Läst på Netdoktor.se
Det här fanns att läsa i netdoktors nyhetsbrev igår. Lägg märke till att de som fick vegankost inte åt glute (kolhydrtaer)!!! Kan kanske inte detta vara svaret på varför de fick färre hjärtproblem????
Vegankost kan hjälpa reumatiker Riskerna för för hjärtinfarkt och slaganfall för patienter som har ledgångsreumatism kan minskas med en vegtarisk kost utan bröd och pasta. Det visar försök som gjorts på Karolinska Institutet. Ledgångsreumatiker dras med en överdödlighet i hjärtinfarkt och slaganfall. I studien fick 38 patienter en sträng glutenfri vegandiet medan 28 fick standardkost. Resultaten innebar att försökspersonerna på vegankost hade lägre kolesterolhalt i blodet och fler av de antikroppar som skyddar kroppen från inflammationer som kan leda till hjärtinfarkt och slaganfall. Vad i vegankosten som har denna skyddande inverkan vet man inte ännu, säger Johan Frostegård som är forskningsledare. - Vi vet ju inte vilken mekanismerna exakt är här, det kan ju vara olika saker. Det har spekulerats lite att det skulle kunna ha göra med mag- och tarmkanalens immunsystem tex. Källa: Sveriges Radios nätupplaga, 080319, © Netdoktor.se, Eric Telander
Jag tror att gluten-fria kosten hjälpte mest. Att man åt vegankost tror jag inte gjorde så mycke. Men jag vet inte.
Det var precis min reflektion också när jag läste om det här häromdagen. Det är så trist att de drar slutsatsen att det var veganaspekten som hjälpte dem. De borde göra en kontrollundersökning där de låter en grupp äta LCHF - eller till och med "vanlig" mat fast glutenfritt, och jämföra resultaten!

Jag tror också det beror på glutenfri kost. Jag känner att mina leder mår mycket bättre nu utan spannmål!!!!Och det var ju reumatiker det gällde. Som får hjärtproblem. Oj vad mycket alla sjukdomar hakar i varandra!

Ja, att kroppen inte är så enkel som en maskin där man bara kan räkna på "in och ut" blir väl mer och mer klart!
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk
Att en kost är glutenfri innebär INTE att den är fri från pasta eller bröd. Det innebär endast att pastan och brödet inte innehåller gluten. De glutenfria alternativen innehåller oftast ännu mer snabba kolhydrater, t ex majs. Tyvär