Sämst? Vaniljarom kontra vaniljsocker?
Såg vaniljarom på affären idag. Det innehöller "naturliga arompreparat, naturliga aromämnen, invertsockersirap, eltylalkohol, förmalen boubon-vaniljkapsel o förtjockningsmedel E415.
Nog måste vanligt vaniljsocker vara bättre? Jag menar…E415…o vad fasen är invertsockersirap? Alkoholen förmodar jag extraherar vaniljen men det låter läskigt när det står skrivet sådär! vad kan de "naturliga ämnena" vara för ngt?
Tar nog *lite* vanligt vaniljsocker istället. (Ska experimentera ihop några chokladbollar till kalaset på söndagen.)
Rent vaniljpulver som finns på bla coop är bättre. Annars tror jag det ska finnas vaniljextrakt som bara är vanilj och sprit.
Men i ditt fall är vaniljsocker definitivt bättre än den där smörjan…
Jo, jag har hört det men har 5 mil dit. Kanske till veckan. Tog 1 msk vaniljsocker o inget annat socker. Smakade ½ tsk smet o det smakar godis. Får se vad ungarna säger imorgon…testpanelen är lovad 1 var. 

Hejsan MaMaMade!
Jag har köpt äkta vaniljextrakt (eko ) ifrån Crearome i Gamleby. Har för mig om att det var dyrt, flaskan är bara 10 ml men det går åt väldigt lite åtgången!
Det nya ekologiska vaniljpulvret tror jag är bäst.

Invertsocker är inget annat än vanligt socker som delats upp i fruktos och glukos. Kan göras hemma genom att koka sockerlag en stund med lite citron eller annan syra.

Själv kör jag med ren vaniljessens på flaska. Liten flaska som kostade massor, men det är oerhört koncentrerat. Säkert billigare i längden!

#7 Hade en flaska med vaniljessens, som jag köpte i Norge, för några år sen. Har kollat i alla affärer jag varit i sedan dess för att se om det inte går att hitta här hemma också. Men nej då, icke sa Nicke. Var har du Ulf_S köpt din?
Men det är inte helt fel med det där pulvret heller. Jag ska kolla om det inte finns i affärerna i min omnejd.
Crearome har, tror att Stockholms eter och essencefabrik också har…
Jag brukar göra själv. Enda problemet med det är att extraktet inte blir så (vanilj-) starkt, så man blir nästan full när man gör sig en liten bakelse. Fast det gör ju inte så mycket. 
Den där från Crearone, räcker det med en droppe då?
Å jädrar! Hittade svaret själv. "Koncentrerad till 80% vanilj/20% sprit," 
Min är nog snarare 1% vanilj och 99% sprit. 
hemul; du har ju ngt att skylla på för att få ta dig en hutt! 
Mandelbollarna m choklad blev väl helt OK, inget himlastormande men man är ju van de vanliga. Smakade lite för mkt mandel för mig + att jag har svårt för cocosflagor. De vill fastna i halsen o så börjar jag att hosta. Nästa ggn ska jag nog rosta o mixa cocos mkt fin o ta lite mald mandel + mkt mer grädde.

zittzatt, vaniljextraktet köper jag i min favoritbutik Cajsa Warg men det borde finnas i andra butiker också. 145 kr för 50 ml, kan vara billigare på andra ställen… De har en förmåga att lägga på väldigt mycket i vissa fall. De är sällan billigast om man säger som så.

Cajsa Warg är en mysig butik. Vi kikade in där när vi var nere i Tokholm för ett bröllop i somras.
Hoppas kunna besöka Hufvudstaden igen…utan barn denna ggn också…i vår kanske. Då kommer jag att fråga er som huserar där om "smultronställen"!

Visst är Cajsa toppen! Jag bor runt hörnet och handlar där hela tiden, men att det är en liten butik har både för- och nackdelar. Saker man uppfattar som en del av bassortimentet är plötsligt slut, men samtidigt hittar man allt möjligt kul man inte upptäckt tidigare.

Jag ska verkligen kolla in Cajsa Warg, nästa gång jag nalkas trakten! Tack Ulf_S!
Var på COOP Forum igår men de hade inte "vaniljpulvret". 
De hade den där vaniljaromen från Oetkers som jag skrev om ovan + ngt de kallade vaniljessens, samma märke. Det innehöll sockerkulör + ngt annat så det fick stå.
Imorgon är det lugnt o då ska jag sätta mig ner o beställa lite över nätet. Vaniljessens, stevia o smaksatt cocosfett…var in på hälsokosten o frågade efter fettet men de tog bara hem på beställning. Lite bökigt då jag inte vet när jag kommer till stan igen.
Ica har också vaniljpulvret bland bakartiklarna.
Inte mina (3) ICA-handlare…får säga till.
Man kan ju köpa "Vanila" också Mer koncentrerat än vanillin-resp vaniljsocker. (Liten grön-vitrandig kartong i vanlig matvaruaffär.)
naturliga aromämnen är allt annat än naturliga. De är kemiska men liknar den naturliga strukturen…
"arom" kan innehålla en låång lista av kemiska outtalbara ämnen. Undvik sånt, smakar ändå bara konstgjort.
Naturliga aromämnen är naturliga (iaf från början), naturidentiska aromer däremot är kemiska hopkok som inte behöver ha det minsta gemensamt med det det liknar.
Stallostby, har du läst "Den hemlige kocken"?
nej…vad jag har läst så är naturliga aromer detsamma som natur(identiska)aromer.

Haha vad kul att läsa denna tråd, min man och jag prata just om vilken sorts vanilj man skulle kunna använda i drinkar.
Får erkänna att mannen hade rätt… =)
O det var?
Jag har gjort eget vaniljextrakt. En liten flaska konjak och tre, fyra vaniljstänger i (kommer inte ihåg exakt). Den har stått ett bra tag, men smakar mycket vanilj (så fuller blir man inte
)!
Mumsigt! Hur gjorde du dem?

Ja, jag klarar inte vaniljsockret, även det lilla sockret stoppar fettförbränningen, ger hjärtklappning och allmän usch i kroppen.
Så för mig är det någon form av vaniljstång/äkta extrakt eller fusklösning som gäller
Fabricati diem, pvnc!
Marylojs! Jag *vet* inte…det var så länge sedan o jag skrev inte ner några prop. Tror att jag följde Margaretas recept på smörbollar men blandade i mixad mandel.
Har testat m mixade cocosflingor också sedan dess men de blev för flagiga, fastnar i halsen o ger mig rethosta. Smaken var dock OK.
Har förresten *äntligen* hittat vaniljpulvret på COOP i grannsamhället. *Hurrey*!
Som gammal konditor finns ju bara äkta vaniljstång som man skrapar ur och sedan kokar i grädde, men koka gärna hela resten av stången också för extra smak. Den kan silas bort efter kokningen.

På den burken med kravmärkt vanilj, står det faktiskt att det är äkta vaniljstång, urskrapad och hackad.. eller nåt. (orkar inte gå och hämta den)
Det står dessutom att vanilj är den näst dyraste kryddan i världen, efter saffran.. där ser man..