OT - Vilopuls
En fråga som eventuellt berör LCHF kost. Jag har läst att några här på forumet fått lägre, endel andra högre vilopuls av att äta lchf. Nu undrar jag vad det är som bestämmer en människans vilopuls?
Gunde Svan hade under sin aktiva tid runt 30 slag / min har jag för mig. Träning påverkar vilopulsen nedåt det är känt. En kompis har blivit klassad som "lågpulsare" av sin läkare. Vad betyder det?
Att jag undrar beror också på att jag själv som är en medelmåttligt tränad tant på 45 år har en i mitt tycke låg vilopuls.
Helt ovetenskapligt, okunnigt gissar jag att det handlar om hjärtats förmåga att pumpa blodet och förmågan att syresätta.
Har man god syreupptagningsförmåga, så behöver väl inte blodet cirkulera lika ofta, som om man har sämre.
Själv har jag alltid haft hög vilopuls. Nu är jag höggravid och har ibland uppemot 100. Det kan vara lite jobbigt.
/LO
Dansa kan man alltid göra!

Jag har alltid haft låg puls, även under perioder jag inte tränat. Som lägst har jag mätt upp 38 i vilopuls.
Min vilopuls ökar när jag äter lchf-mat. Förra sommaren låg jag på mellan 40-50 slag/minut. Idag tror jag att jag ligger mellan 50-60. Men märker att jag har högre fart på hjärtat än tidigare i alla fall. 
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend. (David Perlmutter)

Kul med era svar. Jag är nog normal med mina 47 slag. Otränad(bara cykel till jobbet 1 mil ToR) ligger jag på ca 60. Någon påverkan av Lchf maten kan jag inte se på mina värden.
Jag har ungefär 60 i vilopuls. Det har jag haft hela mitt liv.

Min vilopuls ligger på 68-72, (kollat med egen pulsmätare) nästan oavsett om jag har en hårdträningsperiod eller är rultig och astmatisk.
Min privata teori har varit att det är för att jag har så pass lågt Blodtryck att hjärtat måste picka på för att driva runt det, och min astmasköterska bekräftade att lågtryckare oftare har lite högre puls, när jag var där senast.
Så när jag äter LCHF och tränar mycket faller blodtrycket och då sjunker vilopulsen bara marginellt eller inte alls. Det ska bli spännande att följa upp detta framåt hösten eller så.
Fabricati diem, pvnc!
Räcker dt med att sitta i soffan e kvart för att mäta vilopuls?

#7 Bästa vilopulsen får man om man tar den direkt på morgonen när man vaknar. I alla fall bör man ligga ned (på soffan?
) och minst en 20-30 minuter. Man bör vara kaffefri åtminstone ett par timmar innan - koffeinet driver upp pulsen.
Sedan kollar man pulsen på det viset då och då över någon vecka för då får man ett vettigt snitt. Pulsen går ju upp om man oroar sig för något, druckit kaffe odyl, har en begynnande infektion på gång och så vidare.
Fabricati diem, pvnc!

Men om man chockvaknar av väckarklockan då? Då kan det väl inte vara så bra att mäta direkt på morgonen…? 

#9 Fortfarande bättre än att varit uppe och sprungit. Om du inte vill tillbringa några timmar och dåsa på soffan först. (Vilket jag gärna skulle vilja men Verkligheten har andra åsikter…)
Fabricati diem, pvnc!
Imorgon bitti ska det mätas, om jag inte glömmer.