4 veckor på LCHF
Har nu kört LCHF tämligen strikt i 4 veckor. Såg ett morgonprogram med Annika och köpte ideen direkt (har alltid gillat smör, grädde och fläsk!)
Tänkte rapportera och hoppas att det inspirerar ännu fler att testa - för mig har det förändrat livet grundläggande.
Vinster hitills:
- spänningar och gaser borta (försvann dag 2)
- Minskade toabesök - en gång var eller varannan dag, utan problem
- Tröttheten borta,, särskilt besvärlig var efter-lunch-tröttheten (försvann dag 1)
- Full av energi, kan sitta på tråkiga möten efter lunch utan att somna!
- Värken i kroppen (muskler och leder) är borta (måste låta det gå lite mer tid innan jag kan bekräfta att det är permanent)
- Det tar inte stopp när jag är ute och joggar - vill bara fortsätta att springa
- "Flimmer" som jag hade i ögonen och som resulterade i värk bakom ögonen är borta - helt och hållet! En fantastisk förbättring i mitt liv - det var lite handikappande att vara tvungen att behöva gå och sova på toa på jobbet när besvären kom.
- - 5 kg på 4 veckor (har egentligen inga problem med vikten, 186 lång och ca 80 kg innan LCHF) men det är skönt att bli av med den lilla extra kudden runt magen + att det känns mindre spänt. Får lägga på mig mer genom träning nu.
"Problem" hittills:
- Inte något egentligen men…
- Lite full i magen i början - åt nog för mycket, trodde att jag var tvungen att käka mellis på samma sätt som när jag käkade havregrynsgröt till frukost. Har lärt mig att portionera ut maten så att jag inte blir övermätt.
- Halvkrångligt att hitta bra lunch ute - men har fixat det hittills. jag har nyss börjat med att äta en ännu stadigare frukost a´la Litsfeldt - så nu behöver jag bara stärka upp vid lunch med ost och bregott om jag inte hittar nåt annat.
- Blev lite vinglig i början (jag tvärslutade med kolhydrater
) men det är borta nu - i stort sett. - Lätt illamånde i början - har gått över nu, även om jag alltid har ätit fett så har det varit en omställning att inte äta potatis etc till gräddsåsen

- Får blodtrycksfall i huvudet när jag reser mig upp snabbt ibland (hade det när jag var yngre) - inget större problem, jag är ju lång och har lågt (normal) Blodtryck.
Jag äter:
- Smör, grädde, bacon, fläsk, kött, fisk, ost, fet (10% jågurt) och förstås ägg. Dricker vatten. Dricker en kopp kaffe eller två vid 09:30 (min gamla fikatid då jag förr tog en kopp kaffe med en ostmacka till, saknar det lite - det var gott)
- Tar ett glas rött eller två till helgen, har skippat öl helt just nu (saknar det faktiskt inte - jag trodde att det skulle bli det svåraste)
Jag har i princip tagit bort alla kolhydrater ur kosten - utom det som finns i det jag äter ovan - ska testa det några veckor nu - märker att jag mår bäst på kött och fett (inkl fiskar). Jag struntar i grönsaker helt ett tag tänkte jag - mår inge bra av fibrer, fibrer är för gräsätande djur med 7 magar! (min åsikt
).
Till valborg ska vi premiärgrilla! Det blir:
- entrecote, stor och fet
- Vitlökssmör, persiljesmör
- Halva tomater i ugn granerade med parmesan
- Nåt mustigt rödvin
- Några goda, feta röror till
- En god sallad (hustrun gillar det)
- En mörk chokladbit till efterrätt! Mums.
Avslutar med att säga att barnen är överförtjusta. Sonen på kvällen: "jag är hungrig". Svaret från mig: "Ta grädde med blåbär och vispa ihop"!
Mer rapport längre fram / Johan
Det är väl bara att säga grattis till hälsovinsterna. Jättekul att höra. Grillmaten låter jättegott.
Grattis, jättehärlig läsning.

Grattis till hälsovinsterna och välkommen.
Fabricati diem, pvnc!

Vet inte om jag törs säga det (då måste jag ju göra klart den
)- men jag håller på med en kokbok - ska bli i PDF format så att den blir tillgänglig för alla och lätt att sprida.
Det kommer vara en kokbok för oss som gillar KÖTT!!
Så nu måste jag väl göra klart den… / Johan
Välkommen hit JohanBaltic och grattis till en kanonstart! Det är alltid lika roligt med dessa glädjerapporter.
Ser fram emot din kokbok - så nu får du känna pressen!
Kul initiativ
Numer pensionär i Nynäshamn
Grattis Johan!
Men tro inte att du kan utesluta alla C-vitaminkällor under en längre tid. C-vitamin finns rikligt i bl a lever, blomkål, broccoli, stjälkselleri och i viss mån i tomater och rött kött som inte är genomstekt. Så man behöver inte äta mycket kolhydrater för att få i sig C-vitamin.
En bra variant är en Virgin Mary till frukost: 1 dl passerade tomater, 2 matskedar pressad citron, några stänk tabasco och örtsalt efter smak (ev några stänk Worschestersås). Fyll på med 2 dl vatten och en isbit. Serveras i glas med en selleristjälk. Inte många kolisar men ett bra c-vitamintillskott.
/Per Wikholm

Ett annat sätt att smyga in C-vitaminer är ju att pressa färsk citron över kött eller fisk, klassiskt och gott!

Tack för råden.
Glömde att säga i min inledande beskrivning att jag äter allt på djuren, gjorde en fantastiskt god leverstuvning häromdan, med fläsk och bacon, creme f och grädde fräst lök, en klassiker - mums. Måste testa Virgin Mary oxå - en och annan Bloody dylik har ju slunkit ner genom åren - men en Virgin har jag inte provat - än! Råbiff är ännu en klassiker som jag inte ätit på länge - med äggula, rödlök och nymalen svartpeppar..!
Lite pressad citron kan jag nog sträcka mig till 
Johan

Sitter framför datorn och äter - är ensam hemma, barnen hos kompisar och hustrun hos väninna (som… gick över till LCHF idag, hon fick Annikas folder av hustrun och började på en gång, väninnan gillar sött, men som tur är så gillar hon grädde lika mycket :-)
Jag fick stekt fläsk med löksås med ett stekt ägg till - löksåsen gjorde jag på Creme f - enkelt och mycket gott. / Johanj
Välkommen hit, och grattis till en kanonstart!

Kan kanske vara intressant för medlemmarna och andra läsare att veta att vi har en person i vårt hushåll som har koll på sitt blodsocker (själv är jag frisk, ja…hmm… förutom symptomen i min inledning som ju kanske inte kännetecknar en frisk person
).
Min hustru har diabetes typ 1 som hon tar insulin för. Hon har alltid skött den mycket bra, hållt igen på kolhydrater (mycket mer än jag), motionerat etc, så vi har haft en rätt bra kosthållning hos oss i flera år (hon fick faktiskt diagnosen typ 1 när hon var över 40). Hon har bra långtidsvärden och håller nivån relativt stabil också.
Hon håller sakta på att ställa om till LCHF - hon får ju ta det lite lungnare än jag - som tvärslutade. Hon har kunnat sänka doseringen en del, men som sagt, hon får ta det sakta och lungt neråt med kolhydraterna så att insulindoserna kan trappas ner kontrollerat. Troligtvis så kommer hon inte kunna sluta med insuliin - vilket inte gör något, det viktiga är att ligga på en jämn, låg nivå för att undvika långtidsskadorna. Det är helt klart andra mekanismer som sker i hennes kropp med skadad bukspottkörtel än i min.
Jag har läst så att ögonen nästan blöder om hur diabetes verkligen fungerar och samlar på mig artiklar och data - kul med arbetsamt eftersom det är mycket medicinskt språk och min utbildning är teknisk. Å andra sidan - när ingenjörsgenen sätter igång så blir det mycket fakta som letas fram! Och struktureras - naturvetenskapligt ska det vara.
.
(Därav leverstuvningen häromdan. Diabetiker som har skadad bukspottkörtel som ger dem nedsatt eller ingen insulinproduktion har sannolikt också andra skador i bukspottkörteln - en konsekvens av det är att deras förmåga att omvandla kerotin i t ex morötter till A-vitamin är nedsatt eller förstörd - det innebär att diabetiker är beroende av den A-vitamin som finns i djur, t ex i lever för allt det som A-vitamin är bra för)
Fast nu är jag inne på diabetesfrågan - och i detalj dessutom - och det utan att vara diabetiker, ber om ursäkt - håller mig till mitt ämne framöver - God mat baserad på Kött och hur Jag mår av det.
/ Johan

Jag sällar mig till de övriga, stort Grattis och välkommen hit.

#11 Du och din fru har nog nytta av det här forumet, det finns en hel del diabetes 1:or här. Får prata senare, ska natta barn nu.
Fabricati diem, pvnc!

#13 Joo, jag såg det när jag bläddrade runt - det är bra att ta del av andras erfarenheter. Det går bra att experimentera rätt vilt med en något så när frisk kropp - men med typ 1 får man tänka sig för innan man gör för stora förändringar.
tack alla för det varma välkomnandet - nu stänger jag ner - måste ta hand om disken och sticka ut och röra på mig, lyssna på sjöfåglar, småfåglar och annat (bor i skärgårn, Nynäshamnstrakten).
/Johan

Välkommen hit! 

Välkommen hit, ska bli kul att läsa om din och familjens vidare "öden" i LCHF-landet! =)

Välkommen hit! Vilken kanonstart! 
"still lost in space and time"
Välkommen hit !
Trevlig läsning! Och grattis till alla de positiva resultaten av kosten.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

Grattis Johan!
Jag har också hållt på sen jag såg det tv-programmet, men för mig har det inte gått så bra.
Yrseln håller fortfarande i sig, och inte bara när jag reser mig snabbt upp. Ibland känner jag att jag har dubbelseende.
Jag har gått upp i vikt 2-3 kg och i mått 1 cm på alla tre mätställen.
Jag förmodar att jag äter förmycket så jag har denna veckan fått skippa mellanmålen och jag ska se ifall det händer nått med vikten den här veckan. Min träning däremot har gått fantastisk bra jag orkar mycket mer och har mycket mer kraft i benen än vad jag trodde. Magen mår jättebra. Sömnen är bättre, jag är trött och då går jag och lägger mig och somnar, det är verkligen bra.
Jag tänker inte ge upp för jag tycker att bara att bli bra i magen är vinst nog. Jag ska nog gå ner dem där kilona så småningom det är ju inte så många kanske 6 kilo nu när jag redan gått upp 2-3kg.
Är det någon som har känt yrsel och dubbelseende( vimmelkantig)?

#20 Välkommen, lopphunden!
Dels kan det vara övergående eftersom du skriver att du hållit på lika länge som TS, dvs 4 veckor, och det är helt inom spannet för omställningsbesvär.
Har du väldigt lågt Blodtryck? LCHF-kost kan bidra till att sänka blodtrycket med yrsel och svimningar som följd. Det lär stabilisera sig på sikt, men jag har fortfarande känningar (klassisk lågtryckare) efter två år. För mig hjälpte det att lägga på lite-lite mer kolhdyrater, i grönsaksform, och se till att jag åt ordentligt för fallande blodsocker verkade förvärra trycket.
Fabricati diem, pvnc!

Välkommen Johan!
Kul att det fungerar så bra direkt.
Ser fram emot kokboken..

# 21 Tack för ditt svar.
Nej, jag har inte lågt Blodtryck, jag blir lite orolig bara när det snurrar och jag kör bil, det är väl det som jag tycker är mest obehagligt. Så är det då ett tecken på att det är blodsockret som faller?
Lopphunden - välkommen hit!
Jag tycker du skall starta en helt egen tråd och i den skriva och berätta hur Du äter en dag. Vem vet om någon av oss kloka kan hjälpa dig att se om Du behöver korrigera något.
Det är så olika vad man klarar av och hur man mår - så det kan behövas lite finjusteringar från någon som känner igen sig i just din historia och ditt sätt att äta LCHF.

otroligt 4 veckor utan övergångsbesvär!! Grattis…

#20 Jag kan fortfarande känna viss yrsel, men det är inte farligt - jag tar det väldigt lungt också, lägre tempo än förut, en sak i taget och göra klart den. Tid för mig själv (ligga och läsa, titta på en film, gå en promenad…)
Jag åt också för mycket i början (trillar dit fortfarande när jag får för mig att jag behöver ett mellanmål, typ finncrisp med smör och ost) - men det behöver jag inte, mellis alltså. Håller du förhållandet fett/protein/kolhydrater enligt Annika D kostråd? Man behöver äta mer fett än man tror och hålla ner på kolhydraterna - obs, min metod att i stort sett helt sluta med kolhydrater kanske inte passar alla - men om du är i övrigt frisk är det ju bara att testa. Vad äter du om dagarna?
Greenis förslag att sätta till lite kolhydrater kanske passar dig?
Och för att förebygga - om du slutar med kolhydrater som jag gjort behöver du få i dig C-vitamin, det behövs inga mängder, men lite behövs, lever är en bra källa, det finns leverpastej som inte har så mycket tillsatser eller socker i. Se också längre upp i tråden för tips från andra
. Det finns i kött också (fast i mindre mängder). Innuiterna levede helt utan grönsaker och de fick inga bristsjukdomar - å andra sidan käkade som rå fisk, rå lever, inälvsmat från val etc etc
- teoretiskt möjligt för oss också - fast, jag vet inte… men vanlig ungnötslever, kycklinglever i gryta med bacon, fläsk, grädde, lök är ju mums en gång i veckan. Då får man i sig en bra veckodos A-vitamin på köpet!
Har samma upplevelse om träning - betydligt mer kraft att springa - måste ta det lite lungt så att jag inte överbelastar ligament och leder, ledband etc med min nyvunna energi.
Jag tycker att det verkar som att du är på rätt väg - ta det lungt och ge det tid, viktminskning är inte bråttom, du har all tid på dig.
Jag har ingen erfarenhet om det är blodsockerhaltens svängningar som ger yrselkänslor - jag mäter ju inte mitt blodsocker - ska prata med hustrun (D typ 1) som har järnkoll på sitt blodsocker och se om hon har märkt något samband mellan svängningar i blodsocker och yresl - återkommer…Jag har inte - hittills - hittat några referenser (studier) om detta - någon som läst någon vetanskaplig artikel? / Johan
För många är det bra att åtminstone i början skriva in vad man äter och hur mycket i ett kostregistreringsprogram (tex Minmat).
Då ser man både % och mängd (både gram kolhydrater och totalmängd kalorier).
Det är svårt för många att hitta balans och då är detta en bra hjälp. Man behöver inte hålla på så länge - bara några standard-dagar.

kraven ökar på mig - kokboken
… jag tar tag i det - det blir en frispråkig kokbok - bara så att ni är beredda!! / Johan

Jag gjorde som Margareta skrev ett nytt inlägg för att se ifall nån annan har samma problem som jag, där har jag också skrivit vad jag ätit på en dag osv.
#26 tack för hjälpen
Det kanske är så enkelt att jag är i en övergångsperiod.
Hur vanligt är det att helt glömma bort att äta när man väl är inne i LCHF? Jag har bara aptit ibland och äter bara när jag är hungrig. Gör det inget att man skippar?

#30 Jag brukar inte glömma att äta - tycker det är så gott med mat
. Vet inte hur vanligt det är att glömma bort att äta - någon?
Med min ordentliga frukost så klarar jag mig hela dan med en förstärkning runt lunch - inte så lätt att hitta ute bara. Ska ut och käka lunch snart - är i Farsta, blir väl en halv dagens = kött eller lax med bregott… Sen en kopp grönt te med smörklick när jag kommer tillbaks till kontoret - så står jag mig utan problem till middag.
Lite hungrig är ju ingen fara att vara innan maten - det viktiga är ju att man inte blir matt (alltså orkeslös) = får i sig för lite energi och näring totalt under dan. / Johan
#11, Visst är det så som du säger om vitamin a, och det gäller inte bara diabetiker, många andra är drabbade av att inte klara av att konvertera betakaroten till retinol i tillräckliga mängder. Dessutom behöver vi mer vitamin a än vad som allmänt tros.
Här har du lite interessanta artiklar om vitamin a och lever:
Vitamin A: The Forgotten Bodybuilding Nutrient
Does Vitamin A Cause Osteoporosis? (benskörhet)
Det finns många interessanta artiklar om kost hos WAPF, bläddra gärna runt där och läs om du är vetenskapligt interesserad. Här hittar du en lista över alla deras artiklar.

#32 - Tackar, jag har hittat en del men detta är ju perfekt! Åker genast in i mitt länkarkiv / Johan
Låter som om vi har idealfamiljen hemma hos JohanBaltic 
Ni får gärna adoptera mig !!! 
Välkommen hit !!!
"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"

Jag hade en period i början där det gick långa perioder mellan måltiderna.
Antagligen för att jag inte lever så inrutat utan äter när kroppen säger till..
Och efter ett tag på LCHF blev det långt mellan signalerna..
Det stabiliserades rätt snabbt till två LCHF-mål om dan och en liten frukost men mellanmål kan jag oftast inte få i mig längre..

dufva; det låter som en dröm o inte få i sej mellanmål!! Min mage skriker hela tiden… hur lång tid tog det innan det stabiliserades till 2 mål om dagen?

#34 Idealfamilj - nåja… vi kämpar på som alla andra med våra ups och downs…