Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 4430 ggr
Lehane
0

Omega3-ägg vs Kravägg

Vilka ägg är bäst ur hälsosynpunkt? Kravägg är ju givetvis justast mot miljö och hönor (antar jag).

Wildrat
0

Kravägg. Det är så lite omega3 O3-äggen att det är bättre att lägga pengarna på fiskoljekapslar. O3-ägg funkar inte för fiskallergiker heller då hönsen fått fiskmjöl i kosten.

Lehane
0

Men vad jag förstått får de vegetabilisk Omega3, som de sedan omvandlar till animalisk…

Hur får Kraväggen sin omega3?

Wildrat
0

Nej, de särskilda omega3-äggen är berikade med fisk. Iaf hos de två producenter jag hittat på nätet.

Producent 1

Producent 2 (under rubriken "Våra produkter")

Lehane
0

Hur stor är skillnaden mellan Krav och Omega3ägg i omega3innehåll?

Wildrat
0

Ingen aning. Har inte hittat några jämförbara siffror men så har jag inte letat så noga heller.

Jag köper hellre kravägg och fokuserar på fisk och fiskolja för att få i mig omega3.

Aniara4
0

De Omega3-ägg jag har köpt står det på att hönsen fått fiskfoder men att fiskproteinet inte "följer med" till ägget utan att även fiskallergiker kan äta dem. Däremot kan de smaka lite fisk Fundersam

Som allergiker kollar jag sånt lite extra noga…

Wildrat
0

Som fiskallergiker skulle jag aldrig våga prova ens. Det finns ju inga garantier för att det inte följer med proteiner till ägget. Dessutom vill jag inte ha ägg som smakar fisk, blä.

Lehane
0

De omega3-ägg jag provat smakade ägg. Men innehåller Kravägg ngn mätbar mängd omega3?

Wildrat
0

Vet inte, det kan ju vara en myt. Fråga Annika Dahlqvist, har för mig hon påstår det. Hon måste ju ha fått det nånstans ifrån.

Lehane
0

Har försökt att ta reda på vad de får för foder, på vilket sätt det är mer "ekologiskt" än vanliga hönors (vet knappt vad hönor i naturen äter) och hur det påverkar näringen i äggen…Inte hittat nåt än.

sarwen
0

JAg har för mig att dr Annika Dahlkvist skrev om att omega-3 äggen innehöll omega-3 från raps och att det nog är så att vi inte kan tillgodogöra oss den lika bra, men jag minns inte var det stod.
Och i den mån det kommer från fiskfoder så bidrar det väl till överfiskningen av våra hav?

Ekologiska ägg kommer dessutom från glada hönor.

Lehane
0

#11 Jo, det är klart. Glada hönor är bra!

Wildrat
0

I bilaga 3 (s. 43) ser man vad ekologiskt hönsfoder får innehålla. Tydligen får de också fiskmjöl i maten, så då vet vi varifrån omega3 kommer…

Lehane
0

#13 *mutter* Men vad ska en höna egentligen äta? Och borde det inte vara det som KRAV skulle innebära, mat som äter den mat de är gjorda för att äta, så att de blir bra mat?

Mimsivimsi
0

de ekologiska omega3-ägg jag köpte härom dagen står det att hönsen är frigående inomhus och får endast vegetabiliskt foder och linfrön.

Lehane
0

#15 Ekologiska omega3? Det låter toppen!

sarwen
0

Trodde att hönsen fick gå ut om det var eko…

Värst vad snårigt det här är!

reamdn
0

De gånger jag köper ägg är det ekologiska ägg.. Jag skyr allt som står omega-3 på, känns som enbart ett försäljningstrick. En matsked linfrö i 1 ton foder = OMEGA3!!!!!!!!!11111111 på framsidan. :p

Wenn
0

Jag köper mina ägg av en väninna som ger sina ett allfoder och säd samt snäckskal för att " mala säden " med. När dom går ute pickar dom i sig mask, frön m.m. Jättegoda ägg är det.Omega 3 kan man få i sig på annat sätt tycker jag.

Hälsningar Wenn

Wenn
0

Jag köper mina ägg av en väninna som ger sina ett allfoder och säd samt snäckskal för att " mala säden " med. När dom går ute pickar dom i sig mask, frön m.m. Jättegoda ägg är det.Omega 3 kan man få i sig på annat sätt tycker jag.

Hälsningar Wenn

Lehane
0

#18 Håller med dej i princip… Omega3rika oljor och margariner är ju poänglösa för oss människor.

#20 Insekter o mask är i och för sej omega3 rika.

andreas0
0

Jag skulle hellre äta KRAV än omega3 ägg. Teorin är att kravägg har hög andel omega 3 för att dom får riktig föda, och dessutom är det större chans att dom får gå ut och picka efter mask och andra insäkter, istället för det billiga besprutade krafset som dom andra hönsen får.

Lehane
0

Hittade den här pdf-filen. Blir nog KRAV-ägg….

Mimsivimsi
0

jag köpte endast de äggen för de vanliga som jag köper var helt slut och de var de enda ägg som hade ordet "ekologiska" printat på förpackningen. Att det stod omega-3 blev jag först skeptisk till men läste det finstilta och då det stod att omega-3 var från linfrön tänkte jag att då har hönsen iaf fått riktiga frön att äta och inte nåt konstigt genmanipulerat foder.
omega-3 får jag från fisk.

KurtK
0

Läser på insidan(!!)  av förpackningen till "ICA's ägg med omega-3":

per 100 g:

omega-3 g:0,44

varav EPA&DHA 0,25

vilket ger 0,2 av dagsbehovet/ägg ….

andreas0
0

0,25 vadå, gram? Och så vitt jag vet finns det inget dagsbehov bestämt för omega 3?

Bäst är om det är minst 50% av omega 6 intaget, men sedan hur mycket omega 6 man får i sig varierar väl beroende på vad man äter.

Delen som inte är EPA eller DHA kan vi räkna bort, den har kroppen svårt att ta upp. Om vi ska jämföra med något livsmedel rikt på EPA/DHA, t.ex. makrill, så har det 0.8g EPA och 1.6g DHA per 100g makrill. Äter man 100g fläskkotlett får man i sig 3.2g omega 6. Det blir väldigt många omega 3 ägg man ska äta för att kompensera för den fläskkotletten om man ska komma upp i 50%, 640 gram ägg får jag det till.

Nötkött och vilt brukar visserligen vara lite mer balanserat vad gäller omega 3/6, så där kanske man inte behöver äta så mycket för att kompensera, men vill man ha extra omega 3 tillskott är fisk en enormt mycket bättre källa.

Bengt-Olov
0

Vad jag undrar, är hur sjutton lyckat det kan vara att ge hönorna foder från fiskprodukter!? Äter höns i det vilda fisk!? Nåväl, tidigare i evolutionen kanske de gjorde det, och därför trots allt är anpassad för en del… Annars vet jag inte hur lyckat det är för honorna, eller för oss att äta deras ägg… Ja, sen undrar jag också om det verkligen inte är så att hönorna får något tillskott av mask och larver m.m. (riktiga omega 3-källor för hönorna) alls, annat än dem som får gå ute ibland, och som hittar en och annan själv… Har vi inte så mycket mördarsniglar och annat i vårt land nu, att de borde kunna få lite tillskott från dem!? :-) Självklart KRAV-ägg hur som helst, för min del…

Mimsivimsi
0

kan man inte försöka få tag i fiskmåsägg för de äter ju fisk hela dagarna och borde vara fulla med omega3… ¤fniss¤

Lehane
0

#28 Skrattande

Wenn
0

Vill vi ha ägg som smakar fisk ? inte jag i alla fall

Hälsningar Wenn

Lynxx
0

Åjo - nog har jag samlat måsägg i mina dar - när ja var litem gjorde vi det varje år. Sockerkakan blev alldeles orange - de var riktiga ägg det minsann Flört

Men - tiderna med miljöförstöringen å måsarna som levde på soptippen på vintern gjorde att det tog slut med det - man visste inte vad som fanns i äggen Fundersam

Forsman
0

Om jag förstått det rätt så kan jag inte själv tillgodogöra mig omega-3 från t.ex linfrö, men om  jag matar mina ankor och höns med linfrö så hamnar det i äggen?

De ska givetvis inte bara få linfrö… de äter mest matrester faktiskt.

Lehane
0

#32 Jo, det är så det ska fungera. Tycker att man borde göra ett foder baserat på naturliga O3-källor som insekter, maskar o larver.

Wildrat
0

Fiskmjölet i fodret är för att få en garanterad proteinhalt. Utan protein tar hönan av musklerna för att få till äggen och hon dör ganska snart. Det fanns fler problem med proteinbrist men jag kommer inte ihåg vad. Vill ni veta så läs den här pdfen (hänvisade till den i tidigare inlägg men fick tydligen inte med länken). I bilaga 4, sid 43 finns en förteckning över vad som är tillåtet att ge hönsen. Väldigt intressant läsning.

Pickningen av mask och liknande kan ju bara ske på sommaren och det finns ju inga garantier för att de får tag på nåt.

Lehane
0

#34 Jo förstår det, men det hade känts mer naturligt om fett och proteinet kommit från, en för hönor, mer naturlig källa….