Midsommar!
Nu kommer midsommar snart och jag undrar vad man kan äta? Har precis börjat men vill gärna hålla detta under midsommar!

sill, ägg, skinka, lax, gräddfil, dill, ja, skippa potatisen och andra kolhydtaterna, så är det just helgerna som är 'ätbara'
Vad ska man dricka till då 
Någon som har nåra bra drintips med få kolhydrater?

Vatten, snaps… det brukar räcka för mig 

#2: Kanske torrt vitt vin eller nåt glas lågkolhydrats-öl (Pripps Pure, tror jag det heter och är ganska säker på att Spendrups har en sort också - googla!). Det skall i alla fall jag dricka1 Samt snaps….

Alla sorters grillat kött går ju finfint med! Så kan man göra den där "potatissalladen" som var gjord på succini istället för potatis =)
Carlsberg "LITE"… 1kolhydrat per dl… Fast det blir ju förstås hela 5 stycken på en burk.. så det hänger på hur stor "kolhydratsbudget" man har en helg som midsommar.
Behöver man snåla med kolhydraterna gör man egen inlagd sill, inläggningarna är ju gärna fulla med socker. Istället för gräddfil kan man ta creme fraiche.
Jag skall ha någon räk/rom-röra till ägg på mitt bord, utöver hemgjord sillinläggning.
Man kan späda ut vitt vin med bubbelvatten och få en kolsyrad "spritzer" eller vad de nu heter med mindre kolisar i än om man hade druckit vinet "rent".

#2 Det finns en hel lång tråd om drinkar. Sök på barlejon.
Fabricati diem, pvnc!
Om man vill ha en grogg/drink på kvällen kanske detta fungerar…
Lite rom i ett glas (jag tar ca 1 snapsglas Bacardi-rom) Ovanpå det krossad is, sodavatten och rabarberdricka. jag hade gjort min egen dricka/saft sötad med Sukrin, saften blev snarare syrlig än söt.

Jag har hittat småflaskor med smaksatt Absolut (kul present till besökande amerikanska släktingar) och de funkar jättebra med ca 0,5-1msk i ett dricksglas och så fyller man upp med mineralvatten. Mycket svagt men lättdrucket i värme. Päron absolut med mineralvatten smakar päronsoda, fast utan den äckliga sockersmaken.
Absolut vanilj är en oanad höjdare ihop med äggmjölk och starkt kaffe - jag har saaknat de där söta likörerna som Benedictine och liknande som jag haft i kaffe vid (sällsynta numer
) bjudningar.
Fabricati diem, pvnc!

Apropå snaps - det är ju gjort på socker. Måste väl innehålla mycket kolhydrater?

#12 Jästen omvandlar socker till alkohol, och sedan destilleras resulterade vätskan. Alkohol ångar, det gör inte socker…
Så snaps och liknande är kolhydratfritt. Däremot har alkohol andra konsekvenser, bl a stryps fettförbränningen tills dess att alkoholen gått ur kroppen. "Sockerfylla" slipper man dock.
Fabricati diem, pvnc!
#12 Likör är sockerstinnt, snaps brukar ju vara ren alkohol och den innehåller inget socker…

Tack greensis och Wildrat för era förklaringar på snaps och kolhydrater!
Här blir det grillad lax m sallad gjord på ruccola, fetaost o lite jordgubbar, till det ska jag dricka ett gott torrt vin.
Efterrätt blir en variant av detta:
Vit chokladcrème med svartpepparrippel
Svartpepparrippel:
3/4 dl vatten
1/2 dl råsocker
saft och skal från 1/2 lime
1 tsk svartpeppar, grovkrossad
1 liten ask jordgubbar, grovtärnad
Vit chokladcrème:
100 g vit choklad
2 äggulor
1 brk Crème Fraîche Tradition
Koka ihop vatten, råsocker, limeskal, limesaft
och peppar. Koka ner vätskan till drygt hälften.
Blanda jordgubbstärningar med pepparrippel.
Låt marinera någon timme. Smält chokladen försiktigt och låt svalna lite. Vispa samman äggulorna, tillsätt den smälta -chokladen under vispning och lägg sist i crème fraîche. Fortsätt vispa till tjock konsistens. Häll upp i glas och kyl.
Toppa med de marinerade jordgubbarna.
Själv tänker jag nog göra crèmen som ovan men hälla ner finhackat limeskal i den smälta chokladen. Jordgubbarna får marinera i limesaften o det får räcka. Då 4/6 av vi som ska äta är mindre barn så får man hålla det lite enkelt. Är rädd för att svartpeppar är överkurs för de flesta av dem! Kanske vi (2) vuxna (mammor) tar ett par droppar balsamvinäger…har en på hallon i kylen…över gubbarna (jordgubbarna alltså…Gubarna jobbar).
Ev vickning ett "smörrebröd" (nötbröd) insp av ett recept på ostsmörgåstårta m frukt.
Originalrecept på ostsmörgåstårta m frukt. (3-4 personer)
Fyllning:
1 dl riven ost
200 g färskost
1 dl rivet äpple
½ tsk paprikapulver
Rör ihop allt o lägg mellan e landgångsbröd.
Garnering:
2 dl crème fraîche
50 g hackade pecannötter
10-12 ostskivor
100 g brieost
10 jordgubbar
½ äpple
Inte för de strikta då frukt o bär är själva grejen här men den beräknas till 3-4 pers så det blir inte så mkt till varje person.