När LCHF hindrar det sociala.
Det är ju i och för sig bara jag själv som kan påverka det. Men jag ska erkänna att det kan kännas jobbigt att åka någonstans längre än en dag.
Som nu: I maj så anordnas en båtresa till Danmark från Norge. Vi åker fredag em. och kommer tillbaka måndag fm. Jag vet ju inte vad man kan köpa på båten, och frukost på båten sen då?
Sen i Danmark kanske man bara kan köpa nåt i någon dagligvarubutik. Eller vad kan man beställa där?
Och sen frukost på hotellet/vandrarhemmet får man väl bara hoppas att det finns ägg.
Sen försöker jag äta striktare, så jag vill inte "synda" direkt.
Jag vill ju inte tacka nej till resan, även fast jag tänkt tanken.
Tänker jag för mycket?
Hjälp mig kloka LCHF-are!
/Tina
Det brukar väl finnas sådant som passar, om de har frukostbuffé, både på båten och där ni landar i Danmark, annars får du väl äta pålägg med smör till frukost, hehe

Det klart du skall åka! Det går säkert att lösa genom att du väljer bort kolhydraterna om du äter ute. Äter du sötmandel? Det kan du kanske ta med i så fall - som nödproviant. Du kan också ta med proteinpulver om du äter det och kokosfett håller i rumstemperatur. Det fixar sig, skall du se! Ha så kul!

Jag förstår vad du menar uttelille! Jag tycker oxå det känns " bökigt " att vara borta från mitt lchf:kylskåp längre än nödvändigt. Åker jag i väg över dan till tex. min mamma tar jag bara med mig nåt hemifrån till fikat och blir det mat äter jag av det som bjuds om det inte är av mjöl, socker etc Ex: Köttgryta utan potatis, köttfärssås utan pasta mm
Ang. din resa så borde det ju finnas ägg, bacon, ost och grejer till frukost. Är det vandrarhem blir jag lite osäker…Nån annan här på forumet kan kanske mer om Dansk mat än vad jag gör men jag tror inte det skiljer sig så mycket från Svensk eller Norsk så jag tror nog det fixar sig för dig!
Men kolla upp det vetja! Det är klart du ska resa till de dejlige Danmark!!
Jag vill ju oxå resa till Danmark!! 

Tyvärr så triggar nötter och mandel mig alltför mycket. Likaså ost och grädde.
Men ja,jag vill ju åka.

#3 Tack!
Ja, det vore kul om någon vet lite specialiteter i Danmark, eller om det är ungefär samma?

Jag tycker också att det är bökigt att vara borta från mitt kylskåp, jag tror att detdär är någonting som man måste jobba på. Speciellt när man ska på släktmiddag eller bara släktfika. Urjobbigt.
Min första hjälp räddning för resor är äggmjölk
Hej! Jag reser mycket så jag vet precis hur du känner det! Grundidén är att komma hem från resan som LCHF-are och stå kvar på samma vikt.
Frukostbuffeer är kanon. Där finns i stort sett alltid ägg, annars kör man med pålägg och gurka och paprika och sådant. På restauranger ska man vara fånig och beställa kötträtter eller fiskrätter utan potatis etc. och lägga huvudet på sned och be att få lite mer sallad eller lite kokt broccoli om de har? På bra ställen fungerar det utmärkt.
Smørrebrød i Danmark är ofta bra. Lämna bara brödet, haha! Men det som är ovanpå brukar man kunna tugga i sig. På stan finns korvgubbar som inte rynkar på näsan åt att man köper en jättekorv med senap och inget bröd. Tvärtom finns det ofta pris med och utan bröd på korven. Och ta inte den röda, utan välj de stora, feta, utländska korvarna.
Till nöds har jag gått och köpt grillad kyckling eller någon räkröra med bra procentfördelning och käkat på hotellrummet (fast det var på Oslo central sist, faktiskt…). Camembert kan man också ha någon dag i väskan; det blir den bara godare av. Och ta med dig BabyBel-ostar och cashewnötter som du kan ha om de andra fikar på café. Sju nötter och en BabyBel så är du hemma och nöjd.
Håll dig från remouladen och den stekta torkade löken, så klarar du dig säkert. Men jag tror personligen inte så mycket på att gå ner i vikt medan man är borta… Man får äta konstiga saker, men så länge man håller sig på banan tills man kommer hem så är det bra.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

Usch ja,att det ska vara så jobbigt.
Sen är det ju också det att man ska behöva visa att man äter "tokigt" för alla andra i resesällskapet. Men det orkar jag inte bry mig om i och för sig. jag mår ju bra av detta. Men vi åker ju inte flådigt precis, så jag vet inte om det finns buffé osv.

Jag kan inte se att det skulle vara svårare att äta lchf än någon annan "specialkost". Faktiskt.
Vissa är vegetarianer, andra allergiska eller äter kosher/halal.
Man får helt enkelt plocka och välja det som funkar eller ha med sig nödproviant!

Ja, ge mig lite mer tips på nödproviant som håller sig i rumstemperatur

Avocado tycker jag är perfekt! Makrill, tonfisk, mörk choklad
, majonäs….. Återkommer om jag kommer på mer!

Nötter, oliver, ost (håller ett tag), paprika, ägg (håller ett tag), salami, tonfisk konserv, makrillkonserv…

Vildchips, säljs i små påsar antingen i charken eller vid chipsen, är torkade köttflingor.
Ölkorv, rökt och torkad.
Fabricati diem, pvnc!

Torkat kött håller hur länge som helst, brukar säljas som "viltchips". Smör håller mycket längre än man tror i rumstemperatur, så det går bra att lägga i en tät burk och kasta i väskan. Tonfisk i vatten och en liten flaska bra olivolja kan funka.

Tack hörrni!
Det ska nog gå bra trots allt! Även fast det kan innebära att inte äta när de andra äter, utan smussla in lite på andra ställen. haha
De där chipsen ska jag försöka hitta.
Kokt ägg. Hur länge kan man ha det i rumstemperatur?
Nu är jag ju lite känslig mot ost, men hur är sådana där små tuber med Kavli mjukost, typ baconost? Är det massa skit i det?

Någon skrev salami också. Menar du då någon speciell salami? vaakumförpackad? Eller var det just det att den måste vara rökt och torkad?

#15 Det är säkert ett och annat tillsatt i mjukost, men som nödmat någon enstaka gång skulle i alla fall jag ta till det. Åtminstone om alternativet var att jag inte kom iväg på något kul!
Fabricati diem, pvnc!

# 15: När jag kokar ägg på morgonen så sätter jag in dom i kylen som först på kvällen, så en dag åtminstone.

# 16: Vaacumförpackad är säkert helt bra.

#17 Ja, det är sant
#18 Då borde jag kunna koka dan innan och ha med mig så jag kan ha på morgonen OM det skulle behövas.

Ja du ser Uttelille, det fixar sig! TREVLIG RESA!! 

15 ägg: har kokat ägg på kvällen, haft i kylen över natten. På morgonen lagt dem i ryggan. Glömt ta ut dem på jobbet, tagit hem dem igen (bortglömda i ryggan) och tillbaka dagen efter. Upptäckte dem på kvällen hemma igen, och då var de OK. Så minst ett dygn och antagligen mycket mer. Smör funkar minst lika länge (vi hade jordkällare på landet när jag var liten, innan vi hade el) så länge du har det någorlunda svalt. Dvs inte ställer väskan på ett element eller lämnar den i gassande sol.
Har du med dig några kokta ägg så ta av dem först, spara vildchips och burkar (makrill, tonfisk) till senare.
Fabricati diem, pvnc!

#22 japp, uppfattat, äggen först
Ja, vad jag har förstått så är de små hälsobomberna väldigt tåliga.
Tackar för alla tips! bara fyll på om ni skulle komma på ännu något mer
Smör håller minst i fem dagar.. jag brukar ha mitt i skafferiet till och med på sommaren och det blir inte dåligt förrän efter fem dagar ungefär….
Ska oxå åka denna turen.. ja inte smma tur som Uttelille men åt andra hållet så att säga.. köpenhamn- Oslo och vi har besällt både frukostbuffe och middagsbuffe :)… så jag kan äta det jag vill och gubben det han vill…
frukosten har dem scrambled eggs, prinskorv och en massa pålägg.. sill och allt möjligt och middagsbuffen är mycket bra :)))… vi har åkt några ggr :)))…man kan beställa på båten om man inte vill boka upp sig… men frukostbuffen kostar ca 150kr per person och middagsbuffen ca 300 kr och svenska :)).. helt klart värt det tycker jag… har tittat på den "fina" restaurangen och ja säkert fin mat men väldigt dyrt och väldigt lite *S*.. kanske passar det lchf vad vet jag.. sen finns det ju cafeteria oxå.. men där har jag aldrig kollat :))… ha det så trevligt på resan Uttelille :)) för det ska jag ha på min

Jaså, är det samma båt tror du? Samma bolag alltså? Jag vet ju inte hur mycket färjor som går där emellan?
Det låter ju isåfall bra att du har lite koll på läget!
Dfds seaways åker jag med :)))… 25 maj på eftermiddagen till Oslo och hem den 26 maj… alltså jag tillbringar bara en dag i Oslo :)))….meeeeeeeeen då kan jag ju fråga du kanske vet någon bra ostbutik runt city… vill ha tag i tomatost
för denär så jäkla god :)).. men hittar inget vidare i Oslo.. eller jag har glömt vart jag ska gå *S* inte lätt med teflonminne….
Restaturangerna nere i hamnen.. som kommer efter ströget (nu pratar jag Köpenhamn *S* ) har bra utbud och fint att sitta :)))… kanke är ni åt det hållet…. kommer inte ihåg vad det heter snutten där krogarna finns *S* --

Usch, tyvärr! jag vet ingen bra ostbutik!
Tomatost? Det lät intressant!
Vi får väl se vart vi tar vägen. Vi är bara ett gäng fattiga aupairer, så det blir inga lyxställen
Du får också ha det så bra! God tur, som de säger här!
Fråga någon norsk :)) om tomatost :).. den är verkligen god :))))…. men om den är laglig för oss med lchf vet jag inte *S* men det struntar jag i bara jag får tag i den *S*..
God tur till dig med :)

Ja tomatosten från Norge är verkligen super god!!

Då måste jag få tag på den och testa en liten bit, även fast magen inte gillar ost
Kokta ägg håller i flera dagar. Smör kan man ha framme i rumstemperatur i en månad utan att det blir härsket, förmodligen längre.
Jag brukar be om att få det jag kan äta, har funkat hittils och ingen rynkar på ögonbrynen för det. Jag säger att jag inte tål kolhydraterna i maten om någon undrar. Tror att det är vanligt att folk ber om annat, tänker bara på allergiker…
Att ha lite resmat med sig är nog klokt, och kanske sparar det en slant istället för att äta ute hela tiden :)
#15 Jag brukar ha kokta ägg framme i rumstemperatur i två dygn hyfsat ofta. Inga problem alls.
Spik i foten? Jag säger bara: Råååger Mååår!
Jag blev en gång i tiden vegetarian av lojalitetsskäl. Jag började fisa ohämmat och kände mig ofta kraftlös. Ibland hade jag tvångstankar där syrabad och folk som kastade sig framför tåg figurerade. (Förklara det, den som kan!) Ute på restaurang fanns det plötsligt ofta bara två rätter att välja mellan. Min familj och mina vänner tyckte att jag var konstig. Men jag bet ihop, och sa att jag avstod från kött "för att jag älskar min flickvän". Det kändes helt okej tills jag insåg att hon var in i minsta detalj på 58 mils avstånd fjärrstyrd av sin mor. Flickvännen hade inga egna åsikter och hade aldrig gjort tonårsrevolt. Det kändes inte lika försvarbart att till alla och envar säga att jag avstod från kött "för att min svärmor in spe tycker att det är lämpligt". Jag var "vegetarian by proxy", kan man säga.
Nu är jag lchf-are av helt egen fri vilja, och känner mig föga obekväm med det inför andra människor. Jag ser mig i spegeln varje morgon och ser, om inte Antonio Banderas, så i alla fall markant färre finnar än för ett och ett halvt år sen. (Jag har gått och sett ut som en schweizerost i nyllet i tjugo år.) Det ger tillräckligt med motivation för att inför mig själv och andra säga att det här är rätt. Trots andras uppspärrade ögon inför mellanmål på crème fraîche och baconberg till frukost, känner jag att jag gör vad som är bra för mig.
När jag var ute och reste med mitt ex var det aldrig någon som opponerade sig när vi beställde vegetarisk mat. Inte ens när vi var bortbjudna tyckte folk att det var konstigt. Egentligen tycker jag inte heller att folk borde ha invändningar mot andra typer av specialkost än vegetarisk.
Vad jag vill trycka på är, att du ju själv har valt det här och mår bra av det. Öda inte bort det av sociala skäl. Stå på dig, ha alltid kokta ägg i fickan, hävda din rätt, och glöm inte att bli frisör.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus
Dessutom är det inget som hindrar att du tar kontakt med färjan/bolaget och frågar hur maten ser ut för just din resa.
Hej
Jag var på konferens förra veckan, Jag hade med mej en par påsar Babybel och choklad till kafferasterna. Jag drog en vit lögn att jag var glutenintollerant och tål inte potatis och ris. Då var det inga problem att få grönsaker till huvudrätten och få grädde til efterrätt mm. Idag är många alleriska, det ifrågasätts inte, så jag drog min vita lögn för att inte behöva förklara min kost.
Så behövde jag äta lunch på Centralen i Stockholm innan jag åkte hem, Då köpte jag en Cesarsallad på McD slängde brödet och dressingen och köpet en par små paket bredgott och gräddfil på presbyrån. Den resan gick riktigt bra med hänsyn till kosten.

Raphanus: Tack för det långa utlägget
Och även angående frisörandet, det var kul att du kom ihåg det
Ni har gett många bra råd, så det ska nog gå bra med både "ta-med-sig-mat" och göra lite ovanliga beställningar!
En sista fråga bara. Är majonäs värmekänsligt?
/Tina
#37 Inte i tub, tror jag inte. Jag vet att en del kan ha en tub i handväskan.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

Det är inte svårt att äta LCHF i Danmark. Det trista är att danskarna inte känner till det, utan fokuserar på kolhydrater. Men (som andra sagt) smørrebrød, hakkebøf, pølser mums! Det finns olika"Bøfhus"- restauranger. Ostbutiker vimlar det av. Riktiga slaktarbutiker (med ölkorv och linande också). Köp med dig fläsksvålar i storpack hem (om du gillar dem).
Jag ber alltid om extra sallad/grönsaker istället för potatis när vi äter ute, och det är aldrig några problem. Ha så kul.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
#39 vad härligt det låter med slaktarbutiker, ölkorv, fläsksvålar
Finns det inte nån webbshop som man kan beställa ifrån?
Jag har kikat efter fläsksvålar i Umeå-butikerna men inte hittat några. Har du hittat dem ngnstans IngelaZ?
Nej jag har inte heller hittat nåra tyvärr. Hade tänkt åka på willys och obs för att kolla. Vart har du varit?

Jag tänker som så att om jag ska göra nåt speciellt så GÖR jag det, ex middag med jobbet där maten är arrangerad redan. Ja, då äter jag vad som bjuds.
Även fast det betyder att viktnedgången stannar av så kostar jag på mej det. man kan alltid starta om.

Får du inte ont i magen då?

#40. Minsann fanns det en!! http://www.danshoppen.dk Klicka på "Madvarer". Det finns olika Salami/spegepølser (0-1 g kolh.), och ja, fläsksvålar.
Det kostar nog en del med frakten, dock.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
# tack så mycket, ska kolla upp sidan
Jag tar nog båten över :)) det är lättare *L*… men alla har ju inte den möjligheten då… så detta är ett bra alternativ :)
Jag har åkt den turen, mellan Oslo och Köpenhamn som low-carbare! Det gick hur toppen som helst! I restaurangen beställde jag kött (tror jag det var) med sås och grönsaker. Hur enkelt som helst. Men buffeén.. *glittrar med ögonen* Både frukosten och middagen är en dröm för oss! Kött i alla dess former, skaldjur, majonäser, smör, ägg, grönsaker, ostar…de här buffeérna är välkända för sitt urval och att det är så fräscht!
Det finns ingen som helst anledning att vara orolig för maten, Uttelille! Därimot så är ju tyvärr inte baren lika vänlig mot oss low-carbare
Men dom kanke har det där norska low carb- ölet….försöker komma på vad det heter..
Ha en så himla trevlig tur! Hoppas det inte blåser för mycket!
Tomatost?! Jag har bott i Oslo i 6 år och det är första gången jag hör talas om det. VAD är det?
Tyvärr så finns det inte så många, typ inga, ostbutiker i Oslo. Om det inte har öppnat sedan vi flyttade därigfrån för ettochetthalvt år sedan. Men gå in på Meny på Oslo City och fråga iallafall.
aswedishsmorgasbord.com
#41 Nu har har jag hittat fläsksvålar på Willys i umeå 

#48 Tusen tack! det lät ju toppen! Vad glad jag blev!
Vad gäller alkohol så har jag aldrig varit glad i sådant. Skulle lika gärna vara nykterist. Det spelar mig ingen roll, som tur är
I min mun smakar allt starkt, beskt eller surt vad gäller alkoholhaltiga drycker.
Fast ibland blir jag avundsjuk på de som dricker rödvin, för det ser så gott, mysigt och avslappnande ut! Önskar jämt att det smakade som körsbärssaft
jag har hittat en ostbutik i Oslo när jag var in på turisthemsidan.. men nu kommer jag inte ihåg var den låg…ca 2 km från centrum i varje fall det kom jag ihåg :)))…
kanske tomatost finns i vanlig matvarubutik :))