Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-att-laga-hemma
Läst 4725 ggr
kalkontupp
1

sellerimos

blev häromdagen bjuden på mos gjord på selleri. vi åt det till kyckling men är nog gått tillbehöv till det mesta. Mycket gott!! Glad

Royalwithcheese
0

Jag ælskar selleri, det ær ju supergott. Men hmm det ræknas væl som rotfrukt? Dålig koll.. ska kika kolhydraterinnehållet :)

Royalwithcheese
0

1,8g/100g toppen :) bra tips med sellerimos, brukar ju tipsas om blomkålsmos hær men har lite svårt før kokt blomkål (rå ær ju mycket godare!).

Lasselars
0

Selleri eller rotseller? Och hur lagar man det?

Rotselleri innehåller för övrigt 4,6 g kolhydrater per 100 g rotselleri medan bladselleri innehåller 1,1g enligt fineli.fi. Verkar vara lite olika siffror på olika sidor.

Frihet07
0

Rotselleri växer under jord, bladselleri över jord. Så det är väl mer stärkelse i den första.

MaMaMade
0

För de som tillåter sig lite mer kolisar är det helt OK för. Ska testa, billig råvara. Bra i slutet av månaden.

Inke
0

#2 Du kanske kokar blomkålen för länge? Den blir äcklig då tycker jag. 6-7 min tycker jag är lagom. Selleri tycker jag om.

Royalwithcheese
0

# Hmm, det var något, mycket møjligt jag gør det, tænker att den måste ju bli mjuk. Ska testa igen!

Vad ær det før skilland i utseende på rot/bladselleri? Tror det ær bladselleri jag tænker på, rotsellerin ser ut som någon slags avlång knæl va? Lite som kålrot.. eller????

Frk_Smilla
0

Hur gör man sellerimos? Om man googlar på ordet kommer recept som huvudsakligen baserar sig på potatis.

Frk_Smilla
0

puff

ikna
0

Jag antar att man kan göra som blomkålsmos.

Jag ska köpa rotselleri och prova att göra mos i veckan. Jag tänker koka den i bitar i vatten och sedan hälla bort vattnet, ta i en klick smör och lite grädde och i med mixerstaven och köra tills det är mos. Låter gott! Glad