Oliver!
Är det någon som har koll på vad som gäller för oliver? när jag tittar på kh-innehållet i MinMat/LMV och Fineli, så blir värdena lite väl olika. Nyss stod jag i affären och röjde igenom näringsdeklarationerna och blev ärligt sagt inte klok alls på vad som kan skilja oliverna åt. Trodde först att de gröna var snålare på kh än de svarta, men det verkar inte så.
Jag behöver ha lite koll när jag räknar mina ynka tre gram kh per måltid, helt enkelt.
Näringsvärdena skiljer sig åt från plats till plats och tidpunkt till tidpunkt.
Fineli har någon gång testat finska oliver. SLV testade svenska för ett par år sedan. Generellt så är det förpackningen som gäller, även om vissa tillverkare kan fiffla med siffrorna till sin fördel.

De flesta oliver är ju inlagda i någon slags lag och näringsdeklarationen tar även hänsyn till lagen.
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk
#2 Jo, det förstår jag. men det skiljde mer än vad som verkade rimligt även när jag tittade på samma tillverkare, samma typ av oliver.
Jag skall kanske tydliggöra frågan: Vad för kolhydrater talar vi om när vi tittar på en grön eller svart oliv, som har varit inlagd i olja, utan några tillsatser (mandel, pimento, sardeller, etc)?

Gröna / svarta oliver med kärnor innehåller ca 4% kolhydrater (enligt fineli) och ca 94 % fett. Helt OK, för mig i alla fall.
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk
putt