Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-att-laga-hemma
Läst 4183 ggr
LIPO
0

ROTMOS

Har saknat rotmos sedan jag börjademed LCHF, frugan och jag pratade om detta när vi skulle planera middag.

Då fick jag en "snilleblixt", skulle man inte kunna göra rotmos av vitkål och kålrot.

Då frugan är pigg på nya idéer så blev det till att testa, jag var förståss fundersam hur det skulle gå med mitt blodsocker med tanke på stärkelsen som finns i kålroten.

Men sagt och gjort, det blev en mycket god rotmos och mitt blodsocker höll sig i shack. Till rotmosen hade vi stekt fläsk, en mycket god måltid vill jag lova.

Rotmosen tillagades av lika delar vitkål och kålrot. Vitkålen och kålroten skars upp i små delar, kålroten lades underst i pannan och vitkålen ovanpå, kokades till det gick att mixa med en stavmixer.

Hällde av vattnet innan mixning.

Tillsattes en smörklick och kryddor.

Kan rekommendera att prova detta, ni som tycker om rotmos gjort av potatis och kålrot kommer att gilla den här varianten.

parsley
0

Tackar. Jag älskar rotmos.

shintaida
0

DET lät GOTT! Tack för tipset! *bokmärker*

// Shintaida

greensis
0

Bokmärker definitivt!

Barnen gillar rotmosFörvånad men har inte tänt på blomkålsmoset, så rotmos med lägre kolhydratinnehåll är verkligen något för vår familj.

Annars gör vi ibland riktig potatismos till barnen - då får man i dem smör och creme fraiche som de inte skulle äta till sin kokta potatisFlört

Fabricati diem, pvnc!

Raring
0

Samma här. Detta ska definitivt provas på den kolhydratälskade särbon. Utan kommentarer om vad det är Oskyldig

dufva
0

Ett betydligt bättre alternativ än vanligt potatismos..

Kommer att testa Glad..

Immer
0

Vill lova er att pappas tips på rotmosen här är

SUPERGOD  Cool Skrattande