Fundering
Jag läste nånstans att om man har ätit socker eller kolhydrater så ska man skippa att äta fett och det låter ju rimligt men jag undrade lite över tidsaspekten. Om jag tex åt glass imorse är det ok om jag då äter en fet middag eller får det en negativ inverkan?
Nja, jag håller inte med. Jag har absolut upplevt att min kropp klarar av både socker och övriga kolhydrater om jag äter fett, så jag tycker INTE att du ska skippa nåt om du gör avsteg med en glass eller så.
Bara min åsikt! :)
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Håller med Jennux. Tillbaka på banan du!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Enligt Montignac, ska man aldrig blanda kolhydrater med fett i samma måltid.

SSS säger väl att man ska ta det kolhydratrika sist i en måltid. Alltid börja med fettet först.
Har för mig det iaf.
Skulle man till exempel äta ett halvt äpple så ska det vara direkt efter den feta måltiden och inte som ett mellanmål.

lite kolhydrater efter en "fet" måltid ibland verkar kunna gå att stå ut med eftersom fettet gör att förbränningen går långsammare.
Äter man det söta först "öppnar" man sina fettdepåer för inlagring.
Äter man fett direkt efter medför de höga insulinvärdena effektiv fettinlagring.
Man bör alltså i det fallet vänta någon timma så insulinet hinner göra sitt jobb innan man återgår till sin feta kost..
Jaha. Så det var därför man inte fick äta efterrätten innan man hade ätit upp maten som barn.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus

Tack för alla svar! :)