Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-fisk-skaldjursrätter
Läst 5346 ggr
Babz
0

Krabbgratäng

I en annan tråd var det någon som undrade hur man skulle använda äggvitorna som blir över när man gör bea-sås m.m.

Här är ett tips (Det var ursprungligen ett paj-recept, men borde fungera bra som gratäng oxå):

Smörj en ugnsform och värm ugnen till 225 grader.

1 burk krabba (ca 185 g)
1 burk sparris (ca 250 g)
½ dl finklippt dill
salt, peppar
ca 1 tsk citronsaft

2 äggvitor
1½ dl majonnäs

Vispa äggvitorna till hårt skum och vänd först ner hälften i majonnäsen. Vänd därefter ner resten av äggvitan.
Fördela krabba, avrunnen sparris och dill i formen. Strö över salt o peppar och droppa över citronsaften.
Bred majonnäsblandningen över krabban. Grädda omedelbart, mitt i ugnen. Ca 30 minuter står i originalreceptet - kanske går det lite fortare utan pajskalet?

Har inte provat den här varianten än, men som paj var den fantastiskt god, minns jag.

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

molana
0

Bokmärkt!  Skrattande

Cisss
0

Läckert, minns en variant på detta från min fattiga studentungdom, jag vill minnas man gröpte ur en långfranska, fyllde den med så många räkor man hade råd med och uppå detta sedan denna läckra och som man då tyckte urlyxiga äggvitemajonnäs - jättekul att se ett recept på detta, jag ska genast testa… provar dock krabba denna gång… Glad

Tack! C.