Sås?
Hur gör ni brunsås etc. utan mjöl?
Litsfeldt hade recept men det var både gräddfil o grädde blir dyrt…o krångligt finns det bättre?
Jag använder grädde och creme-fraiche.
Grädden blir ju tjock om man kokar ihop den tillräckligt. Du kan reda såsen m lite färskost el en äggula.
Vi är vana att bara äta skyn, ingen av oss gillar redda såser men det ovan funkar.
Jag brukar använda grädd, creme fraiche och philadelphia, castello eller cremé bonjour. En äggula gör också såsen tjock.

men vad har ni för grund? innan ni häller i grädde osv? Vatten eller? buljong?
Skyn från köttet.
Buljong som jag sparar när jag gjort något i stekpåse. Annars blir det skyn från köttet som MaMaMade säger.
Vatten och buljong om jag inte har nån steksky, grädde, en klick smör och lite kryddor. Sen kokar det en stund så det blir mindre volym. En ganska tunn sås men det blir gott.

Ok men en kall sås då på typ gräddfil, vad kan man krydda den med lite lätt o snabbt? Tänkte en klick till typ köttfärssås el. köttlimpa. Lite vitlök, ost, örtkryddor eller?
Vit sås till fisk då, kan man ha lite citonsaft? Dill?
Vad ska man göra för o få såsen tjockare då, ni skrev att den blev rätt tunn, svårt o få upp såsen med gaffel när man inte har potatis som suger upp…
Jag (vi) älskar det vi kallar vitlöksaioli, gjord på cr fr. Blandar i lite majjo (får inte smaka majjo, bara som brytning), massor av pressad vitlök, en ordentlig dutt m kajennpeppar o citronsaft om man ids! Gott till allt!
Finhackade torkade tomater + schalottenlök, lite salt o peppar i cr fr är supergott till både kyckling, rött kött o vit fisk.
Cr fr, fiskrom, dill o lite citronsaft till firrar.
Chévre utrörd i cr fr m lite salt + krossad rosépeppar, gott både till fläsk, vilt o nöt.
Fetaost utrörd i cr fr m svartpeppar (o ev finhackade oliver).
Naturligtvis går det lika bra m gräddfil el yoghurt men jag är bara så helsåld på cr fr!
Jag skär upp köttet o låter det ligga m snittytan neråt o suga upp skyn, funkar bra m kyckling.
Sked… 
Slickar tallriken sist av allt. 
Numera tycker jag det är hur enkelt som helst:) Om jag tex steker kött så häller jag över grädde mot slutet och om det behövs så har jag i lite soja för färgens skull. Klart! Bryr mig aldrig om att reda med ägg eller dylikt, det finns ju sked.

Tack!!!

Precis så gör jag också magma.
Sked och djup tallrik fixar problemet med att man inte har något som suger upp såsen…
Kokar man en sås gjort på grädde ett tag (reducerar) så blir den lite tjockare.
Sök under receptsamlingarna på denna hemsida, finns massa tips, eller länkar på Annika D:s hemsida.

Steksky och koksky kokar jag ett tag så det inte återstår så mycket vätska. Sen sänker jag värmen så den inte kokar längre. Ska vara runt 80 grader. Under tiden rör jag en äggula med nån matsked grädde. Häll i fin stråle i såsen och vispa ordenligt så den löser sig. Öka värmen och vispa/rör för hand hela tiden tills såsen tjocknar. Såsen ska inte koka utan vara runt 80 grader annars kan den skära sig. Njut!
För feta såser skär sig lätt ( även utan redning!) tänk på det!
Riktig hollandais sås till fisk är ny favorit och mycket enkelt! Låter mycket krångligare än det är… prova.
För två .
Lägg ca 75 gram smör och 1 till 2 äggulor i en gryta (rostfri, glas eller teflon) pressa i en halv citron och salta lite. Låt allt stå ca 20 min så det får samma temperatur.
Ställ "såsgrytan" i en lite större gryta eller i ett stekjärn som du hällt lite vatten i. Det ska täcka några cm upp på "såsgrytan".
Sätt på medelvärme och ta fram el vispen. När smöret börjar smälta är det bara att vispa till du får en härlig fluffig sås!
(Vattnet ska inte koka och får inte komma i såsen)
Krydd smör:
Lägg ca 50-75 gram smör, en halv äggula och en pressad vitlök i mixern. salta och peppra lite. låt det bli lite rumstempererat och mixa sen noga. Super gott till fisk och kött!
Lycka till!
#16 Lägg gärna in recepten under "Mat - Recept på soppor & såser" resp "Mat - Recept på osträtter och fett" om du inte redan gjort det, så blir de lättare att hitta tillbaka till.

underbart med tips!
Sås med curry då? Kan man göra kall sås o bara ha curry i gräddfil/creme fraische?
O tacosås, typ guacomale (el. andra)? Tips tack ska ha taco imorgon….
Guacamole som man gör själv är jättebra sås, mycket fett och lite kolhydrater. Resten får du experimentera dig fram med. Välj en stark tacosås då behöver man inte ta så mycket, eftersom det är tomat i är det en hel del kolisar i såsen.
#18 Du kan krydda kalla såserna precis som du vill, med curry tex. Jättegott ! Quacomale går ju jättebra.

Tack Wildrat. Lagt in recepten nu under soppor och såser!

Ngn som kan ge receptet på guacamole???
Mixa avocado,citronsaft och pressad vitlök efter behag.

men brukar det inte vara typ chili eller sånna där jalapeno eller vad de heter i? Eller är jag ute o cyklar?

#24 Ha chili i guacamole om du gillar chili. Skippa det om du inte gillar det
Fabricati diem, pvnc!
#24# jag brukar ha i grovmalen svartpeppar, glömde jag skriva.

Jag har bara köpt färdig innan o i den är det chili tror jag?
Kör nog på förslaget med creme fraische i låter godare än olivolja för min smak!!
Använd sökfunktionen här eller sök via google eller nåt. Det finns hur många recept som helst.
Måste det verkligen vara så strikt att inte använda mjöl?
Jag menar om jag reder av en sås på 3 dl grädde med en matsked mjöl så är ju inte det speciellt mycket. Ingen äter väl 3 dl sås till en portion mat?
På skoj så förde jag in lite såsingredienser i minmat.net och hamnar på cirka 6% kolhydrater på 3 dl.
Om man för övrigt håller sig på en låg nivå kolhydrater vid den måltiden, så kan det väl inte vara någon fara? Det är väl totalmängden per dag som är det intressanta, eller är det varje måltid?
En blaskig sås gör iaf inte mig glad och jag har inte alltid tid att reducera en sås till rätt konsistens.
Jag vill att såsen ska fastna på broccolin - inte äta blaskig sås med sked! 
Alla gör precis som dom själva vill. En del äter mer kolhydrater än andra.

Forsman
Visst är det som du säger att dom flesta klarar en matsked mjöl i såsen och att jaga dom sista kolhydraterna är nog överkurs och mest för dom riktigt motiverade.
Känner man att det börjar bli för jobbigt så behöver man inte skjuta mygg med kanoner för att hamna på nollnivå.
Det händer tom att jag själv vänder en strömmingsfile i lite rågmjöl också ibland (när fläsksvålskrosset inte fäster)
..
Vi måste dock komma ihåg att det finns en del som är så känsliga att en matsked mjöl kullkastar deras ambitioner.
#32 Ja, visst känns det bättre att inte använda mjöl och sånt, men resten av familjen gnäller på blaskiga såser och jag är redo att kompromissa.
Äter cirka 80 - 15 - 5 vilket känns helt okej. Minskar sakta men säkert i vikt och omfång. Vissa dagar är det 6% kh och andra bara 3%.
Om det är någonting som jag verkligen saknar så är det att mosa potatis i sås… :(
Finns där ingen grönsak som går att mosa som potatis? Det mesta blir bara vattnigt och trist.
Min sambo anstränger sig verkligen för att laga maten på ett sätt som passar mig, men ibland säger jag åt henne att göra på sitt eget sätt och sen så väljer jag det ur måltiden som passar mig. Tar ofta lite aioli (kallad vitlöksgegga här hemma) eller majonnäs med hackad purjo i eller liknande. Det fastnar åtminstone… ;)
Svårt men roligt på samma gång. Tror aldrig att jag varit så engagerad i påhittandet av maträtter som jag är nu. Sambon är givetvis glad över det också - och mitt ökade välmående!
Jo… sås e smarrigt! 

Blomkål och broccoli tycker jag brukar funka bra att ta upp såsen med.
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Tycker nog att mina såser på sky och creme fraiche eller grädde blir rätt stabbiga. Låt de få puttra ner sig lite bara, det tar inte lång tid.
Om man inte blandar i vatten så blir det bra. Jag använder creme-fraichen oftast eller lite grädde + philadelphiaost.
Det kan ju fungera att reda med äggula (en eller flera) tills såsen är lagom, om man vill det.
Arrowrot då?
Kan tipsa om ett ganska så annorlunda sätt att göra sås - taget ifårn matlagningskurs jag gick(indisk mat).
Hacka 1 - 2 gullökar. Smält ghee eller smör eller en blandning av olivolja & smör / ghee i pannan - OBS det skall vara en HEL del! Addera löken addera SALT, sätt på locket och låt puttra på låg värme tills löken kan mosas med gaffel. Den skall itne brynas kan bli lite beige i färgen. Är dne inte mosbar så är det mera smör och salt som krävs.
När den är mosbar så kan man göra på olika sätt - i Indien tillsätter man nu kryddor och låter puttra 5- 10 minuter innan man tillsätter tomatpure som får puttra några minuter till.
Låt svalna. Mixa.
Späder sedan med vatten elelr mjölk å vatten eller grädde å vatten till önskad smak och konsistens.
Jag har gjort stora satser av detta (2 kilo lök i stöten) och frysit in och har som ett slags 'såskoncentrat' .
Tack för tipset!
Oj, jag har märkt att fläskläggsbuljongen alltid blir extra tjock när jag haft i mer lök! Då är det inte jag som är knäpp då!