Pilgrimslyx
Smörfrästa pilgrimsmusslor med citronmajonäs och rom
Enkelt och lättlagad helglyx eller förrätt.
Du behöver:
3-4 pilgrimsmusslor/person
smör
1-2 msk pressad citron per två personer
1-2 msk vitt vin(valfritt) per två personer
blandad baby-sallad
majonäs rörd med pressad citron
stenbitsrom eller laxrom
Smält smöret i en stekpanna. Stek prilgrimsmusslorna på medelhög värme. Häll över lite citron och ev vinet. Bräsera i vätskan några minuter. Prova med en sticka att musslorna är klara.
Lägg upp sallad på varje tallrik. Stänk lite citron på salladen. Lägg på musslorna, slå över spadet. Klicka på generöst med majonäs och dekorera med romen.
Fabricati diem, pvnc!

Det blir förstås fetare om man stänker olja på salladen, men smaken skar sig lite mot smöret i såsen.
Fabricati diem, pvnc!
Du, Greensis, jag är novis på att tillaga p-musslor själv… Hur känner man att de är klara? (Jag formligen älskar dem, så det var hööög dregelfaktor på det här receptet… får se upp med tangentbordet…)
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

#2 Jag sticker i mina med en tandpetare. Är de sladdriga inuti, som halvklar torsk, ska de ligga längre. Säg 5-7 minuter.
Tricket är att ha temperaturen ett snäpp lägre än man tror att man ska ha, och så vätska i stekpannan, dvs jag skruvar ned efter att det kokat upp.
De går att grilla, men jag har aldrig lyckats på dem bra inuti utan att de bränt utanpå. Någon som har ett bra knep?
Fabricati diem, pvnc!
Åh Guuu så gott! Ska prova imorgon!

Musslor är ju så gott! är jag var på Kreta åt jag musslor i skalet, gratinerade med finrivna morötter och olivolja, vitlök , svartpeppar och salt. Såå ljuvligt. Ska testa pilrimsmusslor en dag jag oxå, har aldrig lagat det själv.
Jag steker pilgrimsmusslor i smör på ganska hög värme en kort stund med bara lite salt och peppar, de får inte gå för länge! Jag har aldrig haft problem med att de inte skulle vara klara dessutom är de ätbara råa också Har fått på sushibar där jag numera föredrar sashimi utan ris det brukar gå att få lite sallad istället.

Det här ska testas så fort jag får tag på pilgrimsmusslor!

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

#7 Jag köpte mina från den kringrullande fiskbilen, men jag har sett dem på både ICAs och Coops stormarknader.
Fabricati diem, pvnc!