Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 4313 ggr
chaite
0

Steka kött säkert?

Som nyblivet köttätare vet jag inte hur man ska laga till tex biffar av tex blandfärs med LCHF-ingredienser på ett säkert sätt!

Hur lite kan man tillaga köttfärs utan att bli magsjuk? Jag tycker om när det är rött, men kan man bli sjuk då kanske? Och vilket kött ska man köpa för att var mer säker?

Undrar jag… Tackar för svar!

missaz
0

Blandfärs ska alltid genomstekas ordentligt. ALLT griskött måste genomstekas. Nöt kan ju få vara lite rött eller rosa, hur det är med färs vet jag inte, kan ju finnas bakterier i det… Mal själv färs om du vill ha rosa biffar kanske?

andreas0
0

Risken för att man blir magsjuk är rätt liten om den är färsk, man behöver inte vara så orolig.

Just köttfärs dock bör man se till att den är genomstekt, eftersom den är extra känslig. Samma gäller för mat som kan innehålla salmonella, t.ex. kyckling.

Annars är det inte så noga, det är många som gillar sina biffar blodiga. Risken för att en färsk köttbit man köper i en affär idag ska ha någon dålig baktierie i mängder som behövs för att göra en dålig är väldigt väldigt liten (fast inte noll, så man gör det såklart på egen risk).

reamdn
0

Griskött ska du ALLTID tillaga helt om du nu ska äta det.

Nöt/lamm som inte är HELT färskt bör du tillaga på ytan för att få bort bakterieansamlingar där. Dessa skapas väldigt fort och har köttet legat ett par dagar i affären är det väldigt stor risk att det finns. Oftast inte farligt, men du riskerar bli magsjuk.

Själv steker jag mitt kött så tjockt som möjligt i en väldigt varm panna. Ser till att få yta precis överalls, och det tillagade går in cirka 1-2 mm i köttet. resten är helt rått, men det är det jag föredrar, inget allmänt för denna kost alltså.

De flesta är dock överens om att en hel del näringsämnen förstörs vid upphettning. Så att äta övertillagat kött är inget jag skulle rekommendera.

Jag tycker dock absolut du ska prova äta rått kött, om du är intresserad.

Även det segaste högrev är hur mört och gott som helst rått (och färskt), tillaga lite på all yta som varit i kontakt med luften bara. ha en bra kniv och skär små bitar, behöver bara tuggas 3-4 gånger och sväljas. Hur gott som helst. Endast när man tillagar köttet har det en tendens att bli segt.

Tumregeln är väl att all gris, vilt, och fågel bör tillagas så ingen tillstymmelse till 'rött' finns. Lamm och nöt är inte lika noga.

Wildrat
0

Om du vill ha biffen saftig så blanda köttfärsen med ägg och grädde eller smör. Sen steker du så biffen blir precis klar, inte mer då är den inte torr och tråkig.

[Norum]
0

Jag brukar ha smält smör i min köttfärs för att få den saftigare. Behövs inte mycket uten bara en dutt.. Blir kanonbra!

Babz
0

Klassisk råbiff kan man ju göra genom att frysa köttet innan man finhackar det.

Nötkött brukar vi annars försöka få lite rödrosa inuti.

Färsbiffar, däremot brukar vi genomsteka, oavsett vilken sorts färs vi använder. Färsen blandas med ägg, grädde och kryddor och steks i smör… Gott!

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

chaite
0

Tack alla fär så bra svar! Då vet jag, helt enkelt!

Men jag har ändå en förtydlingsfråga; Om man har 100% nötfärs, kan man lämna den blodig då? Om färsen är färsk.

Och hur vet man om den är färsk? Finns vissa butiker man kan lite på? Ica verkar ju inte va en av dem, om man läser tidningarna och kollar på Nyheterna…  

Tack för svar!

reamdn
0

Färs har väldigt mycket luftkontakt (yta) och bakterier bildas fort. Bör nog genomstekas om du inte är 100 på att det är helt färskt.

missaz
0

#7 Jag skulle inte äta blodig färs från affär. Tror aldrig man kan vara 100% säker på att färsen är färsk och nymalen trots att datum står. Är detta viktigt för dig skulle jag rekomendera att skaffa en egen köttkvarn och mala färsen själv. Alternativet är ju att chansa och riskera att bli magsjuk. Risken är kanske inte jättestor att man skulle råka ut för bakterier som gör en sjuk, men den finns!

Marylina
0

Jag är och har aldrig varit så noga med genomstekning. jag tycker om mina biffar röda inuti. När jag ser köttsaften rinna igenom blandfärsbiffarna tycker jag de är klara. Förr i världen kunde man få trikiner från fläsk men den risken är så liten idag. Å andra sidan har jag plåtmage. Kanske just därför. Ät köttet på det sättet som du tycker är gott. Det finns annat att oroa sig för.

reamdn
0

Mycket näringsämnen försvinner dock vid tillagning, så bortsett från bakterier, ju råare ju bättre.

chaite
0

Tack alla för svar! Nu vet jag!

Johanna-Soderlund
0

Jag har hört att de brukar blanda in späck i nötfärs, och att det är därför som man måste genomsteka färsen. Är dock inte helt säker.

andreas0
0

#13, Det är för att det är så stor ytarea eftersom köttfärsen är mald i småt bitar. Detta gör att bakterier kan föröka sig mycket snabbare av någon anledning, så det blir dåligt mycket snabbare.