Urinvägsinfektion
Ja, idag (typiskt för vårdcentralen har stängt i morgon) fick jag urinvägsinfektion. Kissar taggtråd.
Har ni något husmanstips att bli av med det?
ONT!
// Shintaida

Drick massor av vatten! Hela tiden! Man vill gärna dricka mindre, för det gör så ont att kissa, men ju mer man dricker desto mer utspätt blir urinet, och ju mer sköljer man urinvägarna. Och håll dig stilla, för mig blir det värre så fort jag rör på mig. Dricker man mycket när det precis bryter ut så kan man ibland vända på det. Men man ska hålla sig stilla och varm om underlivet (inte så svårt i detta vädret!) åtminstone någon dag till efter att det släppt. Tranbär/tranbärsdricka ska vara bra mot urinvägsinfektion, sägs det, du får själv ta ställning till om kolhydraterna blir för många. Äta mycket vitlök (det går ut i blodet).
Vissa tycker det lindrar att lägga sig i ett varmt bad.
Usch så plågsamt!
Det är väl lite svårt när det gått så långt men drick mycket vatten, citronvatten, sitta på en hink med varmt vatten ska visst vara bra. I frysdisken brukar det ju finnas lingon. Koka saft på det. Tills den är klar kan du ju köpa Finnerödjas lingondricka. Socker är ju inte så bra för urinv.infektionen men bättre än inget alls.
Lingon ska vara bättre än Tranbär eftersom lingonen har en högre tanninhalt.
Jag har nästan haft kronisk urinvägsinfektion men började dricka hemagjord lingondricka utan socker och så länge jag drack det höll det sig borta men så fort jag slutade kom det tillbaka.
Sedan jag började med zonterapi hade jag lite känningar i början men nu är det helt borta. Behöver inte dricka lingondricka.
Hoppas du blir av med det snabbt!
Tack för svaren! De råden kom i god jord, ska ni veta!
Tack!
// Shintaida
Jag äter tranbärskapslar när jag får känningar, det går över nästan på en gång. Har alltid en burk hemma utifall.