Skinkstek!
jälp mig, jag har en stor fin kättbit i kylen men ingen bra idé om vad jag ska göra med den… tips? Gärna nåt i ugn trots att jag varken har stekpåsar eller lergrytor
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

tänkte skära min i skivor och grilla i ugn. chilli och lime är säsongens smak.

Om du har en stektermometer kan du göra så här:
1. Krydda köttet runt om med t.ex salt, peppar och lite chillipeppar. Sätt på ugnen på typ 90 grader.
2. Bryn kött i smör någon minut på alla sidor i en stekpanna.
3. In med termometern så att spetsen hamnar i den tjockaste delen av köttet och lägg köttbiten i en ungsfast form.
4. In med köttet i ugnen. Ta ut köttbiten när termometern visar 60-65 grader. Tar kanske 2 timmar för en bit på 1 kg.
Lycka till!
Man kan sticka lite i den med kniv och trycka in långsskurna vitlöksklyftor om man är på det humöret…
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Vi har precis ätit just en skinkstek till middag. Skinkstek med svålen kvar (skuren i remsor bara precis igenom svålen), som jag saltade bra och även pepprade, sen in i ugnen ca 1½ timma på 175 grader. Svålen blir sådär härligt knaprig! Jättegott!
Skinsksteken skall nog ha högre innetemperatur innan den räknas som färdig. Har för mig att den skall vara över 80 grader.
Jag lagade en oxstek i ugnen idag. Det blev kanongod. Precis lagom stekt, när jag tog ut den vid 75 graders innetermperatur. Mums med gräddsås och sallad.

#5 Sist jag gjorde en så tog jag ut den vid 62 grader. Blev helt perfekt. Beror väl på vilken temperatur man tillagar på också. Om man tillagar som jag på rut 90 grader tar det ju längre tid på varje "grad".
Själv lagade jag en hjortstek idag. Blev perfekt när jag tog ut den vid 62 grader. Rosa fin färg och mycket saftigt och gott.
Jag har bara för mig att det är viktigt att kött från gris verkligen är genomstekt.
Jag vill verkligen ha genomstekt… jag är lite rädd för rosa kött… :)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor