Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 1782 ggr
BoelLouise
0

Ska jag våga?

Jag har ju precis upptäckt detta sätt att leva och jag har funderat, både jag och sambon har varit skeptiska, men efter att ha visat honom airams matblogg, så fick jag honom att tro på detta, för då såg han ju att maten fortfarade såg god ut. Mycket god!

Så då sa han att vi skulle rensa i vårt kök. Men oj så rädd jag blev. Det kändes verkligt. Den ekonomiska smällen kan jag ta (dels att kasta det jag redan inhandlat och ifall jag behöver köpa nytt ifall jag ångrar mig sen) men det kändes genast så "verkligt".

Men varför ska jag ha det kvar för… ?

Sen undrar jag hur ska jag klara att komma hem till mina föräldrar eller snart ska jag ha en weekend i Sthlm, hur ska man klara det när jag knappt lärt mig vad som är rätt och fel. Ett recept hemma kan jag följa, men välja rätt mat ute på restaurang eller ännu värre, hos släktingar man inte berättat för ännu…

Jag ska inte vara så rädd, men just nu är jag det.   Nu har jag svamlat klart. Handlar mest om att våga ta klivet framåt.

Mervi
0

Välkommen hit! Och lycka till till er båda.

Mitt råd är att läs så mycket du någonsin orkar, det finns mycket nyttig information för nybörjare bland artiklarna här till vänster.

kalleankasmormor
0

Go for it! Skulle ni inte trivas med detta sätt att äta kan ni ju alltid gå tillbaka till det tidigare. Kolhydrater lär ju finnas kvar…

Lycka till!

Pasi
0

Egentligen är det ingen stor grej, tycker jag….men just vid övergången förstorar man upp och ser det som ett jättekliv i livet. Efter ett halvår förstår man inte att man såg det så vid övergången, hehe.Räcka ut tungan

CoffeLover
0

Våga satsa!

Det är inte så svårt att äta ute eller hos släkten som man kan tro. Ibland när jag ska till släkten så tar jag med mig nått litet att kompletera en måltid med. Det brukar inte vara några sura miner.

SvartKaffe
0

Ta ett steg i taget om det känns som för mycket på en gång.

Uteslut pasta, ris, potatis, bröd, musli och allt annat du kan komma på som är tillverkat av olika sädesslag. Släng ev lättmargariner och köp hem smör. Lär dig att våga öka på fettet. Utslut allt med socker i. Låt kött, fisk, kyckling och ägg vara basmaten, byt ut pasta/ris/potatis mot grönsaker som växt ovan jord.

Gör man det här så är man på god väg och kan läsa på om finliret senare.

Halvdansken
0

Ofta är förrätter mer feta, eller innehåller bra ingedienser (för oss), typ skaldjur, smörtekt ditt-o-datt, ostgratinerat. Kolla extra på dem. Man kan tex beställa 2 förrätter, eller be om lite större portioner.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

yvispyvis
0

Hej!

Jag har precis idag blivit medlem så jag har inte börjat med dieten än, men jag har levt med dieten tidigare med lyckat resultat. Tyvärr höll jag den inte utan började äta som vanligt, gick upp i vikt och t o m missbrukade mat. Men jag mådde väldigt bra av den här dieten. Jag var aldrig hungrig och det var faktiskt lättare än jag trodde att gå på fest: Älgbiff, bearnaisesås, gröna bönor och rödvin är väl inte fy skam!! Skrattande Det som kan vara jobbigt är att "försvara" dieten ideligen. Folk som inte läst om den tror att man blir tjock av den, så läs på så du har bra argument!

Lycka till!/yvonne

reamdn
0

Är du osäker så läs en bok. precis köpt "fettskrämd" (Lars-erik litsfeldt) och den var väl ok, men inget nytt för mig direkt. Tror den skulle vara VÄLDIGT bra om du är osäker och inte vill läsa något på engelska. Ska även inhandla "good calories, bad calories", av Gary Taubes när jag får råd. Men ett tips är nog att läsa en bok i ämnet.

Anders-S
0

Enklaste övergången gör man i livsmedelsaffären. Köp ingenting nytt som inte stämmer dvs. max 5% kolhydrater för mat och 1% för dryck och inget vegetabilisk fett samt inga E-n. Sedan kan du äta allt du har hemma. Om du levt ett helt liv med kolhydrater verkar det överdrivet att slänga det du redan har i skafferiet. Undantag är förstås sötningsmedel, smakförstärkare och färgämnen. Det hör hemma i soptunnan. 

Jag brukar ta med lite cole-slaw, kokta ägg, kall stek och ost som förning om jag är bortbjuden till otrogna samt torrt vin eller lågkolhydratöl - Bright eller Pure.

Fricko
0

Du har allt att vinna. Lycka till! Ingen katastrof om man gör fel. Jag har inte hållt på så länge och har lärt mig under tiden. Gjorde en del misstag ibörjan och gör så säkert än.

Jag tror att det är bra att bestämma sig att nu gör jag det här en viss tid och sedan utvärdera när tiden gått. Det är ju inte en jobbig omställning för alla men för mig har det varit tungt med illamående och huvudvärk. Men nu efter 7veckor känns det mycket bättre och jag känner att jag är inne på rätt spår och det hade jag ju inte fått reda på om jag återgått när det kändes som värst. Föresten var det inget alternativ för att jag hade alltid en infektion i kroppen så jag var tvungen att göra något.

Det är ju också beroende hur motiverad man är. Varför väljer jag att göra det här och sedan komma ihåg det när det känns som värst, om det nu gör det.

Här är du i varje fall i gått sällskap. Det är bara att ta del av alla erfarenheter. Åter igen lycka till!

kaisakavat
0

Instämmer helt med Pasi!!

I början tyckte jag mig behöva alla möjliga "reservgrunkor" i kylskåpet och hade olika taktiska upplägg i ätandet förutifallatt… Ler redan lite åt detta beteende fast jag bara ätit LCHF i ett mindre antal veckor. Det är så skönt att bli mer avslappnad.

Annars tror jag att det är bra att ta det stegvis när man känner sig osäker, t ex som SvartKaffe skriver ovan. Tills man lärt sig tänket.

ebet
0

Välkommen, lycka till! Du har inget att förlora!

molana
0

Välkommen hit!  Skrattande

BoelLouise
0

sambons "förbjudna passion" är potatis, men är villig att ersätta med kokt broccolli. Min är dessert, men det kommer jag fixa med tiden  Flört

En sak som jag märkt redan nu är att matlagning har aldrig varit så skoj som nu. Istället för att ha dåligt samvete för smöret och creme fraichen, så njuter jag och planerar faktiskt för morgondagen. Så om man blir sugen, så finns grejerna redan dör, enkla att slänga ihop till något gott.

Ni är så snälla allihop. Jag ska köpa boken gi-noll. Så ska jag testa i tre veckor, sen ska jag träffa mamma, då ska jag vara påläst, samt att jag kan tala av egen erfarenhet.  Stor kram till alla vänliga själar här!

Babz
0

Jag instämmer i välkomstkören! Jag vill oxå tipsa dig om Dr Annika Dahlqvists blogg, hon har "kostråd för LCHF" i högermarginalen på sin sida, samt mycket bra info:

http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika

Även Dr Andreas Eenfeldt, Kostdoktorn, har mycket bra info på sin blogg:

http://www.kostdoktorn.se/

Lycka till!

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Tilda-T
0

Välkommen Louise! Hoppas du ska trivas med kosten!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

KatarinaW
0

Välkommen Louise ! Vill också jag säga.

Ett bra tips istället för potatis är att ugnssteka grönsaker, t.ex. blomkål, broccoli, vitlök, svamp, kanske en röd paprika i bitar för färgens skull, zuzzinz är inte dumt det heller. Ringla över olivolja, 225 gr ca 25-30 minuter. Örtsalt.

Man kan äta en massa godsaker med den här kosten, Lycka till!

BoelLouise
0

Jag är lite stolt faktiskt, idag har jag sagt upp tidningarna  lagalätt och topphälsa. Jag har gillat båda, men recepten finns ju här, beprövade och känns bättre att jag letar själv vad jag är sugen på istället för tidningar jag inte läser så ofta. topphälsa är väl bra på sitt sätt, men jag går på min vattengympa o simning, jag behöver inte läsa om annat än det som finns här. Pengarna ska jag spara till nya kläder istället  Oskyldig  (det här känns stort för mig iaf)

Anna82
0

#18 - Jag tycker det är stort av dig! Jag köper tidningar i tid och otid och skulle kunna spara de pengarna till mycket annat bra. När dessa tre veckorna är slut kommer du att ha upptäckt så många fördelar att det kommer bli en enkel match att övertyga din mamma. Ett tips - var med och tipsa inför matlagningen. T.ex - "ska vi ha kyckling idag?" "Med en god sallad?" "Vad vill ni ha till?, jag äter inte ris/potatis/pasta" De misstycker säkert inte. Så brukar jag göra när jag är hos mina föräldrar de gånger jag har chansen. Jag brukar dock mestadels vara där på sommaren och då blir det oftast grilat och det är ju superenkelt att bara avstå potatissalladen då. Lycka till!

Margareta
0

Välkommen!

Numer pensionär i Nynäshamn

BoelLouise
0

Jag tog mod till mig tack vare er och rensade i köket idag (var ju därför jag startade denna tråd) OJ   jag fick ihop två pappkassar med massa spännande. fullkorns skorpor ifall man blev sugen (det känner vi ju igen) bulgur, quinoa, fullkornsris, fullkornspasta och en massa goda sorters knäckebröd (det kommer jag sakna Gråter)  Ut med mjölet, fullkornsmjölet, rågkrossen, dinkelmjölet, dinkelflingorna och all musli.

Jag TRODDE jag handlat nyttigt, allt med fullkorn. inte en enda sak är kvar i det skåpet, det ser ju sjukt tomt ut, ser ut som om jag är jättefattig nu ju. Har inte vågat ta skåpet med konserverna än. Jag vill bara äta upp dem Generad   men jag funderar på att ge bort detta, men det låter ju dumt ju" du får detta av mig, för det är inte nyttigt".

sen har jag ju all honung, marmelad och senap jag har fått varenda jul. usch, allt är oöppnat. apelsin honung, whiskey-slisk-marmelad, senap med hnung, fikonmarmelad. blääää  

Jag tror mest jag babblar på nu för det känns som lite "terapi" att få prata om det.   haha. Inget konstigt egentligen, men det känns bara stort i början, särskilt när ett helt skåp är tomt.

Kram till dig som orkat läsa igenom mitt svammel…

greensis
0

#21 Kan du inte göra en fin "varukorg" med allt oöppnat till nästa gång någon fyller år? Så blev jag av med det mesta av vårt - jag gjorde en korg och skänkte som vinst till lotteriet på sonens julfest i klassen. Vinnarna blev jättegladaFlört

Fabricati diem, pvnc!

BoelLouise
0

Vad smart!

Jag hade faktiskt tänkt att ge mamma det nästa gång hon kommer och hälsar på mig (så ska hon få smaka på vad jag vill äta)  och säga klart och tydligt "det här vill jag inte bli bjuden på hos dig nästa gång jag hälsar på" och då ge henne dem två kassarna.   Extra pedagogiskt  Flört

Margareta
0

Vad klokt det låter Louise - trist bara att bjuda bort det man själv inte vill äta…

Numer pensionär i Nynäshamn

DrAnna
0

Hej och välkommen! Det kommer att bli enklare än du trodde i början! Bästa läsningen för nybörjare tycker jag är Dr Dahlqvists råd, finns länkat här ovan.Jättebra med skafferirensning!

Mervi
0

Välkommen!