Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 2001 ggr
Indolentia
0

Ny =)

Hej, jag funderar på att börja med detta.

Men, får man inte äta potatis, pasta och ris alls? :O

Och hur är det med bröd? inte ens knäckebröd? Vad äter man till frukost? :P

Många nybörjarfrågor. Är väldigt intresserad :)

Denna kommentar har tagits bort.
odezza
0

Välkommen hit. Indolentia…!

Får och får…  potatis, pasta och ris ingår inte i LCHF-kosten, men ingen bestämmer åt dig vad du får eller inte får äta, det bestämmer man själv. Men det är nog bra att hålla sig ifrån de värsta kolhydratkällorna i början, tills omställningen är klar. Man kan äta ovanjordsgrönsaker till maten istället.

Ett bra sätt att börja är att ladda ner broschyren, som finns på startsidan…

"still lost in space and time"

Margareta
0

Välkommen Indolentia!

odezza har redan svarat så bra så jag nöjer mig med Lycka till!

Numer pensionär i Nynäshamn

Indolentia
0

Okej. tack så mycket.

raphanus
0

Min käpphäst är rättikan (raphanus sativus). Koka den och ät i stället för potatis. Skär i skivor och gör gratäng på den i stället för potatisgratäng. Strimla och ångkoka den och ha som spaghetti. Och om det kniper, skär tunna plattor av den och ha som brödskiva under rikliga mängder pålägg av ost och kallskuret. Eller använd samma plattor som lasagneplattor.

Rättikan är vit, cirka en meter lång, tjock som en arm och smakar ungefär som rädisa, fast oftast lite mildare. Innehåller nästan inga kolhydrater.

Babz
0

#5 - Bra tips! Har annars tänkt att man kunde använda squash på samma sätt.

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Mona-Stina
0

Rättika (Källa: Livsmedelsverkets livsmedelsdatabas, version 04.1)

Energi:

14.3kcal/59.8kJ

Vatten:

94g

Protein:

1g

Fett:

0.1g varav mättat: 0.02g, enkelomättat: 0.01g, fleromättat: 0.05g, kolesterol: 0mg

Kolhydrater:

2.3g, varav sockerarter: 2.2g

Fibrer:

1.6g

Vattenlösl. vitaminer:

C: 20mg, Folat: 24mcg, Niacin: 0.4mg, B2: 0.04mg, B1: 0.05mg, B6: 0.11mg

Fettlösl. vitaminer:

Karoten (A-vit): 20mcg

Mineraler:

Fosfor: 29mg, Järn: 0.6mg, Kalcium: 50mg, Kalium: 350mg, Magnesium: 9mg, Natrium: 9mg, Selen: 0.1mcg, Zink: 0.2mg

zpider
0

hej och välkommen !

Jag har också börjat med denna kost nyligen och kan glatt intyga att man saknar inte kolhydraterna alls Skrattande.

Man får ju äta så mycket gott och man blir inte lika akut hungrig som när man äter "socker- kost " heller.

prova i alla fall och se om det passar dig.

Indolentia
0

Okej:) ja jag ska testa !

MaMaMade
0

Välkommen Indolentia! Glad

Aniara4
0

Blomkålspuré är jättegott istället för potatismos! Jag trodde inte ens att jag gillade blomkål, men om man kokar den mjuk och sen mixar eller vispar den med grädde, lite salt och vitpeppar, och kanske en smörklick om man är på det humöret, så blir det mums!

Indolentia
0

Ska man inte äta knäckebröd heller ?

Mycket man ska komma ihåg:O

Eremitha
0

#5 Jag har aldrig sett något meterlångt armtjockt vitt där jag handlar. Hur får man tag på dom?

Fair Winds and Following Seas!

greensis
0

#13 De mindre är som en underarm, ungefär. Du behöver gå på ett ställe med en välsorterad grönsaksdisk, de är annars vanligare på sensommaren.

Jag har hittat dem på glasburk i rödbetsspad - då är de alldeles cerise!

Fabricati diem, pvnc!

Eremitha
0

#13 Ska hålla ögonen öppna efter både hela och halva vita armar Flört. "Välsorterade grönsaksdiskar" är tyvärr sällsynt där jag bor, men man vet aldrig.

Fair Winds and Following Seas!

Dessi101
0

Till frukost brukar iallafall jag äta 3st skivade kokta ägg med majonnäs och kräftstjärtar samt rullar gjorda på ett par skivor ost och parmaskinka :) Mättar bra och länge.

molana
0

Välkommen hit!  Skrattande

Indolentia
0

Tackar :)

Matmamma
0

Frukostmat kan vara omelett med olika tillbehör som ost/champinjoner/kronärtskocka/bladspenat/räkor/skinka/sparris eller helt naturell. Gärna välkryddad med någon favoritkrydda.
Hallon är gott som efterrätt efter äggen. (Om man orkar)

miagumman
0

Välkommen hit och lycka till på vägen! Glad

Indolentia
0

tack så mycket :D startade idag, får se hur det går :D om jag klarar skippa allt socker x| Får kämpa på :D

SannaLainen
0

När man väl kommer igång kommer du aldrig få ett sug efter socker mackor eller makaroner igen!

miagumman
0

Ja man får ta en dag i taget! För mig är sötsuget det värsta att stå emot, att vara utan ris,potatis och pasta däremot gör mindre! Sitter just nu och är jätte sugen på smågodis,suck…. när ska detta sug gå över….! Ledsen

Indolentia
0

Usch, ja potatis kommer jag nog sakna mest tror jag:P Hur länge håller sötsuget i sig på ett ungefär? X|

misswhitelily
0

Låter som en riktigt god frukost, tack för tipset! Glad

gejsa
0

#24# Jag trodde också att jag skulle sakna potatis mycket. Men det gör jag inte. Det har jag minst problem med. Jag äter blomkål kokt med ost eller gräddsås över. Eller gör mos av det. Ibland varierar jag med broccoli.

greensis
0

#24 Jag saknar - efter två år - möjligen färskpotatisen. Det tillåter jag mig 1-2 gånger per år. På sommaren. Ute. Med smör och dill till…

Annars går det mängder kål i vår familj. Blomkål, vitkål, rödkål, grönkål, brysselkål, broccoli, romaesco, pak choi osv

Fabricati diem, pvnc!

gejsa
0

#27# Jag gjorde också mycket kål i början men kände ett sug i magen som om jag var hungrig. NÄr jag slutade med kålen blev magen bättre. Men det var väl för att den var rå? Jag blandade i yogert och vitlök och majonäs. Kommer inte ihåg vad ni kallar det nu igen?

Ja, färskpotatis lär jag nog äta några i sommar. DET är ju så gott! :)

greensis
0

#28 Coleslaw.

Fabricati diem, pvnc!

gejsa
0

Ja, just det ja, det heter det. hihi Tack!

SvartKaffe
0

#28 Jag slakar min vitkål innan jag gör coleslow på den. Dvs jag häller kokande vatten på den strimlade kålen och låter den stå en liten stund.

[Karro]
0

Välkommen :-)

Fia-Lundbom
0

Hej och välkommen!

Jag är själv ny här - men känner av de goda effekterna redan nu. Jag är aldrig hungrig, äter jättegod mat, är inte sugen på något mellan måltiderna- aldrig sugen på godis längre.

Dessutom har jag gått ner några kilo. Mår toppenbra !

Lycka till!

gejsa
0

#31# Ok! Blir det mjukare bara då eller vad händer?

frankgun
0

Hej!

Jag är nybörjare o jag är rädd om håret (har tappat en del redan p g a stress). Kan jag äta B-vitaminer o kalcium-tabletter?

GunV