Mättat fett är farligt - det sa Claude Marcus på tv för 30 minuter sedan och då måste det ju vara sant.
Men det har väl inte italjenarna sett,,,,

De kanske kompenserar fettet med vin…
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk
Har nyss kommit hem med lite rödtjut, provar av det med lite hassellnötter.
Man kan inte riktigt vara säker på vinets funktion - men, det är dumt att chansa,,,
Dessutom blir jobbet lite roligare (jag skall skanna in 100 bilder så det går nog bra samtidigt med några glas).
Jag tror inte det behöver vara vinets förtjänst men t ex fransmännen dricker en del och de mår bra. Men många av dem har en avspänd attityd till livet och det tror jag har större betydelse,,,

Ja, att stress och oro är farligt är det väl inte många som säger emot…
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Men fransmännen röker ganska mycket…kanske rökningen skyddar dem mot det farliga mättade fettet!?

Har inte fransmän och andra som dricker mycket vin från en tidig ålder rätt mycket skrumplever också? Eller är det bara en myt? *letar befolkningsstatistik*

Jaha. Då har vi den italienska "paradoxen" förutom den franska och thailändska. Thailändarna dricker väl inga större mängder rödvin heller.
Mättat fett skyddar tydligen mot skrumplever, för övrigt. Kommer inte ihåg var jag snappade upp det…
Bäst att tända en ciggar oxå - utifall,,,,,

Rödvin som inte ska lagras, vanligt bordsvin, har mindre tillsatser av ,vad är de nu?sulfiter? läste jag. De har ofta lokalt odlade viner också ,som vi aldrig får se röken av. Vi hade en rejäl fest i en liten spansk stad en gång på sådant vin, som de inte gärna sålde.
Det var onödigt gott, och vi drack onödigt mycket men inte ett spår av huvudvärk dagen efter.. Det här rödvinet från Spanien på bolaget får man ju huvudvärk av två glas.
De finns Longevinex Rödvinsextrakt:
Rödvinets hälsobefrämjande egenskaper utan alkohol, kalorier, sulfit och konserveringsmedel.
Världens första stabiliserade rödvinsextrakt i en ljus- och lufttät förpackning.
En kapsel = 15-20 flaskor vin.
För första gången har de mycket känsliga polyfenolerna i rödvin kunnat isolerats och bevarats utan att förstöras. En av dessa polyfenoler kallas resveratrol.
Putell på er Grevar & Baroner! HICK!

Gottigottgott,,,,

#5 Pasi har man den lasten kan man ju alltid hoppas!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

#12 Ja, jag håller tummarna!

# 10 druvsaft då? men då går man miste om synergieffekterna av vinet