måste jag redan ge mig???
hej igen
nu efter en vecka så är jag redan på väg att ge mig:(
jag har ju läst mycket innan jag började o visste med mig att magen kunde bli hård o besvärlig
försökte då "mota Olle i Grind", o såg till att dricka massor..3 liter kanske..per dygn..o se till att äta mycket fett
redan efter några dagar märkte jag att avföringen blev hårdare…o hårdare.
dag 5 o 6 fick jag hjälpa till med duschslangen, alltså nästan som ett gammaldags lavemang
idag så höll jag på att inte få ut avf. trots hjälp av "lavemanget"
detta är ohållbart
ska åka o köpa laktulos o se om det hjälper
men det är ju inget man kan hålla på med över tiden
varken laktulos eller "lavemang"
vad göra???
början ju redan se de andra positiva hälsoeffekterna
/Annki

De flesta här går inte på toaletten var dag längre. Jag går kanske 3 gånger i veckan. Max.
Det är inte bra att dricka för mycket vatten. Drick när du är törstig.
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Hade också jättebesvär med stenhård avföring i början, kändes som tarmarna helt slutat jobba, men det har rättat till sig.

Mitt hetaste tips: få i dig linfrön varje dag. 1-2 msk, 1-2 ggr/dag. Blanda med keso, yoghurt, färskost eller mosad avokado.
Linfröna utsöndrar en geléaktig vätska när de kommer i kontakt med vatten och gör att allt glider runt lättare i magen.
Vill man köra hardcore kan man lägga linfrön i vatten över natten (lika delar typ) och svepa som en snaps på morgonen (som i DuÄrVadDuÄter). Jag tycker inte det är äckligt, men inte så kul heller. Slemmigt om inte annat.

Gick segt för mig med den första månaden. Nu fungerar min mage bättre än den gjort de senaste 15+ åren(va trög tidigare), går på toaletten i stort sett varje dag nu. Tror de flesta har en omställnings period att ta sig igenom. jag provade med linfrö i början utan resultat. Däremot verkar magen tröga till sig igen om jag fuskar.
Dom bekanta jag har som fick liknande besvär med hård mage har köpt psyllium-fröskal. Husk Lindroos. Hälsokostbutiker eller nätet.
Man tar det samtidigt med måltiden.
Kokosolja brukar kunna sätts fart. Själv har jag motsatt besvär som verkar bli lite bättre om jag äter lite fibrer i form av vitkål och snälla bakterier typ yoghurt.
Ät mer fett, kokosfett brukar sätta fart! Undvik ost, det brukar vara stoppande.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Jag förstår dig precis. Har haft det så här i mina 4 månader med denna kost. Tyvärr, så är jag så nöjd med resultaten av kostförändringen, att det överväger problemen. Det finns många trådar här, som har tips, men jag har inte funnit den rätta lösningen ännu. Försöker med mer fett, magnesium, psyllium men ännu ingen säker effekt. Föda barn är "peanuts" och dessutom sker det ju inte mer än ett par gånger per liv!
Hade precis samma problem….
Cocosolja tyckte jag var svår att dosera. För lite = hård, för mycket = diarré. skillnaden var 1/2 eller en tesked..
Psylliumfrö, 1/2 tesked per dag. Fungerar perfekt. Jag strör de på en skiva ost med smör och dricker vatten till.
Betydligt billigare än bulkmedel på apoteket. Köper mina på ICA, hälsokosthyllan.

Glöm allt vad frön heter. Din tarm är fiberskadad, det tar tid att återställa sig. Hade samma problem i början, inte längre. Har inte ändrat ett skvatt.
Avföring eller bajs består vid normalkost av störst del döda bakterier, som finns i växtlighet etc. Äter du inga eller lite vegetabilier är det enda som behöver komma ut avfallsämnen. Eftersom vi töjt våra tarmar etc med extrema mängder bakterier genom livet tar det väldigt lång tid att "fylla tarmen" så man behöver/kan gå på toa när dessa väl utesluts från kosten.
Slappna av och låt kroppen sköta sitt. Är du väldigt hård i magen är det ganska lätt att äta sig lös på stora mängder fett (smör t.ex.). Bättre än kemikaliehopkok med samma verkningar (och gud vet vilka man får på köpet)

Det tar ett tag för en tarm som är van vid fibrer för att överhuvudtaget funka att läka och börja fungera normalt igen..
Använd bara linfrön och psyllium i yttersta nödfall eftersom dom också är fröer som irriterar och hindrar en riktig läkning.
100% mjölfri måste du vara mjöl och vatten = klister..
Försök äta välkokt kött i första hand och rikligt med fett.
Om det ändå är problem så överdosera magnesium under en period (gärna iform av dolomitkalk)..
Fibrer kan skenbart få en tarm att "leverera" men det är till priset av ständig irritation av tarmen och i slutändan ärrbildning och minskat näringsupptag..
Mängden bajs vi producerar är också betydligt mindre än normalkostarens både genom att vi äter så näringstätt och genom att vi inte har så mycket osmältbara ämnen (cellulosa) att göra oss av med
tack alla
men att bara slappna av o låta det komma, går inte..det kommer inget då
o att inte göra NÅT åt det…hmmm…jag är LIVRÄDD för morgondagens toabesök.
Gubben har fått samma problem, när han var på toa på jobbet så fick han hjälpa till med sina fingrar för att få ut det:(
han är lika livrädd han…han sa att han vet inte ens om han vågar baja på jobbet igen:(
jag ska fundera över era råd…
o #12 TACK..gissa om jag har undrat var jag läste detta om vattnet…så jag ska testa det
ska ta det lite mer lugnt tror jag…inte hålla kolhydraterna nere på ett minimum…kanske behöver äta LITE mer kolhydrater…
eller?? ja…jag ska "suga på karamellerna" så får vi se
tack för era råd

Vad gäller lin/psylliumfrö så kan man sila bort fröna efter blötläggningen och då får man bara i sej de vattenlösliga fibrerna, som är snällare mot magen än de olösliga.
Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

Microlax kan du köpa på apoteket om du inte redan visste om det, den tar liksom bort propparna
Så här skall du inte behöva må, det är inte bra att vara så förstoppad, din kropp behöver en kick för att komma igång sök på http://www.existensmaximum.se/terapeuter/terapeuter.shtml och se om det står Herba Plus efter terapeutens namn , Så kan du få hjälp med tabletter som gör en tarmrensning , man gör det hemma med tabletter, kanonbra resultat.

Illa dold reklam?
Man kan undra? I alla inlägg som AnnicaBG skrivit så finns samma länk till "existensmaximum" med.
"0: Har du provat att dricka en stor balja kaffe med 2-3 msk cocosfett i på morgonen? Prova annars det och sluta med osten tills du fått fart på systemet.
PS: Jag vet ju inte om du äter ost, men om du gör det så är det nog en god idé att låta bli den ett tag…:DS

ost är inte bra om man är trög i magen!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!