OT - Klimakteriet
Hoppsan - var hos gynekologen igår och fick reda på att jag har jättetorra slemhinnor. Detta samtidigt som jag själv har märkt att jag har mkt torr hud i ansiktet, händer och fötter…..
Så som gynekologen sa - välkommen till klimakteriet! Fast själv anser jag nog att jag redan har gått igenom det, då jag hade vallningar och så för flera år sedan och det är först nu som jag INTE har det!
Men nu till min fråga - ni som har ätit LCHF och kokosfett ett längre tag och befinner sig i samma situation - har ni märkt någon skillnad? Har "torrheten" försvunnit med hjälp av kokosfettet? (HOPPAS DET!!!)
jag tror inte att du kan tillföra det inifrån utan får nu ta hjälp av mjukgörande fuktighetsbevarande krämer och lotioner

Och tvätta dig med olja istället för tvål, om du inte redan har börjat med det. Apotekets intim-tvättolja är rätt bra.
ekologiskt kokosfettet måste väl vara bra att smörja in sig med efter duschen!
Hmm tack för tipsen (fast jag hade helst hört att kokosfett inifrån hade löst problemet! 

Jag testade en gång i tiden gurkörtsolja (Glandin 25), som är som jättenattljusolja fast billigare. Jag hade hoppats att det skulle dämpa min pms, men istället fick jag som pms-känningar lite grann hela tiden!
DÄremot märkte jag att min hud blev mycket mjukare.
Nu skulle jag nog inte ta det med tanke på omega 6-innehållet, men nog borde det gå att påverka huden inifrån? Kanske kom effekten då bara av att jag tillförde fett, vilket som helst, eftersom jag undvek det som synden då? Även LCHF ger ju många mjukare hud. Undrar hur torr du skulle ha varit utan det…?
Testa kokosoljan vettja, vad är det värsta som kan hända?
Jag har också torra slemhinnor i munnen och ögonen. Kan vara torr ända ner i svalget, rätt obehagligt. Och ögonen kliar. --Jag har inte märkt någon skillnad av lchf.- Men jag har inte hållt på så länge. Drygt 2 mån.

#6 Har du kollat upp Sjögrens syndrom?
Jag tror absolut man kan tillföra det innifrån. Omega3 är jätte bra för huden. Min hud är mycket mindre torr sedan jag började med EyeQ. Mycket vatten är ju också viktigt.
Tänk på att inte tvätta och smörja dig med produkter som innehåller Mineralolja som täpper igen porerna och förstör hudens egna återfettningssystem.
Tack #7. Det ska jag göra. Men det finns väl ingen bot??
Mycket vatten är inte bra, lagom är bra. Många kvinnor får inkontinensbesvär för att dom gått på myten att dricka i tid och otid! Kolla färgen på kisset är det mörkt drickar man (kvinna) för lite är det jätteljust så är det för utspätt. Mat innehåller ju också vätska.
Det beror ju på vad man menar med mycket vatten. Lagom är ju alltid bäst men lagom är ju olika för alla.
Dricker man mycket kaffe, svettas osv. behöver man ju extra vatten. Jag tror man behöver 2-3 liter vatten /dag.
Visst får man i sig mindre vätska med LCHFkosten också?
#4 Tror faktiskt att cocosfett inifrån löser många problem på lång sikt. Jag märker det i ansiktet och slemhinnorna. Har ätit denna kost i över 1,5 år. 5 msk om dagen rekommenderas visst förutom att smörja in sig om man vill särskilt på kvällarna innan saängdags efter en solig dag. det lugnar huden och rodnaden.