasta där som nog får skänkas till någon annan isf:P
Ja jag har redan börjar kolla förpackningar:) hehe och jag blir klart chockad över hur mycket de är som innehåller massvis av kolhydrater:)
#24 Tack så mycket för tipsen. Jag har läst en hel del om frukost nu också:) Så har fått mig en hel del ideer om vad som ska ätas. Mycket ägg och bacon:) hehe.. Och turkisk youghurt med hallon!:) Tack så mycket, ja jag tror jag fattat så mycket som de går än så länge. Men frågor kommer säkert komma om jag inte hittar de på sidan:)
#25 Tack så jätte mycket för ideer och råd:) De känns som om jag bör köra som du säger. Jag har redan slutat med godis (svårt för min del, har ett jätte salt begär) Och börjar redan peta bort saker som jag sett att de är mycket kolhydrater i:) Så de går lite sakta frammåt. Men som sagt har jag mycket kvar i frysen och en del i skafferiet som behövs ätas först. Och nu på midsommar blir de sill och färskpotatis. Sen är potatisen slut iaf:P
Åh.. avocado med räkor lät himla gott!
Ja vad de låter som, så är det att föredra för min mage. Som sagt så får jag se hur min mage tar det. :)
Måste bara få fråga: De här med kokosfett? Hur äter ni det egentligen. De låter som ni har med er en stor bit och äter rakt av?:P
Kokosfettet skedar jag i mitt morgon te, och kvällstet oxå! En ordentlig matsked brukar det bli. Helt smaklöst (men det finns med cocos-smaken kvar oxå) Blir bra som lipsyl när man dricker det! ;-)
"It´s not today que le ciel me tombera sur la tete"
Lägg en klick på tallriken och lägg ex fisken på ,det är jätte gott när det smälter och så blir fisken lite fetare

kokosfett: jag är matbarbar och äter 1-2 teskedar direkt ur burken morgon och kväll. Fixar inte att bli kladdig om läpparna när jag dricker just te.
Å andra sidan har jag bregott i kaffet på jobbet. Gillar inte grädde i kaffe och smör blir konstigt grums som flyter omkring.
(Vem har sagt att man måste vara normal?)
Fabricati diem, pvnc!
Haha okej:) De låter det.. Jag tror inte jag klarar av smör i thet faktist. Men på fisk ska de väl gå:)
Idag har jag vart iväg och köpt bregott(den gröna) och ett 25 pack med ägg, en bit brieost, turkisk youghurt, creme fraiche och lite "pålägg" och ost.
De är ju svårt att handla!:P Alla produkter som man köper utöver nu måste man glo på innehållsförteckningen:) hehe.. Tex senap innehöll massa kolisar:)
Fast nu ska jag bara äta upp de mörka brödet jag har kvar och lite potatis som jag har kvar med som sagt:) Annars kan jag nog börja lite smått iaf och nästa gång jag handlar blir de enbart lchf också:)
Har kanske, möjligtvis fått in mamma i det också. Hon har ju som sagt fibro och magproblem så hon skulle nog behöva det också. Hon äter typ massvis med mackor och pasta:P Har fått henne till att bli medlem här inne så hon läser lite. Men hon är inte så haj på iFokus ännu. så hon lär nog inte skriva nått:P hehe.
Nått som var kul också när vi handlar.. jag har blivit som er!;) Jag tittar på vad folk köpet helt plötsligt. Har ju aldrig brytt mig förut.. :P

hej och välkommen!!
när jag började med LCHF åt jag alltid omelett till frukost, två ägg en klick grädde. Först klippte jag ner två skivor bacon i stekpannan och när det var klart i med omelettsmeten sen fort som attan några skivor lagrad ost uppepå.. vicken god smet!! och mättande!! och det går faktiskt mycket fortare än man tror.
idag äter jag oftast två stekta ägg och en skiva bacon, det står jag mig på.
i början hade jag svårt med sug och begär, och det har jag fortfarande ibland och då är det godis och choklad jag åker dit på. pasta och bröd är helt borta fast jag åt det som en galning innan. Det som hjälpte för mig var att dricka grädde rätt ur burken. dricker du ett glas grädde så lovar jag att du inte är sugen på något annat sen.
Kom också ihåg att dränka in allt i fett, för fett mättar otroligt bra och om du är riktigt mätt så är du inte sugen. Efterhand kan du dra ner lite på fettet (och grädden) om du känner att det blir för mycket, tänk bara på att antalet gram fett ska överstiga antalet gram kolhydrater och protein tillsammans (så att det inte blir för lite menar jag, då svälter du istället).
"…jag har blivit som er" *hahaha* Välkommen in i sekten!

Hej å välkommen.
Jag har hållit på med LCHF sedan april i år, jag tvärslutade med kolhydrater och gick över till en kost på animaliskt fett och kött, minimalt med grönsaker. Det gick bra för mig, lite yr i början - men det var det värt. En del av de besvär du har hade jag också - och de försvann rätt snabbt. Jag håller fortfarande på och testar vad jag mår bra - hittills verkar det som att jag mår bäst på rent kött med fett till + ägg, fisk är ok också.
Jag tror att det är bra om du trappar ner, min metod är rätt brutal men jag åt i och för sig mycket fett och kött innan också (i kombination med pasta, ris och potatis) så min kropp var van fett å kött redan.
Jag äter bacon och omelett till frukost - en stadig portion som jag står mig på till klocka ett - lätt. Min dotter äter oftast en fläskkarrébit till frukost. Sonen ägg och bacon.
Lycka till och kör på - det är värt det! / johan

Hej och välkommen in i gänget.
#31 Tack, De lät ju jätte gott! men menar du att du blandar ägg och grädde och steker?:) För jag brukar ha vatten i omelett nämligen.
Hehe jaa de där med att äta mer fett har jag läst en massa om:) Jag tycker ju grädde är gott visserligen, men att dricka.. jaa de kanske går:P hehe
Tack så mycket för tipsen:)
#32 Hihi jaa tack:) haha! De är rätt skönt att vara med:P
#33 Tack! okej, jaa jag tar de lite lugnare med nedtrappningen:) Men de låter bra att du mår bättre:) Tack för tipsen.. ni är så trevliga här inne:)
#34 hehe tack:)
Hej hej och Välkommen!
Min frukost består av naturell ekologisk yoghurt, hallon, krossade linfrön och lite solrosfrön (om jag är hungrig), Annars räcker kaffe med grädde eller ett/två kokta ägg bra.
Lycka till!!

ja.. alltså istället för vatten harjag lite grädde… jag trodde inte heller att jag skulle kunna dricka grädde, men nöden har ingen lag och när jag väl testat så insåg jag att det ju går. det var inte gott men det gick.. idag kan jag inte dricka grädde för jag tycker att det är för sött… haha
Vilken kanonstart du gjort redan LisetteS - jag tycker du fattat galoppen väldigt snabbt. Hälsa mamma lycka till också och glöm inte att rapportera hur det går för er!
#36 Tack så mycket:)
Ja de låter lite som de jag brukar äta, fast jag brukar ha en banan i också- vilket jag får ta bort nu:) hehe.. Tack igen
#37 De låter riktigt gott faktist, med grädde i omelett:) Ska jag absolut testa.. Ja de där med att dricka får vi se med som sagt. haha! De kanske går nångång ibland:)
#38 Tack:) De värmde såhär i starten.. hehe:) Ja det ska jag göra.
Vad tror ni om de här med att inte äta efter 19.00 då? Håller ni det eller äter ni helt enkelt när ni känner att ni är hungriga. För jag brukar inte bli hungrig fören nu tex. :)

Ät nu då! Tror inte det spelar någon roll.
Vad tror ni om min sammansättning nu?
En omelett med ägg och creme fraiche och nedklippt lufttorkad skinka och till de broccoli och brieost:P
Var de enda lchf-mässiga jag hade hemma..
Jag äter när jag är hungrig, det är det viktigaste - att inte gå hungrig en längre tid.
Fast kokosfett försöker jag att inte äte för sent på kvällen, det blir lätt halsbränna av det…
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Själv mår jag dessutom emellanåt rätt illa om jag äter kokosfett för sent, men så har min kropp å andra sidan en rätt skum dygnsrytm i och med att jag jobbar natt hälften av månadens nätter .. Men Magma t ex, hon mår också illa av kokosfett för sent (dock vet jag inte hur hon jobbar :P).
Köp dock det på hälsokosten om du skall ha, tycker jag!
Kokosfett i lakritste, en riktig favorit…..det kan bli flera koppar om dan
Mums! gott med mat, fast orka inte allt. Tur man har hund:)
#43 Okej:) De gäller åt andra hållet också va? att inte föräta sig.. utan bara äta sig mätt:)
#44 Okej, ja som sagt.. de där med kokosfett är jag lite tveksam för:)
#45 Hehe mjaa.. visserligen gillar jag lakrits:)

Tänk också på att man KAN bli lös i magen av kokosfett, och av fett överhuvudtaget .. Vilket iofs interagerar fint med bristen på fibrer som uppkommer :)
(Fibrer är ändå inte bra för IBS-patienter. Jag har IBS själv.)
#47 Okej:) Fast jag har också hört att man blir hård i magen ist om man äter för lite fett?:)
#48 Det är mkt som är olika från person till person när det gäller kolhydrater; vilka man tål o inte tål o samma sak m fettet.
M fettänket menar jag att många har svårt för att äta fett o tillräckligt mkt fett. Själv har jag svårt för att dricka fetare mjölk än mellanmjölk t ex…å andra sidan dricker jag sällan mjölk. Fullfet vispad grädde ger mig halsbränna o smakar äckligt (utom om den är gömd i mat)…men mellangrädde går bra. Smör o fet crème fraîche har jag inga som helst problem med. Vissa som levt ett fettfritt liv förut kan ha jättesvårt att börja steka i smör o dricka fullfet mjölk…
44: MissGaladriel: Jag jobbar enbart nätter, har så gjort de senaste 15 åren med undantag för studier och föräldraledigheter. Ingen aning om det har samband med cocosfett på kvällen=illamående:)
Jag har helt slutat med kokosfett - fick också halsbränna. Jag har gjort en FoodAnalyseProfile som sa att jag inte tål kokos så bra och nu sen jag slutat förstår jag att det är så.
Man får helt enkelt testa sig fram - med detta som med allt annat.
Din LCHF-aktiga omelett lät helt perfekt.