Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 5011 ggr
greensis
0

Jubla med mig!!

Jag har varit astmatiker sedan jag var 4 år - vi pratar 35år av väsighet, slitig och skamsig jumpa fast man kämpat, löpträning där man aldrig hunnit med sina klubbkamrater och envetna förkylningar som kommit och gått vintertid.

Visst har jag varit positiv och tränat i alla fall, visst har jag "gillat läget" men periodvis har det varit rätt rejäla medicindoser, och ingenting har hjälpt i längden. Det har blivit bättre de perioder jag varit lättare och orkat träna mer, men det har aldrig varit bra.

Sedan igår har jag officiellt inte vardagsastma längre. FörvånadSkrattande
Min astmasköterska vill inte träffa mig mer än vartannat år. Jag ska ha lägsta dosen symbicort dagligen (och akutmedicin, för själva allergin är ju inte borta). That's it! Jg mätte i hennes blåsapparat omedicinerad värden som jag mätte medicinerad förra året. Vi brydde oss inte ens om att fortsätta mäta efter det. 17%enheters förbättring på 2 år, varav första året utan någon medicin alls och det andra på enbart daglig symbicort.

Det är kostomläggningen som gjort det, inget snack. Det sista försvann när jag striktade till och plockade bort de sista spannmålen, samt de magra mjölkprodukterna. Det är inte kolhydraterna i sig, det måste vara något annat i just de livsmedlen.

Och hon var hur öppen för LCHF som helst, vi tillbringade större delen av timmen att prata om hur man kunde använda LCHF för ett antal svårbehandlade åkommer, åtminstone som ett alternativ! (Skrev mer om det i dagboken på forumet)

Om det är någon som tvivlar på hur glad jag är… så kan de sluta tvivla nu!Skrattande

Fabricati diem, pvnc!

bluegoose
0

Klang och jubel! Stort stort grattis! Skrattande

Kram

folke
0

Så det var du som gick och kring på båten och väste ??  Skrattande

Stort JUBEL !!!!!       Grattis, som att vinna högsta vinsten !!! Det är ju högsta vinsten…..  Förvånad

"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"

AnnaCathrina
0

Åh grattis! Det är ju fantastiskt.

kaisakavat
0

Underbart!! Ler med dig!!Skrattande

Tilda-T
0

Hurra! Grattis vilken hälsovinst!Skrattande

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

molana
0

Stort Grattis till dig.Ska tipsa en vän om det här.Tack.

kjellsangel
0

Stort grattis, !! och för mig innebär detta lite hopp. Jag fick nämligen astma för 12-13 år sedan när jag slutade röka (det var även då jag började lägga på vikt) Så nu hoppas jag att astman skall lätta eftersom jag äter sundare.

MiaKia
0

*åh, yeay!!!* Visst e det fantastiskt att den här kosthållningen verkligen reparerar kroppen.

Inser att jag haft inhalator de senaste vårarna, men jag har inte ens tänkt på det i år!

Underbar läsning, greensis!

fettbramat
0

Jippi och grattis grattis greensis!

MaMaMade
0

Underbart greensis!

Mjölkprodukter gör iaf min hals mkt slemmigare o att äta sådant när jag är förkyld går bort helt. Att jag sedan älskar crème fraiche o gräddsåser är ju en annan femma…mjölk dricker jag dock väldigt sällan.

Får se hur förkylning slår nästa snorsäsong.

Grattis! Glad

Eremitha
0

Jag hoppas du hör ända till Uppsala hur jag TOKJUBLAR för din skull!!!

Har själv haft svår astma från tretton års ålder och bra många år. Vet hur det är!!! Allt från den dagliga medicineringen för att klara av elementärt vardagsliv, till akutdropp på sjukhuset.
    För mig blev det långsamt bättre och bättre i vuxen ålder, och jag är idag stort sett symptomfri. Har ju till och med kunnat skaffa min älskade hund, en tidigare helt ouppnåelig dröm. I samband med att han fäller pälsen tar jag förebyggande (loratadin och pulmicort) men annars behövs ingen medicin.
    Upplever att mina ibland förekommande, lindriga kvarvarande symptom blivit ännu bättre efter att jag började med lchf!

Jag gläds verkligen med dig, greensis!

Andas djupt och njuuuuuut!

Fair Winds and Following Seas!

Mervi
0

Grattis! Det måste vara jätte skön för dig.Skrattande

Det är alltid lika härligt att läsa om hälsoförbättringar. Det ger lite hopp för andra i samma situation.

Anterrabae
0

Stort Grattis!!

Helt fantastiskt säger jag bara…Jätteglad för din skull.. Har oxå haft svår astma under många år… den håller sig borta hyfsat iaf. Behöver inte medicinera mer än nu under graviditeten.. (svullen i halsen och näsan och jag gissar alla andra slemhinnor oxå, samt en enveten förkylning sen dryga tre månader)

Massa grattiskramar!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

elize-l
0

Grattis och tack för att du tidigare skrivit att du fått igång viktminskning genom att öka fettmängden. Snodde din idé och det funkade verkligen. Nästan så jag vill pussa dig men en kram får räcka hihi

clajo
0

Jag jublar med dig! Måste kännas fantastiskt! Skrattande

Margareta
0

Härlig läsning … vem vet du kanske har samma lista som jag på saker du inte tål…

Fick veta den häromdagen då jag fick provsvar från Scandlab.

Kolla i min dagbok….

Numer pensionär i Nynäshamn

dufva
0

Grattis Greensis!

Vilken härlig läsningSkrattande..

Vad fint att du berättar hur bra det kan bli när man ger kroppen artriktig föda

Hellis
0

GRATTIS!!!

…och vilken fantastisk skøterska!

Glennart
0

JIPIEEEEEEEY!!!!!!!!!!!!!!!!

WOHOHOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO!!!!!

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHHHH!

mommo
0

Jubel, jubel!!

greensis
0

#16 Jag kommenterade i din dagbok nyss, Margareta. Hälften av listan känner jag igen som misstänkta livsmedel, hälften är antingen helt OK eller något som jag undviker spontant/gillar inte smaken.

Men vi har ju pratat om det förut, att du är lite känsligare för t.ex kolhydratmängd och glutamat, än vad jag är. (Därmed inte sagt okänslig, bara mindre känsligGlad)

Fabricati diem, pvnc!

Raring
0

*Jublar och sprider tonvis med vackra blommor i din väg*

Underbart att höra!!!

hamalm
0

grattis!!!! jubel jubelGlad

Mcshep
0

Grattis

Margareta
0

#21 Vi vet ju inte om det är kolhydratmängden eller maten i sig jag inte "tål". Jag har ju inte vetat allt jag inte tål innan. 

Med den gedigna listan - kan det ju innebära att jag tål högre kolhydratmängd - bara jag håller mig till det som inte är med på röda listan. Det har jag ju inte testat ännu.

Det blir rätt många millioner utfall om man testar allt, det har jag givetvis inte gjort något system för ännu…

E621 är solklart - det inträffar varje gång jag fått i mig det att jag vaknar på natten och inte kan somna om. Jag offrar inte nattsömnen på sånt skräp.

Margareta
0

Tack för översättningarna i min dagbok Greensis!!!

bluesea
0

Verkligen roligt för dig. Ha en riktigt bra helg!Glad

Blenda01
0

Vad glad jag blir! Kramis

birma
0

GRATTIS! Så klart att här ska jublas med dig!
Vad härligt att höra!

Skrattande

Mizzi
0

waow måste vara jätteskönt Skrattande

dahlith
0

Instämmer i alla hurraropen här.

Så skoj att du blivit av med astman.

Du säger att det är lchf:s förtjänst. Det tror jag också, men jag är ändå nyfiken på hur du var innan lchf, med träning och så.

Du tränar ju duktigt mycket nu. Spånar bara efter ifall din träning också kan ha gjort så att astman blev bättre.

Grattis  och kram!

Skrattande

Aniara4
0

Hurra!!!

Och det ger mig hopp eftersom jag började få astma för 1-2 år sedan, och nu kanske jag har en chans att vända utvecklingen innan jag blir så dålig som du har varit.

greensis
0

#31 Träningen har säkert gjort sitt till, det tvivlar jag inte alls på.

Jag har nästan alltid tränat, bottennivån har varit typ F&S varje/varannan vecka, eller simning eller lätt-cykel. Men i perioder, för 3 år sedan tex, tränade jag lika mycket som nu och åt tallriksmodellen, gick ned 17kg och astman blev mycket bättre men inte bra. (Gick sen upp när jag blev gravid igen, slutade med medicinerna, bytte kost och gick ned 24,5kg)

Det är den där skillnaden på 17%-enheter i mätvärde på i princip samma vikt och träningsnivå och mindre medicin som jag hänför till kosten. Om någon frågar varför jag aldrig någonsin kommer att äta dagens SLV-kost igen har jag ett färdigt svar: min hälsa tillåter det inte.

Sedan var astmasköterskan och jag helt eniga om att med astma är det just kondition/hjärt-lung-flås som man ska träna i första hand, och styrka i andra, och gärna flera gånger i veckan.

Fabricati diem, pvnc!

Maia
0

Såg detta nu! Hipp hurra för dig, Greensis!

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Medlem
0

Ett stort grattis :-)

[Karro]
0

grattis greensis Glad

kickelina66
0

Grattis Glad

Emlan
0

Grattis!

Jag ar ny pa forumet, men har atit LCHF i nastan ett halvar. Har nagon blivit av med allergier? Jag har pollenallergi, och den har inte gett med sig annu, men man kan ju hoppas! Det tar val ett tag for kroppen att laka helt.. jag fick allergin i tonaren, jag ar 20 nu.

Tilda-T
0

I år har jag inte kännt av björkpollen över huvud taget och det är så skönt att slippa nysa och snörvla i ett!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Ktina
0

Stort grattis! Att kunna andas är STORT!!!

greensis
0

#38 Mm, ja, jag har blivit mindre känslig mot ganska många av de lindrigare allergenerna, alltså sånt jag inte bara fått astmakänningar av, utan även nässelutslag och liknande.

Så visst finns det hopp!

Men blir det höga doser eller sånt jag verkligen inte tål… grund-allergin har inte försvunnit. Blir lika jättesjuk av katt, häst, gnagare, lax, torsk, paranötter osv som vanligt.

Fabricati diem, pvnc!

Anterrabae
0

Kan rekommendera två ruggigt spännande böcker om allergi… den första heter "Nu räcker det!" och är skriven av Ursula Jonsson. Handlar om basallergier, dvs sånt man inte tål men kanske inte får direkta reaktioner av, man blir "bara" allmänsjuk eller får allergier mot annat..

Den andra heter "Besegra din allergi" av Peter Wilhelmsson. Den tar upp både vanlig konventionell behandling och alternativa metoder.. Den kan vara lite svår att få tag på eftersom den blivit indragen på förlaget och får inte tryckas längre.. Orsaken till detta var att livsmedelsverket och läkemedelsverket tyckte att den var för riskabel eller nåt.. Det funkade för bra helt enkelt..

//Ida

raphanus
0

WOW! Grattis!

Mumrikshumla
0

Grattis! Jag blir bara mer och mer facinerad av den här kosthållningen… det ska bli spännande att se vad det gör för mig om något år Skrattande

STORT GRATTIS!!!

greensis
0

#41 Bra att ha titlar att rota i.

Själv är jag lite fånig - jag växte upp väldigt hårt kringskuren av förbud och regler om vad jag kunde äta, vad jag fick göra, så numer gör jag militant motstånd mot att betrakta mig själv som sjuk och få en ny förbudslista som bygger taggtrådsstängsel runt hela livet. (Även när astman var som besvärligast var min attityd "jag är helt frisk - och så har jag lite astma, ibland…")

Om jag skulle bli sämre eller dra på mig en massa annat otrevligt så kanske det är värt att luska i.

Fabricati diem, pvnc!

Kriss
0

Zuccinisalladen blev jättegod, den ska jag göra fler gånger.

chapp
0

Grattis greensis!

Igår höll jag i en snäll och gosig katt en stund. Det var ett litet experiment, tänkte jag skulle passa på att kolla av min kattallergi, den värsta av mina allergier. Brukar nysa inom kort och få rinnande ögon. Pussade på katten lite också för att utmana ödet. Men ingen reaktion!

15 månaders lchf ligger till grund för detta. Fuskar jag så kommer det igen, liksom migränen gör.

Adur
0

Det är stort!

Plötsligt ser man fler och fler sjukdomar i ett nytt ljus och börjar fundera över om de också kanske skulle gå att påverka genom kosten.

Grattis till den återvunna hälsan!  Glad

[imba]
0

Grattis till "miraklet"! Har själv en son med astma så jag vet hur tufft det kan vara, måste vara underbart att vara symtomfriSkrattande

Annamalin
0

Jubel, jubel och grattis!

sarwen
0

verkligen grattis, du är ännu ett exempel på hur frisk man blir, de är alltid så himla kul att läsa!

andreas0
0

Jättekul att du blivit av med astman.

#42, Det låter som något förlaget har hittat på själva som anledning för att dom ska sluta trycka den. Eller kanske ett trick för att sälja mer böcker.

Livsmedelsverket eller någon annan har ingenting att säga till om det, enligt tryckfrihetsförordningen som är en av sveriges grundlagar.

DrAnna
0

Stort grattis Greesis!Glad

blackraven
0

Underbart! Grattis Skrattande

Lisabet
0

Det är så roligt att läsa om hur folk blir bättre eller bra!

(Särskilt när det inte går så bra för en själv.) 

Hurra!!

mammam
0

Underbart! Det är ju helt fantastiskt vad många fördelar den här kosten har!
Gratulerar!Skrattande

JohanBaltic
0

Kul!  Skrattande

Håller med dig - kosten har enorm betydelse.

Anterrabae
0

#52 Visst, men det kanske blev himla jobbigt för förlaget om de inte fogade sig…

Hur som helst.. Spännande är boken iaf.. oavsätt orsak till indragning.

//Ida