Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 4853 ggr
Ioma
0

Oki nu behöver jag få detta utrett

Vad av detta är ok att äta/dricka i LCHF?

Morötter
Ärtor
Majs
Cream fraisch
Soya
Ris
Krossade osötade tomater
Gul lök
Mjölk röd & grön
Apelsiner
Kaffe
The
Alkohol
Kolsyrat vatten (Sodastream)
Mörkt grovt osötat bröd
Knäckebröd grovt osötat

Jag kommer fylla på här efter hand jag kommer på något jag inte hittar svaret på.

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

rockidol
0

Morötter, ärtor och majs är ju inte så bra
Inte heller ris, mjölk och apelsiner.
Alkohol och bröd är inte heller bra.
Soya vet jag ingenting om..

Vad gäller mjölk så är väl frågan egentligen hur noga man vill vara, en del dricker ju tex extra fet gammeldags mjölk… men rent allmänt skulle jag säga att vanlig mjölk är ganska dåligt, eller?

Creme fraich är bra dock ;b

MiaKia
0

Ett bra tips, gå till

http://www.minmat.net/

Det är gratis att registrera sig där. När du gjort det trycker du på 

Min Mat och sen ladda och välj Livsmedelsverket. Där kan du se vad de olika livsmedlen har för närings (och därmed) kolhydratsinnehåll. Du ska helst välja produkter med mindre än 5kolhydrater per 100g.

En apelsin har t ex 10.8g kolhydrater per 100g..

Så gör jag när jag ska kika. Man kan även skriva in egna produkter som man köper i affären.

Nu måste jag lägga barnen, återkommer senare!

Ioma
0

Oki.

Jag dricker ju inte mjölk annars utan har det enbart i maten.

Tycker inte om mjölk.

Morötter ärtor och majs har jag ofta i köttfärsen så det var ju tråkigt *suck*

Finns det något bröd jag kan äta? Är brödberoende *S*

Då var typ bara köttfärsen (vildsvin), cream fraschen oki i köttfärsen vi åt nu *suck*

Mvh
Marika "Ioma"

Ioma
0

Ahh tack för det tipset. Det ska jag kika på

Mvh
Marika "Ioma"

Maia
0

Har du läst LCHF-foldern som finns på förstasidan? Läs den. Där finns svaret på det mesta av det du nämner.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Raring
0

För mig handlar det om mängden kolhydrater. Livsmedlen i sig är det väl inget större fel på egentligen. Det är bara det att ens dagliga "kolhydratbudget" (dvs den gräns man satt för sig själv på kolhydratmängd) överskrids snabbare via vissa livsmedel än med andra.

kostdoktorns site kan du läsa vad som är mer och mindre ok att äta. (Scrolla ner en bit…)

Mitt svar på din lista (andra tycker med all säkerhet annolunda): 

Morötter - ok i mkt små mängder
Ärtor - ok i mkt små mängder
Majs - nej
Cream fraisch - helt ok
Soya - - ok i små mängder
Ris - nej nej nej
Krossade osötade tomater - ok i mindre mängder
Gul lök - ok i mindre mängder
Mjölk röd & grön - ok i små mängder
Apelsiner - mja.. nej
Kaffe - helt ok
The - helt ok (jag dricker massor)
Alkohol - ibland och lite, dvs något glas rött vin någon gång i månaden
Kolsyrat vatten (Sodastream) - helt ok
Mörkt grovt osötat bröd - mkt sällan (all säd innehåller mycket kolhydrater)
Knäckebröd grovt osötat - små mängder (finncrisp och flatbröd är bäst, läs innehållsförteckningen)

Ioma
0

Jag har inte hunnit läsa igenom allt ännu, håller på och läser på kostdoktorns sida, ville bara ha en snabb överblick på dagens måltid.  hihi

Mvh
Marika "Ioma"

parsley
0

Ovanjordiska grönsaker brukar vara OK, om man inte är väldigt känslig för kolhydrater. Morötter är alltså inte OK. Ärtor, majs och ris går bort pga högt 
kolhydratinnehåll. Soya används väl mest som krydda och i ganska små mängder så det är nog OK. Även lök brukar ätas i ganska små mängder, så  lök är OK. Frukt innehåller ganska mycket socker i form av fruktsocker, fruktos, så de går bort. Kaffe, te och kolsyrat vatten är OK. En person som är extremt känslig för kolhydrater undviker kanske tomater, medan många kan äta det, så det är individuellt vad man vill göra. Knäckebröd går bort. Är du ändå sugen på något brödigt så kolla 
efter recept på nötbröd i forumet. En del kan äta Finn-Crisp. Röd och grön mjölk har förhållandevis högt kolhydratinnehåll så de bör undvikas.

Det finns en del diskussioner om alkohol på forumet. Sök och kolla om du hittar något användbart där.

Sammanfattningsvis. Bröd, potatis, pasta, ris och frukt är inte OK. Grönsaker kan vara det. Ovanjordiska är bättre än sådana som växer under jorden. En del personer är laktosintoleranta och tål därför inte mjölkprodukter. Andra har svårt att gå ner i vikt om de äter mjölkprodukter. Så där får man prova sig fram vad som passar en själv. Magrare mjölkprodukter än meze, dvs fet 10 % yughurt, tycker inte jag att det är någon idé att köpa hem.

Jennix
0

Som jag ser det så:

1. Detta bör går bra, om du inte är känslig för mjölkprodukter för då bör du skippa Creme Fraiche…

Creme fraiche
Kaffe
The
Alkohol
Kolsyrat vatten (Sodastream)

2. I små mängder, men det kan bli besvär med mjölken.

Krossade osötade tomater
Gul lök
Mjölk, så fet som möjligt

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

LatMask
0

Ovanjordiska grönsaker var ett bra uttryck! Ser framför mig en broccolibukett med änglavingar och gloria…

Wildrat
0

Då skulle morötter och potatis ha horn, svans, bockfot och treudd då? Skrattande Ganska kraftfulla bilder till en framtida reklamkampanj…

Ioma
0

*fniss*

Sicka fantasier ni har. hehehe

Mvh
Marika "Ioma"

Trollcina
0

Ställ dig frågan - Innehåller el kan det produceras någon form av mjöl av produkten då är den inte är bra för mig!

Ioma
0

Aha…

Hur är det med örter såsom mynta, basilika osv?

Och smultron (vita) och jordgubbar? För sött eller?

Vi har hela landet snart fullt med vita smultron och det är såååå gott att bara gå och ta ett par då och då.

Mvh
Marika "Ioma"

Wildrat
0

Örter går hur bra som helst. Smultron och jordgubbar innehåller en hel del kolhydrater men de finns ju bara på sommaren och i trädgården i mindre mängd så då är det ganska ok. Största risken är att de triggar sockersug.

clajo
0

Örtkryddor är jättebra; mycket bättre än fabriksframställda kryddor med en massa E-nummer!

Jordgubbar innehåller strax över 8% kolhydrater, men jag personligen ser inget hinder att äta lite jordgubbar då och då när det är säsong. Men inga stora tallrikar: 100 g jordgubbar ger ju 8 gram kolhydrater.

Allt beror på vilken nivå man vill lägga sig: Den strikta varianten med under 20 g kolhydrater om dagen, eller en snällare variant när man nöjer sig med mindre än 60 g/dag? Vad som krävs för att just du skall gå ner i vikt, måste du ta reda på själv - vi är alla olika!

Dessutom är det fler faktorer än kolhydrater som spelar in.

Skickar en liten länk till en artikel om olika orsaker till en del har svårt för att gå ner i vikt.

Ioma
0

Ja jordgubbar är ju ett måste på sommaren tycker jag hehe

tack ska gå igenom alla<länkar snart

Kram

Mvh
Marika "Ioma"

reamdn
0

Mina åsikter (dvs inte LCHF i den bemärkelsen detta forum avser):

• Morötter - nej (82% kolhydrater)

• Ärtor - nej (60% kolhydrater)

• Majs - nej (76% kolhydrater)

• Cream fraisch - mycket små mängder (hög laktoshalt) (4% kolhydrater)

• Soya - nej (vad avses? Det man 'kryddar' maten med, det kinesiska? konstigheter.)

• Ris - nej (91% kolhydrater)

• Krossade osötade tomater - nej (tomater innehåller (vatten borträknat) 70% socker, även "osötad")

• Gul lök - väldigt små mängder. Innehåller en hel del vitala ämnen men inget man inte kan få på annat håll, om man äter 'rätt'. (har svårt att kontra de 72% kolhydrater som följer med)

• Mjölk röd & grön - nej. Alldeles för mycket laktos och lite fett. (t.om "helmjölk 3.5%" innehåller 30% kolhydrater)

• Apelsiner - nej (84% kolhydrater)

• Kaffe - mycket små mängder (försiktig med koffein, en drog)

• The - svart the - samma som kaffe. Koffeinfritt, obegränsat (om inget specifikt för den thé-sorten ej bör överkonsumeras)

• Alkohol - nej (leverskador, hjärnskador, medföljande kolhydrater (oftast), insulinpåverkan)

• Kolsyrat vatten (Sodastream) - ingen kommentar. Att kroppen stöter upp kolsyran det första den gör (rapar) tar jag som indikation på att det inte har i kroppen att göra.

• Mörkt grovt osötat bröd - bröd ÄR kamouflerat socker. Om det sedan kommer från spannmål eller tillsatt sackaros, enligt mig ovesäntligt.

• Knäckebröd grovt osötat - samma som förra.

Ioma
0

Det verkar vara enklare att göra en lista på det så ÄR tillåtet. hihi

Tack

Mvh
Marika "Ioma"

magma
0

Readm: "forumet" i sig självt har inget eget ställningstagande. Istället upprepas ofta att forumet består av flera tusen medlemmar som alla äter den variant av LCHF som de själva vill. Precis som du äter den kost som du vill.

reamdn
0

#20 jag syftade till att så gott som ingen här håller med mig, och ofta tar illa upp / stöter sig på mina åsikter.. :O

Mervi
0

Du kan äta kött,fisk, kyckling, ägg, lever i rena former, alltså lagar till själv. Smör och olivolja, hetta inte upp oljan utan ta den i salladen (om du äter sallad)

Ovangjordsgrönsaker som broccoli, vitkål, blomkål, sparris, spenat, gröna blad typ ruccola, dessa innehåller minst kolhydrater. Man väljer själv hur strikt man är.

Jag brukar äta lite tomater och paprika emellanåt. Och nötter.

Det finns ett bra bröd som man kan baka i micron. 1 dl nötmjöl( malda nötter eller mandel) mycket lite bakpulver (kan uteslutas) blandas med ett ägg. Bre smeten på en tallrik och kör i micron i 2 minuter på högsta effekt utan lock. Dela brödet i fyra delar innan det svalnat och flytta över till ett galler. Gott med smör och ost eller annat pålägg. Mycket mättande.

Var försiktig med mjölkprdukter.

Ioma
0

Tack så mycket.

Jag skulle behöva vara så strikt som möjligt då jag har MINST 40 kilo att gå ner så fort som möjligt förståss. ;-)

Nötmjölet? Är det något man kan köpa eller måste man göra det själv? Om man måste göra det själv, vad ska man använda för nötter? Kör man det bara i mixern tills det är ett mjöl ?

Lät faktiskt mycket intressant med det brödet. Det bara måste jag testa.

Mvh
Marika "Ioma"

Wildrat
0

Vissa har hittat nötmjöl på Lidl. Annars får man göra det själv, enkelt att göra med en mandelkvarn.

Ioma
0

Ahh tack för tipset. Då ska jag kika på det nästa gång vi åker till lidl

Mvh
Marika "Ioma"

magma
0

Om du strävar efter att äta så strikt som möjligt så ryms inte nötmjöl i den budgeten tyvärr…Flört Om du inte använder bara ett par msk förstås, men jag gissar att du funderar på nötbröd eller något liknande?

Ioma
0

Aha. Nä jag känner att jag måste ha bröd att äta på morgonen och sånt.

Huvva känns som att det kommer bli jättejobbigt att åka och handla inför nästa månad. Jag vet ju inte allt hur mycket som finns i vilken produkt osv.

Jag har reggat mig på min mat så där finns lite mer info om innehållet i det jag brukar äta.

Huvva….

vi får se hur det går. Känns som allt utom kött är görbjudet. hihihi

Vill äta så strikt jag bara kan för att det ska gå neråt så fort som möjligt. 2 kilo i veckan skulle funka bra för mig.

Mvh
Marika "Ioma"

Neeelia
0

Prova Polarbrödet. Det finns recept på här, tycker det funkar att göra det mesta med, likaså äta på morgonen…

MimLan
0

#27 Det är inte så jobbigt att handla om man vänjer sig vid oprocessad mat. Och skall du äta så strikt som möjligt finns det inget utrymme för halvfabrikat och annat som är fullt med junk.

Ioma
0

Vi har ätit mycket färdigpreppad mat tidigare.

Ska försöka lära mig så mycet som möjligt om detta tilsl löningen nästa gång (25e) o så ska jag ta fart då för som det är nu så har vi bara massa pasta o sånt där hemma. *S*

Mvh
Marika "Ioma"

magma
0

#30: Jag var tidigare en äkta mackoman som ätit mig till som mest +40-45 kg på pasta, ris och bröd, och trodde att det skulle vara brödet som skulle vara det allra svåraste att avstå. Men faktiskt så har det gått bättre än väntat! Jag kan inte säga att jag ens saknar brödet. Den enda gången som brödsuget dyker upp är om jag gjort avsteg och ätit sådant jag inte borde äta, om jag vill gå ned i vikt och må bra. Och då är det inte brödsaknad utan brödsug, vilket jag tolkar som att det jag har sug efter är heller inte bra för mig att äta. Du får väl prova och se om du kan äta nötter (nötbröd) och ändå gå ned i vikt, men om inget händer elelr om det går väldigt långsamt så kan du behöva äta något annat till frukost. Om du inte klarar ägg, bacon eller dylikt på morgonen så är "äggmjölk" en variant, sök på ordet så hittar du det.

Ioma
0

Bacon och ägg till frukost låter för mig helt absurt då jag nästan aldrig klarar av att äta frukost alls förrän tidigast 2 timmar efter jag gått upp. hihi

O bacon älskar jag men jag kan inte slå in det i min skalle att det skulle vara bra att äta. Oskyldig

Det är inte alltid vi har bröd hemma och då är jag jättasugen på just bröd. Äter två ostmackor vid lunchtid ungefär och det är ofta det enda jag äter till frammåt 18tiden på kvällen.

Jag tror det är det felet jag gör. äter först och främst alldeles för lite och för få gånger.

Jag har försökt och försökt att äta var tredje timma men jag klarar det bara inte.

*suck*

Min kropp krigar med mig…

Mvh
Marika "Ioma"

clajo
0

Man måste inte äta bacon och man måste heller inte äta frukost - man äter när man är hungrig och slutar äta när man är nöjd!

Frukost kan vara rester från gårdagens middag, för den delen.

Första veckan på lchf stod jag ofta och småskrattade vid spisen när jag lagade mat och tänkte; "detta är inte klokt"… Men nu känns det helt naturligt.

Under min första vecka undrade jag också hur i all sin dar jag skulle klara mig utan min havregrynsgröt, smörgås och apelsin-juice. Tänkte att detta klarar jag ALDRIG! Men hux flux var suget borta. Och jag som var pastoman, fick slänga och ge bort av det som fanns i skafferiet - det lockade inte längre.

Jag ångrar inte en sekund att jag lade om kosten, så här nästan -9 kg senare, i stort sett utan gaser, regelbunden mens och utan menssmärtor!! Det är mycket som är bra, med andra ord… Glad

missaz
0

#32 Men du SKA inte äta var tredje timma, äter du mycket fett och protein blir du inte hungrig så du måste äta ofta. jag äter 2-3 ggr per dag, det är lagom. Att äta var tredje timma är något man oftast bara behöver om man går på kolhydrater och får blodsockerfall och hunger (för att kolhydraterna ger ett snabbt sug och hunger hur mätt man än äter sig på dem)

Ät när du är hungrig, skippa frukost om du inte vill ha mat då (jag äter nästan alltid bara lunch och middag) ät dig mätt, men inte "vrålmätt" och känn ingen stress över att du MÅSTE äta vissa tider, låt din kropp visa vägen!

dahlith
0

Fast det brukar vara så att ifall man mår illa av bara tanken på mat så är rådet att äta ofta (fastän det tar emot) för att få aptiten tillbaks. Det är inte alla som äter för mycket, väldigt ofta är det så att man äter för lite istället. Och det är minst lika galet det.

Ioma
0

"34

Men är det inte så att man ska äta ofta för att hålla magen jobbande så den jobbar mer och håller igång kroppens förbrukning av kalorier mm?

Så har jag fått för mig att det är men jag kanske är helt ute och cyklar?

Mvh
Marika "Ioma"

magma
0

Det sättet hör ihop med kalorier och tallriksmodellen…Flört 

LCHF är inte en bantningsmetod där man bantar genom att äta begränsat med kalorier, även om en del verkar behöva tänka även på den biten.

Istället är LCHF en typ av kost- inte en bantningsdiet- där vikten normaliseras vare sig man är tjock eller smal, och om man har olika slags hälsoproblem så kan man ha tur att tillfriskna från dessa. En orsak till detta är att kroppen slipper spannmål och frön- om man ser till att inte äta pasta, ris, bröd, stärkelse- som driver på inflammationer i kroppen, inflammationer som i sin tur kan orsaka allt från värk till flera andra sjukdomstillstånd. Går man ned i vikt på LCHF så beror det i första hand på balansen mellan blodsockret och hormonet insulin.

När man börjar med LCHF så kan det vara bra att vara förberedd på att man kan råka ut för diverse omställningsproblem i varierande grad, t.ex trötthet, huvudvärk, retlighet etc. Detta går över efter ca 1-3 veckor.

[Karro]
0

Det vi vill få fram är alltså att LCHF inte är en bantningskur man äter för att gå ner i vikt utan det är en livsstil som man aldrig vill gå ifrån :-)

det är inte bara vikten som normaliseras utan även andra problem försvinner som clajo sa om mens osv, jag har haft eksemproblem i hårbotten dom försvann på en gång, problem med torr hud, försvinner på en gång, hård uppsvälld mage, försvinner på en gång…

så försök satsa och var inte så fokuserad på vikten utan på att din hälsa ska förbättras!

SvartKaffe
0

#32 Man måste inte äta frukost om man inte vill. Jag har alltid haft svårt att äta på morgonen och min frukost består av två koppar kaffe med vispgrädde i. Står jag mig bra på fram till lunch. Skulle jag behöva ett mellanmål tar jag en bit salami eller en halv ölkorv, en bit ost eller kanske ett kokt ägg m majonäs.

Jag var också orolig för att sluta äta bröd, mackoman som jag var tidigare. Inget problem alls märkte jag, till min egen förvåning. "Sugen" som man har avtar med tiden när man äter sig mätt på proteiner och fett.

Hattagospel
0

HEJ!

Jag är verkligen inte så strikt som många av er är. Jag äter morötter, dricker mjölk och använder grädde i maten. Jag har också mycket tomatbaserad mat som jag äter. Det enda halvfabrikatet jag tillåter mig är lantfalu.

Sist jag vägde mig hade jag gått ned 12 kg på lika många veckor! SÅ det är verkligen individuellt.

//H

Rita-S
0

Ioma, här har du en som inte kör särskilt strikt i förhållande till många andra här inne. Morötter tillåter jag mig dock inte varje dag, majs brukar jag lyxa till hälgmiddagen med :) samma med ärter.

Frågan är inte om det är okej att äta det eller det. Frågan är : Hur strikt vill du va?
Dess striktare du är, dess snabbare går du ned. Vissa går upp genast om dom inte är strikta. Jag gör inte det, om jag inte är för o-strikt förståss. Vi är helt änkelt alla olika, och du måste lära dig vart gränsen går för JUST din kropp på hur mycket extra kolisar du klarar innan du lägger på dig eller mår illa :)
sen är det även olika vilka typer saker man kan äta utan att må illa. Jag tex kan inte röra potatis längre (suck) för jag får så jädras magvärk. Bröd går dock bra om jag äter mörkt bröd. Andra tål inte bröd men grönsaker. Atter andra… ingenting alls föruten det som ligger innom ramen.

Jag har satt en personlig gräns för mig på 5 gram kolisar per 100 gram som max. Detta är vad jag håller mig till i regeln. Jag köper ingen ingrediencer som innehåller socker, och annars köper jag mäst saker med 5 gram eller mindre till vardagen. Hälgdagar lyxar jag ofta till det med lite majs, morot eller annat smarrigt från grönsaks/bärvärlden. Det funkar jättebra för mig! :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Ioma
0

Oki tack Rita.

Då måste jag först och främst testa mig fram som det verkar.

Mvh
Marika "Ioma"

[Karro]
0

Ioma det är så väldigt invidiuellt så du måste verkligen testa själv och se vad som gör dig bättre/sämre!

Rita-S
0

#42 presis Ioma, Lycka till :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida