Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 2770 ggr
greensis
0

Vill rädda kollegorna...

Jag har en kollega som är närmare 190cm lång, nästan lika bred och i 25 års åldern. Nu har han och hans flickvän kommit på att de ska köra iTrim-diet - och leva på pulvermål på totalt 500kcal per dag!

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga till honom. Lite försiktigt har jag frågat om det inte blir väldigt lite näring för hans naturliga ämnesomsättning. men de litar blint på iTrim-folket, som ska skola in dem ett mål i taget till "nyttig kost" efteråt.

Vi pratar alltså om killen som åt större pastaberg till lunch än vad jag kokat någonsin till hela familjen OCH dessutom hade något sött till för- och eftermiddagsfikat.

Jag vill inte vara missionär, kanske är det bäst att låta honom köra sin hälsa pannan före in i bergväggen. Vem vet?

Fabricati diem, pvnc!

Mervi
0

Det är svårt att hjälpa folk som inte vill bli hjälpta. Det finns alltid någon hos oss också som kör Pulver-diet. Ingen har blivit jättesmal och klarat av att hålla vikten men det kommer nya som provar ändå. Jag orkar inte lägga mig i det.

Margareta
0

Jag tycker också det är svårt - jag har så många jag vill hjälpa men hur gör man…?

Ibland går det per automatik och de förstår direkt och ibland är det helt kört.

Numer pensionär i Nynäshamn

maxiq
0

"Glöm" en LCHF-broschyr eller bok på hans skrivbord!

Skrattande

IngelaZ
0

Personer med stor övervikt kan gå ner rejält med pulverdiet och få en kick för att ta tag i sitt liv…  Jag känner flera personer som har lyckats väldigt bra med pulverdiet när dom sedan gått över på kost med GI, de har inte gått upp utan fortsatt att gå ner och lärt sig mer om kost och träning. Men visst är det många som går upp igen också, men de har inte nån långsiktig plan med det hela utan ser det som en snabb fix. Finns säkert de som går in på LCHF som också ser det som en snabb fix, utan egentligen att vara beredd på att lära sig en ny livsstil.

De personer som inte går ner på LCHF måste ofta minska maten, vilket annika D rekomenderar. När jag åt pulver tillförde jag extra fett, så fördelningen  låg i linje med LCHF-kosten. Kaloriintaget blir alltså betydligt högre än 500 kcal /dag. Det viktcentret jag gick på  rekomenderade att  tillföra fett i drinkarna för att få igång fettförbränningen.

Alla måste gå sin egen väg och vi finns ju här när de hittar hit. Stöd honom i hans val, ge tips om att tillföra olja eller fett i drinkarna och visa LCHF som ett alternativ när han börjar gå över till vanlig kost igen.

greensis
0

#4 Han är helt fullständigt fettskrämd. Fett i drinkarna skulle inte fungera - då blir det ju för mycket kalorier.

Jag får väl helt enkelt blunda för den kommande tågolyckan. Han vet ju vad jag äter och att jag är rätt slank och vältränad,* man får väl leda med exemplets makt.

*Wheee, det är första gången jag spontant kallat mig själv "rätt slank" med gott samvete, även om jag inte är smal!

Fabricati diem, pvnc!

IngelaZ
0

# 5 fniss, härligt att du kommit dithän Glad

Man kan ju hoppas att iTrim-folket är så kloka att de rekommenderar extra fett i drinken.

Rita-S
0

Dessutom… om vi kör i gong "propaganda maskineriet" för att redda dom när små hint leder fram blir vi presis lika illa som dom som forsöker redda oss FRÅN low-carb. Om dina små försiktiga hint om att pulverdiet kanske inte är det bästa med SÅ lite kalorier inte leder till nåt annat enn försvar så är han nog fast beslutsam på att lita på dom, och skulle , gissar jag, bli arg om du tjutar på. Nej tyvärr är det inte så mycket du kan göra annat enn säga som du tycker när du blir frågat om det, du har ju redan sagt du tycker det kanske inte är så bra, det är iaf mitt råd.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

Kalle-B
0

Har själv startat med "pulverbantning" för att efteråt gå över på LCHF. Har funkat utmärkt.Glad En kort pulverdiet tycker jag är helt OK - men sen måste man hitta en långsiktig lösning, och då är det dags för LCHF. Jag skulle tro att du har en viss garanterad viktnedgång med pulver - vilket du inte har med LCHF om man läser på Kolydrater i fokus där det finns många som inte går ner i vikt som dom förväntat sig.

Wildrat
0

Glömma en broschyr på hans skrivbord är nog inte helt fel, chansen finns ju att han läser den. Även om han inte gör nåt nu så sår du ett frö och rätt som det är kommer det börja gro även om det kan ta lång tid.

Kalle-B
0

Finns ju massor av länkar på internet - skicka några LCHF-länkar till hans dator…

SvartKaffe
0

Kan du inte leta fram en bild på Skaldeman där han står i ena benet av sina gamla byxor och lägga lite menyförslag och recept bakom så det blir ett litet häfte?

Jag menar… om man kanske jämför pulver med en bit entrecote med b-sås och lite broccoli så kanske valet faller annorlunda?

papa-bear
0

pulver = ekonomiskt lurendrejeri?

folke
0

Låt dem plåga sig med pulverdiet,,,  När de gått ner och börjar gå upp igen…  Då kan du föreslå lchf för att de inte ska gå tillbaka till sin ursprungsvikt.,.

För där kan aldrig itrim eller vad det än vara månde hävda sig eller visa resultat,,,,,,,,,,  Cool

"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"

greensis
0

#13 Ja, de tror ju att de ska börja äta "nyttigt" efter kuren. Och de är fullständigt informationsresistenta om allt som rör fett. (Händerna för öronen "Lalala, jag hör inte vad du säger. Lalala")

Men jag slutar någon gång i sommar så går det åt h-te i en handväska efteråt är jag inte där och ser det.

Fabricati diem, pvnc!

Jennix
0

Tja, jag tror ju att till och med bröd och frukt är bättre mat än pulverdieter. Flört Vilken naturlig mat som helst måste vara bättre än pulver, enligt mig. Det går inte ihop i mitt huvud hur någon kan vilja leva på pulver o tabletter när det finns naturlig föda.

Oavsett kostinriktning. Jag skulle hellre leva resten av livet på grönsaker och frukt än på pulver… (fast jag äter ju en del grönt redan så…)

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!