Fasta
Sökt igenom trådarna. Finns ngn sådan, en tråd för dem som fastar eller fastat?

Sök på shintaidas tråd
Jag går ner - igen!
Hon fastade på äggmjölk ett tag. =)
Det är nog den enda.

Det här är säkert en väldigt dum fråga
från en som fastat max ett par dagar i 20-års åldern.
Är inte poängen med att fasta att man inte ska äta någon näring, bara dricka typ örtte och lite salt? Tillsätter man äggmjölk eller buljong - det är ju rinnande näring - kan det verkligen kallas fasta? Är inte det mer som en högkaloriversion av pulversoppedieterna?
Fabricati diem, pvnc!

Fasta kan betyda lite olika saker, men har aldrig hört att man inte skulle tillföra näring? Fasta (som jag känner till det) innebär att man bara dricker - och inte äter något tuggbart alls.
När jag fastade drack jag olika frukt- och grönsaksjuicer, ört-thé och buljong (för saltets och vämens skull), samt vatten. Jag gör nog aldrig om det…
För mig innebär fasta att bara inta flytande föda, precis som clajo skriver ovan.
Har testat att fasta i flera omgångar eftersom jag haft problem med reumatisk värk i perioder. Och visst blev jag bättre i värken men idag förstår jag att det berodde på att jag inte åt sädesprodukter.
Till skillnad från clajo så kan jag tänka mig att göra om fastan, hade inga problem alls med att fasta. Lite huvudvärk de första dagarna men efter en vecka känns det som man kan hålla på hur länge som helst och är mer skärpt i pallet än innan.
Det låter lite som en del beskriver de positiva effekterna av ketos när man äter lchf och jag har faktiskt funderat på om det skulle kunna gå att göra en lchf-fasta. Det kanske skulle sparka igång systemet för mig.

Jag har fastat i 14 dagar, på bara buljong, eftermiddagsjuice och buljong igen på kvällen. Det var länge sedan på Tallmogården. Jag blev inte ett dugg bättre, tvärt om, sänkan gick rakt upp.
Så var det när jag fastade en gång för längesedan. Grönsaks- och fruktjuice. Inte min melodi precis.

Jag har oxå fastat på grönsaks- och fruktjuicer en gång… Vill inte göra om det!
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Nej, det var ingen kul upplevelse, jag sov nästan ingentin, så speedad jag var av kortison som kroppen utsöndrade.
Jag har fastat 2 gånger. Andra gången i 5 dar. Jag orkade ingenting och sen bröt jag med dunder och brak och vräkte i mig bröd. Mycket ont i magen.
Jag genomförde någon slags "vetefasta" under 80-talet.
Man köpte ett paket med lite flingor, te, buljong o s v och håll på i 14 dagar.
Någon riktig fasta var det inte.
Jag mådde dock kanonbra på den - troligtvis för att det var ett relativt litet intag av kolhydrater,,,,

Det ska finnas en tråd om "fettfasta" någonstans på forumet, tror det var Atkins.