Lax med smörsås
4 laxschnitzlar (stora tunna skivor från en laxfilé, Skär med en tunn böjlig kniv med böjran ca 15 cm uppe på filén från stjärten räknat. Skär snett ned mot stjärten och skinnet så att du får en så stor och tunn skiva som möjligt). Smörj en ugnsplåt med smör och lägg ut schnitzlarna (två mindre kan läggas omlott till en stor). Pensla laxen med lite smält smör, krydda med salt och lite nymalen vitpeppar. Sätt ugnen på 200 grader och gör i ordning såsen och tillbehören.
Smörsås: Häll 2 dl halvtorrt vin (man kan nog prova torrt vitt om man vill ha mindre kolhydrater) i en kastrull. Smula ned 1 tärning fiskbuljong (eller motsvarande) och låt koka ihop tills ca hälften återstår. Klicka i 150 g rumstempererat smör klickvis i den heta vinbuljongen under intensiv vispning, smaksätt med ca 1/2 dl hackad gräslök.
Sätt in laxen i ugnen ca 2 minuter beroende på tjocklek. Lyft sedan över schnitzlarna försiktigt till heta tallrikar. Under tiden kan du hetta upp såsen utan att den kokar.
Laxen serveras omgående med såsen, färsk kokt grön sparris och en klick löjrom! Ät och njut!
Om man tycker att det verkar krångligt att göra schnitzlar kan man säkert lägga bitar av laxfilé på plåten och låta den vara inne längre i ugnen.

Låter väldigt gott! Har en halv lax i kylen, så detta kan testas snart!
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk
En person som inte har ett konto här på KiF bad mig förmedla följande:
_På KiF i tråden "Lax med smörsås" skulle du kunna tipsa om att i stället för den skadliga buljongtärningen kan man lätt koka egen som är mycket godare.
_
_I det fallet skulle jag dra av skinnet från laxen och lägga det i en kastrull med vinet som nämns plus vatten så att det precis täcker och låta det sjuda i 20 minuter och sedan sila av. Då får man ut massor av gelatin dessutom från skinnet, vilket hjälper till att reda såsen.
_
Annars är räkskal fint att koka buljong på, fräs dem då gärna i lite smör först och häll sedan på vinet och låt sjuda några minuter innan man silar av.
Buljong på kött blir bara bättre ju längre den sjuder, fiskbuljong skall bara sjuda runt 20 minuter, räkskal tror jag skall sjuda ännu kortare, kanske 10 minuter.
Kyckling mår också bra av riktigt lång tid.
Tack för receptet Regnglitter! Fint "namn" du har förresten:)

#2 Tack för tipset på buljongen. Jag har läst att buljong inte är bra med tanke på tillsatser och dåliga fetter men har själv aldrig provat att göra egen buljong. Det verkar absolut värt att göra ett försök 
#3 Roligt att du gillar det :)

Nu har vi avätit en fantastiskt god påskaftonsmiddag! Vi skippade buljongen helt och kryddade såsen lite extra istället. Det gick bra.
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk
Det går också bra att göra på vatten istället för vin om man inte vill ha vinsmaken
Det går också bra att göra på vatten istället för vin om man inte vill ha vinsmaken
Sås till lax rörde jag ihop av Meze yoghurt smaksatt med fransk senap. Det blev gott, men ta inte så himla mycket senap!
Min mamma bjöd på en god laxrätt. Laxfilér läggs i en ugnsform blanda ihop lika delar grädde och creme fraiche (hon använde lätt creme fraiche men vi tar den vanliga) häll över laxen Javisstaj lite salt och peppar på. Ugnen på 225 250 grader ska varra i ugnen 20 minuter.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk