Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 6579 ggr
StinaLisa7
0

Äggkokare?

Ibland blir det ju många kokta ägg med LCHF. Jag kokar ägg i kastrull med vatten, men nu undrar jag om det kanske vore praktiskt med en s.k. äggkokare.

Jag har aldrig ägt någon sådan apparat, har heller ingen bekant som har en. Min undran är därför: Är detta en alldeles onödig "lyx" apparat, eller vad tycker ni som har erfarenhet av den?

BigBr
0

Nix! ingen onödig lyx, har just köpt en och är jättenöjd. Det blir ju alltid rätt med kokningen lös, hård, mittimellan!

Jag köper nästan aldrig något till köket för jag hatar allt som står och skräpar och hindrar rengöringen av köksbänken.

Men två lchf grejer har det blivit äggkokaren och ett våffeljärn.

ovkyhn
0

Håller med BigBr

KatNyb
0

Jag har köpt en Magic Bullet som jag har stor nytta av. Men vad gör man med våffeljärnet när det gäller LCHF? Vill gärna ha tips.

Pasi
0

Kastrull är bättre eftersom man då kan koka 10-15 ägg åt gången och ha som nödmat…säg den äggkokare som klarar det!?Räcka ut tungan

parsley
0

Våffeljärnet används för att göra LCHF-våfflor. Recept finns på forumet. Kan tänka mig att man kan ha sådana våfflor istället för tacochips när familjen äter tacos.

Mervi
0

Våffeljärn har jag så nu skall jag prova våfflornaFlört

KatNyb
0

Hur hittar jag våffelreceptet?

mrsAngel
0

köpte en äggkokare förra helgen, just för att det blir en del kokta ägg på menyn, men den står oanvänd för det ska ta 17 minuter att få hårdkokta ägg! min tanke var att det skulle gå fortare. tar era lika lång tid?

Mervi
0

Här

finns receptet.

Du kan hitta olika recept under forumet.

Katti
0

#8 Det låter mycket. Ägg koagulerar vid 80 grader och tar givetvis lika lång tid på sig i äggkokaren vid 80 grader som i kastrullen. Äggkokaren måste ha dålig effekt om den tar så lång tid på sig att komma upp i denna temperatur! Du får dock jämföra med tiden det tar dig från att du sätter på kallvattnet, med den stora fördelen att äggkokaren inte behöver passas!

Jag vill tipsa er som står i begrepp att köpa denna finurliga manick. Köp en med automatisk avstängning! Min låter som en mistlur, men stänger inte av sig så man måste rusa när oljudet sätter igång…

Pasi
0

Äggkokaren kör med ånga…det tar längre tid att överföra energin med det än med varmt vatten.
Ett av proteinerna i vitan stelnar vid temperaturer strax över 60 grader…samma med proteinet i gulan, och det är den man får vänta på (alltså på att värmen tränger in dit). Det andra proteinet i vitan stelnar vid 85grader…men det vill man helst inte eftersom vitan blir lite seg då…gummiaktig.

Ett sätt att koka ägg är att koka upp dem i ganska mycket vatten. Passar egentligen kokning av större mängd ägg bättre än när man kokar nåt enstaka. Dra kastrullen från värmen och sätt lock på…vänta 17 minuter (krävs lite experiment för att få det optimalt).
Då är ägget perfekt kokt utan seg vita och utan att man behöver passa kastrullen mer än nödvändigt. Dock har jag märkt att färska ägg blir ännu svårare att skala då än om man kokar dem på vanligt sätt.

Jacky
0

Jag har haft äggkokare i många år och när den avsomnade av långvarig tjänstgöring för ett par veckor sedan köpte jag genast en ny, den vill jag inte vara utan

DaMum
0

Jag har funderat på att köpa en äggkokare, men hittills har jag klarat mig bra med kastrull.

Brukar lägga äggen i kastrullen och hälla på vatten redan på kvällen. Låter dem stå på spisen, och på morgonen är det bara att slå på plattan.

Under tiden de kokar hinnar jag fixa kaffe, väcka dottern m m.

Våffeljärnet använder jag numera till att grilla burgare. Alltså de där "rena" burgarna jag skrev om i tråden "Bekvämmat".

Kram!

Pv544
0

ironisk bruksanvisning?

i min står det att man ska picka hål i ägget innan man kokar, i toppen liksom. blir ju bara kattskit ändå, ägget spricker och väller ut på ett oaptitligt sätt…

kan det vara samma skojfriska trashjärna som designat inbrytningssäkra förpackningar med "öppna här" flikar?

Protoncollider
0

Man ska picka hål i den trubbiga änden så att luftbubblan kan pysa ut och ge plats för ägget som expanderar lite.

Det kan visserligen bli kattskit ändå ibland eftersom bubblan inte alltid är på rätt ställe…

Pv544
0

aha, jag har alltid pickat i den spetsiga änden…. får testa igen då… :)

Protoncollider
0

Hoppas det funkar! Jag märker i alla fall skillnad när jag glömmer bort att picka hål…

Pv544
0

sweeeet! Gick ju kalasbra när man pickade i rätt ände… en väldig tur förresten eftersom jag storhandlade 40 ägg häromdagen… Fast i lchf-världen är väl 40 ägg kanske inte en storhandling, men väl rekord för mig!

Lämnade dock kvar äggen för länge i kokaren igår, då blev dom en aning överkokta. Men man lär sig…

raphanus
0

Jag kör stenhårt med äggkokare, men däremot har jag en brödrost som står och gråter övergiven i skåpet. Jag säger som uppfinnaren från Sundbyberg: Många ägg blire.

Wildrat
0

Jag har också investerat i en äggkokore, en rostfri från clas olhson med rostfritt lock. Hur bra som helst men jag kokar inte så många ägg åt gången…