Trött av GI. vitaminbrist?
Ja, säkert gör jag något fel, men vad?
Jag är rejält överviktig, väger 122 kilo men borde väga 70, har gått ner 25 kilo med en mer traditionell kost för viktminskning under ett år ungefär. Sen tog det stopp och trots att jag inte gav upp stannade jag där. Efter 6 månader utan resultat bestämde jag mig för GI, jag läste en hel del på nätet och bestämde mig.
Min matlista är ungefär såhär
Frukost bacon och ev. ett kokt ägg. Klockan är 5 så utsvävningar är inte populära.
fika klockan 9 på jobbet, en stor mugg the, en avocado och ett äpple
Lunch kl. 12 matlåda med lagad mat, kött och grönsaker. Med fett, smör eller grädde.
Middag samma som lunchen.
Jag är jättetrött på kvällarna, efter 16-17 och genom natten.
Kan det bero på vitaminbrist?
Jag minskar inte i vikt heller men går inte upp i alla fall. Har provat denna diet i 8 veckor nu.
Vilkten typ av trötthet är det, känner du dig slö, eller blir du sömnig?
Vad gäller din uteblivna viktnedgång så har jag skrivit en artikel som kanske kan hjälpa dig.
Förresten, du känner det genom natten? Hur kan man känna något när man sover? Det är inte så att du sover för lite?
Jag känner mig rejält sömnig, sover middag en timme och har inget problem alls med att sova 8 timmar på natten. Kliver upp o går på toa en eller ett par gånger per natt och har inget problem allls med att somna om. Har tidigare varit uppe i högvarv och äter antidepressiva (som bör göra mig piggare)
Det jag kan tänka mig i din artikel som är mitt problem är just proteinet, att det är för mycket protein i min kost.
Jag var också enormt trött under de första månaderna. Jag kände det, även när jag sov. (Det tycker jag inte är så konstigt, man kan ju också minnas sina drömmar eller uppleva att sömnen ter sig annorlunda beroende på om man är stressad, lugn, påverkad eller nåt annat.)
Jag tror att det är ganska vanligt att man blir trött av kostomställningen och hur den påverkar kroppen. Jag blir också mycket törstigare av den här kosten. Kanske måste du dricka mer vatten?
Är du orolig för om du får i dig tillräckligt med vitaminer eller inte, så skulle du kunna prova att lägga in din dagskost i Minmat. Då ser du på ett enkelt sätt hur mycket du får i dig och kan sen anpassa maten efter det.

Äter du antidepressiva kan det vara skälet till att du inte minskar i vikt.
#3, För mycket protein är rätt ovanligt. Det är väl mest en risk om man för det mesta äter bara magra köttbitar. Om du vill kan du beskriva hur du äter en typisk dag, så får vi se hur det ser ut, då kan vi nog bättre ge dig råd.
Vad gäller vitaminbrist så vet jag inte, järnbrist ska ge trötthet har jag hört någonstans. Om du inte har något emot att äta lever så testa att äta det en eller två gånger i veckan och se om det hjälper, då får du massa järn i den formen som kroppen lättast kan ta upp, och en massa vitaminer också. Ett annat alternativ är Vitamin D brist, det är lätt att få för lite på våra bredgrader när det inte är sommar då kroppens förmåga att skapa vitamin d från soljus bara är en liten del av dagen. Se här för mer information om Vitamin D.
Fast jag tror att det är troligare att det är något tillfälligt omställningsproblem än att de är brist på något.

För något år sen var jag så otroligt trött att jag till slut blev tvungen att vända mig till vårdcentralen. Jag fick ta blodprov som visade att jag hade ett väldigt lågt ferritinvärde, alltså järndepåerna i blodet var väldigt låga. Jag hade 5 i värde och som jag uppfattade det skulle man ligga på mellan 15 och uppåt. Efter jag ätit järntillskott under en period piggade jag på mig.
Kanske det är nåt sånt som spökar för dig? Annars kan det ju oxå bero på omställningsproblem som ger med sig med tiden.
Pröva att ta bort alla grönsaker under ett par veckor. Ät typ så här;
Frukost: äggröra med bacon
Lunch: Fakirbiff
Middag: Fakirbiff
Ta bort grönsaker, mejeriprodukter och framför allt frukten så skall du se att det börjar röra på sig.
Jag var också väldigt trött i början. Kan det vara så att du sover för MYCKET… även om det låter konstigt kan det vara så. Är du ute mer än en timma per dag? Du måste få dagsljus, det gör dig piggare.
Hoppas att du snart mår bättre och att du börjar gå ner i vikt!
Häls. Jenny
Dom antidepressiva jag äter har hjälpt mig att orka ta tag i min vikt från första början, och jag gick ner 25 kilo när jag åt dessa tabletter. Dom vill jag inte vara utan just nu i ala fall. 
Järnbrist, ja, kanske. D-vitamin kan det mycket väl vara för lite av. Tyvärr är lever i stort sett det enda jag inte äter, har svårt för njurar och hjärta också.
Kan ett omställningsproblem vara ett par - tre månader köper ja det som alternativ och kämpar på. Har fått hem boken GI-noll med posten idag och har redan börjat läsa. Jag inser att jag har slarvat lite med en del saker, kanske är det orsaken till att jag inte minskar i vikt. Det jag har slarvat med är nötter och mörk choklad (Inte mycket men kanske tillräckligt)
Tack för er hjälp, jag blir nog en permanent medlem här. Nu behöver jag hoppa i säng.

Välkommen som medlem StinaBritta och hoppas du piggar på dej! Natti natti!
God natt.
Om du inte vet säkert att du har järnbrist, så skulle jag inte rekommendera järntillskott i form av tabletter. För mycket järn kan också vara skadligt för kroppen. Gillar du inte lever så finns ju järn också i annat sorts kött och i t.ex. broccoli.
Broccoli har väl inte särskilt mycket järn i sig? Kanske jämfört med andra grönsaker, men inte på långa vägar om man jämför med animalisk mat.

Välkommen hit! 
#12 Jag tänkte mest ge också ett grönsaksalternativ till järn. Då brukar broccoli nämnas, även om jag nu ser att det innehåller mindre järn än vad jag trodde. Kanske att det ofta nämns för c-vitaminets skull.
StinaBritta, tänk på att dricka vatten. Det är lätt att få vätskebrist på denna kost, och man behöver extra vatten när man äter fett och protein. Jag blir helt utslagen av trötthet om jag inte dricker mycket vatten.

StinaBritta, efter att ha gått ner 25 kilo på traditionellt sätt (kaloribantning) och sedan fortsatt försöka i 6 månader så är det inte alls konstigt att du inte går ner direkt med lchf-kost.
Jag tror den absolut sannolikaste orsaken är att din kropp är nersvält så mycket att den behöver tid att återhämta sig. Jag skulle inte bry mig så mycket om exakt proteinmängd eller andra detaljer utan hitta ett sätt som du trivs att äta lchf på i längden.
Använd måttband under tiden, ofta ser man effekter där innan de syns på vågen (mer muskler, mindre magfett). Förr eller senare går flertalet som har ordentlig övervikt ner på vågen också men det kan ta månader att komma igång. Under tiden kan du vara nöjd med att inte gå upp - skulle du börja äta fritt av vanlig mat efter en sådan bantningskur skulle du med nästan 100% sannolikhet lägga på dig kilo efter kilo…
Hej vänner!
Jag har fått en förklaring till varför jag inte tappat i vikt. JAG HAR BLIVIT GRAVID!!! Efter 7 års försök kom det inom två månader efter att jag börjat med lchf-kost. Helt underbart kan jag säga.
Viktminskningen har kommit igång lite, har tappat 3 kilo på 2 månader och det trots graviditet alltså. Jag vägrar att banta, men det här klarar jag av, helt säket.

MEN GRATTIS STINABRITTA!!!! VA ROLIGT!!

WOW!
Det låter ju helt otroligt, grattis!
Är det sånt här som kallas "solskenshistorier"????
Grattis StinaBritta!!!
*Underbart*! De varmaste gratulationer! 

Haha! Vilken underbar förklaring! Trött och går inte ner i vikt… Jättegrattis! Måste vara helt fantastiskt efter att ha försökt så länge.

Jättegrattis! Stora kramar!
Fabricati diem, pvnc!

Kan ju inte bli bättre! Grattis!
Tack för alla grattis. Jag är glad att kunna skriva om det någonstans, här är jag hemlig, ingen jag känner vet om det ännu förutom barnets far.
Ja, det är underbart att äntligen ha lyckats. Jag har ätit hormoner för att få ägglossning för några år sedan, det hjälpte INTE. Det kom verkligen som en överraskning.
Jag är så glad.. 
Grattis säger jag med :)))… roligt att det var en positiv förklaring till att du var trött och inte gick ner :)
Jättegrattis!! Du måste vara himla glad.
Jag blir alldeles tårögd..GRATTIS!!!

Jättegrattis från mig med!!!!
Och lycka till!
jätte grattis.. du får en stor kram från mig… vilken lycka..
fortsätt nu att äta så här så blir det ännu bättre…kram
Har varit där "jaa meee", som Minstan brukar säga! Hormoner för att rätta till ev fel på mina egna, hormoner inför en IVF o det var inte kul…sprutor; *aaaajjjjj*! Ska man dessutom dras m annat blir det ett enda stort ondsint ekorrhjul.
Är så glad för din skull! För sent för mig nu men hoppas att fler kan få hjälp tack vare LCHF-kost så lobba på för kosten allahopa!
/MaMaMade…det slutade m import från Colombia o Kina för vår del…

Grattis StinaBritta……. tänk vad LCHF kan göra under!!!
Själv har jag levt på LCHF i tre veckor och jag har också jätteproblem med trötthet. Hade väl kanske det förut också men hade ju tänkt att det skulle bli bättre……… är nu nästan värre samt att jag dessutom blir andfådd när jag rör på mig!!
Hur brukar det vara så här i början?
StinaBritta, Grattis från mig med!
#32, Ja, det är så i början för många under tiden kroppen ställer om sig till att ha fett som huvudenergikälla istället för socker. Det går över, så oroa dig inte. Just tredje veckan brukar väldigt många ha sådna problem.

Det låter ju väldigt lovande Andreas men är det verkligen sant……. just tredje veckan??? :)
#32: Trötthet kan man känna av i två månader, eller mer. Jag var rejält trött i 1 månad och efter 2 mån kände jag tydligt hur det började vända.
StinaBritta: GRATTIS!! Vilket glädjebesked, inte konstigt du är trött. En förlamande trötthet har varit det första symtomet vid båda mina graviditeter. Lycka till!