Tentkaos!
Så, nu är jag inne i en tentaperiod igen… Jag är van vid att ta med mig choklad, godis (visserligen nötter också) och en rejäl burk med jolt cola (mm, caffeine och socker). Så. vad gör jag nu? Vad tror ni är bra 1) när jag pluggar och 2) när jag sitter där på tentan? Det kortaste tentan jag haft var en timme, den längsta hann jag inte färdigt på 5 timmar… =)
Jag brukar skära ölkorv i lagoma bitar. Man kan ha lite nötter/mandel om man inte är så känslig, babybelostar, bubbelvatten. Om du äter sockerfritt blir du inte lika hungrig och sugen som alla de andra godisfrossarna runtomkring dig. 
Kaffe i en thermos och en 3:a vispgrädde, blanda i en mugg, det mättar rätt hyffsat, och ger dessutom en rejäl energikick för många, vilket väl inte är fel när man har tenta. Ost, ölkorv, ägg, osv. fungerar bra också.

Äggmjölk i termos, antingen "ren" med valfria kryddor eller som latte med 50/50 kaffe.
Fabricati diem, pvnc!
Hmm, jag har undvikt korv eftersom det luktar - kanske stör andra?
Grädde i yogurtflaska om du gillar det… Ost.
Äggmjölk skulle jag ha tagit om det hade varit idag. :)
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Usch jag vet hur du känner det, hade tenta i lördags och ny att vänta om veckor. Det värsta för mej är att jag tycker så himla synd om mej själv så måste slita och sitta uppe på nätterna och plugga så jag vill "unna mej" något gott :P så att det känns lite lindrigare i all plåga. Lite klurigt vad man ska trösta sej själv med nu..
Hehe, jag har precis kommit hem från en tenta nu. :o) (Tyvärr är det fler på lager innan terminens slut)
Jag brukar ta med mig Mezeyoghurt uppblandat med grädde. Ev. lite hallon i botten. Har det i en liten burk, det går tyst att äta också så man inte stör de andra i salen. :o)
För säkerhets skull brukar jag ta med två, har också 5 timmars tentor…

Klarar inte av äggmjölk, men grädde och kaffe känns som en bra blandning… =)
Spark i baken Melindrea! Jag är övertygad om att du kommer att spika den!

jo, jag kännger mig ganska nöjd. =) har en vecka på mig att färska upp minnet =)

5 timmar utan paus??? det låter galet.. känner träsmaken i baken bara jag tänker på det..

Jag har en tenta imorgon och en på lördag. :)
Aldrig varken ätit eller druckit någonting under de 4-5 timmars tentor jag skrivit. Så slipper jag även springa på toan under tiden jag skriver, ganska stor fördel.
Sitter nuförtiden mest och har roligt åt hur mycket sämre det måste gå för alla sockerknaprande små råttor runt om mig, med sina kexchocklad, bananer och pepsicola. blodsockret svänger som en sinuskurva och genererar garanterat koncentrationssvårigheter och otålighet..
Är du inte rädd för kommentarer och blickar så ta med ett smörpaket och en sked :D. Men jag tror som sagt det är överskattat att man måste äta under tiden man skriver.. äter man ordentligt innan blir man inte hungrig under tiden
#11 Jag märker att koncentrationen dalar mot sista timmen om jag inte käkar lite under tentan. Då sitter det bra med yoghurt och grädde. Om det beror på "pausen" eller själva maten vet jag inte.
Ett paket smör och en sked?!!
När jag är tillräckligt modig så ska jag plocka med mig det!! *asg* 
#12, 

Några oliver att knapra på kanske? Och favoritosten skuren i lagoma tärningar. Själv har jag aldrig vågat gå till en tenta utan en rejäl termos starkt svart kaffe, men vi är ju alla olika… Vill du ha något "matigare" kan du ju ta färdiglagad kyckling (utan ben) i småbitar i en röra av majonnäs och creme fraiche, kryddad med curry, fransk senap och svartpeppar. Lite finhackad lök och/eller kapris i om du vill. Det går ju lätt att sleva i sig med sked, och det är "tystätet" så man inte stör…
Lycka till på tentan!
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Lycka till!
Hmm, har ett recept ngnstans från ngn tidning…ngn slags krabbrörelåda som lät jättegod. Går o kikar i högarna…
Jepp…ser ut att komma från en Buffè-tidning el ngn m liknande snitt. Otroligt LCHF-vänlig för att vara i den tidningen om det är från Buffé!
Krabbröra
6 port.
3 dl grädde
2 dl crème fraiche
1 ägg
4 äggulor
2 msk hackad gräslök
1 tsk paprikapulver
salt
250 g rensat krabbkött
Sätt ugnen på 175 grader.
Vispa samman grädde, crème fraiche, ägg, gräslök o kryddor. Rör ner krabbköttet.
Häll smeten i en smord, ugnsfast form. Ugnsbaka i vattenbad i ca 40 min, tills den stelnat.
Det står att den ska serveras varm till rostat bröd o pickles men jag tror att den är lika god kall, inrullat i ett salladsblad som en krabbdolme kanske?