Vad ska jag äta???
Jag väger 140+ och måste gå ner nu.
Jag har försökt läsa mig till här på sajten hur och vad man ska äta men fattar nada om detta med LH vadetnuheter….
Vad SKA jag äta och vad ska jag INTE äta?
Jag behöver en lista för nu jäklar ska jag ner till 99kilo och försöka få bäbis!
Så snälla hjälp mig.
Mvh
Marika "Ioma"
Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se
Klicka på fliken "Länkar" här ovanför. Där hittar du mycket bra info och svar på frågor som brukar dyka upp.
Börja dock med att ladda ner foldern som finns nämnd under "verktyg" bland länkarna.
I övrigt; välkommen!

På sajtens startsida finns en lchf-folder. Klicka och läs! Det är en bra start.
Rekommenderar att du läser böckern "Ät fet mat - bli frisk och smal" av Lars Erik Litsfeldt, samt "Ät dig ner i vikt" Av Sten Sture Skaldeman.
Dr Dahlqvists kostprogram är lite snällare, men fortfarande lchf.

På Startsidan på Kolhydrater i Fokus finns 2 artiklar: "LCHF-folder" och "LCHF för nybörjare". Börja där. Sen finns det några trådar, skapade av/för nybörjare, samlade under rubriken LC-kost för nybörjare. Den hittar du i vänstermarginalen, om du scrollar ner en bit.
Känner du dig fortfarande osäker efter det, gå till Annika Dahlqvists blogg och leta i hennes högermarginal efter Kostprogram för LCHF (nr 2 under Länkar)
Annikas sida hittar du här: http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
Välkommen hit och lycka till!
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk
Några böcker som är bra att ha/läsa är:
Annika Dahlqvist Doktor, Dahlqvists guide till bättre hälsa och viktkontroll
Sten Sture Skaldeman, Ät dig ner i vikt
GI-noll
Lars-Erik Litsfeldt, Ät fet mat! - bli frisk och smal med LCHF
Lars-Erik Litsfeldt, Fettskrämd är också en bra bok men den är mer varför och inte hur.
Välkommen! Jag är själv nybörjare, inne på femte veckan med denna kost. Jag läste Skaldemans samtliga böcker först och sen har jag fullkomligt dammsugit detta forum på information! Jag försöker nu äta max 20gram kolhydrater om dagen, 100gram protein (för det är den vikt jag siktar på att nå) och så ska jag försöka få i mig hela 350gram fett. Det är lite räknande och pysslande i början men det här känns rätt för mig. Önskar dig all lycka med både vikt och bebisanskaffning!
Ät kött i alla former, fisk, fett som smör, cocosfett, bearnaise… feta ostar, creme fraiche, grädde. Ät (om du vill) grönsaker med lågt koohydratsinnehåll, tex. broccoli, vitkål, blomkål, lite sallad, gurka… Vill man göra det lätt för sig kan man äta allt som innehåller mindre än 5g kolhydrater per 100g. Själv håller jag mig nästan enbart till livsmedel som har mindre än 3g/100g.
Vissa är känsliga för mjölkprodukter, men det kan du ju utesluta om du märker att du inte går ner i vikt efter ett par månader.
En regel är att äta 1g protein (rent protein alltså) per kilo man VILL väga; för dig 99g/dag. ca 75% av det du äter bör vara fett.
Har säkert glömt nåt, men detta är en enkel kost att hålla; mest fett, mycket kött, fisk, osv. och om man vill lite grönt.
Titta på tråden "Här har du mitt kylskåp" som Amiechan startade. Den gav mig en bra inblick hur det ska se ut hemma när man äter LCHF. Jag kan tyvärr inte länka själv…
Ahhh tack så mycket!!
Mvh
Marika "Ioma"
Hummm jag hittar inte den tråden Empe
Mvh
Marika "Ioma"
Använd sökfunktionen i vänstra spalten och skriv in ordet kylskåp så hittar du!
"It´s not today que le ciel me tombera sur la tete"
http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=5dd85de3-5a3d-491e-8a71-2f401d248e45
Godnatt!
Red: Ha! Samma tanke, samma handling i samma ögonblick! 

oj, två på en gång!
Ja, här inne är alla så hjälpsamma!*L*
hihi tack för hjälpen…
Har faktiskt inte reflekterat över sökknappen.
Letade efter sök innan men jag letade längst ner till vänster och längst uppe till höger. HAHAHAH
Så brukar de sitta
S
Mvh
Marika "Ioma"
Hej och välkommen, roligt att se dig här!
Du har fått många bra länkar redan, så jag har inte så mycket att bidra med på den fronten. Bara att det är bra att skaffa sig baskunskaper om vad LCHF egentligen är, och vad som händer i kroppen när man äter kolhydrater respektive LCHF (Low Carb High Fat). En bra bok att starta med är Sten Sture Skaldemans "Ät dig ner i vikt", den förklarar en hel del.
Lite om vad LCHF innebär: generellt kan man säga att det går ut på att hålla blodsockret (bs) på en jämn nivå utan toppar eller dalar, för ett högt bs innebär att insulin frisätts i kroppen för att kunna sänka bs. Det sker genom att dess energi lagras som fett i fettcellerna, insulinet är det hormon som är nyckeln till fettcellerna och som får dem att öppna sig och lagra fett. Har man inga större insulinpåslag så "kan" man heller inte lagra fett i sådan utsträckning att man ökar i vikt. Sedan fins det alltid individuella variationer när detgäller hur mycket insulinsvar man får av olika livsmedel. En del kan äta bär, fil, rotfrukter medan andra kanske inte kan äta knappt ett par salladsblad.
När inte kroppen får glukos (kolhydrater omvandlas till glukos i kroppen) som energi så ställs kroppen om till att använda fett (ketoner) som bränsle istället. Under den omställningsperioden (1-3 veckor) så kan man få diverse omställningsbesvär, som huvudvärk, trötthet, rastlöshet, humörsvängningar, hård mage, ökad törst, minskad ork osv.
Det mesta ger med sig efter en vecka, det som kan dröja kvar är trötthet och orkeslöshet, för mig tog det tre, fyra veckor innan jag blev pigg igen och ca 2 månader innan kroppen orkade lika mycket som tidigare.
De första tre veckorna är viktiga att komma igenom och förbi, först därefter har man gett sig själv chansen att se hur man egentligen fungerar på den här typen av kost och vad som händer med vikten och hälsan.
Om du vill så gör du antingen en snabb omställning där du tvärt slutar med kolhydrater och enbart äter kött, ägg, fisk, skaldjur, smör, cocosfett, olivolja om du vill det samt grönsaker som växer ovan jord med ett lågt innehåll av kolhydrater. Kroppen ställer om sig snabbare men du kan å andra sidan må sämre den första tiden.
Det andra alternativet är att du trappar ned under ett par veckors tid, du kanske mår bättre under tiden men å andra sidan så tar omställningen till ketondrift längre tid.
Om du har en stor övervikt som du haft under flera år, så är det risk för att du har insulinresistens. Om så är fallet, så är det en god idé att du inte äter nötter, bär eller naturell yoghurt, dock kan detta vara sådant du äter de första två, tre veckorna om du vill göra en långsam omställning. Men om du därefter inte går ned i vikt och äter detta, så kan dessa livsmedel behöva uteslutas.
Vispgrädde och creme fraiche i såser och i matlagningen klarar många att äta, däremot så är det bra att ha lite koll på det totala intaget/dag.
En vanlig fördelning är att man äter ca 20% protein (kött innehåller ca 20 gram protein/100 gram kött) 75% fett samt 5% kolhydrater. Mer fett och mindre kolhydrater för vissa, och tvärtom för andra- det här sättet att äta kräver att man lär känna sig själv och sin kropp vilket kan vara besvärligt och komplicerat för en del, lätt och problemfritt för andra. Lycka till, skriv gärna när det dyker upp frågor eller funderingar!
…oj…det såg inte så långt ut i den lilla "skriv-rutan"…
#17 *fniss* mycket imponerad. ;) Nä, nu får jag ge mig, sitta här och fnissa. I säng med mig!
*haha* Alltid något, tur någon blir det:) Själv blev jag snarare förskräckt, hur hann jag med så mycket på så kort tid…

magma jag älskar långa inlägg! Det är ifrån dom som jag lär mig bäst.
Tack så jättemycket för den förklaringen.
Nu fattar jag lite mer!
Mvh
Marika "Ioma"
#20: Vad bra, då fick du lite att göra nu då:)
#21: Varsegod, lycka till!
Välkommen hit!

*empe*
Ska du verkligen äta 350g fett? Det blir ju 87 E% Skaldeman m.fl rekommenderar ju 75 E%
Välkommen hit !
# 24 Har jag räknat fel??? Mycket möjligt… jag är tarvlig på siffror.
Empe - Tycker att det låter jättemycket, men jag är inte nån expert…
Ioma - väkommen hit och Lycka till. Det blir förstås underbart med bebis framöver…
Hm.. kan någon hjälpa mig då??? Jag ska hålla mig till 20gram kolhydrater, 100g proteiner (för jag vill gå ner till 100kg). Då räknade jag att detta är ju 25% av intaget, fettet ska stå för 75% alltså 120x3=360. Skulle inte förvåna mig om jag är helt ute och cyklar för jag förstår inte hur jag ska få i mig så mycket fett.
Ursäkta mig Ioma att jag bryter in så här men även du kanske kan få hjälp och tips nu hur man räknar egentligen. *L*
#29 Om du äter 20 gram kolhydrater och 100 gram proteiner, då har du 120 gram sammanlagt. Då skall du äta minst 120 gram fett.
Kolhydrater i gram + Proteiner i gram = Fett i gram som du minst skall äta.
Jag skriver "minst", men att därifrån äta 360 gram fett är steget lite väl stort. Du kan rent krasst kapa bort kanske 200 gram fett.
Räkneexempel i %: Kolla i MinMat på 20 gram socker, 500 gram fläskfilé och 150 gram kokosfett. Då får du en fördelning som ger 75% fett, 21% proteiner och 4% kolhydrater. (Nej, jag säger inte att du skall äta socker alls, men det är enkelt som räkneexempel då 20 gram socker ger 20 gram kolhydrater.)
Om jag äter 20gram kolhydrater och 100g protein samt tillför 120gram fett. Blir inte fettfördelningen endast 50% då?
Jag bokför alla matintag på MinMat och även i min dagbok här på forumet. Oftast hamnar jag på en energiprocent på ca 5%k, 20%P och 75%f. Men antal gram kolhydrater kan då ligga på ca 30 ibland men ändå har jag lyckats få energifördelningen att stämma. Jag väger +170 så kaloriintaget blir ju bra mycket större än för de flesta härinne; ca 2000 eller mer. Jag behöver 3000kcal bara för att fungera en stillasittande dag.
MEn en del menar på att antalet gram är avgörande medan andra menar att så länge man sköter energifördelningen är det ok. Svårt att veta vad man ska titta efter.
Nej. Du förväxlar E% med andelen gram. Man räknar aldrig andelar på antalet gram av någonting, man räknar på kcal.
1 gram kolhydrater ger 4 kcal, 1 gram protein 4 kcal och 1 gram fett 9 kcal.
Med tanke på att du startar på 50+-nivån, skulle jag ta mig en titt på det faktiska antalet gram kolhydrater. Det är de som inte har så stor övervikt, eller som inte är för skadade/känsliga, som kan titta på E%. Skaldeman t.ex. rekommenderar 50+ att äta max tre gram (faktiska gram, inte E%) kolhydrater per måltid. Då kommer man defintivt inte upp i några 5 E%, oavsett om man äter 1500 eller 3000 kcal om dagen.
#32 Tack MimLan! Det har jag inte tänkt på att det är kaloriintaget som visas i E%. Ett ljus steg från mitt huvud… det är därför jag inte förstått att MinMat diagrammet visar "rätt" andelar,. trots att jag trodde jag trodde jag åt för lite fett! Skönt! Började misströsta rejält med att ens komma upp i 200g fett!*S*
Men då äter jag ju rätt ok då. E% har sett rätt ok ut de flesta dagarna. Fast jag följer inte Skaldemans strikta på max 12gram kolhydrater per dag. Jag ska lära mig att begränsa mig till 20gram först.
Vad bra!
Hur du väljer att ta dig in i den här kosten är precis som du känner för, det skall ju funka för just dig. Ta dig in i det, se hur det går, och behövs det, så börjar man justera sen.
Jag har kört 3,5 månader, mår finfint, vikten rör inte på sig något nämnvärt (från c:a 120 till 115). Men just nu bryr jag mig inte, för det är så himla skönt att må bra. Händer inget efter kanske 6 månader, kommer jag att börja justera.
Jag har ju redan släppt en massa vatten. Det är mycket värt bara det. Och jag har varit extremt överviktig precis hela mitt liv så jag har inte bråttom nu heller känns det som plötsligt, bara det rör sig neråt lite då och då. Några andra hälsovinster tror jag inte att jag har att hämta eftersom jag alltid i övrigt mått bra. Men maten är god och lättlagad så jag tror inte jag hoppar av tåget utan kör nu med 20gram K per dag tills det känns lätt och naturligt att stega ner till lägre nivåer om det krävs för viktnedgång.
Skönt att ni alla finns här på forumet, ingen fråga är någonsin för dum för er att svara på!
Ioma - hur går det för dig? Ljusnar det?
Empe - Jag gjorde också fel i början med att växla ihop Energi% och gram. Fick hjälp med det här. Andreas0 skrev hur man räknar om gram till E%, men det blir konstigt i text när jag försöker.
Ett sätt att förenkla är att tänka: fett per gram innehåller mer än dubbelt så hög energi% jmf med kh eller protein, så man behöver inte äta så mycket i gram för att komma upp i de där 75 E%en.
Hoppas jag inte virrar till…
#36 Jo men bara att jag fick det förklarat; att det som står i cirkeldiagrammet på MinMat är baserat på antal kalorier så är jag med! Faktiskt!*S* Jag bokför i stort sett var dag på MinMat för att få bekräftelse att jag inte är helt ute och cyklar. På Häxor iFokus har de också börjat diskutera margarinets vara eller icke vara men tyvärr verkar de vara ute och cykla… förlåt; flyga på fel kvast, där. Skrämmande att folk fortfarande tror att all mat som säljs i butiker är liksom godkänd och därför nyttig och bra för människan. Tur att jag vet lite bättre nu!
Jag bokför i MinMat ibland. Ett tag gjorde jag det noggrannt, för att få in en känsla för hur proportionerna ska vara. Nu gör jag checkar då och då, bara. Mycket bra att ha tillgång till det programet.
Jag rekommenderar verkligen MinMat till alla nybörjare Ioma! Jag har bara ätit LCHF sedan 1/5 -08 så jag behöver stödet från den fortfarande.
Håller som bäst på att lägga in egna livsmedel och portionsstorlekars värden så jag inte börjar lura mig själv genom att äta mer kolhydrater än ögat säger att det är.

#37 Mnjae, inte verkar det väl som vi på HiF vill äta margarin heller? Många av de som skrivit i den tråden har inte ännu förstått hur illa ställt det är med margarin i jämförelse med smör. Och det var därför tråden skapades ;o)
#0 Hur går det för dig Ioma? Hinner hjärnan med i omplaneringarna av kosten?
#40 Jag fick iaf det intrycket… Har man ännu inte förstått så har man ju heller inget emot margarin.

#41 Om du läser igenom den tråden igen så ser du att det bara är en enda person som svarat där i som inte tänker sluta äta margarin. Så jag förstår faktiskt inte hur du kunde få intrycket att 'alla' vill äta margarin. Jag har till exempel vägrat margarin i hela mitt liv jag, så mig kan du räkna bort direkt ;o)
#42 Jag står för mitt intryck av medlemmarna på HiF. I övrigt tänker jag inte kommentera mer då denna tråd faktiskt tillhör Ioma.
Lycka till alla nya!! Och så många bra tips här alltså :-)