istället för socker
Finns det något allternativ till socker?
hur är de med vaniljsocker?
Stevia!
vad är de? finns det på vanliga affärerna?

Sök på stevia till vä, finns massor med trådar. Stevia.se tex
Jag hitta stevia på en hälsokost affär i svinesund ! annars såklart på nätet. Tycker pulvret smakar bäst.

Billigaste jag hittade var här, http://www.cayote.nu/stevia-naturligt-sott-c-74.html

Utdrag från SvD
Läs hela artikeln här:
http://blogg.svd.se/matochhalsa?id=5005
Stevia än så länge är förbjudet inom EU, liksom i Usa, Kanada och större delen av världen, är att ämnet visat sig vara cancerframkallande i en del, men inte alla, djurförsök. Men också att något ämne i det blad som stevia utvinns ur tycks fungera hämmande för reproduktionen. Paraguays indianer använder inte bara bladet för den söta smaken utan också som preventivmedel och de studier som hittills finns kan inte utesluta att det är det starka sötningsmedlet som står för den effekten. Helt klart är dock att bladet innehåller medicinskt aktiva ämnen som även intresserar läkemedelsindustrin.

Stevia har en lakrisartad bismak som gör att den inte passar till alla typer av sötning. Vissa (tex jag) tycker bismaken är distinkt otrevlig, andra (tex min man) tycker den är ganska omärkbar.
Tolererar man aspartam finns det artificiella sötningsmedel, typ canderel, i vanlig livsmedelshandel.
Vaniljsocker innehåller vanligt socker. För vissa funkar det eftersom doserna brukar bli väldigt små. Andra (som jag) fixar inte rent socker och väljer bort även vaniljsocker.
Någonstans på forumet har vi börjat prata om ett nytt japanskt(?) sötningsmedel som heter lakanto. Beställs från nätet. Det har jag inte testat ännu.
Fabricati diem, pvnc!
Jag köpte stevia i hälsokosten på svinesund kostade typ 90 kronor för 50 gram pulver.. har inte en spaning på om det va billigt eller inte.. men eftersom det inte finns överallt så kvittar de….

#6, Stevia ar inteforbjudet i USA. Man kan kopa det i vanliga mataffarer har, i bade vatske form, och pulver.
Men det far inte saljas som "sotningsmedel" daremot far det heta "Dietery Supplement".. Vilket ar lite lojligt, i den affar jag koper det, sa ligger det bland sotningsmedlen iallafall;-)

Jag har själv Stevia, men jag tycker att man skall få ta del av det som skrivs… både dåligt och bra…

''Canderel, liksom de flesta sötningsmedel på marknaden, innehåller kolhydrater (upp till 95% av produkten) som utfyllnad.''
Det stod på canderels egen hemsida.

Jag använder vanlig svensk honung de gånger jag behöver något sötningsmedel. Konstgjorda sötningsmedel ger jag inte mycket för och Stevia har jag inte provat.
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk
Jag har köpt stevia men gillar inte bismaken. Jag använder den endast i salladsdressing om jag vill ha en brytning åt det söta, då kommer inte bismaken fram.
Någon skrev här att om man tar stevia och pyttelite socker och blandar ihop så får man bästa resultatet. Har inte provat det.