Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 19273 ggr
beautifulthing
67

Kolhydrater i vin?

Hur många kolhydrater är det i rött vin med alkoholprocent på 13,5%? Någon som vet? Skulle vara intressant att veta :)

missaz
4

Det är olika på olika viner, kolla din vinsort på systembolagets hemsida, där brukar det stå på de flesta viner.

beautifulthing
0

tack :)

reamdn
0

Det är oftast väldigt lite. Alkohol i sig är dock en kolhydrat, direkt citerat från wikipedia:

"Ethanol is metabolized by the body as an energy-providing carbohydrate nutrient, as it metabolizes into acetyl CoA, an intermediate common with glucose metabolism, that can be used for energy in the citric acid cycle or for biosynthesis."

Personligen har jag lagt ned alkohol för gott, men de flesta här dricker nog, händelsevis åtminstone.

Doc
0

Nooo. Etanol är ingen kolhydrat. Acetyl-CoA som de talar om är vidare en gemensam slutprodukt även vid fettmetabolism så det argumentet för att det skulle metaboliseras just som kolhydrater håller inte alls (se wiki här).

Jag har skrivit en artikel om kolhydratinnehåll i alkoholdrycker här 

Tricket är torra viner. Då får du i dig mycket lite kolhydrater, knappt så man behöver bry sig om dem. Söta viner/portvin kan dock innehålla en hel del.

SannaLainen
0

Torrt vitt är bäst! Vad jag fattat i alla fall! Gött me lite vin ibland =)

IngelaZ
0

läste artikeln som doc skrivit, väldigt bra. Där framgår det i en tabell att torrt rött vin ger mindre kolhydrater än torrt vitt vin.

Känns som att jag kan dricka ett vinglas lite då och då utan att få dåligt samvete nu när jag läst artikeln. Snapsen till midsommar behöver jag inte oroa mig för, värre med sillen och potatisen.

Någon som har bra drinkrecept?

Fetrik-Snubbe
0

Eftersom jag bara gillar portvin och söta desertviner så kräver jag att Doc skriver om kolhydrat innehållet på hans sida!  Räcka ut tungan

Tilda-T
0

#7 Ibland får man inte som man villFlört!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

reamdn
0

Intressant doc. Kanske du bör ändra i wikin då, i egenskap av läkare. Är ju katastrofalt om det står så fel i en artikel som behandlar en av fyra makronutrienter. Det är dock långt ifrån enda stället jag läst om alkohols liknelser med kolhydrater i människokroppen. Är det en allmän missuppfattning alltså?

Doc
0

Angående drinkrecept - mitt bästa förslag är Vodka-Soda-Lime. En schysst sommardrink med nästan inga kolhydrater (bara minimalt från limen då).

Angående etanol och kolhydrater - vad jag förstår höjer inte etanol insulinet alls just vilket ju är största poängen med LCHF för viktnedgång…

Annars borde ju som sagt begreppet ölmage sedan länge ha ersatts med vinmage eller spritmage.

reamdn
0

Doc, jag tror inte kolhydraterna i öl påverkar vikten något nämnvärt - om man redan äter slv-kost med 70 E% kolhydrater. Dricker du 5 öl om dagen (2.5l) (!) är det ca 100 gram kolhydrater per dag. På standard-kost, som med all sannolikhet ätits när uttrycket myntats, skulle det innebära mindre än en fjärdedel av dagens kolhydratinnehåll om du räknar på 2500 kcal, och 70% kolhydrater.

Jag tror snarare anledningen till att det heter just ölmage är att öl konsumeras till mycket större del vardagligt än t.ex. vin eller sprit. Många dricker ju en öl till varje större måltid, men knappast snapsar man varje dag.

Om det var kolhydraterna i sig, skulle det väl lika gärna kunna heta mjölkmage? mjölk innehåller ungefär lika mycket kolhydrater som öl, och dricks väl i någorlunda samma utsträckning.

avant
0

Jag vill inte kapa tråden, men det rör i varje fall alkohol:

Läste något intressant om alkohol, att trots att det är energirikt - 7 kcal/g - så förbränns ändå 75% av alkoholens energi direkt, vilket vi känner som ökad kroppsvärme vid alkoholintag.

Den ökade kroppsvärmen ställer jag upp på, men vad tror ni andra, är det en hållbar teori?

Marylina
0

Var på systembolagets hemsida hittar man information om bl a kolisar? Jag har letat och även frågat personalen utan resultat.

reamdn
0

#12, vad jag förstått drar inte uppvärmning av kroppen någon betydande mängd energi. T.ex. kan du inte "frysa" dig smal på vintern genom att ha mindre kläder på dig.. så jag tror inte den "värme" man känner när man dricker alkohol beror på att energin övergått till värme. Isåfall borde man väl kunna påvisa en högre kroppstemperatur hos en berusad? Aldrig hört talas om.

beautifulthing
0

Man får ju generellt mer energi av alkohol -jag dansar 6 timmar i sträck på 5 drinkar t.ex. Visst, de innehåller självklart mycket energi från kolhydrater, men de skulle kunna ersättas med vin istället.

Så var kommer den sprudlande energin i från när man dricker alkohol?

DrAnna
1

Vin= alkohol+kolhydrater.  Energi "känsla" pga berusning?Flört

missaz
0

#13 Om du söker på ett speciellt vin kan du läsa en ruta längst ner i vänstra hörnet; "mer fakta om drycken", där står det bl.a. "sockerhalt" och sockerhalt är lika med kolhydratsinnehåll. Här är ett exempel; (kopiera och klipp in i webbläsaren om inte länken funkar)

http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=2024&Butik=0&SokStrangar=R%u00d6DA+VINER%3aAlla+l%u00e4nder%3aBoxar%3abland+annat%3a-%3aFyllighet%3aStr%u00e4vhet%3aFruktsyra%3a

Marylina
0

Oh tack! Så bra. jag har som sagt både letat och frågat. Jag hade aldrig kunnat räkna ut att sockerhalten var kolhydraterna. Hmmm