Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 14246 ggr
suneb
0

Surkål ?

Gick i affären idag och letade efter något nytt roligt att äta då jag råkade hitta just surkål som jag aldrig har ätit förut, väldigt billigt dessutom då en stor burk bara kostade under tian.

Testade att ha den som tillbehör till stekt fläsk idag och det var riktigt gott minsann, visste inte riktigt vad man skulle göra så jag bara värmde upp den i fläsk-flottet och det blev väldigt gott, dessutom sög den till sig väldigt bra Flört

Har ni andra ideér med surkåls-recept ?

avant
0

Airams matblogg hade ett recept häromveckan med surkål som lät mycket, mycket gott.

mumsan
0

Förr som barn åt vi surkål kokt med hela fläsklägg. Mycket gott!

Sen åt vi även kassler som koktes i surkålen. Detta är tyska recept men funkar ju jättebra idag. Surkålen är nyttig och innehåller nästan inga kolhydrater och går att äta kall som varm.Flört

Frualbertsson
1

Surkål kommer upp på inköpslistan… Först var det lever och nu surkål… jag håller nog på att bli vuxen.

Dora
0

Blanda med majonnäs och kryddor efter smak. Om det är för surt, då kan du göra en snabb sköljning

Lynxx
0

Ja käkar surkålen som den e bara för att det e så jäddra nyttigt!

Fermenterade grönsaker e bättre än färska. Främst för att de är mycket mer lättsmälta - så vi kan tillgodagöra oss innehållet bättre. De innehåller mer B12 t.ex. o.s.v.

Citat: 

Vad händer när man syrar grönsaker?

När grönsaker syras får probiotiska mjölksyrabakterier växa i grönsakerna. Bakterierna omvandlar socker till mjölksyra, väteperoxid och andra sura ämnen. Detta konserverar grönsakerna utan att förstöra näringsvärdet.

Mer nyttigt från syrade grönsaker

Syrade grönsaker är på många sätt:

• Rik på C-vitamin.
  • Innehåller nyttiga probiotiska bakterier som stärker immunförsvaret.
  • Komplexa näringsämnen som B12-vitamin tillverkas under syrningen.
  • Sänker GI för måltiden.
  • Är lättsmält.
  • Innehåller rikligt av ämnen som motverkar cancer.
  • Förebygger kanske allergi.

C-vitamin, antioxidanter och många andra nyttiga ämnen bevaras. Samtidigt blir många nyttiga ämnen mer tillgängliga och nya komplexa näringsämnen som B12-vitamin och aminosyror bildas av de nyttiga bakterierna.

Finns mer att läsa på: 

Mjölksyrade (syrade) grönsaker - Nyfiken Vital

mumsan
0

Surkål användes förr åt sjömän då de började få sjörbjugg, de klarade sig enbart på surkål. Dessutom innehåller surkål mycket c-vitamin vilket vi inte är bortskämda med i denna kosthållningen.

sommarbarn
0

Fräs tärnat rimmat fläsk med lök.
Strimla vitkål och blanda tillsammans med det stekta fläsket. Och låt puttra i pannan.

lägg till surkål tillsammans med vitpppar och lite salt.

pröva dig fram till i vilka mängder du vill ha vitkål eller surkål.

Ulf-S
1

#5: Just B12 är det nog tveksamt om vi egentligen kan tillgodogöra oss, eftersom det är vetetabiliskt?

Ska man få alla nyttoeffekterna av surkål ska den dessutom vara opastöriserad och ätas rå.

Visst kan man äta den tillagad också om man tycker det är gott, men nyttoeffekterna försvinner till stor del. Fast den är fortfarande mer lättsmält än vanlig vitkål och smaken finns ju kvar!

Glad

Pasi
0

Ulf_s - Råkostätande ställs inför ett problem då vi ju har svårt att tillgodogöra oss vitaminer ifrån växtriket om inte cellväggarna är förstörda (vi kan inte bryta ner cellulosa), vilket de blir genom kokning. Därför har jag svårt att tänka mig några större hälsoeffekter från rå vitkål…det göder nog mest tarmbakterier.

greensis
0

Prova med hel kummin i surkålen och värm försiktigt i stekpanna. Riktigt smaskens till köttrika feta korvar och rikligt med bacon.

Fabricati diem, pvnc!

Ulf-S
0

Jamen Pasi, mjölksyran bryter ju delvis ned grönsakerna och gör att näringsämnena blir mer lättillgängliga. Det är det som är poängen, det är det mjölksyrebakterierna gör förutom att de har en konserverande verkan. Grönsakerna är ju faktiskt inte råa i betydelsen helt obehandlade.

Tillagar man surkålen (eller vad man nu har för syrade grönsaker) tar man död på de nyttiga mjölksyrebakterierna och C-vitaminerna.

Pasi
0

Ulf - Bryter mjölksyrabakterierna verkligen ner cellväggarna? Alla eller bara en del?

Lite OT- The Bear är skeptisk till mjölksyrabakterier eftersom han menar att dessa inte är en del av en naturlig tarmflora för en människa.Glad

teresaewa
0

Surkål ingår i polskkök som en nationalrätt :) nästan.

Man kokar det med fläskkött,svamp,lök och rödvin.Dessutom kan man ha i korvar av olika slag.

Rätten åts varm efter jakten och nu även till jul.

Mycket gott och närande.Kokt surkål är mer lättsmällt.

Senast köpte jag oxssvans och i stället för oxssvanssoppa gjorde jag surkålssoppa med oxssvans och svamp.Våga du med :)

Ulf-S
1

Pasi, med all respekt för Bear så har han kanske inte rätt i allt.

Det finns många olika typer av mjölksyrebakterier. Vissa av dem verkar vara helt naturliga för oss människor, medan nyttan hos andra är mer tveksam.

Mjölksyrebakterier finns runt om oss i naturen och dessutom både på oss och i oss. Vi har dem på huden, i mun/mage/tarm. Kvinnor har dem i vaginan.

Mjölksyrning kan vara en 1,8 miljoner år gammal beredningsmetod (vet inte hur pass spekulativt det påståendet är!) och i så fall låter det som något vi borde ha hunnit anpassa oss till. Klart är i alla fall att kineserna åt surkål redan för 6000 år sedan.

Jag vet inte hur pass mycket av grönsakerna som bryts ned vid mjölksyrning, men de är i alla fall mer lättsmälta och näringsrika än de helt obehandlade varianterna…

sommarbarn
0

#13 det åts och äts fortfarande. Är jättegott och kallas Bigos.

I mitt tidigare inlägg skrev jag rimmat fläsk men menade rökt fläsk.

Lynxx
0

Recept på "bigos" - polsk surkålsgryta

Av Jarek Malicki (huvudsakligen).

BIGOS kan kanske anses som Polens nationalrätt. Nationalskalden Mickiewicz beskriver i sitt epos "Pan Tadeusz" hur man tillagar bigos i skogen under en jakt. Bigos smakar underbart.

Recept och praktiska råd, översättning av fil. dr Jaroslaw Malickis instruktioner.

--------
Den tar flera dar att koka ihop Förvånad

mumsan
0

Oj vad hungrig man blir av allt läsande här! Ska köpa surkål imorgon, hoppas att jag hittar en mindre burk. Orkar ju inte äta upp en stor burk på kort tid. För 25 år sedan gjorde jag egen surkål. Mödosamt men roligt och gott.

Lynxx
0

Kimchi är syrade grönsaker

Kimchi är syrade grönsaker smaksatta med kryddor. Syrningen konserverar grönsakerna och ger en härlig arom. Du kan göra kimchi själv eller köpa färdiggjord i asiatiska matbutiker.

• Syrade grönsaker gör det lättare för kroppen att ta upp icke hemjärn.
  • Mjölksyrabakterier verkar probiotiskt, stärker vårt immunförsvar och motverkar magsjuka.
  • Komplexa näringsämnen som aminosyror och B12-vitamin bildas under syrningen.
  • Kimchi sänker GI för måltiden.
  • Gönsakerna lättsmälta av syrningen och stimulerar matsmältningen.

De heta kryddorna, som ingefära och chili, kan dessutom öka upp vår fettförbränning något. Kimchi har dessutom en hög näringsdensitet där mycket vitaminer, mineraler och antioxidanter finns men väldigt lite kalorier.

Lynxx
0

Ja hitta en glasburk med Kimchi på COOP i dag.

andreas0
0

#18, dom fördelarna är inte särskilt betydande för någon på LCHF kost.

Järn tar vi redan upp en massa av, eftersom kött innehåller massor av järn i den formen som är mest biotillgänglig.

B12 får man mer än tillräckligt av på LCHF kost, det är mest vegetarianer och veganer som riskerar att få för lite B12.

Vi äter redan GI-Noll, så det går inte att sänka GI mer Flört.

Matsmältningen hålls igång bra av fett, och äter man inte kolhydrater utan istället mycket fett så är fettförbränningen på max.

Mat från animaliska källor är mer näringstät än mat från vegetabiliska källor. Lågt kalorital är ingen fördel för oss.

Animalisk mat är det våra kroppar är anpassade för att smälta, det finns inget vi smälter så lätt som kött, medans grönsaker kan åka igenom nästan intakta.

Den enda fördelen från den listan som påverkar oss är altså det där med att mjölsyrebakterierna ger bättre tarmflora, men det kan man lika gärna få från någon  (osötad) yoghurt eller liknande om man tror att man behöver det.

Jag ser ingen större fördel med att äta syrade grönsaker för oss.

Pasi
0

#20 Det skulle främst vara för smakens skull isåfall.
Jag tror inte det är animaliskt B12 som bildas…dvs metylcobalamin utan en annan form som har andra egenskaper.

andreas0
0

#20, Det finns inget "animaliskt" B12, inget djur kan bilda B12, allt B12 bildas av bakterier. Men jag förstår vad du menar. Räcka ut tungan

Pasi
0

Att det ofta bildas av bakterier visste jag, men inte att det enbart kunde tillverkas av dem. Finns hela tiden nytt att lära.Glad

Pasi
0

Lite tråkig info för den som vill grotta ner sig i B12-frågan.Räcka ut tungan
Så här står det om B12-analogen i spirulina:

We also studied most of the spirulinas sold in health
food stores as sources ofvitamin B-12; there is practically
no vitamin B-l2 in them. The so-called vitamin 8-12 is
almost exclusively analogues of vitamin B-b2 and we
have extracted the two largest peaks of analogues and
they actually block vitamin B-12 metabolism. We suspect
that people taking spirulina as a source of vitamin
B-12 may get vitamin B-12 deficiency quicker because
the analogues in the product block human mammalian
cell metabolism in culture and we suspect they will also
do this in the living human.

Fermented products, such as soy products bike tempeh,
do not contain substantial amounts ofB-b2 (1). The
amounts given on the labels cannot be trusted because
they were obtained by the US Pharmacopeia (USP) assay
method, which sellers ofproducts containing vitamin B-
12 are required to use.
The label-stated content of vitamin B-l2 is in fact the
content of all comnoids in which L leichmannii grows
and not just cobalamin.

Dora
0

Hur gör ni Mjölksyrade grönsaker?

Lynxx
0

Dora

Klicka på länken i inlägg #5 så kommer du till en sajt med mycket om detta.

------

Ja vill ha grönsaker till ''maten'' - basta! Då väljer jag det godaste & ''nyttigaste'' av dessa som jag vet - d.v.s. syrade!

Den som inte vill käka vegetabiliska grönsaker slipper ju. Flört

greensis
0

#26 Vad är icke-vegetabiliska grönsaker?Fundersam

Fabricati diem, pvnc!

Dora
0

Lynxx, tack för en bra länk.

Faktiskt jag har redan gjort något liknande som beskrivs i Recept med vassla.

Kokade upp vatten med salt, kokade upp filmjölken som blev vassla och ost.

Sedan varvade jag i en stor 10l plasthink; vitkål, lök, morötter, kummin krydda, sedan på med vatten och vassla. Åvanpå la jag en annan hink med tyngd. Några dagar i rumstemperatur, sedan i kylen. Det blev jätte gott efter 4 veckor. Detta gjorde jag i vår skolkök.

Jaa, barnen undrade vad är det för någonting, men pedagogerna åt med god aptit. För min del blandade jag den färdiga kålen med majonnäs (bra bakterier+fett) som sallad bredvid köttet.

Nu är det snart dags att göra nytt.

Lynxx
0

Dora

Jomenvisst! Barnen följer ju sin instinkt - de gillar ju inte alltid  grönsaker - än mindre syrade. Själv avskyr ja ärtsoppa, bruna bönor.

Smaskiga köttbullar brukar väl inte bara lika svårt att övertala dem att käka.

Ja käkar så lite grönsaker så ja köper syrade som ger mer smak & e mer lättsmälta.

MaMaMade
0

Sorsele-pesto…*mmm*! Finns i receptbanken…

sommarbarn
0

Jag har en fundering när det gäller surkålen ….den jaghar köpt ligger som konserv……är det okej….för det är ju aluminium….hmmm blir lite betänksam när jag läser länken #5

Lynxx
0

Well, well de låter ju inte så bra kanske - vare sig det e plåt eller alu.

Den ja köper på COOP heter TISTELVIND i glasburk (kravmärkt - hur mycket de nu e värt) & skall förvaras kallt - max +8º

Deras hemsida

Tistelvinds Surkål

Strimlad Syrad Vitkål kryddad med Enbär och Kummin. Glasburk med viktinnehåll 380 g och 700 g. Opastöriserad. Gluten-och laktosfri.

Ingrediensförteckning:
Vitkål*, kryddor, havssalt ca 1,5%. *KRAV-godkänd. Levande mjölksyrebakterier 109/100g.
Energivärde 18 kcal/75kJ/100g

greensis
0

Tistelvind hade tidigare en fullständigt underbar mjölksyrad rödkål, som jag hade som ersättning för den sirapssötade husmanskostska rödkålen. Men den drogs tillbaka för något år sedan och jag har aldrig hittat den igen.

Fabricati diem, pvnc!

sommarbarn
0

va bra …tack för tips…ska leta efter glasburkar

Ulf-S
0

#33: Jag har sett deras rödkål i affärer, men den är värmebehandlad och innehåller alltså inte nyttiga bakterier…

greensis
0

#35 Jag åt den för att den var god och sockerfri. Bakteriernas vara eller icke-vara betraktade jag som överkurs.

Fabricati diem, pvnc!

Inke
0

Nu blir jag sugen på surkål. Mums till tyska korvar.

birma
0

Köpte en burk surkål i dagarna. Är ju låg kolhydratmängd i. Har köpt några gånger tidigare. Men då utan reflektion över kh-mängd, dvs före lchf-tiden. Kan inte bestämma mig för om det är gott eller inte.

avant
0

gjorde världens konstiga lunch för nån vecka sen:

blandade ihop surkål med en burk sardiner i tomatsås och värmde i kastrull.

skratta ni om ni vill - men det var gott Räcka ut tungan

birma
0

Det var en djärv kombination avant #39!
Har ju båda ingredienserna hemma så…
Kanske vågar prova imorr'n.
Eller så vågar jag inte.

Ikväll stekte jag upp ägget som fanns kvar.
Öppnade surkålsburken o fräste upp en portion i smör.
Lite riven morot också (ej lchf-mässigt?)
Smakade absolut inte dumt alls.

birma
0

¤ Men oj Dora (#4). Det där hade ju aldrig kommit på tanken att göra, av mig själv. Men nu blandade jag surkål och majonnäs - attan så gott Glad det blev. Glömde krydda, ser nu att du skrivit det också.

¤ Nä, vet du vad advant (#39), jag vågade Fundersam inte. Har istället lite frusen leverstuvning på uppvärmning i stekpannan. Tänkte ta surkål i någon form till den. Smakade den ju nyss med inblandning av majonnäs, gott värre men vet inte om det passar just till stuvningen. Kanske slänger den i pannan istället (den på spisen!) och gör som igår, fast då med stekt ägg.

¤ Hoppas det är lite hälsorelaterad nytta med surkålen i alla fall. Ser att meningarna är olika, här upptill i tråden. Är inte så glad vid tanken att ha vegetabilierna bara som dekoration, som man hör sägas ibland.

Took
0

Men är inte Kimchi eller surkål ett bra alternativ om man nu inte är fakir och/eller vill vara noga med att få i sig C-vitamin, eller bara vill ha en krispsyrlig smakbrytning utan en massa socker och kolhydrater? Jag har f.ö. hittat jättegod Kimchi, också från Tistelvind. :)

birma
0

Ojsan. Är surkålstråden aktiverad igen. Vad härligt. Nu var det ett tag sedan man åt surkål. Måste nog köpa hem en burk igen.

Brynhilde
0

Tistelvind har flera olika sorters syrade grönsaker, bla gurka och morötter.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

LillaEmma
0

Jisses vad sugen man blev på surkål då, inte helt förväntat :p

Ricakukorica
0

Hej! Har ni smakat eller provat göra "Transsylvanisk"-gulasch? Surkål är en viktig ingrediens i den. Man lagar helt enkelt en gulasch-gryta (med ister i stället för olja eller smör!) och när det återstår ca 20 minuter lägger man i den urkramade (sköljda) surkålen… Serveras med en rejäl klick crème fraische. Underbart gott!

Brynhilde
0

Det finns ett recept på gulasch med surkål som heter Airamsk LCHF Gulasch

Ricakukorica
0

Oj! Vilken guldgruva Airamsk matblogg är! Tack Brynhilde! Jag är nybörjare i LCHF… :)

Brynhilde
0

Håller med. Airams matblogg är guld värd.

birma
0

forts #43

Och så blev det. Sitter här med surkål utrört i majonnäs och till det några kokta sparrisstjälkar och en kokt "Lunna Melle" (korv) i vilken jag efter köpet upptäckte E 621. Men ätes ju ej heller varje dag.

Det är något visst med surkål. Första gången jag provade hade jag inte alls väntat att det smakade som det smakade. Numera vet jag att smakar som det gör och ska göra, och det är rätt så gott faktiskt.

Kom att tänka på när man föreställer sig att något ska smaka helt annorlunda än det gör. När min mamma var barn (början av 30-talet) så hade hon sett tomater någonstans. Hon tyckte det såg så gott och läckert ut, men i hemmet där hon växte upp förekom aldrig tomater. Mamma associerade tomaterna till något syrligt, rött och gott likt jordgubbar, smultron och hallon. Hon blev enormt besviken när hon så småningom fick möjligheten att smaka en tomat. Efter många år uppskattade hon ändå smaken, för då visste hon vad den smakade och hon vande sig.

Lite samma för mig och surkålen.

Brynhilde
0

Lunna Melle är ju supergod korv. Jag blev så besviken när jag såg att det var E621 i den. Jag fattar inte varför de tvunget ska kontaminera en annars bra korv.

EvaC
0

Kimchee är vansinnigt gott ! All sorts kimchee Koreanernas nationalstapelföda. De gör kimchee på alla sorters hårda grönsaker bland annat västeråsgurkanTyvärr för oss så är det bara vitkål västeråsgurka och salladskål som kan ätas av lchf folk. Annars görs den på kålrot och morötter också. Är stolt innehavare av recept om så önskas Skrattande

Took
0

I min Kimchi från Tistelvind är det savoykål, morot, daikonrädisa, lök, vitlök, ingefära, chilipeppar och havssalt (och levande mjölksyrebakterier). Är den alltså "förbjuden" om jag ska äta LCHF? Jag trodde att mjölksyrejäsningen (åtminstone delvis) omvandlade kolhydraterna i grönsakerna till mjölksyra?