Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 3159 ggr
Gusan
0

Går inte ner i vikt

Har hållit på i 3 veckor nu och mår iofs jätte bra. Magen är helt lugn vilket det var länge sedan den var.

Däremot går jag inte ner i vikt men har gått upp. Jag har en stor valk runt midjan som jag är ivrig att bli av med. Jag är 179cm lång och väger nu 73kg. Midjan har blivit bredare, den mäter 90cm där jag är som bredast och 86cm där jag är som smalast. Hur lång tid brukar det ta innan kroppen anpassar sig?

Hur mycket väger ni som ätit den här kosten ett tag och nått er idealvikt (kvinnor)? Kanske inte så många kvinnor här som är så lång men i närheten.

Jag kanske inte ska väga så mycket mindre men den där valken runt midjan och valkarna på ryggen ser inte hälsosamt ut.

Lehane
0

Midjemåttet är vidden runt om kroppen strax ovanför naveln. Är det säkert att du mäter där, för din bmi är helt normal.

Har du bantat tidigare? Äter du några mediciner? Hur ser en vanlig dag ut?

dufva
0

Grattis till att du har fått en lugnare mage!Glad

Enligt BMI är du precis mitt i normalviktig.

Det är stört omöjligt att punktbanta bort en valk på nåt ställe

Eftersom du inte tycks behöva gå ner i vikt så kommer inte den här kosten att få dig att tappa så mycket heller

Lchf är eg ingen bantningskost men den får kroppen att söka sig mot normalvikt och nånstans i dom krokarna är du ju redan..

Däremot kommer du antagligen att få mer muskler och mindre fettprocent allteftersom och det kan göra mycket för figuren.

Har du haft högre vikt nån gång?

Jag tänkte om valken kanske bara är överskottsskinn?

Gusan
0

Ja det är där jag mäter. Benen är jätte smala men allt lägger sig där. Tror jag är rätt kolhydratskänslig.

Jag har tidigare ätit enligt GI. Äter inga mediciner.

Så här ser en vanlig dag ut.

Frukost: Ca 1 1/2 dl Turkisk Youghurt med några hallon och 2 kokta ägg.

Mellanmål: 1 ägg med en klick smör och kaffe med 1 msk kokosfett

Lunch: Kyckling eller lax med en fet sås och några broccolibuketter

Mellanmål: Några ostskivor med lite smör + te med lite kokosfett

Middag: Lika som frukost

Kvällsmål: Ev. lite Turkisk med lite grädde och hallon

greensis
0

#0 Väger ca 63kg till 160cm, har storlek S/36. Finns kanske 2-3kg till att ta av, bör då ha stl 34/36. Päron- eller X-formad. Ätit kolhydratreducerat i nästan två år.

Fabricati diem, pvnc!

Gusan
0

Det är helt underbart att magen blivit så lugn!!

När jag var gravid första gången (för 15 år sedan) gick jag upp 20 kg. Jag gick ner till 68kg för ca 2 år sedan med GI som jag höll rätt länge då kände jag mig smal i midjan och kunde ha snäva tröjor. Däremot såg jag säkert för smal ut i övrigt.

Ser min mat bra ut? Eller bör jag ändra något där?

Hur lång tid kan det ta innan minskning av fettprocenten ev. visar sig på figuren?

Det känns inte som att valken är överskottsskinn, lite är det absolut men den känns tjock. Jag har fött 2 stora barn på nästan 5kg vardera så det är klart att magen har varit mycket uttänjd.

IngelaZ
0

Även om du inte är överviktig enligt bmi så är ju midjemåttet lite ohälsosamt. Jag tror att om du fortsätter att äta denna kost så kommer kroppen att omfördela sig och bygga mer muskler och du kommer att få en plattare mage. Om du har mycket stress i livet bör du försöka minska den, kan nämligen va en orsak till störrre magomfång.

Mervi
0

Träna lite så kanske det hjälper.

Lehane
0

Jag tycker det är förtidigt än att säga att mjölkprodukterna kan vara problemet, 3 veckor är ju inte ngn lång tid.

Försök att köra på som nu, i minst 1-2 månader till. Händer inget då bör du kanske överväga att utesluta eller minimera mjölkprodukterna och kanske satsa på fetare kött.

Mervi
0

Jag trodde att grädden och yoghurten var de stora bovarna för mig men jag börjar tvivla på det. Har minskat på kalorierna och äter lite mindre portioner och nu går det bra med både grädde och yoghurt. Så jag håller med Lehane. Jag har ätit LCHF i snart 3 år och är fortfarande lite frågande vad som är rätt och fel för just mig.

För min del är nog själv överätandet det stora problemet. Jag gillar att äta.Generad Och även om jag äter LCHF utan massa avvikelser så har jag  svårt att gå ner i vikt om jag inte har koll på intaget.

gracie53
0

Hej !

jag är ny här!!

Men jag undrar för de som har testat allt men lyckats inte med någon diet. De har testat sköldkörteln men var normal. Men när jag opererades  i November av  gallblåsan ville de nästan inte operera p.g.av värdena var för låga . Nu är jag på väg till att undersöka flera parasiter + svampar  till.ex candidas i tarmarna. Jag vet ej men något säger mig att det inte  står rätt till med tarmarna. Läkarna hittar inte något. Det mesta har de kollat. men varför testar inte läkarna bakterierna. Tycker det är för jäv…. så många människor som lider kanske , kanske i onödan.. kan det vara de jäkla balterierna som inte tillåter mig gå ner i vikt?

Gusan
0

Jag ska inte ge upp i alla fall. Hoppas bara att jag inte går upp ännu mer och att huden drar ihop sig snabbt och omfördelar fettet på kroppen.

Det verkar vara väldigt noga med att äta rätt. Man kommer väl på det så småningom.

Tusen tack för er hjälp! Det här är ett toppenforum där man får så många bra råd och alla är så vänliga. Man blir 'stressad' då svaren dröjer mer än en kvart ;)

Marylina
0

Gusan.

Jag avundas ditt midjemått. Lång och slank låter det som när jag jämför med mina egna mått 170 cm, 70 kg och 103 runt magen. Jag byter vilken dag som helst.

Mervi
0

Läste någonstans här på forumet att midjemåttet är lagom om det är hälften av längden.

Jag som är kort, 164 cm, skall inte ha mer i midjan än 82. Jag ligger nog på någon cm över, ca 85. Har ingen getingmidja precis men det har bättrat sig på denna kost.

Ett annat sätt att räkna är midje-höft-kvoten. Den skall vara ca 0,8 på kvinnor och 1 på männen.

missaz
0

Mervi; Hur räknar man ut midje-höftkvoten? Midjemått dividerat i höftmått?

Ulf-S
0

#13: Ska och ska… Det där är väl maxmått?

Mitt midjemått har alltid legat under halva längden, kvoten mellan höft/midja har aldrig varit 1 eller större.

Mervi
0

Precis! Om höften är 100 och midjan 80 cm så har du 0,8 i kvot.

missaz
0

Hmmm… jag hade inte helt optimalt kvot där då…. 1,1, är det riktigt illa…?

Mervi
0

Hur är det med längden och midjan??? Jag ligger inte heller på en rätt kvot precis. Delade du på rätt håll? Om kvoten är över 1 så är midjemåttet större än höftmåttet, stämmer det på dig?

missaz
0

nej, måste ha räknat fel då. Midjan är smalare än höften. Enligt längd/midja skulle mitt midjemått vara 81, det ligger nu på 87. (låg på 94 för 3 veckor sedan, innan jag började med LCHF)

Delar jag åt andra hållet blir kvoten 0,84, det ser ju lite bättre ut. =)

Aniara4
0

Räknar snabbt ut att min midje/höftkvot är 0.76, men det betyder knappast att jag har lagom midjemått, bara att höfterna är ÄNNU fetare!!! Förvånad

IngelaZ
0

#10 Man kan svälta ut candidan med att helt enkelt ta bort kolhydrater, då ger man dom ingen näring och de goda bakterierna kan ta över. Man kan gärna tillföra mer mjölksyrebakterier eftersom det är dom som är nyttiga.

Läste detta i Susanna Ehdins bok 12 veckor till ett självläkande liv.

LCHF kosten måste ju va det ultimata för att slippa problem med candida. Är kanonbra i magen sen jag gick över på LCHF kost, kanske en av anledningarna är att man svälter ut dåliga bakterier.

Tror inte att det är så vanligt att läkarna tar sådana test, utan man får lämna in prov till privata ställen typ scanlab. Men billigast är nog att testa LCHF kost, om man blir bra så är problemet löst.

hupp
0

Gusan: Jag äter som du gör ungefär men utan mellanmål, jag behöver inga. Har ätit Lchf i 5 veckor och gått ner 5 kilo inklusive vattenförluster på de veckorna.  Är 167 cm lång väger 66 kg  och har ett midjemått på 77 cm ( -7 cm). Innan jag åt Lchf behövde jag också mellanmål men nu kan jag stryka dem. Kanske nåt att prova? Vi är alla olika så det kanske varken passar eller fungerar.

Jag har ett stillasittande jobb och går runt och ner på ca 1200 - 1300 kcal med ungefär 70 % energi från fett i maten. En slarvig snabbkoll av din mat i exemplet gav ca 1800 - 2200 kcal i Minmat med ca 70 % från fett. Proportionerna är bra.

Ett försök till svar från mig som är nästan lika grön som du.

Jag har förresten också fött två stora barn, något som tyder på lite sockerkänslighet påstås det.

Mervi
0

Kvoten anger förhållandet mellan höft och midja, har man 0,8 eller mindre så har man en hälsosammare kroppsform, alltså inte äppelformen. Vad man sedan har för önskemål om midjemått är en annan sak.Skrattande

Gusan
0

Jag klarar mig oftast inte utan mellanmål, tycker jag är ofta är lite småhungrig.

I dag har jag varit hungrig mest hela dagen trots att jag åt en kycklingfile´med fet champinjonsås med några broccoli. Jag vet inte men det kan vara min magkatarr som spökar.

Jag hade dessutom grav.diabetes med första. Dom sa att han inte var stor pga diabetesen för då brukar huden vara tjock och det var den inte men jag undrar jag……

Jag har också ett stillasittande jobb och man tycker inte man borde behöva så mycket mat då men…..

Tack vad snällt att du kollade proportionerna åt mig!

Jag är så fascinerad över alla hjälpsamma människor på det här forumet!

Aniara4
0

Angående candida så kan det hjälpa att dricka te på Pau D'Arco (finns i hälsokosten). Det har helt klart förbättrat min mage (efter lite knip och sprutt i början) och även minskat sötsuget och småsugenheten.

hupp
0

Korrigering till 22.

Jag ligger nog på ca 1600 kcal inte vad som står i 22. Det var en ovanligt snål dag…

Gusan
0

Min kvot ligger på 0,90.

Vad är den mest effektiva träning för smalare och fastare midja?

Marylina
0

Ny mätning visar att mitt midjemått nu är 105 cm och höfterna 100. Dvs kvot 1.05.

När jag började med LCHF 20 februari i år hade jag "bara" 103 cm runt midjan.

Lite tråkigt när jag är så duktig tycker jag. När jag läser vad folk äter verkar alla äta mycket mera kolhydrater än jag gör. Men jag har inte räknat exakt.

Ser man till längden som Mervi sa borde jag ha 85. Det är inte kul när magen ligger i knät på en när man sätter sig.

Börjar vackla nu. Vågar jag fortsätta. Jag vill inte bli tjockare.

mommo
0

Jag skulle ändå tro att man har rätt att mäta midjan där den är som smalast. Det är väl det som är en midja?!

Marylina
0

OK! Där jag är som smalast är jag faktiskt 84 cm. Det blir då strax under bysten lite över solar plexus. Får man räkna det som midja?

Wildrat
0

Gusan, i början av LCHF är man oftast mycket hungrig och hunger/mättnadskänslorna är lite svåra att definiera. Ät som du gör nu ett par veckor till sen testar du att flytta över mellanmålen på huvudmålen.

Då är det också dax att börja fundera över hunger och mättnad. Är suget i magen verkligen hunger eller något annat? Måste du äta allt på tallriken för att bli mätt eller klarar du dig på mindre trots att du bara blir "ohungrig"? Blir du mer/mindre hungrig av nånting och får du sug av nåt?

De flesta av oss äter max tre gånger om dagen, många ännu mer sällan eftersom det inte behövs mer.

konichiwa
0

Hej Gusan,

Jag är 180 lång och började med LCHF för 3 veckor sen idag!

Jag har gått ner 6 kg redan (från 98 till 92), är så glad!!

Jag är mycket törstigare än förut, dricker mycket mer och bara vatten nu.

När jag känner mej småhungrig så har jag märkt att jag egentligen behöver dricka, jag har svårt att känna igen känslan av hunger, törst eller kanske nåt annat.

Jag äter ungefär som du men inga mellanmål .

Ska bli kul att följa dej som började samtidigt och har samma längd :-)

Gusan
0

mommo - Jag tycker också att man borde mäta där man är som smalast. Då skulle det se bättre ut på måttbandet också :)

Wildrat - Ja, jag kör så här ett tag till. Jag kan tänka mig att det är magkatarrskänningar jag har också. Tack för din hjälp!

Hej konichiwa - Ja det ska bli kul att följas! Jag behöver nog egentligen inte gå ner i vikt, bara omfördela lite. Det kan ju hända att det tar lit längre tid!? Jag ska försöka hoppa över mina mellanmål också så småningom.