Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 5059 ggr
Rita-S
0

Echo av ett echo av ett startskott

…som om jag kunne vänta med att starta ny tråd! ;)

Jag är med hus, och "nedkommer" till 1a april, möiligtvis redan 14 mars. Stor kyl, svalskåp och stor frys. Samt stort kallföråd vi skall isolera, stor frys där med :D Massor av plats för mat och massor av nya recepter i nytt eget kök ser jag för mig! :D

var värkligen ett kap med, vi fick tillslag på en låg summa trots det är en bostadsrätt :D HOHO!

I dag var middagen tärnad fläsk i gräddsås. Lyckades med även den, gubben åt såsen med sked ;) Massor av mummiga grönsaker till!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[Karro]
0

! :D Bra Rita och grattis till huset måste vara en härlig känsla!

Här var det kyckling i ugn till middag :) känns så kul när man får sån respons av sambon!

Brynhilde
0

Grattis till huset. Det låter mysigt. Jag har inget hus själv, men brukar med jämna mellanrum dregla på hemnets sidor. Skulle gärna ha ett eget hus med naturtomt, men varken ekonomin eller jag orkar med arbetet med ett hus.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

Dessi101
0

Lyllos! Jag skulle verkligen behöva ett större utrymme :) Bor på 35 kvm med bra planlösning så jag ska väl inte klaga, men ändå ;) Grattis!

Bookjones
0

Flyttar just nu jag med. Inte till ett hus men till en fin ny lägenhet med TVÅ badrum. Tackolov för att inte behöva dela med två tonårsgrabbar längre. Mittmittmitt… Rent och snyggt jämt och inge pink på dasslocket.

Rita-S
0

#3 ja en liten aning utrymme skulle kanske inte skada? :O

111 kvadrat! Trappen och den platsen den tar är inte ens medräknat! Det känns helt ovärkligt!

Jag hoppas bara att bostadsrättsföreningen inte näkar oss tillträde som medlemmar nu, då skulle jag bli så besviken!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

Skadlig
0

Grattis till nya bostaden, om du håller hemligt din sjuka lchf-ätandet så kommer säkert föreninge ta emot er också ;)

Är något trött på morgonen dock. Var tvungen att läsa ditt meddelande ett par gånger innan jag förstod att det var bostad det gällde. Tänkte att "jag är med hus" kanske var ett norskt uttryck för att bli med barn :)

Skyller på att jag spelade spel för länge igår :)

Rita-S
0

#6 Nörd! Vad jag tycker om dig direkt :D Vi skall ha datorrum överalt! Skall ta bild av planritningen till er om ni vill :)

Ååå jag är så spänd! en knut i magen!

Tryckte på klasson mina middagsräster i går, hon tyckte det såg så mumma ut ;)

Tankerna spinner villt runt detta med medlemskap i bostadsrättsföreningen. Vi har ju betalningsanmärkning. Mäklaren menade knappast näkar dom oss tillträde för DET, särskilt inte sedan vi gjort upp våra skulder och inte har NÅN nu. Inte ens på boendet när det är betalat, vi hadde finanser att betala utan lån!

Och när man tillegger problemfri betalningshistorik med hyresvärden nu så måste vi väl  få bli medlemmar? Eller hur?

Vi får inte veta på jättelänge :( Dom har möte onsdag till veckan. Vi måste vänta ända tills då. Suck.

På den positiva sidan har jag fullt med planering. Nuvarande ägaren skall kolla om hon kan få tillträde på SITT nya 1a mars, i så fall får vi tillträde 14 mars :D i så fall: PÅSKEN I NYTT BOENDE! YES!

Men i alla fall får vi tillträde 1a aprill som senast. Vår och sommar i nytt hus! Grillande av massor av mumma saker, ååå som vi skall gosa! :D Ta med katterna ut i solen och bara myyyyyysa! och en bekant är grymt duktig på tapetsering, han skal vi fråga om han vill tjäna en slant :)

Skadlig
0

#7 Att jag är :D
Bäst av allt är att jag har lurat in Amiechan på den banan också :)
Var release av ett nytt spel (Pirates of Burnings seas) igår så det var svårt att lägga ner det just då :)
Som du nog vet så har vi ju också ett datorrum, eller rättare sagt vårt vardagsrum kallar vi Spelrum. Där finns nästan allt vi har i spelväg, datorer, brädspel och musikinstrument :)

Jag är säker på att Amiechan vill se planritningar :)

Jag tror att betalningsanmärkningar i vanliga fall skulle kunna vara negativt men om ni är helt skuldfria nu, inte har några anmärkningar hos er gamla hyresvärd och dessutom kunde köpa den nya utan att ta några lån alls så hade det ju varit dumt av dem att inte ta med er.
Hade jag varit dem så hade jag tänkt som så att om ni inte behövde lån för att köpa det så kanske det betyder att ni kommer att lägga mer pengar än vad folk kanske annars i vanliga fall hade lagt på renoveringar/förbättring av standarn vilket ju är bra för bostadsföreningen i längden också.

Amiechan
0

jaja planritning! :)

Skadlig
0

Och passar du dig inte så kommer Amiechan att möblera den också :p

Rita-S
0

det hinner hon inte, jag är redan klar! :D Mentalt that is.. måste bara teleportera möblerna över ;)

Mammeli
0

ÅÅÅh vad härligt, jag älskar att flytta, men i tankarna förstås. Lycka till!

Rita-S
0

Tack mammeli!

Hum, blev mycket flyttsnack i min tråd, men det är frivilligt att läsa ^^

Kan även dela med er att vi snart signerar avtal med firman, vi får löneforhöjning med! bra start på året :D

anki1
0

Vi har våran dator i klädkammaren. Vi har gjort iordning där så att vi får plats med bord och hyllor och stol. vi har även som ett litet förråd på den biten som blev över. Vill absolut inte ha datorn i vardagsrummet eller i sovrummet.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Rita-S
0

inte jag heller :) men vi får ett trapprum på toppen av trappen där det är lagom med datorer :) Sen har vi många laptops med :D

korseett
0

åh grattis till huset! kan riktigt se dig stå och stampa av iver inför flyttenSkrattande

Rita-S
0

:D

Och nu ser ni skuttande med! Vilken underbar start på året! Vi har i dag blivit överens med firmat om löneforhöjning! Jag kommer få mer pängar i løn och mer semesterdagar! :D :D :D :D

MillisB
0

Grattis till hus och löneökning!

Hoppas att ni får veta redan i dag om ni är godkända av föreningen.

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

Rita-S
0

Redan i dag kan jag glömma, styrelsesmötet är inte förans onsdag till veckan :( Så efter det blir det nog!

Brynhilde
0

Jag håller tummarna för er.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

Rita-S
0

detta är värkligen vårat år! Det börjar knall:
Löneförhandlingar avslutast i dag. Vi är mycket nöjda är allt jag vill säga om det. Vi har fått tillslag på hus. Nu är även min kusin gravid berätta hon i går för mig, och förväntas få bebbe i slutet av augusti. Jag väger under 90 (fortfarande) och gubben har fortfarande gått från 120 tills 110 kilo.

Vi mår prima av kosten, och det kan bara bli bättre nu! :D

*Rita är lycklig*

MaMaMade
0

Härligt att det går er väl, Rita! *Njuuut*! Glad

Rita-S
0

…….. sen kommer man på jobbet och får reda på att en kolega dog i morse…… :(

Rip Pernille, vilken kämpe du var…

MaMaMade
0

Åh fy 17! Hon var sjuk på ngt sätt förstår jag av din sista mening.

Rita-S
0

Cancer. jag behöver nog inte säga nåt mer..

MaMaMade
0

Nej, has been there!

Svärmor dog i magcancer -95, 61 år ung. Vår granne o käre vän dog i magcancer för några år sedan. Han skulle bli 47… Det tog hårt för han var en underbar människa som borde ha fått leva längre. Han var ungkarl o låg sjuk länge innan vi fattade hur det var m honom (läkarskräck) o då var det för sent.

Världens snällaste…det tog över 1 år innan jag kunde gå/åka förbi hans hus utan att börja gråta. (O vi bor så att vi alltid måste passera där.) Tack o lov köpte unga, mkt trevliga släktningar till oss huset o nu hörs där barnskratt o skrik…det känns bra. O jag o Guben tog över hans hund (till jaktlagets lycka) o skämmer bort honom…världens goaste vovve!

Pappa hade cancer i tjocktarmen för ett par år sedan men de tog det i tid. För att inte tala om alla kompisars föräldrar, syskon, bekantas bekanta… Folksjukdom?

Mervi
0

Grattis till huset! Hoppas att det går i lås.

Kommer så väl ihåg när vi köpte vårt första hus, man var ju helt salig.

Idag bor vi i ett gammalt hus som vi har fått renovera ganska mycket.

Rita-S
0

dagens viktkontroll. 88,8 kilo, not bad at all när man tänker på att tant röd är innväntat på besök till veckan. 300 gram igjen till lägsta vikten före julen :) Har varit en anint utsvevande under veckan men jag fortsätter gå ned lite och lite. Skal dock stramma inn lite.

Hitta ett bröd i sverige som funkar som söndagslyx, hamnar på 4,5-5 gram kolisar per macka. Blir absolut inte nåt vardagsbröd, men funkar till under egg och bacon för lyx.

Gjorde fyllda paprika i går, fylde med creme fraiche, riven ost, bitar av mozarella, och unnade mig majs med. Brevid hadde vi stekad bacon, dvs scans stekfläsk som är tjockare och mummigare. jättemums!

Skadlig
0

Vem är den här tant Röd och kan ni inte bara säga till henne att hon inte är välkommen? O_o
;)

Låter som ett ganska bra bröd. Vad är det för märke och modell på det?

Rita-S
0

jo inte är hon direkt välkommen, men hon tränger sig på varje 4de vecka för mig. Gubben får ALDRIG besök av henne, den lyckans ost!

Brödet: Aca Balance - Kärnor/protein innehåller:
Per 100 gram
1000Kj
240Kcal

Protein: 13 gram
kolhydrater : 33 gram (vanligt bröd brukar normalt ligga långt över 50 gram, även långt över 60)
varav sovkerarter: 4 gram
Fett: 6 gram
varav måttat fett 1 gram
ostfiber 6 gram
Natrium 0,58 gram
motsvrarar koksalt 1,5 gram

Så det är inte vardagsbröd iaf, men jag köper och fryser ned

Gubben måste ha nåt fiber i sin mage så jag brukar låta honom äta 2 mackor om dagen. Jag brukar även köpa Harmoni Dansk Fullkorn, mörkt bröd i supertynna skivor, enligt vågen skulle det va 2,5-3 gram kolhydrater per macka, så även detta köper jag, det mättar bra, och smakar bra, gubben har fått några mackor till lunchen av detta bröd varje dag på jobbet fram tills lunchen och han gick ändå ned 10 kilo han med, så det ser ut att gå bra för oss iaf.
Inte alla kan tillåta sig så mycket kolhydrater vet jag, men det funkar okej för oss. men en macka eller två för honom, några kokade ägg, bitar av ost o så, så är han nöjd till lunchen :)

Rita-S
0

rättelse.. Axa skall det va, inte aca :)

Skadlig
0

Tant Röd, undrar om hon har något släktskap med Herr Blues som Peps sjunger om :)

Hm, ska försöka komma ihåg det nästa gång vi har haft gäster som tömmer vårt brödföråd. Alltid bra att ha något relativt nyttigt att bjuda på till frukost.

Rita-S
0

#32 jag brukar baka eget bröd helt utan mjöl som även min mamma tycker om, hon äter kolisar, men gubben klarar inte av konsistensen av det. Han är mycket var på sådan. Jag brukar äta mitt eget bröd oftast, medan jag lyxar till med detta eller med dansk fullkornsbröd från harmoni till söndag innimellan :)

Skadlig
0

#32 Är det jag kan tycka är lite synd med vår kost vilket jag inte riktigt har kommit på en väg runt ännu. Brukade bakad kakor förr med viss oregelbundenhet vilket ha nära nog blivit helt regelbundet nu, dvs aldrig. Borde kanske fundera lite mer på det :)

Håll förresten gärna tummarna idag för Amiechan.

Rita-S
0

klart jag håller tummar!!

I dag stannar jag hemma. Snyrvel och nys. mycket litet röst. Så bäst att hålla sig hemma.

Sälgaren ringte, så vi kan överta boendet 14 mars :D Hur kul som helst, påsken i nytt boende!!

Skadlig
0

Grattis :) Till boendet alltså och inte snörvlandet ;)

Har ni fått höra något från bostadsföreningen?

Rita-S
0

inget förens onsdag, är då dom har mötet

Skadlig
0

Ah, lite förrvirrad, trodde det var onsdag i förra veckan och att de bara dröjde med att ge svaret. Håller tummarna på onsdag då :)

Rita-S
0

jag har hållit på att ringa olika flyttfirmor och kraksa fram att jag vill ha ett prisöverslag.

So far är det billigaste antydningen "under 10" om vi packar själv och det dyraste "ungefär 20 och lite" om vi packar själv >_<

jag väntar två telefoner och ett offert per post dock, så kan va vi hittar nån billigare

Skadlig
0

Vi tittade lite på flyttfirmor också efter vår förra flytt men det verkar vara ganska dyrt. Tror att vi nästa gång kommer att lägga pengarna på det dock. Hade varit väldigt skönt att få slippa släpa alla våra böcker :)

Rita-S
0

vi kommer nog packa själv, spar nog massor med pängar på det tror jag

Rita-S
0

Skadlig : kan jag släppa tummarna nu?

Rita-S
0

*tjat tjat* Skadlig? :D

Mervi
0

Att flytta tar på krafterna. Vi flyttade för 10 år sedan och körde allt själv. Hoppas slippa det fler gånger.

Hoppas det går vägen, håller alla tummar!

Rita-S
0

vi får nog flytta själv suck. Men vi har ekonomien att bjuda på dryck mat och lite bränslepängar för dom som ställer upp iaf,

Skadlig
0

ÅH, förlåt mig Rita. Medarbetarna på kolhydrater får sin info via en annan väg. Glömde bort att säga till dig också :(

Operationen gick bra (var igår) och hon mår mycket bättre idag. Idag var hon mycket mer mobil och hade inte lika ont. Hon kunde äta själv också. Hon misstänker att skötorskorna dock inte inser hur mycket energi hon får i sig via sitt te. Kokosfett är bra ;)

Jobbigaste just nu är att hon har en hosta som har hängt i ett par veckor. Inte skönt att hosta med skadad mage…

Rita-S
0

ajabaja ! :S

Men tur det gick bra!

Du får hälsa henne att vi fruktansvärda norrbaggar är godkända som dellebygdingar med :) Nu blir det flytt  efter 14nde! :D

Skadlig
0

Grattulerar :)

Hon lät glad över att ni hade fått den. :)

Rita-S
0

tack Skadlig, nu blir vi dellebygdingar :D
Och ni lär inte bli av med mig :)

Rita-S
0

jag är lätt impad. Söndag blev jag förkyld. Låg strak ut måndag med feber. Feber men uppegåandes tirsdag, feberfri onsdag.

Förut skulle jag legat en vecka förens jag va uppe, sen skulle jag snyrvlat i en månad till. Numera…. från i går till i dag är behovet för nässprejen halverat. jag mår bara bättre och bättre, märkbar skillnad från dag till dag.

Jag skuldar på kosthållet och Kan Jang ;)

Rita-S
0

88,5 i dag! ;D Nu är jag, trots tant röd, nede i det lägsta jag var före julen igjen! Nöjd nu, så fortsätter vi :)

tanke för framtiden: Några kilo pluss i julen och nyåret och 3,5 effektiv vecka för att få det bort var ju inte sådär farligt, det kan jag leva med.

hua i dag snöar det tätt här. Och det stormar i sveg dit jag skulle med bilen för rep i dag. Skal vänta litegrann för att snörydningsbilarna skall hinna ut, sen får jag åka jätteförsiktig :)

Rita-S
0

Hemma, all is well.

Middag i dag blir hemgjort köttfärslimpa med lök, purjelök, sås samt dampade grönsaker. Förmodligen vitkål, blomkål och haricot verts

Rita-S
0

I går gjorde jag en skål chockladmousse till var av oss som ersätning för fettisbullen. Jag åt faktisk inte upp mer enn halva och sparade rästen till i dag :) kände mig duktig som bara åt lagom mycket av det!

I dag var jag dessutom duktig och vikte i hop kläderna, snyggade till köket o allt. Klapp på axeln!
Nu skal det va några riktig strikta dagar, jag åt fralle ute i dag (någon snodde min lunch på jobbet i dag :( Skall jag ta det som et kompliment?) och åt några pizzabitar måndag, i går hemgjort lapskaus utan potatis, men dok med lite kålrot i. Så strikta tag några dagar, back on track!

Amiechan
0

Oj, snodde de din mat! Då måste den ha sett god ut :D

Det har jag bara råkat ut för en gång - men då var det nog en fågel som hackade sig in i min matburk när vi var ute på en vinterutflykt…

Rita-S
0

#54 gjör inte maten min alltid det? Kyss

nej det har händt några gonger här. Medan jag karbisade snodde nån halva mitt bröd en gong. Vilket faktisk har hänt en gong efter jag slutade karb'a och bakade mitt bröd-ersätning med. Luktade säkert gott, Klasson säger det smakar sockerkaka utan att va sockerkaka, så hon äter det gjärna helt som det är, au naturelle :D

Sen nu senast då, min gryta blev borta. Gjorde tomatgryta i mycket liten skala, massor av färska tomater , böngroddor o så, heh jag får ta det som et kompliment kanske? :)

Rita-S
0

Jag färskade nån grabb att ta ut min burk med lunch av kylskåpet här för nån vecka sen, en som inte jobbar på våran bygnad utan bara var där på utbildning. Jag sade högt så alla i köket hörde "å så trevligt att du tok fram min lunch till mig!"
Gissa om grabben blev tokröd och bara stotrade nånting och gav mig min lunchlåda!

Nu har Rita även namn på plastpåsen hennes bröd ligger i!!

Skrikandes

Viktmässigt har jag gått ned en kilo, upp igjen, ned en kilo, upp igjen i flera veckor. Jag har iaf inte gått upp över 90. Jag har haft mensvärk i 2 veckor ungefär för 2 veckor sen började min mens, sen försvann den efter jag påböjade nästa brätt p-piller, bara för att överraska mig med att återkomma under en vecka senare! Och i dag tog jag cellprov så mensvärk igjen! Fundersam Nu räcker det väl tycker man.

Men nu måste jag strikta till även mer och komma i gong nedåt igjen. det är mycket vatten till och från i min kropp så bara det kommer bort lär det bli bra och sen kör man hårt så lossnar rästen med. Mera bort, mera bort!

Jag sneglar nu på Stevia. Jag vill bort från sötningsmedel nu, även om jag inte direkt har varit en storförbrukare. Så jag gjorde panacotta helt utan sötningsmedel, bara med vaniljarom som är utan socker och andra kolisar, och det va lika gott som med sötningsmedel.

Amiechan
0

Alltså, du måste jobba på ett ställe fullt av människor som kan tänka sig att stjäla mat 0_o

Att de inte skäms ögonen ur sig av att göra så! 

Och det har väl hänt flera gånger?

Rita-S
0

totalt sen jag började här för fem år sen kanske .. 6 gonger? inte sådär mycket, men ja.. vi är över 300 anställda på firman och det är många som jobbar typ ett år och åker hem igjen, det är alltid nåt rötägg som kommer tyvärr… :)

Rita-S
0

Chefen installerar snart kortkod och inngongspängar på toa. Jag springer dit varje halvtimme. Har varit rätt så strikt i hälgen och nu springer jag varje halvtimme och pinkar kolis-vatten värkar det som! hehe
Nu får vi se om inte vikten putlar ned igjen snart!

Amiechan
0

:D

Så du har dragit in svångremmen nu? När jag drog till min in mot fakir-hållet hade jag en törstig vecka kan jag säga :P

Rita-S
0

tror jag det :)

Rita-S
0

Nu har mamma varit här en veckas tid. Minsta syrran har tjatat ett tag om att jag skal hjälpa henne lägga om kosten så hon kan gå ned några kilo. Hon har inte sådär mycket extra, men pga sina hjärtsjukdommer drar hon på sig en del vatten. Hon blev intrecerad, mamma med, när jag berätta att kolhydrater binder lite vatten i kroppen.
Så värkar faktisk som min mamma kommer köra lite mer low carb hemma nu mot vad dom gjort tidligare :D

Pga min systers många allergier, samt att det är så få saker hon tycker om och kan äta, kommer dom fortsätta använda lite ris o så, men dom kommer byta ut vanligt ris med råris eller nåt annat som är lägst möilig på kolhydrater. Värkar som dom kommer köra nåt mitt i mellan GI noll och low carb. Men det lär bli reduktion i kolisarna hemma i norge numera vet jag :D

Sen kommer dom köpa fedon lindberg och omega3 bröd hemma i norge, ungefär lika som axa sitt Harmoni Dansk Fullkorn, 30 gram kolhydrater per 100 gram bröd. Samt något yoghurt utan socker. Annars kommer nog mamma forsöka tillvärka dom olika saker jag redan gjör. Syrrran tyckte mina "pannkakor" baserat på polarbrödet var helt okej, fast vanliga pannkakor smakar bättre tycker hon. :) Hon föll helt pladask för mitt "kött i brunsås" så som jag gjör i järngryta med brynad smör, creme fraiche samt liiiten aning soyasås med, och begjärde detta till middag 2 dagar i rad.

Min lasagn var även en jätteucce ;D Så där finns hopp :)

Själv har jag levt ungefär rätt strikt, åt lunch ute där det var lite potatis med, åt bara liiiiite av potatisen och betalade med snabbismage dan efter, men undvek smärterna i af.

Gjorde osttårta med keksbotten i hälgen med, men kexbotten var typ under en halv cm tjock, och jag valde den kex jag hittade som var utan socker och lägst på kolisar i sig själv. Dock klarar jag inte minnast namnet. själv peta jag bort kexet, medan mamma och syrran lyxade rejält med kex och alt :) Fördel med osstårtan, det är lätt att peta bort!

Har inte vägt mig på flera veckor nu, inte känner jag direkt för det heller, ger det nån vecka till innan jag bryr mig. Känner kläderna är lika lösa som strax innan julen, så jag har kanske minskat några millimeter i midjan o så, även om jag stått still.

Flytten: Allt går som planerat, och skall beställa bil under veckan som kommer. Hoppas bara den inte är tagen nu. Annars får jag hyra största släpet jag kan hitta bara och åka fler turer..

ullebull
0

Du är jätteduktig Rita.S som försöker få dina anhöriga att äta samma kost. Det är konstigt att folk tycker det är gott när man bjuder på denna maten men är så skeptiska mot att själv försöka.

Lycka nu till med flytten och vikten.

Rita-S
0

#63 mamma har alltid accepterat och varit smått nyfiken på min kost, och har provat allt jag gjör åt mig själva för att hon är nyfiken, problemet ligger i min lillasyster som inte vill prova nya saker, med massor av matallergier och som lätt tycker saker är äckliga antigen av smak eller konsistens :)

Det hör med att min syster är lindrig mentalt .. vad heter det nu, tilbakaståande säger vi på norska. Iaf är hon inte alls 20 år i sitt huvud. Och med det, samt alla hjärtfel och allergier, är mat riktig svårt. Det är typ vissa saker hon äter, och att få henne smaka på nåt nytt är riktig svårt då hon minns sina forsök som yngre att vädja om att få smaka och tillfälligen valde saker vi vet hon är allergisk mot etc.. Hon minns ju inte sammanhangen, bara frågan "får jag smaka det där" och svaret "tyvärr stumpan, du är allergisk mot.."

Amiechan
0

Vad roligt att din syster vågar testa lite nytt då igen! :) Och så är det ju praktiskt att du har din blogg där hon kan läsa och bli sugen på nyttigheter! ;)

Flytten är snart nu väl? Det är jobbigt men kul med flyttar :D

Rita-S
0

3 veckor >_<
Vi har lyckats packa mycket under veckan tack vare min mamma, men det kvarstår ju fortfarande en del då :)

Rita-S
0

i dag kokade min mann broccoli i smör på min begjäran, samt gjorde blomkålsmos efter anvisningar :) Blev otroligt gott, även min mann tyckte broccolien blev ätbar i hans ögon :) han tyckte om det för men lessnade rejält

Rita-S
0

dom senaste veckors oregelbunden ätning och mycket mer kolisar enn jag normalt äter har inte ledd till att jag har gått upp i vikt. I dag vägde jag mig, 100 gram mindre enn botten-noteringen före jul, nytt minstemål: 88,4 kilo :)

Med andra ord. NU vet jag hur mycket jag kan äta utan att gå upp i vikt :) Bra att veta. Men nu vill jag va strikt igjen. Jag har inte mått dårligt, för jag har inte ätit potatis, ris eller socker, och min lasagne har jag haft 2 % lasagneplattor av fullkornstyp vilket min mage har accepterat utan strul. Föruten det är det grönsaker jag har fuskat med, och en sockerfri vit chocklad jag hittade. Den är ju hög på kolisar, men jag har enbart ätit en liten liten bit innimellan. även det gick bra för min mage.

Har nu strandat helt på Lindh's mörka chocklad, den smakar helt änkelt bättre enn marabou sin mörka. Så den köper vi.

I dag skal jag åka till Rusta, undra om dom har nåt sådan? Dom har ju högar godis. Kan ju kika vad som finns i chockladhyllan.
Annars är det flyttraller som gäller.
Om 14 dar har jag inte nåt internet så ni vet, men enligt telia skal min telefon va uppkoplat i nya boendet fredag 14 mars. Min nätleverantör skal då börja jobbet med att få opp adsl igjen, och förhoppningsvis är dom lika snabba som förra gongen, dvs under 4 dagar.. ;)

Rita-S
0

Jag har gjort flera välplanerade snedsteg från dietten. Nån fralle här, nån pizza där, enbart i syfte att observera hur min kropp reagerar. Jag upptäckte fler saker. Blant annat att varje gong jag har ätit kolisrik mat så fryser jag som attans sen! varje gong jag har ätit "fel" mat som andra anser nyttiga sitter jag på jobbet och är iskall i minst en timme eller mer förens det ger sig. Jag ser en klar sammanhang. Min kropp berättar "fel energi fel energi" punkt slut! Detta omhandlar dock fraller, bakelser o så, bakvärk altså  inte grönsaker. Varje gong jag har ätit grönsaker rika på kolisar så som kålrot, rödbeter o så får jag bara lite mer gaser. Ingen kyla, ingen värk, bara luft. Så min kropp säger klart till vilka kolisar den aksepterar och klarar hanskas med. Vitt mjöl och socker är inte i denna grupp!
Detta bevissta testandet av gränser har dock gjort att jag står still i vikten, jag velar fortfarande mellan 88,4 och 89 kilo. Men jag räknade faktisk med att gå UPP, inte stå still så jag klagar visst inte. nu vet jag även dessutom hur långt jag kan sträcka mig på fel mat utan att öka okontrollerat i vikt, vilket jag anser en värdefull information.

En annan sak jag tog reda på nu i dag är att det är en klar sammanhang mellan fibro/ledvärk och Aspartam. En studie i USA visar att forsöksgrupp med fibro blir sämre om dom äter mycket aspartam. Andra forsökspersoner med diagnos fibromyalgi som fick besked om att inte äta aspartam på nåt vis sakta blev bättre, iaf en del av dom. Vissa även efter studiens avslut rapporterade att ha blivit symptomfria av att utesluta Aspartam OCH glutamat.

Varken Aspartam eller glutamat är saker jag anser viktiga på nåt vis, inte kommer det kosta mig nåt att utesluta dom från kosthållet från nu, helt och hållent, inte bara tillåta det sparsamligt som jag gjort nu senaste halvåret.
Noll mer glutamat. Noll mer aspartam. Jag anser, jag kan knappast bli sjuk av att låta bli dom. Min fibro lär knappast bli sämre. Det är nog snarare tvärt om: Om jag utesluter dom finns där en liten chans att min fibro faktisk blir bättre. Och i värsta fallet: helt oändrat. Jag kan leva med båda delar ;)

Magprat: Magen har hanterat mina bevissta övertramp rätt bra faktisk. Inget värk, lindrig gas och det som kommer ut skal vi inte diskutera, men jag lovar det var 10 gonger värre före jag lade om kosten. Allt där är under kontroll i alla fall.

Flytten närmer sig med stormsteg, snart är den stora stora dagen och jag kan knappast vänta! Som jag ser fram mot att få mitt eget boende där jag och min mann bestämmer alt!

Jag kommer va borta från nätet från fredags och till vi har nätlinj, vet inte direkt när detta blir men jag hoppas dom är lika snabba på att få upp nätlinjen i nya boendet som dom var snabba med att få det upp här: 4 dagar! :D

Vet inte om jag hinner med komma inn hit nåt mer förens fredag men känner jag mig själv rätt så lär det bli några svengar.

Prosjekt jag har på gong är nån sallad till grillning, i stället för potatis-sallad. Skall experimentera lite. Hoppas det blir smakligt! :D

molana
0

Lycka till med flytten! Vi väntar på raport om hur Ni trivs på det nya boendet.Skrattande

Rita-S
0

som om jag inte kommer spamma hela sajten med glädjesutbrott? ;)

Rita-S
0

Nu omsider har jag internet igjen! Flytten gick jättebra, men fråga inte hur min fibro mår.

Vikten: Jag har ätit hur mycket kolisar som helst, men gissa min glädje i går när vikten visade: 87,7 kilo! Yes!

Men sen har man ju motionerat som en tok i flera dagar med flytten ;)

DrAnna
0

Välkommen tillbaka! Kul att det fungerat med vikten!

Rita-S
0

Tack tack :)

anki1
0

Rita, Jag läste om aspartam i ditt inlägg nr 69 tror jag. Vilken tur att jag aldrig använt sånt eller konstgjorda sötningsmedel överhuvudtaget. För mig har det bara varit socker eller honung. och det är slut med det. Förresten kul att se dig här igen,efter alla flyttbestyr.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Rita-S
0

#75 det är aspartam i mer enn jag trodde :/ Dom två juicerna som var "lagliga" innehåller aspartam så dom utgår med höga knälyft tex. Suck

ullebull
0

Grattis till viktminskningen och flytten.

Jag förstår att du har fullt upp med att packa upp och få i ordning eller är det redan klart???

Rita-S
0

Inte allt är klart. Jag blev klar med att tapetsera sovrummet i dag, så nu fattas några hyllor där innan vi kan packa ur allt vi har. Sen är det biblioteket, där skall vi måla om och köpa några möbler dessutom, men annars är allt utpackat som inte hör till dessa två rum :D

ullebull
0

Visst är det kul och skönt när man får ordning på sakerna. Själv håller jag på för fullt när jag orkar med att packa upp, sortera till loppis, spara, ge bort osv. Jag har ju både mammas, svärmors och våra grejor att fixa till. Vi försöker att göra av med allt som vi kan så ungarna slipper när den dagen kommer hahaha.Flört

Rita-S
0

magen är stabiliserat så mycket det går igjen nu. Nåt fibro-strul finns ju kvar, men dn molnande värken är igjen borta efter 2 veckor rätt strikt diet igjen. Underbart :)

Känner mig inte så plufsig längre som jag har känt mig sedan slutet på februari, så jag har nog fått av mig lite vatten dessutom.

När svärföreldrarna kom på besök förra hälgen beordrade hon min tomat och paprikagryta, även hon har fallit pladask för min low-carb vänliga mat :) Att den dessutom är lämpad för min svärfar som har övervikts-diabetes är bara änn en positiv grej! :)

Jag känner mig smått fylld med energi igjen nu, efter att ha varit fullkomligt utmattad i påskhälgen
Såpass energifylld att jag orkade tapetsera klart på sovrummet denna vecka! Jag var klar på tirsdag :) I går fick jag hängt upp lite dekorationer dessutom så det börjar kännast hemtrevligt nu! :) Fattast bara en eller två hyllor på väggen på var sin sida till att ha nallar på nu sen vill jag gjärna ha en liten sittbänk med förrådsutrymme innuti vid foten av sängen med, så man kan slänga från sig kläder på o dylika :) Sen måste vi ju ha en plats att stoppa ner sommar/vintertäcket när det inte används :D

Rita-S
0

I dag skall vi ha fäst!

Helstekad kalkon stuffar med torkade katrinplommon, appelsin och lök (jag kommer inte äta stuffingen)
Tillbehör: blomkål och broccoli kokad i smör
Grateng på gul och grön paprika, tomat, vårlök och svarta oliver täckt med mozarella ost
Brevid en rödvinssås :)

Borde bli bra va?

Rita-S
0

Uuuuuuuuuuuuuuuuuuuuurr……………

*ligger på soffan febrig och svättast och fryser om varann*
Dunderförkylning någon? Ni skal få den HELT gratis jag lovar. Skal inte ens ta betalat för portoet!
Jag har åkt på en förkylning av dom helt stora. Feberfrossa och svättattacker om varann. Vaknar dränkt varje morgon sen torsdags..  Febrig och helslut, ingen apetit på nåt, när jag forsöker äta tar det slut efter 2-3 tuggor, "no more food" tycker kroppen. Så i dag har jag innhandlat lite glass. Den med lägs kolisar jag kunne hitta. Nåt måste jag ha i mig.

Min mage har dessutom lagt av helt. Springer jämt och sen låter vi detaljerna va. Förmodligen är det pga echinagard tabletterna jag tar, tilsammans med kan jang, och hostmediciner, detta i kombination av at magen strammast i hostattacker jämt. Säkert finns där kolhydrater i men det skiter jag i (bokstavligen), jag orkar inte va så dunderförkyld.. jag får inte andast, jag hostar jämt, surklar som ett avlopp och nässprejen är min nya goda vän just nu.,

Jädras. Jag hoppas det går över innom några dagar, så jag iaf orkar med husarbete o så!
Tack vare min mann lär det bli middag på oss i dag iaf

*kryper under en filt och tycker synd om sig själv*

DrAnna
0

Brakförkylning/influensa är inte kul! Hoppas på snar bättring!

Be maken göra nåt riktigt gott, dvs med mycket smak och eneritätt så behöver du inte äta så mycket. Glöm inte att dricka ordentligt, så går värken i kroppen över litet snabbare!

ullebull
0

Stackars Rita, fy fy för att vara så förkyld. Det är skittrist att må dåligt och man vill nog göra som du, bara krypa under filten och gömma sig.

Jag skickar många kryapådig hälsningar och njut av glassen hihi.

Rita-S
0

Lite glass, lite yoghurt, en liten bit pizza och annars…? Hostmedicin, echinagard och Kan jang. Det är typ det ända jag har ätit sen torsdags.
I dag fick jag i mig en skål yoghurt och 2 bananer faktisk. Och börjar må lite bättre.
Va riktig orolig ett tag där om jag fått lunginflamation på köpet pga smärtan i bröstet vid att andast och hosta, men den smärtan gav sig under lördagen som tur va, så gjorde även febern. Så nu går det åt rätta hållet iaf.

Kan ni tänka er.. jag fick tvinga mig att äta glass! O.O Inte nånsinne har en förkylning tagit bort min apetit HELT. Jag har haft reducerat apetit och kun vissa saker smakade eller frästade, men aldrig har jag haft så hård förkylning att inte nånting nånsinne frästade och "hungrig? Skiter väl jag i.." känsla.. horribelt. NU måste jag väl bli bra en gong för alla.

Stannade hemma från jobbet i dag, tänker nog stanna hemma i mårn med förmodligen, jag blir fortfarande snabbt trött av saker. I går tex tog jag ut av diskmaskinen och stoppade inn rent. Fick sova en timme sen, så utmattad blev jag. Prutt på förkylningar säger jag, PRUTT. Men nu går det åt rätta hållet!

även för magen :)

Rita-S
0

86,8 folket! bli förkyld, hosta dig smal! Ungefär :)

Wildrat
0

Nä då går jag hellre hårda vägen Skrattande. Usch fy för att vara sjuk…

Rita-S
0

Tror jag det..
Den yoghurten och dom bananerna jag åt i går var alt jag orkade.. till middag… 2 köttbullar och inget mer.
Hoppas jag klarar äta mer i dag, jag kan inte äta så här lite mycket längre

Men i dag planerar vi värsta (förbjudna) lyxdesserten för att locka min appetit tillbaks: Fritterad banan med glass, lite riven chocklad och lite lönnesirap på :)

okej, lite även bara för att det är så himla länge sen och fritterad banan är syndig godt :)
Och för att jag har varit sjuk så det är synd om mig. men det är inte säkert jag orkar med mycket. Blir fortfarande snabbt trött, och orkar mycket lite förens jag mår illa. Men det går rätta vägen. Tänker komma mig på jobbet i mårn.

Rita-S
0

Har småfuskat lite till och från pga jag mår så himla dårligt av fibron att alt matgrejande är omöiligt, så har blivit nån enstaka färdig baguette och lite glass här och där.
Dock har jag nu varit strikt sen hälgen och min mage är back on track.
Mår bättre i magen med andra ord, och förkylningen håller sakta på att släppa taget.

Känner på byxorna att jag inte minskat i cm i af, men ej heller ökat, vilket jag tycker är bra nog. Har inte brydd mig med att kika på vågen ens.

Gjorde den pajen i går, den där med ädelost och broccoli. Bytte dock ut broccoli med blomkål. Själv rörde jag den inte, aldeles för mycket blåmögelost i, och jag hatar blåmögelost i stor mängd, men gubben älskar den som den ostälskare han är. så den lär vi nog gjöra igjen, jag kommer experimentera lite med olika typer mögelostar, vit, blå, svart och grön, se om nån av dom faller MIG i smak, och även tillfoga kanske lök och bacon vid anledningar. Måste ju va perfekt bil-niste! :)

Rita-S
0

Jag tror nog jag avslutar denna tråden nu, är lite tråkigt att skriva svar åt sig själv hela tiden :) Men LCHF avslutast inte iaf! :)

greensis
0

#90 Du kan ju prova att skriva av dig i dagboken under Min Sida, ifall du inte vill lägga ut allt i tråden här?

Fabricati diem, pvnc!

Rita-S
0

#91 är nog mer att det känns som jag pratar i tomma luften för det mästa, och jag har redan en blogg som jag kan prata i luften på så då ser jag inte helt poenget med att hålla tråden vid liv

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.