Vad äter ni till frukost?
Ni som äter LCHF kost.. Vad brukar ni äta till frukost?
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Ägg, bacon, ost, keso, turkisk yoghurt, biffar med smör, middagsrester tex =)

Rester. Makrill med creme fraiche. Äggmjölk.
Kokospannkaka och kaffe med grädde!

Ägg och bregott!!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Bacon, ägg, kokosfett (att steka äggen i) samt grönt te
Frukostar avhandlades nyligen här, länk till tråden:
http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=9ea2a8a9-33ef-4b94-adcb-b2048e412fbb
En enkel frukost är en avocadohalva med creme fraiche och stenbitsrom och ev lite örtsalt på. Vill man ha lite "knaprigt" till så föreslår jag att man tar några valnötter, brer lite bredgott på och rullar till bollar.
En fräsch dryck till är virgin Mary som jag skrivit tidigare om i en annan tråd. Ca 1 dl passerade tomater (4-5 g KH). 1-2 matskedar pressat citron, några stänk tabasco (+ ev några stänk Worschestersås), örtsalt. Full på med 2 dl kallt vatten. Vill man ha det snyggt serverar man med en selleristjälk.
Per Wikholm
Förr vaknade jag alltid och var jättehungrig. Bums ner i köket och kokade "förstärkt havregrynsgröt", som jag åt med lingonsylt och mellanmjölk. Till det ett glas juice.
Numera blir det en stor mugg kaffe med mycket grädde samt ett flatbröd med Bregott och fet ost. Mer orkar jag inte få i mig, och det står jag mig på i många timmar till min egen förvåning.
Detsamma som jag kan äta till lunch: en stekt köttbit, stekt fläsk, omelett osv.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

För närvarande en dubbelvikt tvåäggsomelett med strimlad skinka och gräddost inuti. En klick smör ingår.
Fair Winds and Following Seas!
Två hårdkokta ägg mosade i en klick smör, te med kokosolja. Det står jag mig på länge.

Jag säger som många andra, middagsrester eller ägg-tonfisk-majonäsrära med nån blomkålsbit. Ofta när jag äter något kött äter jag blomkålsmos med smör till.
Men jag äter nästan aldrig förrän 11-12, så jag vet inte om det är frukost eller lunch. Det är bara mat helt enkelt
(I och för sig äter jag några ost-skink-smörrullar på morgonen vid 8, kanske det räknas som frukost)

2 stekta ägg med mycket smör (vet jag att det blir en sen lunch eller ingen alls äter jag 3 ägg) och kaffe med grädde.
Ibland på helger kan jag äta middagsrester.

Ett halvt paket bacon stekt i smör, ett ägg plus två äggulor, liten skvätt vispgrädde samt två tre skivor hårdost. Vatten och kaffe. Jag äter frukost mellan 6 och 9 på morgonen. Nästa gång blir jag hungrig vid 5 , 6 på eftermiddagen. Äter bara två gånger om dagen och går ner ca ett kilo i veckan. Trots lite vin 3-4 gånger i veckan.

Hej!
Precis som de flesta andra äter jag gärna middagsrester, om det finns några. Just nu finns en laddning färsbiffar i kylen. Annars har jag just upptäckt ägg-mjölk, som finns recept på här på sajten. Jag dricker den med kanel, vanilj och muskot, samt smör, kokosfett och hett vatten. Påminner lite om Godmorgonvälling i smaken och mättar i många timmar!
Makrill i tomatsås är snabbmat av yppersta kvalitet. Har alltid en burk eller två i väskan, som nödproviant.
/Majen
Jag brukar alternera mellan tre grundfrukostar. En vanlig dag blir det frukost, middag och ett litet snack senare på kvällen.
- Omelett på 3 ägg + grädde + bacon + ostskivor
- Röra på en burk makrill i tomat eller tonfisk + crème fraiche + rödlök
- En tallrik Dofilus blandat med crème fraiche med osockrade bär som blåbär, hallon. Bakterierna i filen gör gott i magen.
Äter och äter… 2 koppar kaffe med grädde i är min frukost. Har alltid haft svårt att äta på morgonen.

- bacon stekt i smör
- Omelett med grädde och ost
- ett glas tomatjuice + lite citronpress (C-vitaminerna)
- en kopp grönt te
- vatten
Jag steker baconet först, sen häller jag i äggröran och rör om så att stekflottet från baconet kommer in i omeletten.
Bra frukost, jag står mig lätt till lunch.
Positiv bieffekt: Min 14-åriga son som aldrig har kunnat äta till frukost (han gillar inte gröt, fil, macka) äter samma som jag med god aptit - och växer så det knakar - känns bra att han får i sig ordentligt på morgonen med tanke på den inte fullt näringsriktiga maten som serveras i skolan
. Han dricker mjölk till (funkar inte för mig att göra regelbundet).
Idag 2 kokta ägg, en slev majonnäs och en näve räkor. Kaffe med äggmjölk.
Annars ca 50-60 g bacon, 2 stekta ägg, te el kaffe. Eller bara 2 kokta ägg m bregott o nåt att dricka.
Familjen äter samma, utom att dottern inte gillar ägg(gulan) så hon får youghurt med lite grädde i i stället. Några flingor om hon vill ha.
1 kokt ägg,ev med citronmajonnäs.
1-2 skivor rökt fläsk ev varmrökt.
1 mugg kaffe med kokosfett.
Sen är jag mätt ända till middag som ätes mellan 12,00- 12,30.

En kopp kaffe.
Ett litet glas tranbärsjuice.
Ett kokt ägg.
En ostmacka.
Ibland en halv grapefrukt.
Ibland sardin eller fiskoljekapsel.
Är det ingen mer än jag som inte kan äta ägg, och därför är ganska begränsad med den här dieten? Fler frukostexempel utan ägg önskas!
Det finns flera exempel ovan på frukostar utan ägg så med risk för upprepning:
- turkisk yoghurt/grädde/crème fraiche med hallon
- avokado med majo/crème fraiche och räkor
- middagsrester
- tonfisk-/räk-/kycklingsallad med oliver/majo eller annat fett
1 dl rågflingor kokta med 2 dl vatten. UNDER det har jag ca 40 gr smör.
GOTT!!
// Shintaida
Delikatessfrukost: 2 skiv. rökt skinka, 2 skiv. kalkonpastrami, 2 skiv. parmaskinka, ½ avokado, några cocktailtomater, 3 msk keso.
2 finn crisp med bregott, ostskivor, gurka, 2 msk fet yoghurt blandat med 8 hallon och 1 msk grädde, kaffe med gräddmjölk och kokosolja.
Blomkålsfrukost: 1/4 bit blomkål, 100 gr rökt skinka, 1/4 gul lök, smör, 1 äggula, vitpeppar, ½ dl grädde, lite salt.
Koka blomkål i lättsaltat vatten till det blir mjukt, låt rinna av. Hacka lök och strimla skinkan och stekt några minuter i smör. Blanda äggula, vitpeppar och grädde och häll över lök/skinka. Låt bli varmt och tjockna ngt.
Servera med blomkål. (ur Smörstekt av Gun-Marie Nachtnebel)
F ö finns ingen direkt "frukostmat" som när man äter kolhydratrik mat. Man äter det man tycker är gott, har rester över eller känner att man orka tillaga vardagsmornar. På helgen kan man satsa på en brunch.

#6 Jag tog ditt råd och dricker numer tomatjuice + citron till miin bacon+omelett varje morgon, fräscht och gott.

Detsamma som (ev.) lunch och middag. (Smör) och kött!
Om du kan äta keso så är Margaretas tips om att blanda 150 gram keso med 2 msk olivolja och örkryddor jättebra tips. Äter man en avokado till så blir man proppmätt.