Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 7194 ggr
TinaH
0

Rabarber?!?

Någon som har förslag på recept med rabarber?Skrattande

jag har fullt i rabatten, men lägga dem i frysen och ge till folk, visst…men dem  är SSSÅÅÅÅ goooodaa….Räcka ut tungan

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

skogsstjrna
0

Jag har ett rebarberpajsrecept upplagt här:

http://43.freebb.com/fettskramd/fettskramd-article207.html

Diana61
0

Tusen tack!

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Margareta
0

Potatismjöl är nästan rent stärkelse (80%).
Det skulle vara förödande för mig att äta.

Numer pensionär i Nynäshamn

skogsstjrna
0

Jag har senare gjort den utan potatismjöl (vilket också står där) med lite mer kokos istället för uppsugningen av vätskans skull, och det fungerade bra. Så man behöver inte ta den minsta gnutta potatismjöl om man inte vill. ;)

Trollcina
0

Jag brukar göra smulpaj med smör, dinkelmjöl och i stället för socker el sötningsmedel 1 msk honung i degen och 1 msk i rabarberna.

Av någon anledning så tror jag att honung är bättre än vanligt socker el sötningsmedel precis som jag tror att dinkel är bättre än vanligt vetemjöl precis som smör är bättre än margarin.

En mkt klok person sa till mig en gång - Ska man äta något "onyttigt" någon gång så är det bättre att satsa på kvalité! Ett råd som jag gärna följer efter det.

För mig så fungerar det inte att äta mkt fett tillsammans med kolhydrater så jag håller igen fettintaget då jag ska äta kolhydrater och skulle inte drömma om att sätta till kokos, nötter osv det räcker med smöret annars blir det katastrof för min kropp.

För er som undrar så är smulpajs receptet det tradiotionella receptet för smulpaj!

Gunnilla
0

skogsstjrna, tack för receptet. Jag använde kokos i stället för potatismjöl. Över rabarberna strödde jag 1/4 dl Hermesetas. Det blev inte lika sött som på den tiden när man använde socker, men min man tyckte att det var jättegott. Jag undrar hur mycket kokosflingor du tog totalt? Jag tyckte nog att det blive lite grann rinnigt och vill gärna slippa det nästa gång.

Gunnilla
0

Så här tycker jag att smulpajen med rabarber blir perfekt (för er som kan acceptera Hermesetas):

Smulpaj med rabarber

(4 port)

500 gr rabarber

1/3 dl Hermesetas

1½-2 dl kokosflingor

Till smulpajsdegen:

50 gr hasselnötter

50 gr mandel

100 gr smör, rumsvarmt

2 tsk Hermesetas

1. Ta ut smöret ur kylen.
  2. Sätt ugnen på 225 grader.
  3. Smörj en ugnssäker form (gärna med kokosolja).
  4. Skölj, skala, skiva rabarbern och lägg i formen.
  5. Strö 1/3 dl Hermesetas över rabarbern.
  6. Strö 1½-2 dl kokosflingor över rabarben (ska täcka rabarbern helt, då blir den inte rinnig).
  7. Kör nötter och mandel i mixern.
  8. Blanda nöt- och mandelblandningen med smör + 2 tsk Hermesetas och knåda.
  9. Klicka ut smuldegen över rabarbern.
  10. Gräddas på nedersta falsen i ugnen i 15 minuter, därefter ytterligare 5 minuter med folie över.
PaulaW
0

Detta måste prövas nu när rabarbern knoppas….

Mervi
0

Ni tar väl vispad grädde till eller???? Låter kanongott. Detta skall jag också prova.

Gunnilla
0

Vaniljsås

Vispa 3 dl grädde för sig.

Vispa i en annan bunke:

3 äggulor

1 vaniljstång, som skrapats ur

½ msk Hermesetas

Blanda bunke 1 med bunke 2.

hemul
0

Jag har gjort smulpaj på mandelmjöl. Nöp ihop mandelmjölet och smör som man gör när man gör riktig smuldeg och klickade ut det så det bliv lite ojämt och "klumpigt" (det blev ganska lös deg). Funkade fint. man får ta mindre deg än normalt bara. Det var äppelpaj men det borde väl funka med rabarber också.

Pasi
0

Rabarbervin 10 liter

3-3,5kg rabarber
2-3kg socker (2kg för lätt- och 3kg för starkvin)
Vatten upp till 8,5 liter
Vinjäst, järstnärsalt och ev 10-20mg b-vitamin.

Lös upp sockret i kallt vatten och fyll sedan på så det är ca 8,5liter i hinken.
Skiva rabarbern och lägg i en tvättpåse och stoppa i vinhinken tillsammans med jäst och näring.
Efter en vecka hänger man upp tvättpåsen så den får droppa av innan man slänger rabarbern. Låt jäsa klart.
Ev kan man använda sig av jässtopp och klarningsmedel för att skynda på i sluttampen.Glad

hemul
0

Rabarbervin kan verkligen bli supergott!

Katarina2
0

Rabarbervin gör vi också varje år…..Super gott!!

Trollcina
0

För er som tål omkring 20 gr kolh/100 gr så finns det Kesella vanilj el Kesella Jordgubb/lime 18 gr kolh/100 gr - Super gott till tex bär el fruktpajer el frukt/bärblandningar el ugnstekta frukter osv.

mumsan
0

Jag kan tänka mig att koka rabarbern med lite Stevia och nästan inget vatten, för när den har legat i frysen och tinar är det vätska som har runnit ut som räcker mer än nog. Till detta vispgrädde. Det måste väl bli mindre kolisar än med nötter. Kokos går ju oxå att strö över nnan grädden! Har aldrig blandat kokos och rabarber???Fundersam

Margareta
0

Kokos och rabarber låter väl jättegott? Som en ny Loka-smak nästan? Kanske skall tipsa?

KatNyb
0

Rabarber är bara 2,7 g kolisar. Trevligt! Jag ska absolut göra paj.

Margareta
0

Rabarber är gott bara man får till sötman på något bra sätt. Jag har aldrig testat med Stevia men skall göra det framöver. Jag har egen rabarber ute.

mumsan
0

Har köpt hem Stevia till sötning och tycker det fungerar jättebra och är absolut nyttigare. Vanligt sötningsmedel kan man använda som myrbekämpningsmedel. Läste detta på en trådhär som hade en länk om detta.

Aldrig mera sötningsmedel.

marimu
0

Mumsan!

Har du något bra recept med stevia och rabarber? Har lite svårt med doseringen. Har köpt steviapulver och dessutom sått steviafrön för framtida behov.

mumsan
0

Idag använde jag stevia i glassen och jag blandade i stevia 3 knivsuddar i äggulan och testade, det kändes lagom och sen blandade jag i alla ingrendienser och lite stevia till. Man får testa sig fram. Det går ju åt så lite. Jag tycker att frusen rabarber är mindre sur när man tinar upp den. Om jag ska ta rabarbern så tänkte jag göra lite kräm och då är det ju bara att koka upp rabarbern tinad med lite vatten och sedan kan man ju blanda lite stevia i en mindre mängd varm rabarber och sedan blanda ut i resten. Jag bara testar mig fram. Om man ska göra paj efter ovandstående recept #7 så skulle jag ta av den tinade saften och blanda och sedan hälla över rabarbern och blanda innan man häller den i formen.

Tycker det skulle vara gott med rabarberkräm och vispad grädde!

magma
0

Kokosmjölet som det skrevs om i en annan tråd kanske kan komma till användning här? Så det inte blir så rinnigt?

Anterrabae
0

Helt klart värt att prova.. har kokosnötsmöl hemma. *ler*

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

MamaMia
0

Dagens rabarbertest:

Jag skar rabarber i tunna skivor och fyllde nästan portionspajformar. Sedan strödde jag över lite råsocker, skar en skiva smör( 15 g kanske)och över detta strödde jag kokos efter behag (eller plats). In i ugnen på 225 gr ca 20 min.  Ät med grädde eller lite gräddglass. Mums!

Trollcina
0

Rabarber är mkt god som krydda och smaksättning i kött, fågel och fiskrätter. Rabarber passar också som smakhöjare i salladen, i salser - Ja egentligen är det bara fantasin som sätter gränserna. Rabarber är en utmärkt smakförstärkare med sin syrliga smak och som en mkt känd kock sa - Det behövs både sötma och syra för att få en komplett välsmakande måltid.

Ett recept från TV 4 som jag testade i går och det smakade gudomligt gott, man kan ju utesluta potatisen eller hurGlad.

Stekt sejfilé med rabarberkompott potatiskross och ljummen tomatsalsa

Ingredienser 4 portioner

4 port sejfilé à 130 g
1 ask små plommontomater
1 rött äpple
1 rabarberstjälk
1 fänkål
1 knippe gräslök
1 ask krasse
400 g mandelpotatis
1 schalottenlök
2 dl jungfruolja
saften av 1 citron
salt
vitpeppar

Gör så här: Koka potatisen, skala dom varma och krossa dom med hjälp av en gaffel. Skala och hacka schalottenlöken, blanda sedan med potatisen. Smaka av med salt, peppar, 1 dl jungfruolja och citronsaften.
Ansa och skär fänkålen i små kuber, skala och skär rabarbern och äpplet i små kuber.
Dela plommontomaterna mitt itu. Värm en kastrull med 3 msk jungfruolja. Häll i tomaterna och
1 dl vatten och låt det småkoka i ca 10 minuter.
Finhacka gräslöken, blanda den med tomaterna och smaka av med salt och peppar.
Värm 3 msk olja i en liten kastrull, häll i fänkålen och låt den brynas försiktigt i ca 5 minuter. Tillsätt därefter det skurna äpplet och till sist rabarbern. Smaka av med salt och peppar.

Salta peppra och stek fisken i resten av oljan. Lägg först upp potatisen på fyra tallrikar, sedan fisken, rabarberkompotten och till sist tomatsalsan. Avsluta med att garnera med krasse.

Ett recept från tv4.se/mat Skriv ut

jisu
0

Tack Skogsstjrna för det smarriga receptet.

Mina svärföräldrar blev jätteförtjusta (och jätte mätta) då den är väldig mäktig!Skrattande

maibrit
0

Har precis varit hos min dotter och plockat rabarber, och visste inte vad jag skulle göra med den. Fast jag älskar rabarber, så jag säger tusen, tusen tack för recepten.

mumsan
0

Gjorde rabarberpaj igår på frusen tinad och avrunnen rabarber, kokosflingor och smör och stevia, men oj vad surt det var ändå. Hade vispad grädde till. Kanske det är godare med att koka raarbern med stevia och sedan ha grädde till och även kokos om man vill. Stevian liksom inte trängde in i rabarbern. Har inte hittat kokosmjöl ännu. Ska kolla det. Men jag vill inte heller äta för mycket kolisar det känns direkt på vågen.

parsley
0

Så här gör man vanlig rabarberkompott:

Sjud 1.5 liter eller 750 g rabarber på mycket svag värme i en kastrull tillsammans med 1-1,5 dl socker tills rabarbern är mjuk.

Sockret borde ju kunna ersättas med stevia.

Rabarberkompotten serveras med glass eller i vårt fall vispad grädde.

maibrit
0

*mumsan servera vaniljsås till rabarbern så känns det inte så surt, vispa 3 dl grädde för sig, vispa 3 äggulor med 1 vaniljstång som skrapats ur och ½ msk hermesets i en bunke, blanda sedan bunke 1 och 2.

Detta blir ganska mycket till ca 4 pers och den blir jättegod.

Gunnilla
0

Jag bjöd på vaniljsåsen förra helgen och fyra personer hade skrapat ur skålen.

susanne.s
0

Jag som inte har fantasi och tid för pajbak så ofta jag tar rabarberg och skär den i tunna skivor som jag strör kanel på och lite sörningsmedel. Kör i mikron tills det ser mjukt ut och på med vispad grädde. Duger gott om man är sugen

Mona-Stina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I min trädgård växer ett rabarberstånd, både jag och mannen gillar paj och kräm.

I dag modifierade jag pajreceptet här ovan lite.

300g rabarber förkokades med ytterst lite vatten och lite stevia, varför jag förkokade vet jag inte riktigt men det var nog för att jag ville känna av hur mycket stevia som behövdes.

50g hasselnötter hackades i Magic Bulliten till nästan mjölkonsistens, detta blandades med 100g kokosflingor och 100 g smör till en deg.

En ugnsfast form smordes med kokosolja och därefter tryckte jag ut degen, ovanpå hällde jag rabarberkoket.

Gräddades 20 minuter på nedersta fasen i 225 grader.

Hela pajen innehåller 1690 kcal, 14,27g protein, 173,9g fett och 20,55g kolhydrater.

Jag skulle säkert kunna sätta i mig hela pajen själv men om man räknar att den delas i åtta bitar blir innehållet:

211,25 kcal, 1,78g protein, 21,73g fett och 2,5g kolhydrater.

Till pajen serveras vispad grädde eller vaniljsåsen som finns här ovan.

Inte så dyr kolhydratmässigt om man kan nöja sig med en relativt liten bit.

mumsan
0

Ska göra vaniljsåsen, det låter gott. Har gjort sådan tidigare fst med hermesetas och nu har jg ju stevia. Men jg tror at rabarberkompotten verkar godare än min paj som var så sur. Kokosflingorna var ekologiska från Hemköp. Dyrt men det får man ta. Fast jag tyckte de är torra. Vet inte om det ska vara så.

AnnaCathrina
0

Har precis gjort en rabarberpaj som blev jättegod.

Så här gjorde jag:

Tog fyra rabarberstjälkar och delade dem i mindre bitar. Kokade rabarbern (i några minuter) i lite vatten och med lite stevia. Blandade 1 ägg med några matskedar creme fraiche och rörde sedan ihop med rabarbern och hällde i en pajform. Blandade osaltat smör och kokos och smulade över. In i ugnen ca 175 grader. Serverade med vispad grädde med ekologiskt vanlijpulver.

Sonen tyckte det var den godaste paj han har ätit.

magma
0

Provade en gång att göra…ja, vet inte vad det ska kallas egentligen. Ivarjefall rabarbersaft, ganska stark och sötad med "flytande suketter", den värmdes och sedan smälte jag ned gelatinblad. Hällde upp på glas och sedan serverades de med ett lager crame fraiche ovanpå.