Vattenfilter
Jag kommer att flytta till Kristianstad i sommar.
Vattnet smakar verkligen apa här. Nån som vet vilka ämnen det beror på och om man kan köpa nån slag filter.
Om det finns nått filter, kan ni ge mig länkar? jag hittar inte något annat än filtersystem för brunnar.
Tack för hjälpen

Välkommen till Kristianstad! 
Jag vet inte om jag tycker att vattnet är särskilt äckligt här.
Jag älskar vatten.
Nu bor jag ju inte inne i stan utan 1,5 mil utanför.
Vi har egen borra. Här är mycket järn i vattnet så vi fick sätta in ett filter. Nu är det kanon.
Vi köpte det på Filterservice i Vinslöv 044-815 75
Nu vet jag ju inte om det är ett sånt filter du menar eller du menar ett sådant som man sätter direkt vid kranen.
Typ detta
Vi har vårt i tvättstugan och det renar allt vattnet vi har (alla kranar). Man får bara inte glömma att fylla på kaliumpermanganat då och då.
Vilket filter som helst som använder aktivt kol bör väl gå bra. Tänk på att byta kolet bara med jämna mellanrum, det blir förbrukat efter ett tag, och när det väl är förbrukat så har det snarare en försämrande effekt än en förbättrande effekt.

Jag bodde i Kristiandstad för några år sen. Hatade verkligen vattnet där. Det är mycket kalk i vattnet och är då hårt. Vattnet kommer från någon slags underjordisk sjö eller vad det kallas. Om jag kommer ihåg rätt så är det väldigt rent. Jag vet inte om det är den höga kalkhalten eller om det är avsaknaden på metaller som gör att det smakar så trist.
Mina släktningar som bor där får kalka av kaffebryggaren sjukt ofta, hehe. 

Det finns ju något slags apparat där vattnet sipprar ner i en kanna (genom ett kolfilter) som man sen kan ställa in i kylen och ha kallt, gott vatten. Vet dock inte var man köper dem eller vad de kostar, men det är väl bara att googla!
En lite annorlunda version av både vatten- & luftrening med hjälp av kol.
THE HISTORY OF PURITY
Since the 13th century, Asian countries have produced active charcoal and used it as a natural and active element for absorbing humidity and purifying tea water.
In Japan and Korea, the finest quality charcoal is still produced by traditional means. However, modern research has made it an essential part of every day life. Sort of Coals core desire is to birth a new understanding of the power and beauty of charcoal.
BINCHOTAN
Binchotan is a symbol of pure water. It absorbs unwanted particles like bacteria and odours from the water and releases natural minerals. Binchotan softens the water making it easier for the body to absorb.
-------------
Hårt vatten är bevisligen nyttigt för kroppens hjärtkärlsystem
Jag säljer bl.a. vattenfilter som är fristående på bänk el dyl. Tar bort lukt, smak, ev läkemedelsrester och klor samt tillsätter mineraler. Kontakta mig på jan.o.larsson@telia.com om du/ni vill veta mer.

Fick hem en sån där Villatidning nu i veckan. Där såg jag annonser för filter. Brukar inte titta på dom men uppmärksammade det i och med denna tråden.
I vilket fall så stod det att man drack radonvatten och att det lätt kunde avhjälpas med filter.
Hur vet man då ifall man har radon i vattnet? Får man reda på det när man gör vattenanalys (till exempel när man fått barn)?
Har faktiskt aldrig hört talas om radon i vattnet förut.
Janla du vet kanske mer om detta?
Tror att man bara "kan" ha förhöjda radonvärden i vattnet om man har egen brunn som är borrad, inte grävd. Vi kollade det med vattenprov när vi fick barn, och vi hade som tur var bra värden förutom vad gäller kalk, så vi fick lov att skaffa ett kalkfilter.
Just nu är jag inne på att ev skaffa ett filter för flour eftersom vi har ganska höga flourvärden i vattnet, och jag läste att det tydligen ska vara 7 gånger högre risk för barn att drabbas av skelettcancer om de mellan 5-15 års ålder dricker vatten med högt flourinnehåll. (I studien så gällde den höga risken om flourhalten var bara hälften så hög som SLV:s rek. 1,5) *suck* Ska kolla en gång till och se vad det säger, sist var det 1,4.

Tack magma!
Nu har ju vi egen borrad brunn så risken finns alltså att vi kan ha radon mm i vårt vatten.
Men är du säker på att radonet blev testat också i den vattenanalysen du gjorde när du fick barn?
I så fall kan jag vara lugn för vi tog analys när vi flyttade hit. (visserligen 10 år sen). Analysen vi fick då hade inga anmärkningar alls. Fast vi satte ju in ett järnfilter ändå.
Man kan välja vad man vill ska testas, vi kontaktade ett företag som gjorde analysen och då testade vi enbart radon och kalk.
Flour har överhuvudtaget en ogynnsam inverkan på skelettet i för höga doser, urkalkning mm. Vet dock inte var gränsen går för detta.
När man får vattnet kollat i analyser fastställs väl bara om vattnet är tjänligt och inte direkt hälsofarligt. Det är inte detsamma som att dricka ett vatten som är optimerat för vår organism, likt vattnet i en fjällbäck, rikt på mineraler och svagt alkaliskt såsom kroppen helst vill ha det. Varför köpa mineralvatten av tveksam kvalitet som färdats många mil på våra vägar när man kan göra det billigare och bättre hemma?
#7, När man borrar en brunn så måste man (enligt lag om jag minns rätt) skicka in vattnet för analys, och då kollar dom bland annat radonhalten. Har man det får man installera en apparat mellan pumpen och huset som tar bort radonet. Kommunala vattnet lär inte ha något radon i sig, det är bara en risk om man har egen brunn.
En släkting med sommarstuga fick sätta in en sådan apparat när han borrade brun för ett par år sedan.
Flour håller jag med om att det borde dom filtrera ut helt innan vattnet når hushållen. Dom tillsätter det för att döda bakterier i vattnet. Där har man en fördel med egen brunn att man slipper sådant.
Vi har egen borrad brunn och för höga halter av fluor det kan finnas naturligt i vattnet
Vi har också kommunalt vatten som inte smakar speciellt gott, bla mycket kalk.
Jag köpte en vattenreningskanna med utbytbara filter. Ett filter räcker ca 1 månad hos oss 4 personer.
Jag tycker det fungerar kanonbra och smakar väldigt gott.
Kaffet blev klart bättre också.
En annan bonus effekt är att perkulatorn inte alls blir lika smutsig invändig om jag använder det filtrerade vattnet.
Mega: Vet du om den kannan fungerar även om man vill filtrera bort flour???
Det vattenfiltreringssystem jag saluför tar bort de flesta tillsatser som kan finnas i vatten, såsom klor, flour och olika fällningar. Dessutom får vattnet rätt PH och mineralbalans. Den som vill ha mer info kan maila på: jan.o.larsson@telia.com

brita har sana kannor, med filter, som du sedan kan ha i kylen. vi har sant pa kranen har i USA, da det ar sjukt mycket klor i vattnet har, och det smakar verkligen itne gott!
Jag tycker ju att vi blir av med alla konstiga smaker som finns i vattnet här men om det tar bort just flour vet jag ju inte.
Har ju köpt den här i Ungern så den bästa informationen för mig är på tyska och lite fritt översatt står det;
Tar bort kalk och ev förekomst av bly och koppar. Tar bort störande smak exvis klor vilket vi periodvis har väldigt mycket i vattnet här.
Det luktar "badhus" om vattnet ibland.