Tinnitus
Fick inspiration till tråden efter att ha läst tråden om synproblem.
Har någon här på forumet med tinnitus förbättrat eller försämrat intensiteten av den efter kostomläggningen. Jag har nämligen läst lite om en studie som visar att runt 80-90% med tinnitus har problem med insulinresistensen. De som följde en kost med begränsat intag av raffinerad stärkelse (och mättat fett) upplevde många en klar förbättring av tinnitusen jämfört med de som åt som vanligt. Källa
Ja det är precis vad jag har upptäckt. Jag har ätit LCHF i 7 månader nu och nu är det alldeles tyst i huvudet när jag lägger mej. Jag vet inte när det upphörde, kom på det för nån vecka sen.
Jag har inte haft svår tinnitus, mer som om jag kunde höra blodet forsa fram i ådrorna och bara vid sänggående. Det är så skönt.
Fast jag har inte problem med inulinresistens så det kan vara fler orsaker.
Jag har TV:s pausbild-pip i öronen. Det kommer när det varit mkt ljud runtomkring mig men värst när jag är spänd i rygg o nacke. Hoppas naturligtvis på bättring men har inte märkt av ngt änsålänge.

Jag har också tinnitus sedan flera år och har tyvärr inte märkt någon förbättring.
Ilsket kontinuerligt pip
Min tinitus kommer från slagborrmaskin i trångt utrymme med betonghålstensväggar.
Ett par borrhål, snabbt avklarade.
Denna skada har jag haft cirkus 10 år.
Käkat LCHF mer än 2 år.
Ingen förändring. Det är så jag ser det utan återvändo, vid denna typ av skada.
Kan kanske bero på hur "skadan" uppkom, soft tinitus kanske kan läkas ?
Pauspip var ordet, ljudet går att stämma av med tongenerator,
Inte sinuston, mer fyrkantvåg.

Jag läste en engelsk artikel om nåt hormon som botade eller minskade besvären för många drabbade. Kommer tyvärr inte ihåg var jag såg det
men kan vara en utgångspunkt för sökning för den intresserade. (Jag hinner inte söka själv just nu)
MIn tinitus låter som syrsor och den ökar när jag spänner mig.

Jag har tinnitus med.Får olika pip och toner under dagen i huvudet.På nätterna kan jag vakna av att telefonen ringer men det är i mitt huvud det ringer.Har nedsatt hörsel och använder hörapparater.Tar Ginkgo Biloba som hjälper lite så jag inte vaknar av telefon signalen varje natt.Men det har nog blivit bättre och blir bättre med av att minska i vikt. 
Har också tinnitus med en "typisk bullerskada för förskolepersonal" konstaterad i "pipörat"..
Har inte märkt någon förbättring alls tyvärr. Har ett pipande i högt tonläge, nästan sus i örat hela tiden.
Har däremot märkt av att jag efter styrketräning har högre tinnitus - gissningsvis hänger det på nåt sätt ihop med att jag spänner nackmusklerrna.
Rätt OT i den här tråden dårå, men jag kommer troligen investera i såna där personliga hörselskydd då min arbetsgivare trots konstaterad tinnitus inte bjuder på annat än apotekets billiga simproppar..
Hjälper ju inte mot tinnitusen men bullret får mig att spänna mig, plus att jag är rädd om mitt öra som redan är skadat.
Åt ett tag kosttillskottet Tone som jag läste om nånstans, och möjligen hjälpte till litelitegrand, svårt att bedöma.
Jag har haft tinnitus i höger öra i minst 25 år. Numera också typ2 diabetes så det kanske finns ett samband. Det är en diskantton av sinustyp tycker jag det låter som. Är jag trött eller förkyld blir det värre.
Jag har läst artiklar om folk som har blivit mycket bättre med laserbehandling. Det finns ställen i sverige där man utför sådan behandling och det finns även utrustning som går att hyra och sedan köpa om man blir nöjd. Den vanliga sjukvården verkar släpa efter och där kommer väl inget att hända förrän vetenskap och beprövad erfarenhet har sagt sitt. Behandlingen skall i vilket fall som helst vara ofarlig och biverkningsfri.
Jag har också oljud i öronen. Mitt hänger ihop med hörselnedsättningen. Detta började när jag fick min första hörapparat. Först som ett pip som hörs hela tiden, detta pip har inte stört mig så mycket. För ungefär 10 år sedan kom det nya ljud, hörs som grävskopor i skallen. Jag trodde först att det var grävskopor ute som hördes, men det var inte det. Detta buller hör jag om jag är stressad annars är det ganska tyst.
Jag har inte märkt någon förändring som jag skulle koppla till kosten.
Jag kan inte koppla ihop min tinnitus med nån form av hörselskada.Visst gick jag på discon och en o annan popkonsert när jag var i yngre tonåren men det är också allt. Bor på landet sen 30 år och dom enda som skriker och lever om här ute är fåglarna under häckningsperioden. Resten av året är det tyst, har inte ens radion på om dagarna. Jag tror att suset i mina öron kommer av stress och den här kosten har kraftigt reducerat min stress samt gjort mej stresståligare. det är nog förklaringen till att jag har blivit bättre. Kanske hormonet som Pasi skriver om är inblandat.

I bland är det helt tyst i huvudet hör inga pip, Märker när jag äter kolhyderater o olika oljder så får jag tinitus men när jag äter mättat fett o lågt med kolhydratar så är det väldigt tystardare o det är väldigt skönt att slipa pipandet.
Pip och brus i öronen har hört till vardagen sedan jag fick fibro och stressproblem. De har inte försvunnit med LCHF men definitivt minskat. Ökar dock igen om det är väldigt stressigt runtomkring mig så det kan vara kombination av både kost och stressnivån som gjort att de minskat.

Tinnitus kan man få av olika orsaker; allt från spänd käk-/nack muskulatur till en faktisk hörselskada.
Har man en fysisk hörselskada, tror jag inte att maten påverkar själva skadan. MEN; även tinnitus orsakad av skada, kan förvärras (upplevas värre) pga t.ex stress och sömnbrist. Har lätt tinnitus i vänster öra (skada) och den är klart bättre när jag mår bra, i förhållande till sömn och stress och märker direkt att det blir värre om livet är i obalans.
Min hörselskada är inte en skada utan ärfligt "fel" i hörselnerven. Jag har alltid haft denna nedsättning som blir jobbigare ju äldre man blir.

I över 25år har hadde jag tinnitus, det försvann efter ett halvår med Skaldemans kost
Så skönt!

#16 Just så! Min ursprungliga tinnitus är en skada pga vistelse alltför nära stora högtalare samt cymbaler rakt i örat (sångerska i orkester under några år). Detta förvärrades sedan under mina år som säljare med distrikt Norrland, all bilkörning med det monotona ständiga buller som man då utsätts för var inte speciellt gynnsamt.
Därefter kom perioden med utmattningssyndrom, och då har jag konstaterat att stress, sömnbrist, oro med mera förstärker oljudet, medan lugn och ro påverkar positivt.
Hypothyreos gjorde att tinnitusen märktes mindre, men nu, med bra Levaxininställning är ljudnivån rätt uttalad igen.
Huruvida lchf påverkar tinnitus kan jag inte säga säkert än, men när frågan väcktes av TS tänkte jag spontant att jag nog hör lite mer dämpade ljud sedan några veckor.
Jag tror alltså att tinnitus pga skada är svår att påverka med kosten, medan den stressrelaterade varianten borde bli bättre.
Fair Winds and Following Seas!
Visst piper det mindre i mitt huvud, men jag tror att det bara delvis beror på kosten, den stora minskningen kom när jag gjorde nåt åt min stress (Vilket LCHF hjälpt till rejält med)
Så summan är att det är LCHF som gjort susen (mindre) 
"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"