Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-att-laga-hemma
Läst 2760 ggr
LillaEmma
0

Silltips?

Nu är det påsk snart och jag kan för i mitt liv inte låta bli att äta sill, jag ÄLSKAR sill. Så jag hade hoppats på att någon hade ett par smarriga recept så man kan lägga in sin egen (med såndär färdig "5 minuters sill")

Tar gärna emot tips på gott tilltugg också! Första gången jag saknar potatis..

Tack på förhand!

[Norum]
0

Visst kan du äta sill? Fisken i sig är inte farlig och de klh som finns ,finns väl i lagen? Och den äter du väl inte? Jag äter löksill med ägg, hur gott som helst.

Mervi
0

Jag brukar äta lax. Och kanske något sillbit. Jag älskar också sill men har börjat tycka att de färdigt köpta sill-sorternas lag är rena sockerlaget. Smakar inte gott bara sött.

AnnaCathrina
0

Jag brukar skölja av sillbitarna. Inte för att det kanske hjälper så mycket men jag slipper i alla fall den söta lagen. Och så äter jag bara lite sill. Det smakar ju rätt mycket så det räcker tycker jag.

Alderia
0

Kolla in tråden "Sill med Stevia - lite inspiration kanske?

LillaEmma
0

Mja jag är emot sötningsmedel oavsett om dem är naturliga.. Men får väl kika runt lite till, är lite väl mkt socker i dem färdiga och sill är det enda jag verkligen inte klarar mig utan :D

Mervi
0

Det blir svårt att välja när båda alternativen känns fel.

fetknopp
0

Jag har ett sockerfritt recept på inlagd sill. Gjorde det i julas och tyckte att det var skitäckligt. Men….smaken är ju som baken så kanske det finns någon som vill prova.

4-500g sillfilér, 1 lök, 1 dl vit balsamvinäger, 1,5 dl vatten 2 msk ättika (12%), 10 kryddpepparkorn, 1 lagerblad.

Koka upp vinäger+vatten+ättika låt svalna. varva sill, lök och kryddor i en burk och slå över lagen. Låt stå i ett dygn.

Vill man ha gravad lax i påsk så går det alldeles utmärkt att grava utan socker. Det blir riktigt gott.

1 kg laxfilé, 2,5-3 msk salt, 1-2 tsk grovstött vitpeppar, ev finhackad dill. Gravas på vanligt sätt 3 dygn.

nobban7
0

Tidigare har jag brukat blanda matjessill med kokt, hackat ägg, banan och vispad grädde. Det har gått hem hos barn och gottegrisar. Borde gå att göra utan bananer, antar jag.

LillaEmma
0

Tack för tipsen, ska stå hemma hela dan imorn och lägga in sill :D

Elajsa
0

Kanske lite för sent men här är mina 2 sockerfria alternativ som jag kör med till jul och påsk. Lycka till.

2 sorters sill

Glad Påsk //EE