Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 10192 ggr
maxiq
0

OT - Korsordstråden

Det är väl fler än jag som löser korsord i bland och kastar tidningen i väggen för att man inte hittar det där sista ordet. Jag har länge tänkt att starta en specifik tråd för melodikrysset men det här kan väl bli en allmän "Vad fasen ska det stå på lodrätt 4?"-tråd. Här kan ni alltså be om hjälp av alla intelligenta LCHF-ätare när ni kört fast.

maxiq
0

Jag kastar in den första frågan själv:

"Gardintyg?" *OA*L

Besika
0
maxiq
0

Tack! Jag trodde också på det ordet (tygexpert som jag är) men när jag kollade på Wikipedia så fanns inte det ordet med.

En matfråga från samma kryss sen är jag klar:

"Färs i form" T***AL

Besika
0
maxiq
0

Tack igen! Där var jag helt borta. Mat är inte mitt bord (om man säger så). Vinner jag en penninglott och vinner på den så lovar jag att kosta på mig en matlagningskurs. :-P

hemul
0

Voall? Är det modern stavning?

Wildrat
0

#5 På en matlagningskurs är de ju bara fettskrämda och kolhydratberoende så det har du ju inte mycket nytta av…

maxiq
0

Jag tar ju med egna ingredienser förstås och visar var kylskåpet ska stå!

Skrattande

Besika
1

#6, nej det är korsordsstavning! :)

Mitt favoritkorsord är Snillekrysset, i Allas och Bra Korsord.

Köper ibland Allas bara för det enda krysset…

grona-marie
0

Om man stavar det "rätt" funkar det då? Voile.

Jag löser mest sudoku och krypto, litet svårt att be om hjälp med.

hemul
0

Kollade i en GAMMAL SAOL. Voall står faktiskt som huvudord. Jaha. Snart äter vi väl vollåvanger. Fot i munnnen

Mona-Stina
0

Så roligt med fler korsordslösare.  Skrattande

Jag prenumenerar på Allers just för korsordens skull, läser aldrig själva tidningen. Även Bra Korsord hamnar i min brevlåda en gång i månaden. Just de korsorden Besika nämner är mina favoriter plus sudokona.

giah
0

Här är en korsordslösare till.

Köper inga veckotidningar men vi (min man och jag) löser eller försöker snarare Dagens Nyheter lördagar och söndagar. Svenska Dagbladet (tar ut på nätet) alla dagar.  SvD:s fredagskryss brukar vara dom allra knepigaste.

Om det finns flera KiF:are som löser samma kryss, så vore det förnämligt med några "ordbytare".

ullna
0

jag är också korsord. Just nu Tävla och Vinn som jag prenumerar på. Bra idé med tråd, Maxiq

korseett
0

både jag och maken löser korsord idagstidningar som krysstidningar. Men nu har jag fixat prenumeration på nätkryss för ett helt år.

sussie
0

Korsord är kul men jag är usel periodare och får aldrig ut dem helt….

Effie
0

Också korsordslösare; mest DN och G-P; annars vad som råkar komma i min väg.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Arnedanc
0

Melodikrysset

Margareta
0

Jag köper också Allers för korsordens skull - men skickar aldrig in. Det är så jag varvar ner före sängdags - först den dagliga rundan här och sen ett Allers-kryss i sängen.

Soduko - gillar jag också - om de inte är för lätta.

Vi har vänner som löser Melodikrysset tillsammans - de bor på samma gård och samlas i ett hus och löser tillsammans - VARJE VECKA ÅR UT OCH ÅR IN. Stackars den som råkar ringa eller störa på annat sätt.

Själv löser jag det bara när jag kommer ihåg att lyssna.

Numer pensionär i Nynäshamn

parsley
0

Ina, ink, eda, nek, ulan…

Kommer ni på några fler underliga småord?

Langhol
0

Asa och or brukar finnas med.

Besika
0

Har ni hört den här, om västgöten som löste korsord?

Djur på två bokstäver, inte kan det va koa och inte kan det va soa så de måste va ena ap! :D

parsley
0

Hur kunde jag glömma stackars lilla or? Generad

Mona-Stina
0

Något som jag förundras över är att kommando till hund blir "stä". Jag har tränat hund i en herrans massa år men aldrig ramlat över just det kommandot. Kanske till jakthundar då förstås.

Margareta
0

Mona-Stina - det undrade jag också över och var tvungen att söka hjälp. Oftast brukar jag hoppa över när det inte går till slut - men det här ville jag verkligen veta. Stå - har jag hört - träning av apporterande fågelhund - men Stä - aldrig.

Mammeli
0

Här har ni en korsordslösare till, jag gör som Margaretha, använder korsord som sömnpiller eller "skallrensare"!

Karin20
0

Korsord motverkar demens, tänk vad vi ska bli pigga som gamla, både korsordslösare och LCHFare!

//Karin

Margareta
0

Hjälp - vem skall stå ut med oss?

ebet
0

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=570 nästan längst ner på sida finns 'ord på ord' himla kul, jag är ohjälpligt fast där ibland i timmar. kul och beroendeframkallande

Besika
0

Stä, vad var ordet där du fick ä-et?

Langhol
0

Stä har jag råkat ut för flera gånger men jag har aldrig hört talas om det!

BarbroE
0

Stäh-rop

Ett sätt att kalla till sig den drivande hunden och visa den på färskare slag av det villebråd den för tillfället driver. Jägare ropar då stäh, stäh osv. Hunden kan då gen och då snabbare komma i kontakt med det drivna villebrådet.

Allt enligt Jägarens uppslagsbok. Det är min käre make (som stäar vår hund när dom är ute och jagar hare) som har plockat fram infot.

Babz
0

Har för mig att det är ett gammalt lockrop/kommando för jakthundar, men oavsett härkomsten, är STÄ ett mycket vanligt korsordsord!

Vi löser mycket kryss, jag och den bättre hälften, prenumererar på LyckoKryss och Bra Korsord och löser dessutom korsorden i Vi och i Svenska Dagbladet… Och Melodikrysset varje lördag!

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Mona-Stina
0

#32+33  Tack för den upplysningen. Har funderat mycket.

siev
0

Jag är också korsordsfrälst. Prenumererar på Bra korsord. Kul med en sån här tråd.

ulrikaberg
0

Ett tips är att gå in på www.korsord.se där man kan få hjälp till de flesta större korsord. I forumet där finns det trådar för de flesta korsord. Jag löser själv melodikrysset varje vecka och får stor hjälp där under programmets gång.

maxiq
0

Jag brukar också gå in på korsord.se och tjuvkika när jag inte kan namnet på nån polsk kompositörs tandläkares moster i melodikrysset men jag tänkte att det kunde vara roligare att fråga här istället och få hjälp av någon man känner. På korsord.se måste man dessutom vara betalande medlem för att skriva in egna frågor.

Margareta
0

För mig är det lite av prestige att klara mig utan hjälp. När jag löst hela Storkrysset i Allers (mitt favoritkryss) utan hjälp - då är jag nöjd.

Mina korsors skall lösas i sängen - utan hjälpmedel. Där lägger jag svårighetsgraden…

[Karro]
0

Jag håller mig till Knep&Knåp! Precis lagom :D Lite roligt, gillar mer KrissKross och såna grejer…

ulrikaberg
0

Man behöver inte vara betalande medlem för att skriva frågor på www.korsord.se. Man kan även vara gratismedlem men har inte tillgång till allt då. I formuet kan man dock både skriva frågor och läsa svar som gratismedlem. Jag själv är inne på denna site dagligen och endast lördagsmornar på korsord.se. Jag har varit gratismedlem där länge och det är mycket bra som komplement just när melodikrysset ska lösas och det är någon kompositör eller musiksnutt man inte kommer på vad det är för något.

Jag tycker dock det är ett jättebra komplement med denna tråd, men ville lyfta fram korsord.se just när man kör fast på ett korsord och inte får hjälp någon annastans - framför allt när det är bråttom.

Mammeli
0

Här är intressant/rolig läsning för de språk- och ord-intresserade!

http://web.telia.com/~u02801059/riktiga-svenskor/

Berätta gärna vad ni tycker, ni som kollar in där!

Langhol
0

Min sambo är jägare men han har då aldrig "stä:at" någon av hundarna!

Apropå korsordsforum så finns Webbkryss.nu. Där kan man ställa frågor och man får svar ganska omgående. Det är många proffsiga kryssare där.

Margareta
0

Jag fick precis min Allers - så om jag försvinner härifrån vet ni varför - korsord löser man liggandes i sängen….

kitabu
0

Min man löser korsord. JAg fyller i de sista orden eftersom han do blivit "hemmablind".

Annars löser jag sudoku.

Bäst är dylika med bara 17 siffror.

Margareta
0

Jag har precis kommit från min Allers med Sodukon 5 i en - dvs 5 st sammanflätade till en stor där de sitter ihop i hörnen - det är min absoluta favorit och den skall göras med kulspets - så kaxig är jag.

Effie
0

Sudoku löser jag alltid med kulspets - strular jag till det, så är det ändå ingen idé att sudda…

Margareta
0

#46 Samma här - ska man sudda måste man sudda allt.

Jag löste Storkrysset i sängen igår och fick ut nästan hela - det är några ord kvar - bland annat namnet på den franska skådespelaren i Da Vinci-koden - jag fick fram att han borde heta Jean i förnamn, sen blev det något/några tvärord till efternamnet och på ett par ställen till.

Normalt brukar jag aldrig bemöda mig om det där sista - som kräver att jag slår upp. Min man frågar alltid varför jag inte avslutar och skickar in - han tror alltid att jag skall vinna på de lotter man kanske vinner - optimistisk i överkant säger jag då.

Effie
0

Varför inte vara optimistisk ibland? Om du inte skickar in är du helt säker på att inte vinna! Jag brukar ge ödet en chans ibland.

Fuskade och slog upp da Vinci-koden, eftersom jag inte tittat på filmen. Jean Reno och Jean-Pierre Marielle var med.

maxiq
0

Jag började skicka in Melodikrysset när det gick att göra via datorn för några år sedan och jag vann första gången! Däremot har jag aldrig vunnit på lördagskrysset i den lokala blaskan fast jag skickat in många gånger.

När jag löser sudoku så har jag ett litet knep för att hålla reda på vilka siffror som är möjliga att fylla i i en ruta. På så sätt går det fortare att köra uteslutningsmetoden när man väl hittat en annan siffra i samma rad eller ruta. Jag sätter en liten prick med pennan i rutan på ungefär samma sätt som en tärning, fast med nio prickar. En trea t.ex blir en prick uppe i högra hörnet, en åtta blir en prick längst ned i mitten av rutan, o.s.v. Svårt att förklara utan att kunna rita men metoden funkar bra för mig iaf. :-)

Margareta
0

Haha maxiq - då gör du exakt som jag gör!!! Jag förstår precis för jag gör lika - men då skall det vara SVÅRA och inte så lätta som de i Allers oftast är.

Effie
0

#49 Det var smart; att skriva ner siffrorna blir så kladdigt;

maxiq
0

Jag började med att skriva små små siffror i kanten men även om jag är en fena på att skriva smått (med mina dasslock till händer) så såg siffrorna ibland ut som en liten häst. Det var då jag kom på prickmetoden.

Jag har även en elektronisk sudoku-maskin och då kan man inte gärna göra prickar med pennan men man kan testa hej vilt och se om det funkar. Det enda som är lite synd är att de siffror som står där från början av spelet inte är särskilt markerade.

Margareta
0

Tänk att vi kom på samma metod maxiq - den fungerar bra på små sudokun också. Prickarna räcker ju för att man skall veta och positionerna på en tärning vet ju alla - 5:an i mitten tex

Besika
0

Maxiq och Margareta, jag gör också sådana prickar!!! :)

Margareta
0

Vi kan snart bilda en klubb - prickklubben…

maxiq
0

Prickklubben - inget för de prickfria!

Besika
0

när jag var liten och hade röda hund skrev jag i ett brev "jag har prikar po magen"… :)

Margareta
0

Effie: jag har varken sett filmen eller läst boken - men klurade ut det genom de andra orden - tack för hjälpen med Reno - det gick inte eftersom tvärorden var för svåra

Effie
0

#58 Du har inte missat något…

parsley
0

#49 Inte nog med att du är rolig, Maxiq, du är allmänbildad och musikalisk också. Grattis till vinsten i melodikrysset.

maxiq
0

Allmänbildad - javisst, musikalisk - njae… Jag kan visserligen läsa noter, klinka på piano, dragspel (!) och gitarr (inga ackord). Jag hör när folk sjunger eller spelar fel och kan nynna med i en låt jag aldrig hört men kan absolut inte sjunga eller spela på gehör. Både min far och min farfar är musiker så jag vet inte var det äpplet landade. :-|

[Karro]
0

Hur går det med korsordandet?

maxiq
0

Jo jag har fastnat igen…

Gles väv: VO**E

Falskt intryck: S*NN 

Fundersam

Tilda-T
0

VOILE

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

[Karro]
0

Voile kunde faktiskt jag också!
Däremot den andra vet jag inte…

maxiq
0

Jag ska byta korsordslexikon. Jag tänkte också att det kunde vara voile men det fanns inte heller i Wikipedia… :-(

Glöm den andra frågan! Jag hade skrivit fel på det korsande ordet för det skulle vara S*EN d.v.s. SKEN

maxiq
0

Ni kan få en ny att bita i istället:

"Det tas nog i vak": **N*A*IBADET där den första bokstaven ska vara samma som fattas i "Man för båtar": KA*

Margareta
0

KAJ

Margareta
0

Januaribadet

[Karro]
0

Morsan är grym ;)

Margareta
0

Flört Många år i branschen…

maxiq
0

Thank you very many!

Ibland står det helt still…

Babz
0

Apropå stä / stäa, så står det i min gamla Nordisk Familjebok:

"Om vid stövarjakt jägaren själv uppstöter vilt innan, hundarna fåt upp, el. om han under tappt varsnar det vilda utan att få tillfälle till skott, tillkallas hundarna med ropet "stä, stähä". Härav verbet stäa."

Man kan lita på gamla Nordiskan… Skrattande

Tyskt ordspråk

Mammeli
0

# 66  Angående Wikipedia, jag har hört att det i gymnsaieskolorna inte godtas som källa när eleverna gör sina arbeten, anses inte pålitlig! Det berättade sonen o hans flickvän som gått i gymnasiet i olika landsändor. Nyligen!

Margareta
0

#74 På vår skola har vi licens till NE.se av den orsaken

De får använda Wikipedia o dyl som referens - men måste dubbelkolla mot NE.se

DaMum
0

Jag gillar bäst Allers stora korsord i mitten. Även VI-tidningens och DN:s fredags- och lördagskorsord.

För många år sedan skulle jag göra ett försök med Svenskan. Det var ett konstigt korsord. På ett ställe stod; "Organ i vävnad".

Vet ni vad det skulle bli?

Jo, penicillin! 

(pe**s i lin) 

Knäppt va?

Effie
0

#76 Ibland är de bara alltför vitsiga…

MaMaMade
0

Är totalt insnöad på Allers-korsorden…utom det där stora, tråkiga, för svårt för mig.

Har inte så mkt ro till "vardags" men brukar spara ihop från gamla tidningar som syrran kommer m ibland, så jag har ett gäng till sommarens bilresor, badstranden o kvällar i husvagnen.

Margareta
0

Även jag är ju såld på Allerskorsorden - fast jag gillar inte A-korsordet - det kräver uppslagsverk och det ids jag inte. Jag löser mina i sängen.

MaMaMade
0

Det är kanske det jag menar…är ett tag sedan jag kikade på ett. Fastnar ju bara framför datorn numer! Förvånad

Det har fula teckningar iaf…

Amiechan
0

Hehehe. Jag läste igenom hela tråden idag för första gången och roades storligen av att Maxiq fick be om hjälp två gånger på samma ord med olika stavning: voall/voile

Jag löser inte korsord "av mig själv", men har löst mycket i omgångar när mamma låg på sjukhus. Då tog vi oss igenom många korsordstidningar.

raphanus
0

I Allers bilaga nr 18 i Vitskrysset på s 64, nedre högra hörnet står det "Sådan mat ger mycket hull" och det ska bli FET. Det måste väl ändå vara fel?

maxiq
0

Det ska nog vara VIT istället. Mjöl, socker, m.m. :-P

nobban7
0

#9 Snillekrysset i Allas?? Jo, man ska nog vara ett riktigt snille för att lösa det. Inte nog  med att man måste komma på svaren, ofta måste man komma på frågorna ocksåFundersam

Babz
0

Idag har vi stött på problem i SvD:s Profilen:

"Tangosångerska":  RIN---I-  (7 bokstäver)

"Kan skrytmåns": -L--   (4 bokstäver)

"Virvlar runt": E--   (3 bokstäver)

Någon som vet?

Tyskt ordspråk

Mcshep
0

tror att virvlar rund är eda

Babz
0

#86 - Tack!
Nån som kan nåt om:

"Tangosångerska":  RIN---I-  (7 bokstäver)

"Kan skrytmåns": -L--   (4 bokstäver)

Tyskt ordspråk

Mcshep
0

tangosångerska Rinaldi?

Babz
0

Tack Mcshep! Det löste alla problemen!

Tyskt ordspråk

Mcshep
0

Älta?

Babz
0

#90 - när jag fick Rinaldi så klarnade det om "Kan skrytmåns" - ALLT!

Så nu är korsordet löst!

Tyskt ordspråk

Mcshep
0

Bra

giah
0

Någon som löst DN:s Söndagskryss?

Vi har problem med i stort sett alla orden mellan bilderna på vänster sida. Allt övrigt är löst.

Tar tacksamt emot all hjälp.

giah
0

HJÄLP!

Någon som löst Melodikrysset?? Vad blir lodrätt 13??

? I N

Det ska vara 3:dje titelordet på en Ted Gärdestad låt.

Filla
0

Vi tror det blir DIN.

maxiq
0

Jag fick det till MIN. "Kom i min fantasi"

Det var riktigt klurigt idag…

Fundersam

giah
0

#95  Kan du hela titeln?

giah
0

Tack Maxiq!      Glad

Besika
0

kollade igenom alla hans låtar och det är MIN

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.