Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3884 ggr
Mumrikshumla
0

Vin och LCHF?

Igår var det fest på jobbet och jag petade i mig 2,5 glas torrt vitt vin (men inga snacks eller annat fusk) . I dag känner jag mig överkörd av ett tåg!! Jag har ingen alkoholtolerans längre sen jag började med LCHF och jag blir fruktansvärt bakfull nästa dag.

Helst ska man väl inte dricka alls (moraliserande kommentarer undanbedes), men ibland är det gott med vin. Jag har pluggat och levt studentliv tidigare och har klarat betydligt mycker mer alkohol än 2 glas. Vad kan det bero på att man med LCHF fått lägre alkoholtolerans? Har nämligen läst här att de flesta får en motsatt effekt. Kan man hjälpa kroppen dagen efter med mer fett eller mindre?

Tilda-T
0

Tål idag mindre än jag brukade göra!

Har upptäckt att om man varvar vin och lika mycket eller mer vatten så klarar man sig bättre, det är inte särskilt kul att däcka efter ett par , tre glas vinFlört

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

reamdn
0

Här, här (innehåller omröstning om just detta), här och här (bland annat) behandlas redan ämnet. Jag använde sökfunktionen här på forumet för att hitta dom, sökte på 'alkohol'. Tror du hittar en hel del intressant i dom trådarna angående detta!

Doc har skrivit om alkohol och viktnedgång här.

Mumrikshumla
0

Tack :)

clajo
0

Jag reagerar olika från gång till gång; gillar också att dricka vin ibland. Jag tror delvis att det beror på hur bra man har "grundat", med t.ex fett…

hamalm
0

I början reagerade så också, under de första två månaderna. Nu är det som vanligt igen. Öl reagerade jag väldigt häftigt på så det har jag inte druckit sen dess. Rödvin och whisky går bra igen.

RexPect
0

Jag har oxå känt a att jag inte tål så mkt längre, 1-2 glas känns som motsvarande flaskor!

Dricker vitt vin med mineralvatten och ber att få den "som en gin tonic" när jag är på krogen..funkar bra, gott, billigare och lchf vänligt.

Mumrikshumla
0

Hamalm - precis! Jag körde LCHF innan jag reste till kina och under de två månaderna innan jag åkte tålde jag ingenting (blev stupfull på två glas champagne). Under tiden i kina så blev det ingen LCHF alls utan bara ris, ris och ris och nu när jag har börjat om så tål jag inget igen.

Jag antar att jag får hålla igen konsumtionen och prova mig fram alt. köra med "varannan vatten". Eller så skulle man ju kunna sluta dricka vin helt och hållet…. eller inte Räcka ut tungan

Johannika
0

Ha ha, det där känner jag igen! 2 glas vin känns som 2 flaskor vin! Fattade ingenting först, blev ap-knall på tre glas och vinglade omkring som i dimma. Skrattande

Jag ska följa rådet att köra ett glas vatten emellan eller med mineralvatten i vitt vin…. kanske kan jag hålla mig på fötterna då. Dricker inget öl alls numera, egentligen saknar jag inte det särskilt mycket…. man blev ju så förtvivlat mätt (och tjock).

"It´s not today que le ciel me tombera sur la tete"