Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 1287 ggr
Pralinessan
0

OT: second opinion

Jag tänker mig att det säkert finns en hel del sjukvårdskunnigt folk på den här sidan. Jag behöver lite råd angående min treårige son. Är nyss hemkommen efter ett besök på vårdcentralen som inte utföll som jag hade trott.

Min son har haft hög feber från torsdag förra veckan. Den har gått lite upp och ner mellan varven. När febern går upp har han väldigt ont i magen. Sedan går den ner och han är som vanligt. Min sambo och jag har avvaktat tills nu och när han vaknade i morse var han feberfri. Äntligen tänkte vi! Men vid tiotiden steg febern kraftigt igen och han klagade över magen. Jag tyckte att det fick vara nog och ringde vårdcentralen. Sköterskan som tog emot samtalet tyckte att det var bäst att jag fick komma in med honom och ta prover. Kanske urinvägsinfektion trodde hon.

Läkaren som jag fick träffa lyssnade lite på lungorna och tittade i öronen. Att Ivar hade ont i magen avfärdade han som att det kunde vara normalt vid feber. Jag tyckte att han uppträdde väldigt nonchalant. Men vad ska man göra? Det är ju han som sitter med kunskapen tänkte jag och gick arg och besviken därifrån med en pojke med hög feber.

Någon som vet råd?

mommo
0

Hög, sågande feberkurva ska man aldrig nonchalera, det där med feber i kroppen tyder ju att någonting är på gång. Går ju att avvakta om han inte är riktigt dålig. Det kan ju vara något virusbaserat som drar ut på tiden.

Finns det möjlighet till privat hälsovård där ni bor? Där brukar man bli mycket mer tagen på allvar, men det kostar ju förstås.

Pralinessan
0

Ja, läkaren sa att det var fråga om virus. Hur länge tycker du att man ska avvakta? Det är femte dygnet idag.

kickelina66
0

Trist att behöva möta dåliga läkare speciellt när det gäller ens barn. Jag kan inte heller ge något bra råd förrutom att kontakta sjukvårdsrådgivningen och prata med dem. visst kan man ha ont i magen när man har virus men det var ändå konstigt att läkaren inte undersökte magen när det var det ni sökte för.

mommo
0

# 2: Eftersom jag själv är sjukvårdsutbildad så har jag alltid vågat avvakta rättså länge med mina barn ( har 3 st). Jag har inte jagat upp mig i första hand, min man är mycket oroligare av sigOskyldig Man måste alltid ta i beaktande att man kan måsta vänta i många timmar med barnet i väntrum innan man slipper in till läkare ( under dejourtid alltså)

Men det gäller att ha is i magen att våga tänka så speciellt när det är hög sågande feber i faggorna. Börjar din pojke verka svag, orkeslös på ett sätt som att han inte verkar orka svara på era frågor, inte orkar vara uppe, helt enkelt så att allmäntillståndet är påverkat, då ska du iallafall fara iväg till läkare med honom.

Själv har jag väntat ut 41 graders feber ( i ändtarmen mätt) på min pojke när han var 1 år, jag vet inte hur klokt det var, men jag satte det i relation till att vänta hos läkare i timtal, för att bara bli hemskickad igen. Min pojkes allmäntillstånd var då relativt gott, annnars skulle vi nog ha farit iväg.

Det är besvärligt med sådant där virusbaserat, speciellt när det är hög feber med, vi har också för tillfälle samma sak här hemma nu, men hittills ingen feber!

Och det som du undrade; om det är virusbaserat och det drar ut så kan man nog ha feber i en vecka, men ge som sagt akt på hur han mårGlad

Pralinessan
0

Det är nog lättare, när man själv inte är vårdutbildad, att jaga upp sig. Jag tycker att det är väldigt otäckt när febern stiger och han blir alldeles utslagen. Nu ligger han med 40,7 grader och sover, men när han vaknar ska jag ge honom lite ipren så att han kanske orkar äta litet om febern sjunker.

Nu när vi har varit till vårdcentralen idag lär vi avvakta ytterligare någon dag innan vi tar kontakt med sjukvården igen.

Tack för svar!

MiaKia
0

Nu är jag inte vårdkunnig, dock 2barnmamma, så jag svarar ändå.

Jag skulle vända på det och säga att små barn ofta svarar på magsjuka med hög feber. Se till att han får ordentligt med vätska både för feberns och magens skull.

Men samtidigt vill jag också säga att en mamma känner sitt barn bäst och är du orolig, uppsök annan läkare.

Stor kram!

magma
0

Ett litet ps: jag tror det ska gå att köpa urinstickor på apoteket, så kan du kolla själv hemma om han har urinvägsinf. eller ej ivarjefall. Var beredd på att han kan feberkrampa om febern stiger snabbt och blir hög.

Pralinessan
0

#6 : Jo vi ska nog ta och uppsöka en annan läkare nästa gång. Det är svårt att förklara hur jag upplevde denna läkare via Internet. Men om jag säger som så att han verkade inte helt nykter. Det gick knappt att höra vad han sa och han undvek att se mig i ögonen. Han hade dessutom svårt att ta kontakt med Ivar på ett normalt sätt.

Magma: Tack för tipset! Det ska jag nog göra för då vet jag i alla fall om det är urinvägsinfektion.